Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
harley
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jul 2005 12:17

Bericht door harley »

In 1998 hebben ik een kitten van 8 weken oud uit een zwerfkattenopvang geadopteerd die we Tara genoemd hebben. De baas van mijn vriend adopteerde haar zusje en binnen 2 dagen werd deze kitten (Katja) doodziek. Bij navraag bleek dat ook Tara's andere zusje ziek was. Omdat de dierenarts FIP vermoedde, moest de kattenopvang de moederkat en alle3 de kittens voor onderzoek brengen. Helaas overleed Katja 3 dagen later en uit sectie bleek dat het inderdaad (natte) FIP was. In de weken die volgden, zijn ook Tara's moeder en haar andere zusje overleden. Tara zelf is meer als 3 maanden ernstig ziek geweest maar............. langzaam aan ging ze opknappen! Tegen de tijd dat ze ruim 7 maanden was, was ze weer redelijk boven Jan. Een beetje klein voor haar leeftijd maar gezond. Die schade heeft ze inmiddels ingelopen en het is nu een bijna 8 jaar oude, dikke, lieve grote poes, model theemuts :grin:

Het kost je vele slapeloze nachten, intensieve verpleging, voeding van de hoogst mogelijke kwaliteit, ondersteuning door je D.A. met de juiste medicijnen om te zorgen dat ze in hun verzwakte toestand geen 'bij-infecties' oplopen en vooral HEEL VEEL liefde&aandacht maar ze kunnen (als het geluk aan jouw kant is!) er bovenop komen. Tara was nog maar 9 weken toen ze de eerste ziekteverschijnselen kreeg. Haar 2 zusjes en moeder zijn (zoals uit de sectie bleek) overleden aan FIP maar mijn meiske is er nog en ik ben echt supertrots om m'n knokkertje! In de loop der jaren zijn er nog 2 katers en een poes bijgekomen maar zij heeft een speciaal plekje bij mij. Ik hoop dat Tara's verhaal steun biedt aan iedereen die op het moment worstelt met deze verschrikkelijke ziekte. Houdt de moed erin, want een FIP diagnose hoeft niet àltijd te betekenen dat je binnen een paar weken afscheid zal moeten nemen van je kat. Voor Tara's kansen werd met 9 weken oud geen stuiver gegeven, en inmiddels is ze 7 jaar en 11 maanden en ik hoop dat ik nog een vele (FIPloze) jaren van haar zal mogen genieten.
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Proteïne losing syndrome

Bericht door davidb »

Zou iemand mij willen helpen.? Ik ben baasje van een zeer lieve Main Coon kater, maar heb er serieuse problemen mee.Hij is een jaar oud en sinds kort verliest hij gewicht, ongeveer een halve kilo op twee weken.Bloed laten trekken en ... Proteïne losing syndrome...Oplossing: 20 dagen Cortisone??? Kent iemand dit probleem, zoja wat is de oplossing???
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een naar probleem! Ik ken dit syndrome een beetje. Het komt meestal voor bij (grote) honden, maar soms ook bij katten. Het is een probleem in de dunne darm waardoor ze bepaalde stoffen niet goed opnemen en chronisch aan de diaree zijn.

Meestal gaan honden dan levenslang aan een Prednisonachtig medicijn, maar een kuurtje kan soms ook voldoende zijn. Je kunt honden extra helpen door ze het eiwit van een gekookt ei te geven door hun brokken heen, maar ik weet niet of dat bij katten ook kan. Misschien weet je dierenarts hier meer over?

groetjes en heel veel sterkte!
Sandra
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Ik weet het niet hoor, hij heeft geen diaree. hij eet gewoon weinig en is zeer lusteloos. hij zou 90gr van zijn voeding moeten eten en hij eet maar een 40gr. En hij eet het wel graag maar moet meteen stoppen en gaan liggen in de zetel. Om dan weer een beetje te eten en ja hoor weer te slapen. zo gaat dat de hele dag door. Ik weet wat je nu gaat zegge... Verveling. Maar neehoor ik heb nog twee kittens van 4 maanden en een poesje van 2jaar. Ik vraag me echt af wat er scheelt.[/img]
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, ik denk zeker niet aan verveling, want dit lijkt me echt een medisch probleem. Deze kat lijkt mij inderdaad ziek, want gewichtsverlies en vermoeidheid zijn geen goed teken. Toch vind ik het vreemd dat de dierenarts niet meer informatie heeft gegeven. Zo tast je gewoon in het duister en je wil natuurlijk niets liever dan je kat helpen. Misschien kun je om nadere uitleg vragen of een second opinion bij een andere dierenarts vragen, want dan weet je beter waar je aan toe bent.

Ik vind heel vreemd dat je kat geen diaree heeft. De bloedtesten gaven 100% alleen dit symptome aan? Vraag je dierenarts ook eens of je krachtvoer, zoals AD van Hills, mag geven, want dat kan (mits het niet schadelijk is bij bepaalde ziekten) enorm helpen bij het aansterken.

O ja, wie weet heeft het internet nog het een en ander hierover te melden.

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Lap we weten het het is VERDOMD FIP, niets aan te doen. We zullen moeten langzaam afscheid beginnen te nemen van onze allerliefst Spirou, op de foto hiernaast zie je hem nog als ie gelukkig was en ik ook trouwens. Als er iemand is die ervaring heeft met een kat te behandelen, enfin, als iemand raad heeft... Ik ben radeloos, Help mij
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wat een akelig nieuws!

