Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Ik heb wel ervaring met katers en heb zo'n wond nog nooit gezien. Bij onze heren waren de (ex-)balletjes zilverkleurig (ik denk ontsmettingsmiddel ofzo), maar ik heb geen gaatje of hechtinkje of wat dan ook gezien.
Dus toch even bellen met de da!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

José schreef:Hm, misschien heb ik toch wat te vroeg gejuicht :???: Het wondje op Tukkers balletje staat echt open. De helften zitten niet mooi tegen elkaar aan, zeg maar. Ilse en Veronikske, hoe ziet dat er bij jullie katers uit nu?
Kijk anders even op de site, daar zie je hoe het bij onze Indy ging en eruit zag.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi José,

Dit ziet er volgens mij niet normaal uit, de wond had al moeten dicht zijn, ik zou toch even naar de DA bellen, mischien kan het geen kwaad, maar als het zo blijft openstaan dan kunnen er allerlei bacterieen naar binnen, en kan hij ziek worden, Winnie heeft i.p.v. antibiotica zalf in de wond, een antibiotica spuitje gekegen, dit beschermt hem langduriger tegen infecties, die zalf likken ze er eventueel snel uit!
Succes hoor José, laat iets horen

liefs veronikiske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Emma,

Winnie heeft inderdaad geen spuitje om wakker te worden gehad, dat kan alleen als ze verdoofd worden met een bepaald verdovingsmiddel. Dat verdovingsmiddel word eigelijk altijd gebruikt bij een castratie, maar in sommige gevallen kan dat niet, VB : als de poes in kwestie iets aan het hartje of ademhalingsproblemen heeft, want dat verdovingsmiddel ( weet de naam niet, vergeten ), zorgt voor een sterke bloeddrukdaling, en een gezond dier kan dat hebben, maar een zwakker dier dus niet, en dan gebruiken ze dat produkt dus niet.
Het produkt wat Winnie gekregen heeft is iets anders, waarbij zo een ontwakingsspuitje niet mag gegeven worden.

Heb vanmorgen nog eens naar de DA gebeld, om te melden dat Winnie weer de oude is, en het is toch een soort van allergische reactie geweest op dat sedatiemiddel, waardoor hij zo lang sliep, maar eind goed al goed...

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Ik heb de DA gebeld over die wond, maar de assistente zegt dat het geen kwaad kan zolang het er niet ontstoken uit ziet. Volgens haar gebeurde dat wel vaker en krimpt het balzakje nog, waardoor de wond makkelijker heelt.
Op zich ziet het er wel schoon uit enzo, dus ik maak me maar niet al te druk. Hoewel ik het wel vreemd vind, zeker als ik hoor dat het er bij andere castraties niet zo uitziet/zag.. :???: Ik kijk het nog even aan!
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Een beetje late reactie , maar je hebt gelukkig DA al gebeld. Bij Simba ziet het er niet zo raar uit hoor. Eigenlijk zie je bij hem helemaal niks. Eeen heel klein sneetje en daar blijft het bij.
Volgens mij doe je er inderdaad goed aan om het goed in de gaten te blijven houden. Hou je ons op de hoogte??
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

Hallo allen, ik had dit ook al gewoon geplaats maar er werd me "verteld" dat ik het hierheen moest verplaatsen :oops:

Ik heb even kort een vraagje over de poes van mijn broertje. Het beestje mauwt raar en hard de laatste dagen en houdt hem er 's nachts zelfs mee wakker :icon_shifty: . De letterlijke beschrijving van mijn broertje luidt als volgt:
"als we haar aaien gaat ze helemaal trillen en nu zit ze met haar reet tegen de stoel leuning op de rijen" :shock:

Dit klinkt een beetje als krols vind ik, maar het beestje is anderhalf jaar geleden al gecastreerd! Hoe kan dat dan?

Iemand misschien advies? Alvast bedankt!!
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hallo Nienke, sommige poezen vinden het heel erg lekker om over de onderkant van hun rug geaaid te worden. Ze gaan dan met de rug steeds omhoog en steken de staart de lucht in. Dit is zover ik weet gewoon puur genot.

Dat mauwen kan heel veel redenen hebben. Misschien is het slechts aandacht vragen?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

Lotte schreef:Hallo Nienke, sommige poezen vinden het heel erg lekker om over de onderkant van hun rug geaaid te worden. Ze gaan dan met de rug steeds omhoog en steken de staart de lucht in. Dit is zover ik weet gewoon puur genot.

Dat mauwen kan heel veel redenen hebben. Misschien is het slechts aandacht vragen?

Ja dat weet ik, dat hebben mijn katers ook wel.. Heerlijk knuffelen en kontje de lucht in zodra je ze aanraakt.. Maar zij doet het ook zonder aanraken en berijdt zonder duidelijke reden bankleuningen enzo.. Ook als er helemaal niemand erg dicht in de buurt is. Ze schijnt ook het hele huis (studentenhuis) bij elkaar te "janken". 's nachts en als er niemand "thuis" is. (ze woont op de bovenverdieping bij mijn broertje en nog 2 huisgenootjes).

