Katten en vogelgriep

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Dat denk ik ook, want ik herinnerde me opeens ook dat ik ergens een dode merel had gezien en een dode meeuw en noem maar op. Op plekken waar ze niet aangereden kunnen zijn.
Het is dus gewoon afwachten wat het RIVD bekend gaat maken.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Kat kleine risicofactor bij vogelgriepvirus

De uitbraak van vogelgriep van het virustype influenza A (H5N1) in Azië geeft reden tot grote bezorgdheid vanwege het aanzienlijke risico op dodelijke slachtoffers onder mensen en de dreiging van een nieuwe grieppandemie. Op verzoek van de redactie nuanceren dr. Thijs Kuiken en prof. dr. Ab Osterhaus het gevaar van besmetting door katten...

-----------------------

Het hele artikel, waaronder hoe je geïnfecteerde katten kunt 'herkennen' kun je HIER lezen, al gelden de symptomen ook voor andere ziektebeelden. Voor vaststellen of een kat besmet is met het H5N1-virus is aanwezigheid van deze symptomen niet voldoende. Een vervolgonderzoek is dan nodig.

-
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Pfff, de site is 'gesloten', omdat zondag een rustdag is :roll:

Maar ik vond gisteravond een vogeltje op de veranda en inderdaad, je schrikt je kapot. Ik heb hem in de tuin begraven, zodat hij niet in de container ligt weg te rotten. Maar de schrik zit wel even in je! :???:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hier kun je alles van het ministerie van landbouw lezen.
Ook dus hoe te herkennen, de risico's etc etc.

Algehele boodschap is daar; maak je niet te bezorgd
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

Hier een artikel uit "De Stentor"

Die beste man is een compagnon van mijn buurman, ze hebben samen een pluimvee artsenpraktijk.

Angst door gebrek aan kennis
door JENNY POLMAN


4 MAART 2006 - RUURLO - Dat hij voorstander is van preventieve vaccinatie is omdat pluimveedierenarts Peter Wijnen uit Ruurlo ervan overtuigd is dat Nederland het H5N1-virus, als het eenmaal in ons land is opgedoken, de eerstkomende jaren niet weer kwijt zal raken. ‘We zullen met dat virus moeten leren leven, net als de rest van de wereld, vanwege de voortdurende aanwezigheid van wilde vogels.’.

Griepvirussen zijn universeel. De angst voor het N5H1-virus komt vooral voort uit het feit dat het ook mensen ziek kan maken en zelfs tot hun dood kan leiden. Daarnaast bestaat de vrees dat het vogelgriepvirus zich kruist met een mensengriepvirus en er zo een nieuw virus ontstaat dat wèl van mens op mens kan overslaan. Hierdoor zou een pandemie kunnen uitbreken, een ziekte die wereldwijd miljoenen slachtoffers zou kunnen veroorzaken. De scenario’s voor een dergelijke ramp liggen al klaar.

Wijnen vindt het ‘op zich goed’ dat de wereld op zo’n uitbraak is voorbereid, maar plaatst er wel kanttekeningen bij. ‘Er wordt dan geroepen dat een nieuwe uitbraak meer slachtoffers zal maken dan de Spaanse griep. Die zorgde voor veertig miljoen slachtoffers. Maar wat daarbij wordt vergeten is dat die uitbraak kwam in een tijd dat de voedingstoestand van mensen allerbelabberdst was, er net een oorlog was geweest en er bovendien nog geen antibiotica waren.’

Duizend

Het grote item is hoevéél mensen ziek zullen worden of sterven als er een wereldwijde griepuitbraak komt. Maar ook dat moet je in perspectief zien, vindt Wijnen. ‘Het H5N1-virus waart al sinds 2003 door het Verre Oosten en daar wonen meer dan een miljard mensen. Sinds 2003 zijn daar ‘nog maar’ negentig mensen aan de vogelgriep overleden, terwijl de mensengriep in Nederland per jaar zorgt voor een kleine duizend doden. Natuurlijk is elk overleden slachtoffer er een te veel, maar over welke risico’s praat je dan.’

