Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik denk dat je er goed aan doet om Bobo los te laten, Jolanda. Op zeker moment gaat hij wel lijden en dat kun je hem dan nog besparen.

Een test KAN uitwijzen dat er een sterk vermoeden van FIP is, maar het hoeft niet. En dan nog kan het zich later openbaren, dat is het nare van FIP. Je kunt niets doen om het te voorkomen (ja, schoonmaken en zorgen dat de gezonde kat niet in de poep van de zieke kat komt), je kunt het niet sturen, niet beïnvloeden.
Het kan vanuit de moeder meegegeven zijn, maar het hoeft niet. Kortom: eigenlijk kan er alles, maar is niets zeker.
Het voordeel is dat jullie katjes niet uit hetzelfde nest komen; dan is de kans toch wat groter.

Heel veel sterkte morgen; ik zal aan jullie denken. Arme jullie en arme mooie Bobo :sad:
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Een hele moedige beslissing. Net wat Emma ook zegt, je bespaard Bobo zo een hele lijdensweg. Gelukkig zijn ze geen familie en je moet gewoon maar het beste hopen van je andere katje. Daarom is het ook zo'n verschrikkelijke ziekte, niets is zeker totdat je ziet dat ze erg achteruit gaan. We hadden je het liefst zekerheid willen bieden maar helaas.
Sterkte vandaag maar vooral morgen. Ik denk aan jullie.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Wat erg van jullie lieve Bobo, Jolanda! :cry:
Veel sterkte morgen.
Ik zal aan jullie denken en duim heel hard dat Jadi gespaard blijft!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Een hele dappere en moedige beslissing Jolanda. Ik krijg er kippenvel van. Ik vind dit een heel erg eng soort van ziekte momenteel, het komt op meerdere plaatsen voor en er is inderdaad nog weinig vat op. Hoe meer informatie, hoe meer onduidelijkheid lijkt het wel. Bah.
Ik wil je heel veel sterkte wensen voor morgen en zal heel erg hard duimen voor Jadi. Sterkte.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ben het met je eens Daan, ik vind het ook een hele enge ziekte, en het feit dat het 1 van je katten ineens kan overkomen.
Af en toe ben ik best bang voor Buffy.

Heel veel sterkte morgen Jolanda, heel moedig dat je dit doet voor je Bobo.
Hopelijk blijft het Jadi bespaart. Ik duim ook voor je.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Even een toevoeging over buikvliesontsteking.
Dat is NIET ALTIJD FIP!
FIP=BESMETTELIJKE BUIKVLIESONTSTEKING!
Wij hebben 2x een poes gehad met gewone buikvliesontsteking; door een bacterie of door een ander ontstoken orgaan (baarmoederontsteking in haar geval).
Met een kuurtje (Synolux)ging dit gewoon weer over, al kunnen ze er wel flink ziek van zijn.
Dit is dus NIET besmettelijk en niet dodelijk in principe.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat klopt, er is een groot verschil tussen. Gewone buikvliesontsteking (peritonitis) is inderdaad goed te behandelen, maar is ook niet dier- of mensgebonden; iedereen heeft een buikvlies.
FIP is een dodelijke ziekte waarbij de naam peritonitis wel eens voor verwarring zorgt.
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

jolanda, ik zou je graag laten weten dat wij ook een fipkatje hebben laten inslapen. wij hadden toen al 2 andere kittens die even oud waren en al minstens 6 weken bij het fippoesje geleefd hebben (de 2 andere katjes waren godzijdank wel uit andere nesten).
het is nu 6 maanden geleden dat we het fippoesje hebben laten inslapen, en onze andere katten zijn nogsteeds gezond!! ik weet hoe moeilijk het is om die angst en onzekerheid voor je andere katje een beetje los te laten, maar ik hoop dat jij ook over 6 maanden kan zeggen dat het met je andere katje heel goed gaat, en de angst wat is afgenomen!
ik heb inmiddels ook iemand gesproken die 30 katten(jaja, tegelijkertijd! uit de hand gelopen hobby na een poosje hobbyfokker geweest te zijn) gehad heeft, waarvan er 1 is overleden aan fip, en de andere 29 hebben nog heel veel jaren in zeer goede gezondheid geleefd! daar zijn er nu nog 10 van over die stokoud zijn, en de 19 die overleden zijn zijn allen aan andere dingen dan fip overleden!
Gebruikersavatar
annelies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2004 21:09
Locatie: zevenaar

Bericht door annelies »

:grin: het is ook al weer 1 jaar geleden dat we onze mauwrits moesten laten inslapen,hij was net 20 weken en hij was zo ziek, en kwam niet meer uit de toevallen.
bij sectie bleek hij droge FIP te hebben met nog neer complicaties.

onze andere kat heeft het niet gekregen, en bij de kittenopvang waar mauwrits is opgegroeid heeft niet een kat het ook gekregen, maar we missen hem nog steeds. de foto hiernaast is mauwrits
groetjes annelies,annika en de boys
Erica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 feb 2004 15:21

Bericht door Erica »

Waarschijnlijk heeft ook onze 9 jarige Felix FIP.
En eerlijk gezegd weet ik niet wat te doen.

In januari heeft ie ook een week gekwakkeld, met niet eten, spugen en bijna niet drinken. Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest en die heeft hem antibiotica en 'anti-spuggmiddel' gegeven. En hij heeft een infuus gehad omdat ie zo uitgedroogd was. Hetzelfde dus als in januari.

Vanmiddag moet ik weer komen voor een infuus. Ik vroeg mij in eerste instantie af of hij misschien FIV had, maar dat was het niet. De DA vertelde dat hij de laatste tijd veel FIP gevallen ziet hier in de buurt.

