Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Jantina schreef:Ze hebben sowieso geen tolfedine. Toen ik daarnaar vroeg vorige week, gaven ze dat aan. Als alternatief bood ze Onsior. Prima. Een van de twee lijkt me prima, geen idee welke beter zou zijn. Zolang het geen cammetjes zijn.

Oké, dat niet eten zal wel los lopen dan. Ben een beetje panisch voor een kat die een dag niet eet...

Vind het ook een zielig idee dat hij daar alleen zit. Hij zal niet meteen aan de beurt zijn. Wil hem eigenlijk gerust stellen en bij hem blijven tot hij dat roesje krijgt. Maar ja. :-)
Daarom laat ik ze ook niet op een operatie-ochtend castreren. Ik krijg ze na een uur - anderhalf al mee terug. Krijgen een spuit om sneller bij te komen en lopen thuis al direct rechtop. Maar ik betaal dan wel extra. Heb ik er driedubbel voor over.

Uren wacht thuis voor ze mogen eten doe ik niet. Zowel Luuk als Teske liepen gelijk naar de keuken en aten een paar brokjes. Je moet alleen uitkijken dat ze zich niet vol proppen meteen. Maar dat deden ze bij mij uit zichzelf dus niet.
Mijn ervaring is, hoe langer ze niet eten hoe misselijker ze worden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Dat lijkt me super fijn Nikki, om erbij te blijven. Maar dat doen ze hier denk ik niet. Is een grote kliniek. Maar kan ernaar vragen.
Klaar terwijl je wacht lijkt me ook fijn...

Ga denk ik bij thuiskomst even kijken wat hij doet. Even een uurtje eten weg zetten en dan neerzetten. Als hij gaat schrokken zet ik het weer weg.

Vind het best spannend hoor zoiets. Heb nog nooit gehad dat ze een operatie moesten...hoop maar dat het goed gaat allemaal.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Dat is en blijft spannend. Ondertussen zijn Max en Bella heel wat onder het mes gemoeten in hun korte leventje en elke keer vind ik het moeilijker worden. Waar ik bij de castratie alleen zenuwachtig was, ben ik bij de laatste operatie van Bella (abces aan lipje) helemaal overstuur geraakt.

Een castratie is wel iets wat veel voorkomt en routine voor de dierenarts en voor katers ook een redelijk gemakkelijke ingreep. Ik weet dat ik dit allemaal kan zeggen, maar de zenuwen blijven en verminderen pas, tenminste bij mij, als de kat helemaal opgeknapt is.
Using Tapatalk
Cerna

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cerna »

Ik heb net van mijn dierenarts ook nog een alternatief doorgekregen voor de -camfamilie: Methadon. Het schijnt een uitstekende pijnstiller te zijn en geen aanslag op de nieren.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Castratie komt veel voor inderdaad. En 9 van de 10 keer gaat het goed. Maar toch kan het mis gaan in zo'n narcose/roesje.
Ga daar maar niet over nadenken en me zorgen over maken.
Maar ik zou blij zijn als het achter de rug is!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Inmiddels is het dus achter de rug.
Boaz was bang bij de da, kwam niet naar me toe vanuit zijn hok. Toen ik hem eruit tilde, miauwde hij.
Hij wilde wel in het mandje, maar in de auto begon hij te rillen. (bang?)

Bij thuiskomst ging hij uit zijn mandje en liep heen en weer. Quinn kwam meteen ruiken. Het springen op tafel ging eerst niet, dus gaat het beter.
Eigenlijk valt het me mee hoe duf hij is. Het eerste uurtje misschien, maar nu (heb geen twee uur in huis nu) is hij goed wakker. Iedereen slaapt, maar hij loopt van raam naar raam om het buiten in de gaten te houden.

Gaat dus goed komen. Rest alleen nog de vraag van niet eten. Hij zou pas morgenochtend weer mogen eten. Ze zijn bang dat hij in zijn eigen kots zou stikken omdat hij na het kotsen in zijn eigen kots in slaap zou vallen omdat hij zo duf is.
Maar dan heeft hij anderhalve dag niet gegeten. Dat vind ik te lang. En bovendien oogt hij nu helemaal niet duf. Zou hij begin van de avond weer wat eten, rustig aan?
Wat kan ik hem het beste geven? Zijn brokken, natvoer van almo nature, gekookte koolvis of barf van Carnibest? Heb het allemaal in huis (voor hem). Denk zelf dat koolvis beter zou liggen op zijn maag?
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb nooit voer weggehaald na de narcose. Heb het zo'n zes keer meegemaakt en alle katten hebben gegeten wanneer ze zin hadden. Heeft nooit problemen opgeleverd. :) Persoonlijk zou ik kijken wat Boaz zelf wil. Zet wat brokjes neer en loop dan weg, hij vindt het vanzelf als hij trek krijgt. Als je hem er niet voor roept stimuleer je hem ook niet te eten als hij eigenlijk geen trek had, mijn gevoel is dat dat beter is. Het heeft hier goed gewerkt (al heb ik nooit een andere aanpak geprobeerd). Beterschap. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Cari »