Ook vraagt hij zich af hoe reëel de angst is dat het vogelgriepvirus muteert tot een mensengriepvirus. ‘In Zuidoost-Azië krioelen mensen en kippen door elkaar. Daar is het virus in al die jaren nog niet van mens op mens overgedragen. Dus hoe groot is de kans dat dit in het Westen gebeurt, waar de hygiënische omstandigheden toch veel beter zijn en je, normaal gesproken, alleen in aanraking komt met gegarandeerd virusvrij kippenvlees of eieren.’

Hij vindt dat minister Veerman van LNV een gedegen plan heeft gepresenteerd om de eventuele risico’s af te dekken. ‘Door nu beperkt te vaccineren kun je voorkomen dat de ziekte zich snel verder verspreidt.’

Waar iedereen op hoopt is dat het gewraakte H5N1-virus ‘doodloopt’ als het in een koppel gevaccineerde kippen belandt. Dan kan worden voorkomen dat de ziekte zich verspreidt en er, net als bij de uitbraak van vogelgriep in 2003, massaal gezonde kippen worden vernietigd. ‘Zo’n uitbraak is alleen te voorkomen met preventieve vaccinatie van pluimvee dat, omdat het buiten loopt, een verhoogd risico heeft. Dat moet dan wel gecombineerd worden met strikte hygiëne en controle. Dat kost geld en dat kost moeite, maar dat liever dan elke keer weer die mens- en dieronterende beelden van geruimde kippen. We willen vlees en eieren eten van kippen die op een verantwoorde manier worden gehouden. Dat gebeurt. Het massaal vernietigen van gezonde dieren past daar niet bij.’ Hij verbaast zich over alle ophef rond het aankomende virus. ‘Ook de varkensgriep kan overslaan op mensen. Maar er is geen mens die daarom geen varkensvlees meer eet.’ Voor meer informatie of aanmelding voor vaccinatie: http://www.pluimveepraktijken.nl.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Goed artikel! ;-)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ook vogelgriep bij Oostenrijkse katten

Uitgegeven: 6 maart 2006 14:35
Laatst gewijzigd: 6 maart 2006 16:24


WENEN - Bij katten in de Zuid-Oostenrijkse provincie Stiermarken is het ook voor mensen dodelijke virus H5N1 aangetroffen. Het virus dat vogelgriep veroorzaakt is aangetroffen bij verscheidene beestjes, aldus een woordvoerster van het ministerie van Landbouw en Volksgezondheid van de provincie. Nadere details worden later op maandag bekendgemaakt.

We hebben "twee of drie" positieve resultaten op tests bij katten gevonden. De katten leven nog, aldus het ministerie volgens het Oostenrijkse persbureau APA. Het departement gaat er vanuit dat de dieren in aanraking zijn gekomen met besmette vogels.

Mensen
Mensen zouden vooralsnog veilig zijn, zegt de voorzitter van de Oostenrijkse Federale Veterinaire Kamer. "Het overbrengen van het virus van kat op mens heeft nog nergens plaatsgehad."

De besmette katten leven in een dierenasiel in Graz. Daar werd eind februari H5N1 vastgesteld bij een aantal kippen. De dieren zijn waarschijnlijk besmet door een aantal geïnfecteerde wilde zwanen die naar het asiel waren gebracht en in dezelfde kooi als de kippen zaten. Alle dieren in de kooi zijn afgemaakt.

Afschieten
Het Nedersaksische verbond van pluimveehouders in Duitsland is bang dat katten het H5N1-virus verder verspreiden. Om die reden bepleit de bond dat jagers moeten worden ingezet om loslopende wilde katten af te schieten.

