Katten en vogelgriep

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Mijn kat loopt buiten. Welk risco loopt hij?

Als een kat een met vogelgriep besmette vogel opeet, kan hij vogelgriep krijgen. ¨In Nederland is vogelgriep nog niet geconstateerd en zelfs als dat wel het geval zou zijn, achten we de kans heel klein dat katten of andere dieren er massaal ziek van worden¨, vertelt Marion Koopmans van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. U hoeft uw kat dus niet binnen te houden en ook niet meteen naar de dierenarts te gaan als uw kat met een dode vogel in zijn bek aan komt lopen.

Kan mijn kat vogelgriep krijgen?
Ook katten blijken gevoelig voor het aviaire influenzavirus. Voor het eerst is dit beschreven in China in 2003. In een dierentuin zijn tijgers overleden aan influenza nadat de dieren waren gevoerd met kadavers van aan influenza overleden kippen. Enige weken geleden is een onderzoek gepubliceerd van o.a. prof. Ab Osterhaus (Erasmus Medisch Centrum) waarin katten experimenteel besmet zijn met het aviaire influenzavirus. De katten werden hier ziek van en het bleek dat de infectie van kat op kat overdraagbaar is.

Kunnen katten gevaccineerd worden tegen vogelgriep?
Op dit moment is er geen vaccin voor katten beschikbaar. Het is niet aan te raden om katten met pluimveevaccins tegen influenza te vaccineren omdat er geen gegevens zijn over werking en veiligheid bij gebruik in katten.

Bron: Intervet

-
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

liefjes nu wordt het denk ik oppassen geblazen
of ben ik nu over bezorgt (was ik al maar goed)

Kat in Duitsland besmet met H5N1

BERLIJN - Op het Duitse eiland Rügen in de Oostzee is een dode kat gevonden met het gevaarlijke vogelgriepvirus H5N1.

Het is voor zover bekend de eerste keer in Duitsland dat het virus van vogels is overgedragen op een zoogdier. Dat deelde het Instituut voor Diergezondheid dinsdag mee.

Of het om de agressieve variant van H5N1 gaat, die ook voor mensen gevaarlijk kan zijn, wordt nog onderzocht. In Azië, waar het virus tot nu toe het hardst heeft toegeslagen, waren al gevallen bekend van katten die besmet zijn met H5N1 doordat ze geïnfecteerde vogels hadden gegeten.
nog twee weekjes en dan in ondertrouw op 25 oktober :)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1761
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mja maar op dat eiland was al bekend dat daar heel veel vogels ziek zijn en gestorven.
Dan is het niet verwonderlijk dat als een kat daar een vogel vangt dat deze ziek is, gezonde vogels vangen ze niet zo gauw.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik weet gewoon echt niet wat ik ervan moet denken, hoor :???: . Ik maak me gewoon nog niet al teveel zorgen op de één of andere manier :geenidee: . Ik wil wel de woordjes "nog niet" benadrukken.... ;-) .
Ik denk dat het enorm scheelt dat onze meiden niet buiten komen, dat geeft me toch een bepaalde rust, denk ik.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1761
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hier mogen ze alleen in de tuin maar ook pas als het weer beter is, dus dat duurt nog wel effe niet nu dus.
Dus tegen de tijd dat ze naar buiten mogen kijk ik wel of ik het dan nog verantwoord vind.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik denk inderdaad dat er nogal wat ophef over wordt gemaakt. Er is nog geen vogelziekte geconstateerd in Nederland, dus de kans dat je kat nu vogelgriep oploopt is wel heel erg klein.
Ik vind het wel goed dat er aandacht aan wordt besteed zodat mensen ook op de hoogte zijn van wat er kan gaan gebeuren.
Maar die buurman van Miranda begrijp ik niet!! Gatverdamme... ik ben ook heel blij voor je dat je niet thuis was toen het gebeurde... Arme kippies!
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

het word denk ik toch tijd dat we onze poezels binnen gaan houden...
ik heb een verontrustend bericht....

