Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

het is een poes van 1 jaar. de wondrand is nu roze en het wondvocht helder. ze heeft een antibioticaprikje gehad en een andere dierenarts zei dat het binnen 4 maanden dicht moet gaan. maar wij hebben dit nog nooit gezien dus het is allemaal wat nieuw en ziet er wat eng uit (hoewel het er dus momenteel volgens ons wel rustig uitziet)
Laatst gewijzigd door Mariekjuh op 19 apr 2005 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Binnen 4 maanden :shock: Het lijkt me dat het eerder binnen 4 dagen dicht moet zijn. Ik zou ondanks dat het inderdaad rustig klinkt, toch even de da bellen als ik jou was.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

4 maanden is denk ik een typefoutje?? Ik denk eerder aan 4 dagen.

Ik zou het goed in de gaten houden. Bij Flanna werd de wond ook eerst wat vochtig, maar na een dag waren de wondranden opeens dik en rood en kwam er etter uit de wond. Dit was eigenlijk spontaan gebeurd, want Flanna likte nauwelijks aan de wond. Flanna heeft een antibioticum-kuurtje gekregen en ik heb de wond een dag of 10 met wondzalf ingesmeerd. Dit werkte gelukkig goed. Als je wilt kan ik de naam van de zalf wel even opzoeken.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mariekjuh schreef:hij bedoelde dan wel dat het in 4 maanden echt volledig genezen zou moeten zijn.
Dat vind ik nog steeds veel te lang. Bij Luna en Minerva zag ik er na 2 weken niks meer van en na nog eens 2 weken was de buik ook weer goed behaard. Bij Flanna duurde het iets langer, maar toch wel veel sneller dan 4 maanden hoor!!
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Mariekjuh schreef:marije, de wondzalf die je noemde, kreeg je dat via de dierenarts, of is dat vrij verkrijgbaar? daar ben ik wel benieuwd naar
Via de dierenarts.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

In zijn oogjes zit zalf, dat doen ze om uitdrogen te voorkomen want een kat houdt tijdens de narcose de ogen open. Dat wast hij er zelf uit, lekker laten zitten dus.

Het in beweging blijven is een oerinstinct om geen weerloze prooi te zijn, dus ze zwalken echt alle kanten op. Zoals Roland zegt: pas op met springen ;-)
Gebruikersavatar
DMET XIX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2005 04:06
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bericht door DMET XIX »

Ik heb onlangs (woensdag 13 april) 1 van mijn katten (Sol, een kater van zo'n 2-3 jaar oud) laten castreren. Op advies van de dierenarts heb ik hem binnen gehouden en pas de volgende dag eten gegeven.

Het was normaal altijd een zeer actieve kat, veel buiten, soms halve dagen lang, erg aanhankelijk en at veel en goed.

Nu slaapt hij bijna 24 uur per dag, liefst in de douche (heb er een handdoek op de grond moeten leggen), en merk sinds gisteren dat als hij wakker is dat hij af en toe kauw-bewegingen met z'n mond maakt, en er veel vocht uit z'n neus of mond komt (zou het echt niet met zekerheid kunnen zeggen). Loopneus, of kwijl uit de mond. :?: Oh, en af en toe (vandaag nog niet gezien) trilt z'n achterlijf ook wat.
Vooral omdat het nu al zo'n drie dagen later is, vindt ik het best wel eng worden zo, vooral nadat ik al wat berichten in dit forum heb gelezen.

Niesziekte lijkt me zelf van niet, omdat hij niet de andere symptomen vertoont zoals rode ogen, hoesten, niezen en geen eetlust. (eet sinds vandaag juist weer graag) Ook zie ik geen zweertjes op de tong.

Verder kwam ik ook tegen dat het zou kunnen komen door het likken aan de wond. Zoals iritatie van restant zalf/of iets dergelijks wat toen op de scrotumwond is aangebracht?

Excuses voor de eventuele onduidelijk post, ik probeer zoveel mogelijk informatie neer te zetten, en ben niet gewend alles in het Nederlands te doen.

Bedankt voor enige hulp of duidelijkheid. In het weekend is het erg moeilijk (en duur :-( ) om een dierenarts te bereiken, vandaar dat ik het nu hier probeer. Als het allemaal nog niet verholpen is ben ik in ieder geval van plan om maandag meteen naar het spreekuur te gaan.

Edit: Ik heb mijn messengers erbij gezet, je mag mij dag en nacht bereiken, ik slaap toch vrijwel niet.

Edit 2: een foto helpt mischien? -click hier-
Gebruikersavatar
DMET XIX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2005 04:06
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bericht door DMET XIX »

Het gaat op dit moment weer vrij goed.
Waar Sol gisteren nog 'slijmslierten' vertoonde is dat nu zo goed als weg lijkt het. Maar ik blijf er goed op letten.

Hij is heeft net wat gegeten, en doet al meer als 'z'n oude zelf'. :)
Ik weet dat voor sommige katten het ook een emotionele klap is, en dat het inderdaad wel langer dan gemiddeld kan duren voordat ze er helemaal overheen zijn.

