Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
slien
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 mei 2013 15:29

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door slien »

Hoi,

Mijn poes Zara (1,5 jaar oud) is vorige week vrijdag gesteriliseerd. Alles is goed gegaan. Ze was de eerste dag erg misselijk en wankel van de narcose, maar de dag erna gelukkig alweer de oude. De wond is binnenshuids gehecht. Ik bekijk m elke dag even om te na te gaan of het goed heelt. Nu lijkt een stukje niet goed dicht te gaan. Ze heeft geen kap/romper om, af en toe lekt ze eraan maar niet heel veel zover ik kan zien (overdag ben ik niet thuis). Moet ik me zorgen maken en contact opnemen met de DA of kan dit geen kwaad en kan ik het nog even aanzien?

Afbeelding

Groetjes,
Céline
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Ik zou het morgenochtend even aan de DA vragen. Na een week zou de wond toch wel enigszins dicht moeten gaan zitten. Komt er vocht uit?

Ze kan het met likken en nathouden natuurlijk ook open houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Ik zou met haar naar de dierenarts gaan om te laten zien. De wondranden wijken echt, zo kan er vuil in komen. En dan wordt het van kwaad tot erger.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Dinky »

Wanneer ik dit zo zie dan zou ik er zeker even mee langs de DA om te laten beoordelen wat nu te doen.

Het ziet er erg open uit namelijk.
(heb wel ervaring met poes met flinke wond die zelf na een week de hechtingen eruit had gekregen van andere operatie. Dit waren uitwendige hechtingen. Toen ervoor gekozen om het zelf in de gaten te houden omdat het al goed dicht leek te zijn. Wanneer het toen was geworden zoals op jouw foto te zien is had ik aan de bel getrokken bij de DA)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
dirkb
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2017 19:25

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door dirkb »

Tja, ik geloof nooit dat een castratie of sterilisat ie echt goed is voor een kat, zeker niet op(te) jonge leeftijd; Ik vind het zelf niet zo leuk want als het zo doorgaat zijn er binnen twintig jaar geen katten meer. En een kattin heeft best wel een moederinstinkt, wat ze ook zeggen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

dirkb schreef:Tja, ik geloof nooit dat een castratie of sterilisat ie echt goed is voor een kat, zeker niet op(te) jonge leeftijd;
Nee, een poes krols laten worden en dan niet laten dekken... Of een kater niet de mogelijkheid geven een poes te laten dekken en dus seksuele frustratie op te laten bouwen... Nee, dat is gezond :(
Ik vind het zelf niet zo leuk want als het zo doorgaat zijn er binnen twintig jaar geen katten meer.
Haha, geloof je dat nou echt? Het probleem als je niet aan castratie doet is dat er over 20 jaar een overpopulatie is (wat er nu eigenlijk al is) en elke kat die je op straat vindt afgemaakt moet worden. Dat is pas "leuk". Kijk eens hoe vol de asiels zitten. En hoeveel catteries er zijn. "Geen katten meer over 20 jaar" is echt een verkeerd beeld wat je dan hebt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pinguin »

Waarom houden dierenarts zo vast aan die 6 maanden grens kwa castratie? Hier net gebeld en ze doen het pas vanaf 6 maanden tenzij Simba gaat sproeien maar dan ben je toch al te laat met castreren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Nee hoor, 6 maanden is prima. Nog nooit een kater gehad die voor die tijd al sproeide.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Castratie zat bij Yuna en Bono in de prijs inbegrepen bij het asiel (zoals ook de beide entingen). Dus een andere dierenarts dan mijn eigen. Bij het maken van de afspraak (gelijk bij ophalen van de kittens) wilde ze ook 6 maanden aanhouden. Ik heb toen aangegeven het liever iets vroeger te willen doen en toen zijn ze op 5,5 maand ingepland.

Nu is de kans dat ze bij 6 maanden al sproeien niet zo groot maar ik zat natuurlijk ook nog met het probleem van broer en zus.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Precies, in jouw geval begrijpelijk. Ik heb Clarie ook met 5 maanden al laten castreren. Ze begon duidelijk al aantrekkelijk te ruiken en ik wilde geen onderlinge strijd tussen de heren door zulke geurtjes.

De katers zijn allemaal na 6 maanden gecastreerd, behalve Douwe, die was met 12 weken in Asiel Drachten al gecastreerd.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pinguin »

Hier kan ik ook voor half geld dacht ik via het dierenasiel laten castreren alleen staat mij dat wat tegen. De castratie vind plaats in het dierenasiel zelf daar is een speciale ruimte voor. Het wakker worden en het wachten gebeurd in een hokje op quarantaine van het dierenasiel en dat staat mij wat tegen. De praktijk waar ik heen wil werkt met gasnarcose en er is tijdens het ontwaken permanent toezicht op de kat. Ik weet niet hoeveel het dierenasiel vraagt maar deze dierenarts vraagt er 77.50 voor. Geen idee of dat duur of goedkoop is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Dat is een normale prijs. Ik zou daar eerlijk gezegd ook eerder voor kiezen. heb het met asieldieren ook altijd bij mijn eigen da laten doen. Allen Douwe, die was al gecastreerd toen ik hem ophaalde - diezelfde dag.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

O, ja. Het asiel in Eindhoven had een samenwerkingsverband met een dierenartsen praktijk in Veldhoven. Dus de castratie/sterilisatie wordt dan altijd daar uitgevoerd. Gewoon op het asiel zou ik ook niet helemaal happy mee zijn. In het asiel in Eindhoven werd wel de tweede enting gegeven. Maar dat was dus gewoon een prikje halen en wegen.

Castratie voor kat is tussen de €60,- en €80,-. Dus die zit bij jou aan de "hoge" kant. Maar zoals je zelf al zegt, er wordt gewerkt met gasnarcose en er wordt op een andere manier met je kat omgegaan. En dat is toch wel wat waard. Dus voor €30,- in het asiel of voor €77,- bij een echte dierenarts, ja dan zou ik het ook bij de da laten doen.

PS. Bij Yuna kon ik wel nog 2 keer gratis terugkomen bij die da in Veldhoven omdat het wondje te onrustig was. Daar kreeg ze dus ab voor en nog een keer terug voor wondcontrole. Dus nazorg hoort daar ook gewoon bij. Maar dat zal je bij een kater wel niet overkomen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pinguin »

Voor het eerst dat ik maandag een kat laat castreren ik weet dat het een kleine ingreep is maar toch.... Weet iemand hoe dat eigenlijk met pijnstillers zit? Neem aan dat de plek toch wel wat gevoelig zal zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door nellebel »

Katers worden meestal geplakt. Hele kleine ingreep. Gijs kreeg pijnstilling van de da maar niets meer mee naar huis. Was ook niet nodig. Toen narcose helemaal was uitgewerkt had hij nergens meer last van.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie