Katten en vogelgriep

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Katten en vogelgriep

Bericht door Admin »

In BN DeStem verschijnt het volgende artikel:
Kat blijkt vatbaar voor vogelgriep

Zaterdag 18 februari 2006 - ROTTERDAM – Katten zijn vatbaar voor de vogelgriep. Dat blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Toch vindt viroloog Ab Osterhaus het nog te vroeg voor een oproep om alle katten binnen te houden.
Virologen van de universiteit hebben experimenten gedaan met katten, omdat die nogal eens achter vogels aanzitten. Bovendien zijn bij eerdere uitbraken in Aziatische landen tijgers ziek geworden van besmet kippenvlees.

„Katten zijn vatbaar voor het virus. Als een kat een besmette vogel te pakken krijgt, kan hij ook vogelgriep oplopen“, aldus prof. Osterhaus. Vooralsnog ziet hij geen reden alle katten binnen te houden. „Dat hangt van de verspreiding van het virus af.“

Besmette katten kunnen de ziekte ook op andere katten overbrengen, weet dierenarts en viroloog Van Rooij van het Centraal Instituut voor Dierziekte in Lelystad. Hij denkt dat het zinvol is te onderzoeken of ook honden besmet kunnen raken met het voor mensen gevaarlijke H5N1-virus.
Meer informatie over katten en vogelgriep kun je o.a. vinden op:

- Vegetarisme.nl
- Noorderlicht
- Google zoekresultaten

.
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

goede tip maar mijn kat is gelukkig een echte binnnenkat.

Maar hoe nauwkeurig zullen de voerleveranciers zijn bij het controleren en produceren van blikvoer en dergelijke waar gevogelte in zit :?:

Of zou ik dan te paranoia worden? :icon_shifty:
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik had er wel aan zitten denken, maar had niet t idee dat het voor katten ook besmettelijk zou kunnen zijn.

Hier vangen de katten in principe alleen maar muizen voor zover ik weet, maar mocht het inderdaad oprukken en het blijkt besmettelijk dan moeten mijn poezels ook maar binnen blijven :ethink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Vandaag in een nieuwsbericht op NU.nl (fragment):
Katten

Vogelhouders, verenigd in de NHBD, hebben zondag een oproep gedaan om huiskatten binnen te houden om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Maar volgens het ministerie van Landbouw is dat niet nodig.

De Nederlandse Bond van Hoender-, Dwerghoender-, Sier-, en Watervogelhouders (NHDB) "overweegt" zelfs bij het ministerie te vragen om een ophokplicht voor katten. Het departement komt maandag met grote advertenties om aan houders van pluimvee en vogels, zoals duiven, duidelijk te maken wat ze tegen vogelgriep kunnen doen.

Daarin staat niets over katten, aldus een woordvoerster van het ministerie.
Het volledige bericht is HIER te vinden.

.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik ben blij dat mijn katten nooit buiten komen en blikvoer krijgen ze normaal af en toe maar ik geloof dat ik dit voor de zekerheid toch maar een tijdje laat zitten :???:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Als je blikvoer geeft waarin geen vogel verwerkt is :wink:

Ik laat mn katten eerst wel buiten gewoon.
Ze vangen naar mijn weten geen vogels, maar stel dat de griep opduikt hier in Nederland dan hokken we de katten ook op :silly: Nee serieus, als het echt doorzet dan moeten de poezels binnenblijven, maar dan moeten we de slaapkamer maar catproof maken zodat ze daar dan extra ruimte hebben om zich uit te leven. Maar zover is het gelukkig nog niet.

Mijn vogels zijn nu binnen omdat ik geen schermend iets boven de open voliere heb, dus daar word eerst een dak op gemaakt, en mocht de griep wel doorzetten dan blijven ze helemaal binnen.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »


Het H5N1-virus is niet hittebestendig en gaat dood als het temperaturen van boven de 70 graden bereikt. In gebieden waar geen vogelgriep heerst, kan men pluimvee en pluimveeproducten bereiden en consumeren zoals men gewend is. Los van de vogelgriep adviseren de Voedsel en Waren Autoriteit en het Voedingscentrum al jaren om geen rauwe kip en rauwe eieren te eten om besmetting met Salmonella en Campylobacter te voorkomen.
In gebieden die getroffen zijn door vogelgriep kan men eveneens pluimvee en eieren eten, mits door en door gaar. Zachtgekookte eieren, of producten waarin rauwe eieren verwerkt zijn, zoals zelfgemaakte mayonaise, moet men er zeker niet eten. Bij het verwerken van het rauwe vlees, mag geen vocht daarvan in aanraking komen met andere etenswaren. Degenen die het pluimvee bereiden moeten in die gebieden de hygiëne dus zeer goed in acht nemen.


Niet bang zijn van die kippies hoor :lol:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

:shock: Hier schrik ik wel van. :-(
Als het nodig is, zal ik de poezen zeker binnen gaan houden dan. De laatste keer dat ze wat gevangen hebben, was in november, maar dat kan natuurlijk elk moment weer gebeuren. :???:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Houden jullie allemaal de katten binnen als de vogelgriep ook hier uitbreekt?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik stop zowiezo met het voeren hier en maak alles goed schoon voordat de katten weer naar buiten mogen.
Maar als het echt hier komt blijven ze helaas binnen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

yana schreef:Houden jullie allemaal de katten binnen als de vogelgriep ook hier uitbreekt?
Als het moet, dan moet het. Maar hoe doen ze dat dan met verwilderde katten? Bij mijn vriend loopt een tiental katten om de boerderij om de muizen te vangen en naast dat ze soms worden bijgevoerd, zijn die hartstikke schuw en nooit binnen. Iemand enig idee wat ze daarmee doen mocht het zover komen?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Niet alleen verwilderde katten Miranda, maar alle katten die altijd buiten zijn.
Ik denk persoonlijk dat je daar erg weinig aan kan doen en gewoon het risico loopt :(
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Niet in paniek raken nu denk ik!
Walgelijk die proeven van die vent :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Nog wel geven??

Bericht door JoBoris76 »

Hoi allemaal.

Ik vraag me af of het nog wel veilig is om Boris en Demi blikvlees met kip en kalkoen erin te geven. Misschien stom maar ik vind het eigenlijk nu te eng worden om het te geven. Ze krijgen 's avonds allebei een helft van een blikje Gourmet Gold.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Hai,

Eh ik denk eerlijk gezegd dat er in blikvoer wel wat ergere dingen zitten dan een mogelijk vogelgriepvirus, ;-) dus als ze ervan geniet, zou ik niet weten waarom je 't niet zou geven. trouwens dat blikvoer is waarschijnlijk al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren oud, de kans dat daar een recente échte kip of kalkoen in terecht komt is volgens mij redelijk klein. Misschien dat het bij blikvoer binnen een jaar of 5 wel een probleem vormt, maar tegen dan is iedereen dat vogelgriepvirus al vergeten waarschijnlijk.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gesloten