Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

De menigen hierover verschillen nogal. Als de ene dierenarts het niet wilt doen, en jij hebt het gevoel dat het ondertussen wel tijd is, dan zou ik het bij een andere dierenarts proberen. Soms is het echt gewoon nodig om ze jong te castreren.

Bij poezen durf ik het eigenlijk niet zo goed te zeggen. Ik weet wel dat de operatie makkelijker is als de poes nog niet krols is geworden, omdat de geslachtsorganen dan nog kleiner zijn en minder doorbloed.
R.Knuvelder
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 mei 2007 23:35

Bericht door R.Knuvelder »

Mijn kater Blacky is gewoon gecastreerd niks van die chemische zooi. Lijkt mij ook niet zo gezond voor de kat. :icon_shifty:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Bijna alle katers worden gewoon gecastreerd, chemische castratie gebeurt veel minder. De ervaringen ermee (en dus de meningen er over) zijn heel verschillend.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ook mijn jongste mannen moeten eraan geloven

Bericht door diana1982 »

Vanmorgen mijn twee jongste mannen naar de DA gebracht voor castratie.

Klinisch onderzoek was helemaal prima, ze hadden mooie gewichten, dus ik was weer helemaal trots

Axl was 2,54 kilo en is geboren op 4 mei
Corino is 3,3 kilo en is geboren op 29 maart (geschat)

Rond kwart voor een mag ik ze weer gaan ophalen


Puk en Quena de twee laatst bijgekomen poezendames worden begin oktober gedaan. En dan is iedereen weer klaar tot mei voor de inentingen
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Nou, morgen is het al zover... de heer (en de dame misschien) gaan onder het mes. Spannend, hoor! :???:
Vanavond het laatste eten, morgen erg miauwerige katten vrees ik die hun vlees niet krijgen en ik kan ze 13:30 (eerst eerder) brengen (eerder mag ook, maar dan is er nog geen arts aanwezig i.v.m. herfstvakantie en kinderen).
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Succes, ermee. Hij is er vast weer snel bovenop!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Dankjewel.
Thoran is er vast gauw bovenop inderdaad, maar Mitho moet misschien ook en daar maak ik me meer zorgen over, dat kleine ding. De ingreep is ook ietwat complexer.
Maar goed, komt vast allemaal goed!
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

En hoe is het gegaan?
Liefs Piekje
so_pure_
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2007 17:20

castratie

Bericht door so_pure_ »

Hoihoi,

Ik heb een klein vraagje.
Wanneer een kattin gecastreerd is, wordt zij dan nog steeds ongesteld of stopt dit dan ook?

Nut, mijn katje, is ong een half jaartje geleden gecastreerd maar nu verliest ze plots af en toe een beetje bloed. Ik heb al gedacht aan een wondje ofzo maar met dit koude weer gaat ze bijna niet naar buiten dus ik denk dat dit wel uit te sluiten is.


groetjes
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

ik zou hier morgen toch even de dierenarts over bellen, want dit hoort niet.
is het poesje wel levendig? mocht ze sloom zijn, dan zou ik snel met haar naar de dierenarts gaan.
laat je nog even weten hoe het verder gaat?
ik hoop dat het alles meevalt :smile:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een kat verliest geen bloed als ze krols zijn dus dat is niet goed :???:
Zou inderdaad morgen even contact opnemen met de dierenarts.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Wie denkt met mij mee over sterilisatie van Olleke?

