Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lieselotje »

Het valt je vast reuze mee, achteraf.
Verwen hem maar lekker. Dat oefenen doen ze nu eenmaal, heb ik hier ook gehad met broer en zus, dus met 4,5 mnd beide 'geholpen'

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door BendevanEllende »

Ze hebben al gebeld! Alles is goed gegaan en hij is al goed wakker aan het worden. Ik mag hem rond half 12/12 uur al gaan halen. :)
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Haha, yep. Snip snip, plop plop doen ze heel snel :)
Bij katers stelt het ook niet zoveel voor maar het blijft nerveuze aangelegenheid voor het baasje.

Ik neem aan dat de rest van de bende straks ook nog aan de buurt komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lieselotje »

Ah dat is fijn, zo nu lekker naar huis

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door BendevanEllende »

Yes, de andere 3 zijn ook de komende tijd aan de beurt. Wil ze liefst alle 3 tegelijk laten helpen, maar wil met de poezen liever nog even wachten tot ze wat ouder zijn. :)

Meneer werd 5 minuten na de operatie wakker en weigerde daar verder uit te rusten. Dus hij mag dat hier op een rustig plekje doen nu. Hij ziet er wel nog wat zielig uit en heeft weinig behoefte aan aandacht. Hij wilde net wel al een beetje eten, maar heb hem nog niet te veel durven geven. De anderen reageren wel heel goed op de geur in het dekentje dat Oliver mee had, dus dat moet wel goed komen vanavond/morgen. :)

Hier is de lieverd btw
Afbeelding
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Ja, Bono keek hier ook zo zielig uit zijn kleine oogjes. Fijn dat hij al weer wakker is.

Wat betreft de andere wilde ik je nog wel even wat meegeven. Elke krolsheid bij poezen verhoogt het risico dat ze op latere leeftijd melkkliertumoren krijgen (en die verhoging in risico is echt hoog aanwezig). En meer dan 85% van deze tumoren is kwaadaardig. Dit risico is met 90% af te nemen bij tijdige castratie. Dus ik zou niet veel langer wachten dan 6 of 7 maanden.

https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... mmatumoren
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/m ... bij-de-kat
https://www.kattenvrienden.com/melkkliertumor.html
https://www.argoshombeek.be/medische-in ... ertumoren/

En dan hebben we het nog niet eens over de kans op baarmoederontsteking en/of tumor gehad. Krolsheid vraagt ook een zware tol van het lichaam. Het is niet iets waar je licht over moet denken. Het is dus niet verstandig om te lang te wachten. Ook is om die reden een nestje voor de "leukheid" absoluut niet aan te raden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lieselotje »

Ach gossie hij heeft nog slaap. Fijn dat ie gelijk mee naar huis wilde, dat is toch waar je wil zijn als je niet zo lekker bent. Maar je zal zien dat ie met een paar uurtjes al weer lekker zichzelf gaat zijn. Knufff voor de 'zieke'.


Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door BendevanEllende »

Nee, een nestje komt er ook niet. Katten zijn er al genoeg, heb er ook niet voor niets uit het asiel gehaald.

Ik zal nog eens met de dierenarts overleggen dan. Daar zagen ze er nog geen probleem in. De jongsten zijn van midden mei, dus ongeveer 4,5 maand nu.
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Rik »

Normaal krijg je de kosten ook vergoed vanuit het asiel dacht ik, of het wordt door de dierenarts van/via het asiel gedaan (zoals bij mij).

4,5 maand vinden de meeste dierenartsen inderdaad te jong (lees: ze willen daar niet aan vanwege het gepriel omdat alles nog zo klein is). Maar in de 6e maand zou het geen probleem mogen zijn. Dat is dan meestal voor de eerste krolsheid en dat is ook een standaard leeftijd voor de meeste dierenartsen.

Bij mij zijn ze allebei (poes en kater) geholpen op 5,5 maand. Dat was het vroegste wanneer de dierenarts van het asiel het wilde doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
BendevanEllende
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2018 02:26

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door BendevanEllende »

Nee, hier bij het asiel zat het niet bij de prijs in. Maakt verder ook niet uit, dan zouden ze alweer 3 kwartier in de auto moeten. Nu is het 5 minuutjes naar mijn eigen DA. :)

Hmm ik ga me er inderdaad eens verder in verdiepen dan. Gezondheid van de beestjes gaat voor alles. :)
Silja; Bianca - Raja - Jinkx - Oliver
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door pinguin »

Hier zat het ook niet bij de prijs inbegrepen de castratie. Wel kon je korting krijgen op zn castratie dag. Heb ik niet gedaan en ben naar eigen dierenarts gegaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lonica »

Die van mij heb ik 2 uur geleden bij de dierenarts achtergelaten. Bijna 5 maanden en hij begon wat belangstelling te tonen in zijn zusjes. Hoop snel te horen dat alles goed is gegaan... En dan moeten zusjes natuurlijk ook nog. Maar de dierenarts vindt ze nog te klein.
Laatst gewijzigd door Lonica op 04 okt 2018 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lonica »

Pfieuw! Net gebeld, alles is goed gegaan! Tussen 18.30 en 19.00 uur mag ik de arme man komen halen.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lieselotje »

Ach ja het is voor ons baasjes het ergst. Je zal zien dat de kleine man lekker weer zn gangetje gaat als ie thuis is. Lijkt me dat ie vanavond goed uitgeslapen is en trek in wat lekkers heeft.
Verwen hem maar lekker.
Nog even een paar uurtjes en dan is ie weer thuis

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door Lonica »

Ja, hij is weer lekker thuis! Hartstikke wakker al. Hij heeft veel water gedronken en ook al een beetje gegeten. Zusjes zijn gelukkig lief voor hem. Nou zij nog...
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Plaats reactie