Maar ik weet dus niet wat ik moet doen. Eerst moet Felix maar weer gaan eten....maar dat is al zolang niet meer wat het was. Moet ik hem al loslaten of moet ik het afwachten?

Want....het is toch nooit zeker of hij FIP heeft? En anders neem ik afscheid van een dier wat helemaal geen FIP heeft. Moelijk....ik zal het vanmiddag eens vragen bij de dierenarts.
:pdtdaz:
Gebruikersavatar
annelies
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 03 jun 2004 21:09
Locatie: zevenaar

Bericht door annelies »

hoi erica,

erg moeilijke situatie, weet je, natte FIP kan de dierenarts via een buikpunctie gelijk constateren.
helaas bij droge FIP is dat niet mogelijk,maar de verschijnselen zijn zo erg , dat het dier er vreselijk ziek van wordt en met alle mogelijke hulp niet beter wordt,

ik heb dat met Mauwrits gezien.
uit sectie bleek dat hij droge FIP had.

ik wens je heel veel sterkte.....
groetjes annelies,annika en de boys
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij droge FIP kan een ouder dier nog redelijk gezond gehouden worden met interferon-injecties. Dat is dus misschien nog een optie?

De laatste tijd wordt er gezocht naar een verband tussen niesziekte op jonge leeftijd en zich later openbarende FIP. Bij mij in de opvang bleken veel dieren besmet te zijn met het calici-virus (een onderdeel van het niesziekte-complex), dat zich in de slijmvliezen nestelt. We krijgen regelmatig meldingen dat dieren alsnog zijn overleden aan FIP.
Het lijkt inderdaad verband met elkaar te houden, en dat is eigenlijk niet raar: als de slijmvliezen aangetast worden, worden dus ook de darmen erg zwak en dan kan het corona-virus makkelijk omslaan in de agressieve FIP.

De symptomen waar ik bij calici op moet letten, zijn: ontstoken tandvlees, diarree, vermageren en niesverschijnselen. Als drie van deze dingen tegelijk voorkomen, is het vrijwel zeker dat het dier besmet is met calici. De lever raakt dan vergroot doordat de nieren gaan schrompelen en dus de gifstoffen niet meer goed af kunnen voeren. De lever is de chemische fabriek, dus die raakt overbelast en gaat opzetten.

Heel vaak zie je daarna dus toch FIP optreden :-(
Voor beide ziektes wordt interferon gebruikt om het dier nog levenskansen te geven.
Misschien heb je iets aan deze informatie; ik wens je in elk geval sterkte!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik heb alle berichtgevingen die hier vermeld staan rond fip al grondig doorgelezen, maar zit nu toch nog met een vraag.

Vanmorgen heb ik bericht gekregen dat de kitten (5maanden) van mijn vriendin aan natte fip is overleden ( da heeft het vanmorgen geeutaniseerd, was al een week erg ziek). Dit kitten komt van de cattery, waar mijn katten ook vandaan komen.
Deze cattery is in mijn ogen een erg degelijke cattery, volgens de eigenares zijn haar katten ook allemaal geent voor fip en luekose, ze heeft mij trouwens ook de vaccinatie boekjes laten zien , dus dat klopt.
Maar als ik nu alles zo lees, geeft die enting geen garanties, en kunnen haar moeders toch drager zijn van het virus, en een test geeft ook al geen uitslag, want een verhoging van de titter, wil nog niet zeggen dat ze het fip virus hebben/niet hebben.
De da van mijn vriendin, ook mijn da, kan ook niet zeggen vanwaar het kitten de fip heeft, het meest logische is dat hij het van in de nest heeft meegekregen, maar volgens de cattery zijn haar katten dus gezond....
Trouwens, ik weet niet of dit belangrijk is, maar deze cattery doet ook heel veel shows, en heeft al heel veel prijzen gewonnen, en ik veronderstel dat je met ziekke katten toch geen shows mag doen ?
anfin...mijn vriendin heeft nog drie katten, ook van daar, en de mijne komen ook van daar. Ik heb haar katten, en het zieke kitten van de week nog zitten knuffelen. moeten zij en ik nu angst hebben, gaan de rest van onze katten het nu ook krijgen ? Ik lees hier dat dat niet het geval moet zijn, maar ik lees ook dat je normaal 2 maanden moet wachten voor een nieuw kitten, hoe zit dat dan met de al aanwezige katten ?

Ik weet het veel vragen, maar met al de info die hier al staat, ben ik niet gerustgesteld, eigelijk ben ik nu bang geworden, omdat ik dit zieke kitten nog heb geknuffeld. En kan ik deze cattery nu nog vertrouwen...

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

O ja, nog vergeten te vertellen, mijn vriendin mag gratis een nieuw kitten gaan halen, bij een volgend nestje. Dit snap ik niet goed, want als de oorzaak niet bij de cattery ligt, waarom bied zij dan gratis een nieuw kitten aan ???

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik durf geen antwoord op je vragen te geven, hiervoor weet ik nauwelijks meer dan wat ik hier gelezen heb over Fip.

Op de vraag waarom een nieuw kitten aanbieden.
Misschien heeft ze het beste voor met je vriendin en vind ze het jammer voor haar en bied haar daarom een nieuw kitten aan. (er vanuitgaand dat ze het goed bedoelt)..

Of er is inderdaad wat loos en ze probeert het te verhullen door iemand een nieuw kitten aan te bieden, maar dit is iets wat je niet met zekerheid kan zeggen.

Wel zou ik je vriendin aanraden goed over een nieuw kitten van daar na te denken...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Plaats reactie