Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Tony
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:55

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Tony »

Kleine update..

Kenyo heeft de eerste 5 injecties gehad... Gaat eigenlijk wel erg goed met hem op het moment.. Koorts was bij laatste meting gezakt tot precies 39...
Ook was hij weer wat gewicht bijgekomen.. momenteel zit ie op 2,6kg.

Ook qua gedrag lijkt ie al veel meer op de "oude'.

Nu moeten we zo'n 9 a 10 dagen wachten alvorens verder te gaan met de volgende serie van 5 injecties. We kunnen nu alleen maar hopen dat ie in de tussentijd dus niet weer een terugslag krijgt.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cari »

Ik :epray: met je mee!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Camoth »

Heb vandaag te horen gekregen dat het broertje van Bindi uit hetzelfde nest is overleden aan FIP :-(

Ben echt in alle staten. Heb haar de hele dag platgeknuffelt (vond ze bloedirritant trouwens) en haar verwend met al haar lievelingsspeeltjes en snoepjes :-(

Vind het zo vreselijk en ben zo ontzettend bang :cry:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Adriana »

:-( gatver, wat een rotbericht Camoth!
wat ga je doen? kun je bij de da snel duidelijkheid krijgen? en wij duimen hier voor je
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cari »

Rustig aan Camoth, het feit dat het broertje van Bindi FIP heeft gekregen, zegt niets over Bindi. FIP is heel ongrijpbaar. FIP kan bij elke kat zomaar ontstaan en het gebeurt eigenlijk nooit dat hele nesten het slachtoffer zijn. Waardoor het onstaat, is ook nog altijd een raadsel. Was het natte of droge FIP?
Naar de da gaan, heeft geen zin als Bindi geen klachten heeft. Je kan het ook niet laten testen. Natte FIP is herkenbaar, maar pas als de kat ziek is en een dikke buik heeft. De da kan dan kijken of er 'geel, dradentrekkend vocht' in de buikholte zit. Droge FIP is pas bij autopsie vast te stellen. Vaak is het zo dat als de doodsoorzaak niet te achterhalen was, er vaak FIP aan wordt geplakt.
Niet wanhopen Camoth!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Camoth »

Dank je Cari. Het is meer dat ik veel hoor dat er uit 1 nest meerdere FIP krijgen. Daar maak ik me zorgen over. :(
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cari »

Dat kan, maar hoeft zeker niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt, maar FIP krijgen is bijna zoiets als "de zwarte Piet trekken". Je kan het ook absoluut niet voorkomen. Het is een verschrikkelijke, afgrijselijke, niet te voorkomen ziekte en er gaan best veel katten (meestal heel jong) aan dood, maar probeer gewoon van Bindi te genieten, zonder steeds zo'n afschuwlijke gedachte :pdtbur2: in je achterhoofd.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
saschabrink
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2010 20:19

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door saschabrink »

Wij hebben sinds twee maanden een kitten. Ze was al wat ouder toen we haar gingen halen. Ze was op dat moment ongeveer 3 maanden. Ze was wel al klein van stuk maar ja de ene kat is kleiner als de andere. Vorige week zijn we met haar naar de dierenarts geweest omdat ze steeds een vieze neus had. De DA dacht aan sympthomen van niesziekte en ze heeft antibiotica meegekregen. In de loop van de week werd haar buik steeds boller en ze werd steeds zieker. Gisteren zijn we toch maar terug gegaan naar de DA omdat we dachten dat ze een verstopping had. Uiteindelijk kregen we te horen dat het misschien FIP was. Ze heeft een prikje geven in haar buikje en daar kwam allemaal draderige vloeistof uit. Je gaat er in eerste instantie niet vanuit dat het zo erg is maar als de DA tegen je zegt dat ze niet meer te redden is is dat verschrikkelijk.
Dit was erg zwaar voor ons en we moeten haar deze week laten inslapen. Het zal niet beter worden en 100% van de katten overlijd aan deze ziekte.
Mijn andere kat dat geen zusje is van haar is helemaal gezond en erg actief. We gaan eerst maar eens afschijt nemen van onze Zita en dan kijken we weer verder of we weer een andere kat erbij nemen.
Sascha Pieter Loeca en Zita
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cari »

FIP is afschuwelijk en jouw kleintje heeft natte FIP, wat betekent dat het snel heel slecht zal gaan met haar. Ze is nu al erg ziek. Knuffel haar nog even lekker, maar laat haar niet te lang lijden. Ik wens je heel veel sterkte!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyn
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2013 09:59

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Nyn »

Hoi emma,

Bedoel je dat het te genezen is, het fip virus?
Cerna

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Cerna »

Emma is al sinds 2006 niet meer op de site geweest.

En nee, hoe graag ik het ook zou willen, Fip is (nog) niet te genezen.
Billy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2013 12:42

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Billy »

Mijn kat Billy is ook FIP (natte vorm) gediagnosticeerd. Billy is inmiddels overleden. Als de ziekte zich openbaart dan gaat het razendsnel bergafwaarts, binnen 2 weken, ook in combinatie met onderdrukkende medicijnen. Een kat kan eventjes opveren, maar gaat spoedig achteruit. We hebben Billy laten inslapen om verder lijden te besparen. De ziekte is vooralsnog dodelijk. Je voelt je machteloos.En in tegenstelling tot veel andere berichten,sprake van jonge katjes, was Billy 11 jaar. Waarschijnlijk door een beet,dat leidde tot een flink abces in de staart, is het coronavirus getrickerd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Synemios »

Wat erg, heel veel sterkte
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Teun51
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2018 02:05

Re: Besmettingsgevaar/incubatietijd FIP

Bericht door Teun51 »

Ook ik heb van de da te horen gekregen dat mijn Sarah van 5 maanden FIP schijnt te hebben.
Vreemde is dat het enige wat ik aan haar merk is dat ze inderdaad wel een rechteroogje heeft met een vliesje erop.
Vervolgens is zij sloom en speelt niet actief meer.
Ze eet en drinkt nog steeds goed en heeft geen diaree, tot nu toe heeft ze ook geen vocht in haar buikje, ook was ze wat aangekomen sinds haar laatste bezoek aan de da zo'n 3 weken terug.
Ben er bang voor dat het wel zo is, maar door de symptomen twijfel ik ....... iemand een soort gelijk verhaal met enkele symptomen?
Plaats reactie