"Het valt niet te verantwoorden dat katten tot op dit moment zich vrijelijk in de natuur kunnen bewegen", aldus de voorzitter van het verbond. Afgelopen week troffen onderzoekers op het Duitse eiland Rügen voor het eerst bij een kat het virus aan dat vogelgriep veroorzaakt. Maandag vonden de autoriteiten in het Oostenrijkse Stiermarken ook H5N1 bij katten.

-
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ik hoop niet dat het zo ver gaat komen, maar áls er een ophokplicht voor katten komt (please not) ga ik de kruipruimte inspecteren en cat-proof maken. Dan hebben ze in ieder geval nog wat avontuur en hopelijk ook wat minder frustratie. Hoewel ik me afvraag of Puk het kattenluik uiteindelijk niet gewoon opensloopt... :???:
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

6 maart in "De Stentor":

Oostenrijkse katten getroffen door vogelgriep

6 MAART 2006 - WENEN (ANP/RTR/AFP) - Bij katten in de Zuid-Oostenrijkse provincie Stiermarken is het ook voor mensen dodelijke virus H5N1 aangetroffen. Het virus dat vogelgriep veroorzaakt is aangetroffen bij verscheidene beestjes, aldus een woordvoerster van het ministerie van Landbouw en Volksgezondheid van de provincie. Nadere details worden later vandaag bekendgemaakt.

We hebben ,,twee of drie'' positieve resultaten op tests bij katten gevonden. De katten leven nog, aldus het ministerie volgens het Oostenrijkse persbureau APA. Het departement gaat er vanuit dat de dieren in aanraking zijn gekomen met besmette vogels. Mensen zouden vooralsnog veilig zijn, zegt de voorzitter van de Oostenrijkse Federale Veterinaire Kamer. ,,Het overbrengen van het virus van kat op mens heeft nog nergens plaatsgehad.''

De besmette katten leven in een dierenasiel in Graz. Daar werd eind februari H5N1 vastgesteld bij een aantal kippen. De dieren zijn waarschijnlijk besmet door een aantal ge‹nfecteerde wilde zwanen die naar het asiel waren gebracht en in dezelfde kooi als de kippen zaten. Alle dieren in de kooi zijn afgemaakt.

7 maart in "De Stentor":

Pluimveehouders willen jacht op katten

7 MAART 2006 - BERLIJN - Jagers moeten worden ingezet in Duitsland om loslopende wilde katten af te schieten. De dieren zouden anders mogelijkerwijs het H5N1-virus dat vogelgriep veroorzaakt, kunnen verspreiden. Dat bepleitte het Nedersaksische verbond van pluimveehouders gisteren in de krant Die Welt. ‘Het valt niet te verantwoorden dat katten zich vrijelijk in de natuur kunnen bewegen’, aldus de voorzitter van het verbond. Afgelopen week troffen onderzoekers op het Duitse eiland Rügen voor het eerst bij een kat het virus aan dat vogelgriep veroorzaakt. Gisteren vonden de autoriteiten in het Oostenrijkse Stiermarken ook H5N1 bij katten.

Dwangsom

Het dreigen met een dwangsom voor het ontduiken van de ophokplicht voor pluimvee werkt. De veertig Nederlandse hobbykiphouders die begin vorige week zich niet bleken te houden aan deze maatregel tegen de oprukkende vogelgriep, hebben hun leven gebeterd.
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

naomie120 schreef:Ik hoop niet dat het zo ver gaat komen, maar áls er een ophokplicht voor katten komt (please not) ga ik de kruipruimte inspecteren en cat-proof maken. Dan hebben ze in ieder geval nog wat avontuur en hopelijk ook wat minder frustratie. Hoewel ik me afvraag of Puk het kattenluik uiteindelijk niet gewoon opensloopt... :???:
die ophokplicht is al opgesteld voor gebieden waar vogelgriep is geconstateerd:

Katten opgehokt bij vogelgriep

BRUSSEL/DEN HAAG (ANP) - Katten in heel Europa moeten binnen blijven in gebieden waar de vogelgriep is ontdekt. Het Europees comité van veterinair experts heeft woensdag besloten tot deze maatregel nadat de Duitse autoriteiten een dode kat met het H5N1-virus hadden gevonden.