Bericht door Claire68 »

Hoi allemaal! Sinds gisteren heb ik twee katten uit het asiel, beiden geschat op 10 jaar. Xilas is gecastreerd, maar Olleke mogelijk niet. Mijn katten zijn uitsluitend binnen; ik woon op een flat met afgeschermd balkon. Er is dus geen risico op zwangerschap. Vanuit het asiel heb ik een verwijsbrief meegekregen voor gratis sterilisatie. Maar is dit wel nodig of zelfs wel aan te raden? Sterilisatie kan immers leiden tot karakterverandering en tot neiging tot overgewicht? Olleke is nu een knuffelige, slanke, soepele, actieve poes. En het is toch een hele ingreep, voor een 10-jarige kat? Wat denken jullie ervan? Hebben jullie advies?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is inderdaad bij asielpoezen niet altijd duidelijk of ze al gesteriliseerd zijn. De kans is groot dat ze dat gezien haar leeftijd al is, maar je weet het eigenlijk pas zeker na haar eerste krolsheid bij jullie.

Persoonlijk zou ik daar dus even op wachten aangezien je binnenshuis en met een gecastreerde kater geen echte risico's loopt, maar daarna zou ik het zeker wel doen. Het is voor poezen namelijk erg vermoeiend om steeds krols te zijn en daarnaast geeft het een verhoogt risico op baarmoederonstekingen en zelfs baarmoederkanker.

Wat betreft de karakterveranderingen die er mogelijk zijn na castratie of sterilisatie is het inderdaad mogelijk dat ze erna wat rustiger en luier worden en dus de kans lopen dikker te worden (vooral katers), maar dat hoeft niet want mijn gesteriliseerde poes is ook nog steeds superslank en elegant. Ook worden ze soms wat knuffelijker en aanhankelijker maar dat is alleen maar leuk toch?

Het is inderdaad voor poezen een grotere ingreep dan voor katers, maar ze is gelukkig nog jong genoeg dat het niet zoveel uitmaakt (bij echt oude katten zou ik het inderdaad niet aanraden, tenzij ze echt vaak en heftig krols worden).

Ik vind het trouwens heel netjes dat het asiel dit helemaal vergoed, dat scheelt ook nog eens in de kosten.

groeten,
Sandra
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Claire68 »

Dankjewel voor je antwoord, Sandra! Ik vind het een goed idee om eerst af te wachten of ze krols wordt. Maar hoe vaak wordt een poes gewoonlijk krols? De doorverwijzing voor gratis sterilisatie is maar 1 maand geldig. Misschien moet ik overleggen met het asiel, of het verlengd kan worden? Of moet ik de periode voor gratis sterilisatie dan maar voorbij laten gaan en het later eventueel zelf betalen? Wat is het beste? Want ze komen er toch pas achter of ze wel gesteriliseerd is, als ze haar al onder narcose hebben toch? Dan zou ze dat toch nog onnodig meemaken. Ik voel helemaal geen litteken als ik haar buik aai. Zou je dat moeten kunnen voelen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is inderdaad jammer dat die gratis sterilisatie maar een maand geldt, want de meeste poezen worden pas in februari/maart krols en dan is het dus in dit geval net te laat voor jou.

Het kan trouwens wel kloppen dat je geen litteken voelt, want tegenwoordig worden veel katten inwendig gehecht en dan voel je dus geen bobbeltje meer.

Als je er voor kiest om haar nu al te laten steriliseren dan komen ze er inderdaad pas na de narcose achter of ze al gesteriliseerd is. Gelukkig zien ze meestal bij het kaalscheren van de buik een litteken lopen, dus hoeven ze niet onnodig de buik open te maken en geven ze haar gelijk weet een injectie om wakker te worden. Ik heb echter wel eens een keertje meegemaakt dat het litteken aan de zijkant zat en toen kwamen ze er pas bij het opereren achter, maar dat is echt een uitzondering.

De operatie stelt gelukkig tegenwoordig niet veel meer voor, want ze halen alleen eventjes de eierstokken met een haakje naar boven en die binden ze af, de baarmoeder kan dus meestal gewoon blijven zitten. De meeste poezen zijn een paar daagjes wat sloom maar daarna weer helemaal de oude, maar het is wel zo dat jonge katjes eerder herstellen dan de wat oudere poezen.

groeten,
Sandra
Plaats reactie