Ik heb even een link voor je opgezocht waar je het e.e.a. kunt lezen, en ik dacht dat er nog een link was, die zoek ik straks even op.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 18&start=0
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Deze heb ik ook al gevonden, maar niets dan slecht nieuws. Is er dan niets waardoor we hem een beetje langer kunnen bij ons houden. Ik ben er nog niet klaar voor.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Even een vraagje: is je kat FIP-drager of is er al echte (natte of droge)FIP bij hem geconstateerd? Als hij alleen nog drager is kan hij nog best een tijdje mee, maar ik vrees dat als hij het reeds heeft dit niet het geval meer is. Je kunt dan niets anders meer doen dan heel veel liefde aan hem geven en ingrijpen (laten inslapen) voordat het leed te groot wordt. Ik leef enorm met je mee en wens je veel sterkte toe!

groetjes,
Sandra
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Werp nog eens een goede blik op onze Spirou, hier links op de afbeelding. Hij is gisterenavond, enfin een uurtje geleden vertrokken naar betere oorden hoop ik. Het doet verdomd zo'n zeer. Het zag er nogthans goed uit, hij at weer meer en we hadden de hoop nog niet opgegeven, het kon nog steeds iets anders zijn dan FIP, hij had immers zo weinig indicaties naar FIP, tot hij dinsdag een maagbloeding heeft gedaan, heeft zeker een halve liter bloed overgegeven. Naar de DA gedaan, bloedonderzoek, had nog 1/5 van zijn bloed over. Was Niet goed. Eergisteren terug wat hoop, hij liep terug rond bij de DA. Twijfels waren ontstaan over het wel degelijk FIP is(was). Die maagbloeding heeft hij niet overleeft en is vannacht bezweken.
RUST NU MAAR ZACHT MIJN LIEVE SCHAT, PAPA EN MAMA ZULLEN ALTIJD AAN JOUW DENKEN.


Het doet verdomd zo'n zeer. Da is den tweede op een jaar tijd.
Onze Simba was 7 maanden oud en Onze Spirou juist 1jaar geworden. Weer een paar maanden serieus afzien. Ik wens het niemand toe zelfs mijn grootste vijand niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Jee... wat verschrikkelijk! Ik heb hier geen woorden voor... 2 katten verloren in zo'n korte tijd... Ik wil jullie alle sterkte van de wereld toe wensen.
Gebruikersavatar
davidb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 sep 2006 19:45
Locatie: België

Bericht door davidb »

Kan niemand mij nu zeggen, waarom ze niet verder onderzoek doen naar die nare ziektes. Dat maakt mij soms boos. Ik durf te wedden dat als er ééniemand is die er wat geld en tijd in wil steken. Moet een ziekte zoals FIP zeker te remmen zijn. Daar het gewoon verder komt van het coronavirus en dit is op zich een zeer onschuldig virus, maar als het zich verder ontwikkeld, dan ontstaan de problemen pas. OK, der is een vaccinatie, maar die is in veel gevallen schadelijker, dan dat ze voorkomt. Dit wil zeggen dat er zeker een weg is om het virus te onderdrukken. Als er een firma zich er verder zou op toespitsen, dan ben ik zeker dat er een serieuse en betrouwbare vaccinatie kan ontstaan, dat jouw allerliefste schatje bechermd tegen die nare ziekte.
Hierbij beloof ikk plechtig, dat moest ik ooit( je weet maar nooit) een mooi bedrag mocht winnen, dan zou ik daar een mooie hap ter beschikking geven aan een onderzoek tegen deze ziekte.
Gebruikersavatar
GizmoJan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:58
Locatie: Zwolle

Bericht door GizmoJan »

Hey lees nu dit forum pas vind het ook verschrikkelijk! Heb zelf een katertje van 4 maanden aan FIP verloren in september dat wil je niet mee maken... En z'n broertje Gizmo van ruim acht maanden nu is sinds gister best sloom en at vanochtend bijna niks word gelijk weer bang hoewel het ook wel gewoon iets anders zo kunnen zijn maar toch.. Snap ook niet dat er niet meer onderzoek naar gedaan wordt!
Jan 31-08-2006 4 maanden, Lapje 08-09-2009 3,5 jaar *RIP* Miss you very much...
Tony
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:55

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Tony »

hoi,

ik heb een lieve pers van 6 maanden oud. Hij heeft zo goed als zeker (zeer uitgebreide bloedtest) droge FIP. Verschrikkelijk... mijn vriendin en ik gaan door de grond.

Enige laatste redmiddels is dus Virbagen Omega (Interferon).. het is experimenteel en geeft ook echt geen garanties.
Kosten zijn 118 euro per flesje.. we hebben er 15 nodig voor een kuur... Dus de kosten zijn extreem hoog.

We zijn ten einde raad... vooral omdat onze Kenyo nog zo goed uitziet...lekker spint.. goed eet etc....

Ik zit eraan te denken om het gewoon te doen... Want geld mag geen reden zijn om het niet te doen (want stel dat ie het met interferon wel zou redden)

ik vind dit zo moeilijk... maar wel het proberen waard...

wat vinden jullie?

:(

grt,
Tony
Plaats reactie