Om honden te beschermen tegen besmetting moeten zij in vogelgriepgebieden aangelijnd uitgelaten worden. Naast de ophokplicht voor de honden en katten heeft het comité, het Scofcah genaamd, vastgelegd hoe vinders van zieke of dode honden en katten in deze gebieden met deze dieren moeten omgaan. Dode honden en katten die vermoedelijk in contact zijn geweest met besmette vogels, moeten in ieder geval onderzocht worden op de aanwezigheid van het vogelgriepvirus.

De Duitse regering besloot eerder op de dag al in de vijf regio's waar het aggressieve H5N1-virus is gevonden, tot de plicht katten binnen te houden. Volgens woordvoerster N. van der Zee van het ministerie van Landbouw hadden de oosterburen daags eerder nog geïnformeerd naar het advies van de Rotterdamse viroloog A. Osterhaus hierover.
Nederland staat achter de besluiten van de Europese experts voor de katten en honden. Zolang het virus hier niet is aangetroffen, mogen de ruim 3,3 miljoen katten en circa 1,76 miljoen honden in Nederland vrij naar buiten en loslopen.

Dat katten vatbaar zijn voor het H5N1-virus was al langer bekend. In Azië zijn huiskatten, tijgers en luipaarden besmet geraakt met het virus. Ook andere zoogdieren als varkens en paarden zijn gevoelig voor de kippenziekte.

De maatregelen die Europa neemt om verspreiding en gevolgen van het ook voor mensen gevaarlijke vogelgriepvirus te beteugelen, stapelen zich op. Dit heeft nog niet kunnen voorkomen dat steeds weer besmette vogels opduiken. Woensdag bevestigde Zwitserland zijn eerste H5N1-besmetting bij een dode eend, die vorige week in Genève gevonden werd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ben benieuwd hoe ze dat met dierentuinen gaan doen :???: Daar komen ook vogels overvliegen die de griep op andere vogels kunnen overbrengen, en daar zijn katachtigen genoeg.

Mijn zusje heeft haar kippetjes opgehokt, maar als je het ziet, stelt het niets voor. Er hoeft alleen maar dik landbouwplatic over de ren. Een virus zweeft vrij door de lucht, dus kan aan de voorkant (die niet afgedicht hoeft te zijn) toch binnenkomen en de kippen besmetten :???:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Weet je zeker dat dit virus door de lucht zweeft? Natuurlijk wel van vogel op vogel als die dicht bij elkaar zijn, maar het overvliegen alleen valt misschien wel mee qua overbrengen. Ik meende dat dat afdekken alleen was zodat er geen vogelpoep in de ren kon vallen... aangezien dat erg besmettelijk is.
Gebruikersavatar
ilsebrons
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 06 aug 2005 23:52
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door ilsebrons »

Bij alle dierentuinen in Nederland zijn de vogels ingeent tegen vogelgriep. Bij ons in het dierenpark kunnen er geen vogels in het verblijf van de katachtigen komen, maar ik denk dat als het hier gaat komen, dat de katachtigen naar binnen moeten ivm de vogelpoep.....
Groetjes van Ilse en kopjes van Buddy en Roxy !
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hier worden in de dierentuinen, en andere dierenparken alle vogels ingeent, en de katachtigen opgehokt...da's toch wat ik gehoord heb...
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Alleen als de vogelpoep opdroogt en eventueel gaat vervliegen gaat het virus door de lucht.
Als het virus dan nog levensvatbaar is, dat weet ik niet :???:
Dat is met dit weer geen probleem dus.
Alleen overvliegende besmette vogels die wat laten vallen bij andere dieren is gevaarlijk.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gesloten