EEN KAT OVERLEDEN AAN H5N1 IN DUITSLAND
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Woon je in Duitsland dan? Vogelgriep is nog nergens opgedoken in Nederland dus de kans dat een kat een vogel pakt met vogelgriep is ontzettend klein! Er is meer kans dat je kat Aids of een auto ongeluk krijgt en dat is voor veel mensen ook niet genoeg reden om ze binnen te houden.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hm, ik denk niet dat ziektes rekening houden met landsgrenzen :ethink:

Uiteindelijk kan de ziekte er ook al zijn voor ze daadwerkelijk geconstateerd wordt, toch. Vogels vliegen namelijk...

Maar hey, hier nog steeds geen paniek ;)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1761
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat de vogelgriep al hier is, kan haast niet anders. Overal zijn uitbraken, maar voor wilde vogels vooralsnog alleen de watervogels schijnbaar.
En mocht het uiteindelijk naar buiten komen dat het zo is dat het hier is, dan neem ik wel de nodige voorzorgsmaatregelen.
De katten blijven voorlopig toch nog binnen.
Paniek heb je niks aan, krijg je alleen maar rare mensen met rare ideeen van.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Katja

Dodelijk vogelgriep bij katten! Hoe kan ik mijn kat beschermen??

Bericht door Katja »

Beste lezers,
Het maakt mij onrustig wat ik vandaag in Spits las. Er is een kat in Deutschland overleden door dodelijke vogelvirus :pdtsad: Weten jullie mischien of het mogelijk is om mijn kat te beschermen? Ik ben echt ban want Lord door de hele nacht jaagt op prooi, soms brengt hij een muis als dank voor het lekkere eten van gekokte kipvlees. Maar vroeger waren het niet alleen muizen maar ook konijnen, mollen en vogeltjes. Moet ik echt naar dierenarts??? Graag hoor alle mededelingen...
Ellen2

Bericht door Ellen2 »

Hoi Katja,

Volgens mij is er niet iets als een inenting beschikbaar voor katten, deze is er voor mensen ook niet. Je kat binnenhouden is denk ik de enige manier om besmetting echt te voorkomen. Dat is natuurlijk niet makkelijk met een kat die altijd buiten komt, maar dan kan hij niet in aanraking komen met besmette vogels. De vogelgriep is natuurlijk nog niet hier gevonden. Persoonlijk zou ik mijn kat denk ik binnenhouden bij de eerste constatering van vogelgriep in nederland, het wordt erg goed in de gaten gehouden, dus ik denk dat het risico tot dan toe erg klein is.
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

"Je kunt geen probleem plukken als een bloem, die je dan beschouwt los van haar omgeving, van haar historische bron, van haar diepe wortels" (Han Suyin)

De vogelgriep is nu eenmaal besmettelijk, en als je katten hebt loop je de kans dat die een vogel vangen.

Maar katten zijn volgens mij geen aaseters of heb ik het dan verkeerd?

En we weten wat minister Veerman heeft gezegd: "het is niet de vraag of de vogelgriep naar Nederland komt, maar wanneer deze komt"

Je kunt je kat die naar buiten gaan wel een belletje aanbinden zodat mogelijke prooien hem/haar kan aan horen komen, maar ik weet katten die met een bel om nog prima kunnen jagen.
Gebruikersavatar
mootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 94
Lid geworden op: 17 jan 2006 23:07
Locatie: rotterdam

Bericht door mootje »

hilde ik kom niet uit duitsland hoor.....
maar het is toch uitkijken lijkt mij...
ik heb binnen poezen dus, voor mij is het geen probleem maar het idee dat ze het kunnen krijgen als ze buiten komen zou ik toch uitkijken.
en zo'n belletje is wel handig ja, beter iets dan niets ondernemen toch..
heeft een super lieve poes MINOUSCH en onze kleine TIJGERTJE werd 6maanden en rust nu zacht, en onze nieuwe aanwinst NOESKA onze kleine deugniet
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

William schreef:Maar katten zijn volgens mij geen aaseters of heb ik het dan verkeerd?
Nee, maar je hoeft niet dood te zijn om ziek te zijn en ook niet dood te gaan van ziek zijn.

Of zoiets :eeh: :lol:
Gesloten