Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lieselotje »

Ah fijn dat het goed gaat. Ja voor de zusjes is het wat heftiger, maar dat komt ook gied

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door goofy1506 »

Gisteren is Roxy gecastreerd. Ze kwam wat lastiger uit de narcose. Thuis ook spugen als ze maar een beetje dronk. Tegen de nacht ging 't beter gelukkig. Beetje eten, drinken, alles bleef binnen. En sinds vanmorgen gedraagt ze zich alsof er niks is gebeurd. Laat de wond netjes met rust, loopt weer lekker rond, is speels.
Alleen Goofy blaast en gromt tegen haar. Heb gelezen dat dat door de vreemde geur komt die Roxy nu heeft. Heb geuroverdracht gedaan. Goofy ook aan mijn handen laten ruiken als ik Roxy geaaid had, dan likt ze mijn hand, maar ze blijft blazen. Is 't zo dat katten elkaar alleen van geur herkennen? Niet van de geluidjes die ze maken? Hoe lang kan zoiets duren? Met iets lekkers komen ze wel dichterbij elkaar. Maar is t op, dan is de focus weer op Roxy.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Meestal is dat na een paar dagen wel weer over dat blazen. De patiënt ruikt vreemd en eng. Fijn dat het achter de rug is en dat ze goed opknapt.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door goofy1506 »

castratenkoor schreef: 13 okt 2018 11:48 Meestal is dat na een paar dagen wel weer over dat blazen. De patiënt ruikt vreemd en eng.
Is t verstandig ze gewoon bij elkaar te laten? En mocht er een keer tik gegeven worden, is dat dan oke?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pinguin »

Ik zou ze bij elkaar laten mits het niet erger word een tik is geen ramp

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lieselotje »

Ik heb er geen ervaring mee, maar hopelijk is de feur weer snel als vanouds. Fijn dat ze het goed heeft doorstaan.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

goofy1506
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 jan 2017 19:16

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door goofy1506 »

Lieselotje schreef: 13 okt 2018 20:05 Fijn dat ze het goed heeft doorstaan.
castratenkoor schreef: 13 okt 2018 11:48 Fijn dat het achter de rug is en dat ze goed opknapt.
Dank jullie wel! Vandaag is t helaas nog grommen en blazen. Roxy rent rond en speelt alsof er niks is gebeurt. We verbazen ons soms over haar pijngrens. Ook als je per ongeluk op haar pootje of staart gaat staan, omdat ze weer eens voor je voeten loopt, geeft ze geen kik...

We wachten 't nog maar af en besteden onze zondag aan 't samen spelen en positieve aandacht geven.
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Bibi_1977 »

Hai allemaal gisteren heb ik mijn poes Nine laten castreren. Sinds vandaag heeft ze een behoorlijke bult onder de wond. Ze lijkt r geen last van te hebben, is even actief als voor de tijd. De wond ziet er verder ook rustig uit. Herkent iemand van jullie zo'n zwelling na een castratie?
Foto's ervan staan in mijn foto album
viewtopic.php?f=5&t=33552

Gr Bibi
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er wel even door een dierenarts naar laten kijken. Ik vind de zwelling te groot om het zomaar op zijn beloop te laten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Oei, dat is inderdaad een behoorlijke bobbel. Die zat er gisteren nog niet. Dat lijkt dus wel een behoorlijke ophoping van vocht of pus.

Het is wel normaal (denk ik) dat het eronder heel hard is. Bij Yuna was ik daar ook onzeker over want het leek wel of de onderhuid op de buitenhuid gehecht was. Maar die harde bobbel is helemaal weggetrokken.

Maar hier is het bij Nine inderdaad echt een hele grote uitwaartse bobbel. Je zou in ieder geval de foto naar de da kunnen mailen (van gisteren en vandaag).

O, en PS, het zou ook nog een buikbreukje kunnen zijn na de castratie. Dan lijkt het mij ook wel dat de DA er echt even naar moet kijken. Zou wel heel raar zijn maar je weet het maar nooit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Bibi_1977 »

Het was een buikwandbreuk inderdaad.

Verhaal staat wel in mijn fotoalbum. Vandaag is ze weer geopereerd. Ze zal de komende 3 weken in de bench moeten doorbrengen om herhaling en erger te voorkomen.
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Gebruikersavatar
Mel-1704
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 sep 2019 10:04

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Mel-1704 »

Mijn twee meiden zijn gisteren onder het mes gegaan. Ik moet zeggen dat ik het enorm spannend vond. Rond een uur of 14 waren ze allebei geholpen en wakker. Je kon merken dat Nina eerder was behandeld, want zij was meteen actief thuis en Maze liep in de avond toch nog rond met grote oogjes en wankelende pootjes. Dat is nu wel anders, haha. Ze hebben allebei dezelfde avond nog wat gegeten en gedronken, zonder spugen, dus dat vonden we wel een goed teken. Ze hebben geen vest aan het lijkt goed te gaan met likken, voor zover je dat de hele dag in de gaten kan houden.

We hebben ze in hun eigen kamertje opgesloten (regelmatig onder luid protest), omdat er daar geen hoge items zijn waar ze op kunnen klimmen en springen. Daar zijn ze allebei namelijk dol op. Vanochtend waren ze even ontsnapt toen ik wat brokjes wilde neerzetten en Nina zat al 5x op het aanrecht voor ik ze allebei terug in de kamer had gelokt. Ze mogen sowieso al niet op het aanrecht, maar het was alsof ze extra wilde bewijzen dat het prima kan :') Nu zitten ze iedere keer luid te miauwen als ze mij horen lopen. Zo zielig, maar ik weet dat het voor hun eigen bestwil is. We hebben de kamer een beetje verbouwd, zodat ze lekkere comfortabele plekjes hebben naast de verwarming. Ik ben benieuwd hoe lang ze dat gaan accepteren.

Ik heb ze (nog) geen pijnstilling gegeven, maar ze lijken ook geen gedrag te vertonen waaruit blijkt dat ze pijn hebben. Nou weet ik dat het bij katten wat lastig kan zijn, maar ze drinken, eten, spinnen en ik zag Nina zelfs al even spelen met haar favoriete muisje. Ik kijk het vandaag even aan, maar het liefst geef ik ze helemaal niets. Ik zag op het forum dat je beter geen Metacam kan gebruiken en wij hebben uiteindelijk Onsior 6 mg meegekregen. Heeft iemand ervaring met deze pijnstilling? We hebben het voor 3 dagen meegekregen.

Zodra ik klaar ben met alle afspraken vandaag ga ik lekker bij ze zitten en knuffelen.
Anoshe brought solace. And hope. And the strength to let go.
Bibi_1977
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 aug 2019 17:37

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Bibi_1977 »

Ik heb geen pijnstilling mee gekregen, deze heeft Nine samen met ab in een injectie gehad na de castratie en deze zou ongeveer een dag of 3 werken.

Persoonlijk zou ik niet zo snel medicatie toedienen, in ieder geval niet als je niet de indruk hebt dat de er echt pijn geleden word. Ik zou bang zijn dat ze dan door hun pijngrens zouden gaan, maar dat is persoonlijk.

Beterschap voor je moppies
Mila(6) & Nine(7 maanden) Lexi(4 maanden)🐾

viewtopic.php?f=5&t=33552
Plaats reactie