Als het op mijn katten aankomt ben ik erg paranoide en beschermend.
Het liefst zou ik ze elke week laten controleren.

Bedankt voor de reacties, ik laat weten hoe het verder gaat.
Laatst gewijzigd door DMET XIX op 16 apr 2005 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DMET XIX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 apr 2005 04:06
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bericht door DMET XIX »

Z'n neus en mond zien er nu al veel beter uit, en voor zover ik zie heeft hij sinds gisteren ook niet meer een 'loopneus' gehad. Dat en z'n algehele houding doet mij er aan denken dat het wel al veel beter gaat.
Ik heb geen digitale thermometer in huis, maar ik kan morgen God willing wel kijken of ik er ergens een kan verkrijgen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb een probleem van een ander soort.
Fijn overigens dat het beter gaat met je kater Danny, had het gelezen.
Onze kater is geholpen met 7 maanden, hij ging vervelend doen naar Missy toe.
Ik had 'm eerder willen laten helpen maar omdat hij is aan komen lopen anderhalve maand ervoor en het onderzoek volgend daarop of hij wel gezond was vond ik het wel ff genoeg stress geweest.
Nu gaat hij volgens mij hetzelfde proberen bij mn kleine meisje Buffy die nu 7 maanden is en nog vrij klein. Ik ben in staat om 'm achter het behang te plakken als hij dat doet. :evil:
We hebben nog een poesje van 5 maanden rondlopen en ik zou graag willen weten hoe en of dit gedrag af te leren is want hij is verder gewoon vreselijk lief.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bij Aiko was het helaas niet af te leren, Sandy. Maar nu hij in een andere omgeving woont, richt hij zijn dominantie niet meer op andere katten. Af en toe haalt hij nog wel even uit naar de poezen, maar hij is erg relaxed.
Alleen toen Giva krols was, werd ook hij weer onrustig. Kennelijk triggeren de hormonen daardoor :???: Een kat met ballen dus :twisted:

Ik heb ooit een topic geopend over chemische castratie, dat is het enige wat je kunt doen.
Heb je al Bach geprobeerd?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Aiko kreeg Bach vine, dat is tegen dominantie. En ik bedoel ook niet te zeggen dat Redney weg moet hoor ;-)
Aiko moest vanwege zijn calici naar Karels huis, niet vanwege zijn gedrag. Al was dat soms ook erg moeilijk want hij sproeide er ook nog eens bij :???: Dat is nu allemaal over.

De Bach Vine moet je wel heel consequent geven; ik ging daar vaak de mist mee in door de opvang, dan had ik het te druk en vergat het :oops:
En chemisch castreren wordt afgeraden :???:
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Seksuele dominantie bestaat ook. Maar als een poes krols is, gaan er hier drie (gecastreerde) katers op een rijtje klaarzitten hoor. Redney is je enige kater, en dus moet ie kennelijk op deze manier laten zien wat zijn oertaak is: bevruchten :???:
Zolang Buffy het niet erg vindt, kan het niet veel kwaad. Als hij haar maar niet te hard in de nek bijt (zoals Aiko wel deed :-| )
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

een beetje laat, maar even een update: ons nieuwe poesje van 1 jaar heeft al 4 weken een gaatje in haar buik van de sterilisatie (ze heeft een hechting eruit getrokken), dat is flink gaan ontsteken en etteren.
dus zijn we een paar weken geleden naar de dierenarts geweest(we hebben haar nog niet zo lang), en konden dus pas wat eraan laten doen toen ze hier was komen wonen). ze heeft nu 2 weken antibiotica gehad, en is enorm opgeknapt! ze eet weer, is nu ook wat aangekomen, ziet er goed uit, speelt weer, en het wondje is niet zo vies meer, het is zelfs bijna dicht! ze krijgt nu nog 5 dagen antibiotica extra, en dan is het waarschijnlijk eeeeindelijk dicht! de dierenarts vond dit wel erg lang duren, maar nu ziet het er dan eindelijk weer goed uit!
Laatst gewijzigd door Mariekjuh op 19 apr 2005 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou Zody en Yoran zijn gisteren gecastreerd dus ik dacht ook, ben blij dat dit achter de rug is (en ik wil geen nieuwe katten meer!)
Maar helaas knapte Zody niet op, hij ging eerder achteruit. Vandaag dus naar de dierenarts gegaan omdat hij de hele dag lag te slapen, nauwelijks at en er kwam een wittige vloeistof uit zijn balzakken.
Die wittige vloeistof bleek hoogstwaarschijnlijk antibiotica te zijn die ze na het weghalen van de ballen erin spuiten. Het sneetje is blijkbaar weer open gegaan. Ook had hij koorts en het was ontstoken.
Dus nu gaan we maar weer eens een week het gevecht met hem aan zodat hij zijn antibioticakuur binnen krijgt.
groetjes Sharon
Plaats reactie