Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Morgen gaan onze beide dames onder het mes, zodat ze geen kindjes meer kunnen krijgen.
Is het nu verstandig om de krabpaal weg te halen? Hij gaat tot het plafond en ze liggen beide liefst bovenin.
Aan de ene kant lijkt me dat verstandig, zodat ze hun wond niet teveel druk geven. Aan de andere kant: het is wel hun faforiete vertrouwde plekkie in huis......
Iemand hier ervaringen mee?
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Iet,

Worden je poezels op zaterdag gesteriliseerd? Ik wist niet dat dierenartsen dat dan ook deden!

Ik zou de krabpaal laten staan als dat hun vertrouwde plekje is. Je moet ze dan wel goed in de gaten kunnen houden natuurlijk, dat ze er niet uitkukelen. Als ze erin willen klimmen kun je ze even helpen. Mijn poezen wilden toen ze thuis kwamen ook gelijk naar hun eigen plekjes, dat is dan wel belangrijk voor ze.

Sterkte voor de dames morgen!
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Marije schreef:Hoi Iet,
Worden je poezels op zaterdag gesteriliseerd? Ik wist niet dat dierenartsen dat dan ook deden!
Het was ook niet zaterdag, maar vrijdag de 6de (bericht verkeert gekopieerd i.v.m. dubbele topics)
In elk geval gaat het prima met de dames, het viel ons mee, al weet ik natuurlijk niet precies hoe die ukkepukken zich gevoeld hebben. Toen ze thuis waren wilden ze alletwee op schoot liggen, maar dat was al te moeilijk in het begin. Ook de krabpaal wilden ze in, daar moesten we wel even op letten. Twee dagen later waren ze echt de oude. Vooral Chanel fleurde nadien juist enorm op. Pas toen hadden we door hoe vervelend die krolsheid voor haar werd. Nikita houdt nadien gelukkig snachts haar kaken op elkaar, verder is ze nog even levendig als altijd :twisted:
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
doryn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 jul 2004 14:02
Locatie: Leeuwarden

Bericht door doryn »

Ik heb een vraag, heb wel het topic doorgelezen maar kon geen echt duidelijk antwoord vinden.
Fiona is vrijdag gesteriliseerd en ik zag vandaag dat ze een bult onder de snee heeft. De wond ziet er verder prima uit en ze is ook superactief en eet goed. Moet ik me hier zorgen om maken??
Groetjes van Doryn and Cats.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nee hoor Doryn dat is normaal.
Dat is weefselvorming onder het litteken en trekt vanzelf weer weg ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Ja hoor, hadden ze hier ook! Maar het moet wel redelijk snel wegtrekken, anders moet je even aan de bel trekken natuurlijk. Die vraag had ik toen ook, maar het zou vocht zijn of te maken hebben met de hechtingen.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Ik zou wel goed opletten hoe die bult eruitziet. Bij een van mijn twee katten was het namelijk een ontsteking(kje). Toen was die bult warm en was de huid een beetje rood. Ze heeft toen een antibiotica-kuurtje gehad en toen kwam het weer goed.
Als de wond gewoon roze is en niet warm (althans, warmer dan normaal) aanvoelt zou ik me nergens druk over maken. Dat lijfje is gewoon druk bezig om alles weer te repareren en daar hoort inderdaad weefselgroei bij.
Succes!
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Dag, Dag iedereen,

Ikke ben terug blij, vanmorgen is mijn kleine Winnie gecastreerd, en zoals jullie weten was ik daar bang voor omdat hij met z'n zwakke longen geen narcose aankon volgens de DA, en deze dus zei van het zonder te doen, dus enkel met een lichte sedatie. Nu, vanmorgen om 9.30 was het dan zover, de DA heeft hem iets gegeven om rustig te worden, daarna de plek plaatselijk verdoofd en eraan begonnen, nu bij de eerste insnijding begon Winnie al te piepen van de pijn, dit wilde ik dus niet, en ook de DA wilde zo niet verder werken. We hebben dan besloten om hem een ietsiepietsie verdoving te geven, 1/4 van wat er normaal word toegediend, net genoeg om hem even weg te maken en er voor te zorgen dat hij zich niet bewust was van de pijn, zo gezegd, zo gedaan, en na 10 minuten was de klus geklaard. Om 10.15 wa ik terug thuis met hem, en verwachtte eigelijk dat hij snel zou wakker worden, niet dus, om 15 uuur sliep hij nog steeds als een blok, af en toe even wakker om over te geven, en dan terug tilt! Dit vertrouwde ik niet, volgens mij had hij al lang wakker moeten zijn, DA gebeld, was er niet , gezegd dat ik nog wel even zou wachten, wilde die man niet voor niks terug naar z'n praktijk laten komen, dan maar even een PB naar Emma, in de hoop dat die raad wist, haar advies, nog een uurtje wachten en dan toch maar DA bellen.
Om 17 uur DA terug opgebeld, en ik mocht weer langskomen, hiij was inderdaad nog erg suf, had allang weer moeten rondhuppelen, met z'n ademhaling was nochtans niks mis, waarschijnlijk een overgevoeligheidsreactie op het sedatiemiddel in combinatie met dat beetje narcose, hij heeft hem een spuitje gegeven, en nu is het 19.30 en MIJN KLEINE MAN IS EINDELIJK WAKKER!!!!!!!! Ikke zoooooooooooo blij, is het toch nog goed gekomen. Hij is al komen knuffelen en kijkt heel verontwaardigd naar z'n ballen( allé, naar waar ze gezeten hebben...)