Ik doe er ook nooit moeilijk over. Als ze trek hadden, mochten ze wat eten. Ik begon altijd met wat natvoer. Geef alleen niet als je er niet bij bent. Héél, héél af en toe kunnen ze namelijk een terugval krijgen, maar die kans is ongeveer net zo groot als de staatsloterij winnen ;-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Ik laat ze ook hun gang gaan na een roesje of narcose en dat gaat altijd goed. Gewoon brokken neerzetten waar hij ze gewend was.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Door de storing geen bericht van jullie kunnen lezen, maar had dus brokken neergezet na eerst een klein beetje natvoer gegeven. Daar stond hij om te springen, en at het meteen op. Brokken heeft hij ook wat van gegeten, maar moest hij aan wennen.
Later nog een beetje koolvis gegeven, die ging op.

Hij is verder hartstikke alert. Vanmiddag was hij na een slaapje alweer druk met spelen.
Eigenlijk is hij niet duf geweest, eerste uurtje wat snuffelend. Zichzelf wassen en beetje rond lopen.
Hoezo de hele dag duf? Dat gaat nog wat beloven voor de toekomst! ;-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Nikki2309 »

Max was na zijn castratie ook niet de hele dag duf. Wel wat rustiger een dagje maar dat was het.

Gaat dus helemaal goed komen met boaz zo te horen. Hij is het waarschijnlijk al vergeten
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Ja dat hoop ik wel.
Hij komt in ieder geval bij me gewoon en wil aangehaald worden.
Dus boos op mij zal hij wel niet zijn, of hij heeft het me al vergeven ;-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Jantina »

Boaz is rustiger...vraag me dus af of dat met de castratie te maken kan hebben. De eerste paar dagen speelde hij volop weer. En nu speelt hij wel wat, maar niet als anders. Hij rent niet achter Quinn en Olaf aan bijvoorbeeld. Hij komt meer bij me, wil lekker gekroeld worden en spint erop los. Hij ligt en slaapt ook meer.

De vraag is dus; kan dit met de castratie te maken hebben, is zijn gedrag veranderd, of is er toch wat anders aan de hand? (met het oog op Quinn en Olaf die dus ook ziek (jes) waren)...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Kan nawerking van de narcose zijn. Maar ook hier geldt, bij twijfel even een dierenarts naar laten kijken.
Bij Douwe heb ik geen vergelijking, ik weet niet hoe hij voor de castratie was. Maar aan hem niks te merken.

Teske sliep de eerste week denk ik wel wat meer dan anders.

Hou in de gaten dat hij goed eet en let op hoe zijn vacht is. Als de haren wijd gaan staan voelt hij zich niet goed.
En ziet zijn achterwerk er netjes uit? Ik heb 1 x meegemaakt dat het ging ontsteken, niet hygiënisch genoeg gewerkt denk ik. Na een ab kuur ging dat ook goed.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nick1983
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 feb 2015 13:24

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Nick1983 »

Hallo,

mijn poesje Lizzy is 2 dagen geleden gesteriliseerd. Ze heeft een rompertje aan gekregen van de dierenarts, en deze moet ze volgens de brief waarom informatie staat over de nazorg 10(!!) dagen aan houden. Ik vind dat best lang.

Wat me opvalt aan haar gedrag, is dat ze heel veel met haar pootjes en kop schudt, jeukt het rompertje dan ofzo? Verder loop ze soms wat raar, met haar achterpoten naar achteren gestrekt. Is dit raar? Ze eet en drinkt goed, daar maak ik me dus geen zorgen over. Verder is ze nog wel erg hangerig en wil ze continu op schoot. Of soms zit ze een uur alleen maar voor zich uit te staren.

Misschien maak ik me te veel zorgen, maar wilde toch even kijken wat jullie er van vinden.
Plaats reactie