We hebben het hier dus echt over afwijkend gedrag, gedrag dat ze in ieder geval de afgelopen anderhalf jaar niet vertoond heeft en nu opeens wel dus..

Ze "presenteert" zich ook, dus met kontje omhoog en dan draaien maar. Echt een beetje zo van (sorry voor de woordkeus) "pak me!" :oops:

Lijkt mij niet helemaal natuurlijk gedrag als je sekshormoonproducerend gebiedje weggesneden is toch?
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat janken lijkt me echt aandacht vragen, vooral omdat ze dat doet als er niemand thuis is. Blijkbaar houdt ze er niet van als ze alleen is, dat hebben meer katten.

Over dat presenteren hadden we ook nog een ander topic dat ik, ik ga ff voor je zoeken.

edit1:
deze gaat in ieder geval over mauwen
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ght=mauwen
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

Lotte schreef:Dat janken lijkt me echt aandacht vragen, vooral omdat ze dat doet als er niemand thuis is. Blijkbaar houdt ze er niet van als ze alleen is, dat hebben meer katten.

Over dat presenteren hadden we ook nog een ander topic dat ik, ik ga ff voor je zoeken.
Dat janken zal ook wel aandachtvragen zijn ja, maar ik vind het wel raar dat ze dat A: nu pas doet en niet al 2 jaar eerder (zo lang woont ze er al) en B: dat het begin ervan precies simultaan optreedt met het begin van dat "krolse" gedrag... :shock:
Er is de laatste tijd niets veranderd in haar woonsituatie, dus daar kan het ook niet aan liggen :-|
Het mauwen/janken is ook niet gewoon.. Het is laag, langgerekt en luid!!

Ik heb zelf ook al eeuwen katten en weet er echt wel wat vanaf. Dit is echt raar gedrag voor een gecastreerde poes...



[/b]
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

Hallo allemaal,

Ik had al eerder geschreven dat Simba afgelopen dinsdag gecastreerd is. Alles is goed gegaan, maar nu heb ik nog wel een vraag. Ik lees overal dat het castreren met een maand of zes gebeurt. Maar Simba is nog geen 5 maanden. Is dit wel normaal??
Ik had de dierenarts gebeld om een afspraak te maken in december zodat ik een vrije dag kon plannen, maar die assistente zei dat het in oktober ook wel kon. Ik heb toen ook verteld dat hij van 31-5 is en dan nog geen 5 maanden is. Zij vertelde mij dat het al kan vanaf het moment dat een kater balletjes heeft.
Achteraf voel ik me een beetje dom dat ik hier niet eerder naar geinformeerd heb en alles is goed gegaan, maar voor de zekerheid vraag ik het nog even.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Volgens mij kan het in principe wel eerder, maar is vanaf 6 maanden de 'ideale' leeftijd.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Hoi Bianca,

In principe worden ze voor 5 maanden niet gecastreerd, eigelijk wordt het standaard pas vanaf 6 maanden gedaan, en dan kijkt de DA nog eerst of de ballen voldoende ontwikkeld zijn, ook kijkt hij naar de kater in zijn geheel, de spierontwikkeling, gewicht, vorm van het hoofd(of ze al zo een typische katerkop hebben), als dit allemaal oké is,kan de DA overgaan tot castratie, is dit nog niet voldoende ontwikkeld ( zijn de balletjes nog te klein, heeft hij nog het uiterlijk van een kitten, dus nog geen spierontwikkeling en zo'n katerkopje), dan zal de DA nog wachten en aanraden op 7 maanden nog eens langs te komen voor controle.

Hoe het in jouw geval gegaan is vind ik maar raar, de assistente die telefonisch beslist dat jouw katertje oké is voor castratie, de dierenarts heeft hem geeneens gezien. En de dag dat je ging, heeft de DA toen ook niets gezegd, van hij is nog te jong, of heb je toen ook maar alleen een assistente gezien, bij het brengen en ophalen ?

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
nienke21
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 apr 2004 15:43
Locatie: hilversum
Contacteer:

Bericht door nienke21 »

In Amerika is het heel normaal om katten al met 6 week te laten castreren en dat komt ook goed...

Het schijnt volgens recent onderzoek bijzonder weinig uit te maken.. (heb vriendin die diergeneeskunde studeert en die vertelde dat)

Het enige verschil is dat je kater, als je hem jong laat castreren, waarschijnlijk groter wordt dan dat hij zou worden als je hem rond 9 maand laat castreren..
Dat heeft iets te maken met de hormonen die ze aanmaken als ze nog wel hun balletjes hebben. Die hormonen zetten op een gegeven moment een rem op de groei. Als de groei niet geremd wordt groeien ze simpelweg iets langer door
groetjes Nienke...

Pluk (cypers) & Coco (wit)

"Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel." :catmellow: :shock:
Plaats reactie