Heb een paar foto's getrokken van toen hij nog zo zalig onder zeil was...
Afbeelding
Afbeelding
Net terug van de DA, zooooooooooooo zielig!!!!!!!!
Afbeelding
Eindelijk aan't wakker worden, maar dit vind ik noooooooooog zieliger!!!!!!

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hé Veronikske,

Dat ging dus niet helemaal zoals het zou moeten? Best eng hè? Gelukkig dat Winnie nu weer gewoon wakker aan het worden is. Ik hoop dat hij er verder niet al teveel last van heeft!

Wampie en Tukker zijn vandaag ook gecastreerd.. Maar zij lopen alweer druk te doen en op de wasbak/krabpaal te springen enzo. Verschil kan dat maken, de gevoeligheid per kat!
Bij Wampie zijn alleen de eileiders weggehaald, dus niet alles. Maar dat ze zo snel weer op de been zouden zijn, had ik niet verwacht!
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

OH,Hé José, wist niet dat uw twee deugnietten vandaag ook moesten, ben blij om te horen dat ze al weer bijna de oude zijn! Winnie knapt ook erg op, probeert al stuntelig in de zetel te geraken, en is al gaan drinken, dus dat komt wel goed!
liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Simba is gisteren gecastreerd en weer helemaal de oude. Hij mauwt weer wat af en rent en speelt alsof er niks gebeurd is. Hij kan alleen niet helemaal goed zitten.

Waar ik wel verbaasd over was, was het feit dat het niet gehecht wordt. Gebeurt dit dan alleen bij poezen? Ik las hier allerlei verhalen over hechtingen en nam dus aan dat Simba hechtingen zou hebben. of ik heb dit stukje info gemist. dat kan ook :oops:
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Neen hoor Bianca, je hebt niks gemist, een katertje krijgt geen hechtingen. Het is maar een ietsiepietsie sneetje, dat kleeft na een dag al aan elkaar en geneest erg snel, daarom ook stelt zo'n casstratie niks voor eigelijk, na een dag is het leed al geleden. En dat niet goed kunnen zitten, is helemaal normaal, t'is ook allemaal wat gevoelig nu hé, hoe zouden we zelf zijn ( daar wil ik eigelijk niet aan denken :???: ) Binnen twee dagen is dit beter!
Bij de kattinnen, is dit natuurlijk anders, daar gaat het over een open-buikoperatie, en daar komen de nodige hechtingen aan te pas, ze hebben er ook veel langer last van, t'is een operatie, en bij de katers is het maar een knipje!

En t'is weer typisch, zelfs op dat vlak krijgen de vrouwen het weer het zwaarst te verduren :lol: :lol

liefs veronikske:
Laatst gewijzigd door veronikske op 19 okt 2005 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Meestal krijgen katten die narcose hebben gehad wel een injectie om sneller wakker te worden. Dat dat bij Winnie niet gebeurd is, verbaast me. Het verklaart wel het lange slapen.

Gelukkig maar dat het bij iedereen toch weer goed afgelopen is ;-)
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Hm, misschien heb ik toch wat te vroeg gejuicht :???: Het wondje op Tukkers balletje staat echt open. De helften zitten niet mooi tegen elkaar aan, zeg maar. Ilse en Veronikske, hoe ziet dat er bij jullie katers uit nu?

Ik zal er even een foto bij doen..

Hij is een beetje wazig, want het moest snel.. Staart omhoog en klik! ;-)
Afbeelding

Hij zit er trouwens niet aan. En hij doet verder ook normaal. Wat moet ik hiermee? Afwachten?
Laatst gewijzigd door José op 20 okt 2005 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik heb geen ervaring met katers, maar het ziet er niet zo mooi uit. :???: Het zou toch wel dicht moeten zijn volgens mij. Misschien kun je je DA er even over bellen? Het kan zijn dat het toch nog gehecht moet worden.
Plaats reactie