Katten en vogelgriep

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Volgens mij zit er in blikvoer met kip/kalkoen haast geen kip of kalkoen ;-) Blikvoer is ook geen rauw vlees dus dat virus zit er niet in hoor.

Vogelgriep is nog geeneens in Nederland gesignaleerd dus ik snap die paniek sowieso niet, maar goed.

Groetjes Hilde
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Bericht door hilde »

Kattenbella schreef:Niet in paniek raken nu denk ik!
Mee eens Bella ;-) Laten we ons nou maar druk maken als het echt nodig is. Vogelgriep waait al 4 jaar rond in Azië en daar lopen ook honden/katten rond. De hygiëne daar is een stuk minder dan hier en ik denk toch dat dat een hele belangrijke factor is.

Groetjes Hilde
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ze scharrelen daar ook doorelkaar heen rond, de controles op voeding is minder, dode dieren blijven lang liggen in de hitte. De voeding is minder goed voor kat en kip. noem maar op.
Ik laat mijn katten niet afvoeren mits ik meega :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Nog niet nee.

Op het nieuws zeiden ze vandaag: Het is geen vraag OF de vogelgriep hierheen komt, maar WANNEER. Dus ik begrijp de angst wel hoor. Maar ik denk dat het blijkvoer wel gewoon gegeven kan worden om de reden die freija al noemde.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het is nu wel al in Duitsland geconstateerd, en dat vind ik best wel eng worden. Niet dat ik meteen in paniek raak, maar ik vind het toch wel eng dat het nu zo dichtbij komt. Onze katten komen sowieso niet buiten (of ze moeten de voordeur uitglippen :evil: ) en ze zijn al niet echt dol op iets met kip uit blik. Dus voor ons is het maar een kleine moeite om er rekening mee te houden ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Frankrijk ook al, dus het komt nu van alle kanten dichterbij. Desy vangt zelden vogels, maar de kans dat ze er eentje vangt, is er wel. Vanmorgen toen ik haar naar buiten liet ook, er vlogen gelijk een paar vogeltjes op en Desy erachteraan. Wel mispoes hoor ;-)

Naja, het is afwachten wanneer de eerste besmetting hier gesignaleerd wordt, maar misschien laat die wat langer op zich wachten nu vandaag de ophokplicht is ingegaan...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

In Duitsland is het nu ook gevonden in een buizerd en een zilvermeeuw :???:
Ik stop in elk geval met voeren hier, dat lijkt me toch wel verstandiger.
En voordat de katten weer een keer naar buiten mogen zorg ik eerst dat alles schoon is.
Als ik is veel zin heb :icon_shifty:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Vorig jaar al lekte er een bericht uit over de mogelijke ziekmakende effecten van vogelgriep op mensen (via hun kat).
Het pluimvee in besmette gebieden is opgehokt of geruimd, maar merels en andere vogels blijven niet op één plek vliegen, ook niet in één land en wat een kip kan krijgen, kan elke vogel krijgen.
Het is dus niet raar dat het nu overal geconstateerd wordt, alleen wil men de paniek voorkomen. In dat uitgelekte bericht werd nl. geopperd dat als de vogelgriep zich uitbreiden zou en katten zou besmetten, alle katten weleens preventief 'geruimd' zouden kunnen worden :???:
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

antwoord van een grote producent van kattenvoer:



Beste heer Bouwmeester,

Wij maken uitsluitend gebruik van veilige en kwalitatief goede grondstoffen, en
dat geldt ook voor ons kippenvlees.
Reden daarvoor is tweeledig:
- allereerst is dat de Nestlé Purina manier van werken, wij willen onze
consumenten uitsluitend een veilig product bieden
- de wetgever staat in Europa (gelukkig) ook niets anders toe. Alleen dierlijke
materialen die afkomstig zijn van slachtdieren die zijn goedgekeurd voor humane
consumptie mogen gebruikt worden voor de productie van honden- en kattenvoer.

Zieke dieren worden afgekeurd en hun vlees wordt vernietigd. Dit geldt ook voor
kippen die zijn besmet met de vogelgriep. Deze komen zelfs niet eens op de
slachterij maar gaan na euthenasie meteen naar de verbrandingsovens. Dit geldt
ook voor gezonde dieren die in het kader van het uitroeien van een besmettelijke
ziekte worden gedood. Bijvoorbeeld kippen die gehouden worden op bedrijven die
gelegen zijn binnen de straal van 10 km van een bedrijf waar vogelpest is
geconstateerd. Ook deze dieren worden vernietigd en persé niet meer gebruikt.
Onze grondstoffen zijn derhalve geheel veilig en afkomstig uit gebieden waar
geen vogelgriep heerst. Daarnaast kunnen wij u nog mededelen dat het vogelgriep
virus vernietigd wordt bij temperaturen boven de 70 graden celcius. Onze droog-
en blikvoeders worden vervaardigd bij temperaturen die ruim boven de 100 graden
liggen. Geen enkel (vogel)influenza virus, ongeacht type of oorsprong, kan dit
overleven. Met onze producten hoeft u derhalve absoluut geen angst te hebben
voor eventuele aanwezigheid van het vogelpest virus.

Wij hopen u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Monique van der Stelt
Consumentenservice Nestlé Purina Petcare
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

William, dan heb je het over het voer. Maar daarnaast heb je katten die vogels vangen. als prooi. En die groep is wél kwetsbaar :???:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik denk dat dat bericht voor een hoop mensen toch wel geruststellend is William ;-)
Ik wist zelf ook niet hoe het blikvoer nou precies bereid word, toch wel handig om te weten.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
William
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 okt 2005 15:45
Locatie: Wehl
Contacteer:

Bericht door William »

ja Emma ik had het over het voer. ;-)

Sorry, was ik er vergeten bij te zetten. :oops:

Het is in iedergeval al een geruststelling voor de mensen met binnenkatten die voer met gevogelte geven, zoals ik.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik snapte je wel, William, maar het voer is minder mijn zorg dan katten die al dan niet wild loslopen en vogels vangen ;-)
Er zijn in veel gemeentes groepen katten die op straat gezet zijn en zulke groepen zijn erg kwetsbaar. Als zich een huispoes aansluit bij zo'n groep en prooi eet, kan dat dus wel gevaar voor zowel kat als baasje opleveren.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Vogelhouders willen dat kat binnen blijft

DEN HAAG (ANP) - Vogelhouders, verenigd in de NHBD, hebben zondag een oproep gedaan om huiskatten binnen te houden om de verspreiding van vogelgriep tegen te gaan. Maar volgens het ministerie van Landbouw is dat niet nodig.

De Nederlandse Bond van Hoender-, Dwerghoender-, Sier-, en Watervogelhouders (NHDB) ,,overweegt'' zelfs bij het ministerie te vragen om een ophokplicht voor katten. Het departement komt maandag met grote advertenties om aan houders van pluimvee en vogels, zoals duiven, duidelijk te maken wat ze tegen vogelgriep kunnen doen. Daarin staat niets over katten, aldus een woordvoerster van het ministerie.

-
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik zou het geweldig vinden als er een ophokplicht voor katten komt. Niet om de huiskatten, maar om al die verwaarloosde, gedumpte dieren waarvoor gemeentes dan eindelijk hun verantwoording MOETEN nemen :twisted:
Gesloten