Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Hoi Pixi,

Anders bel je voor je eigen geruststelling even de dierenarts? Je zou haar ook blikvoer kunnen geven met een spuit, dan krijgt ze tenminste iets binnen, en ook vocht, want blik bestaat voor 80% uit water.

Sterkte he!
Wendy
Pixi
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2007 15:20

Bericht door Pixi »

Het gaat een stuk beter.
Ze heeft gisteravond toch nog even lekker een heel klein beetje gegeten en vanochtend ook wat, al is het niet veel.
Vandaag loopt ze wel weer naar de plekjes toe waar ze anders ook lag (ligt nu ook lekker op de stoel waar ze altijd ligt), ze kijkt weer goed uit haar oogjes. Gisteren waren haar pupillen nog steeds wel echt verwijd.

Het komt wel goed met mijn lieve pluizebolletje :grin:

Pixi
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Aaah, gelukkig! En gewoon wat lekker blikvoer geven wat ze sowieso opsmikkeld, om een beetje aan te sterken, en dan moet het helemaal goedkomen! Tis ook best ingrijpend he?
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

van het weekend heb ik een katertje van 6 maanden in huis genomen als speelkameraadje en extra gezelligheid voor Misty. Ze spelen nu al flink met elkaar en laten mij niet echt met rust maar goed, dat hoord er bij en ik vindt het nog wel lollig :)

Aangezien Misty een vrouwtje is en Tommy een mannetje wil ik Tommy laten helpen. Is dit al mogelijk vanaf 6 maanden of moet hij nog eventjes w8en tot het medisch gezien verantwoord is. Ik lees her en der dat je een kater niet te jong al moet laten helpen i.v.m. problemen met gruis in de urine buis wat op den duur op kan treden.

Het is al een flinke kerel ondanks zijn 6 maanden. Misty is 9 maanden en toch zeker een kopje kleiner als Tommy :)
Who is General Error, and why is he reading my disc?
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Mijn dierenarts roept standaard dat katertjes tussen de zes en acht maanden naar de ballenbak kunnen. Als je opeens sproeineigingen of kleine buitenbakse plasjes ontdekt is het zeker tijd om te handelen. Iets eerder kan ook geen kwaad.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Gisteren hebben we Tigo, ons katertje van 6 maanden naar de 'ballenbak' gebracht...oftewel...hakkie takkie, weg zakkie ;-) (Hij staat links op mijn avatar)
Aangezien onze poes Garfield een paar maanden geleden gesteriliseerd is, en heel lang last had van die ingreep, hadden we ons ingesteld op weer van die dagen. (zie mijn eerdere berichten van Garfield's sterilisatie in dit topic)
Maar wat bleek.......Ik heb Tigo om vier uur opgehaald bij de DA en eenmaal thuisgekomen ging hij meteen aan de wandel (hetzij een beetje wiebelig). Hij wilde weer eten en drinken, sprong zelf op de bank. Kortom....dit was zo anders als met Garfield!
Ik heb wel een zalfje meegekregen om z'n achterwerkje in te smeren...onze hond vindt de katjes namelijk heel geweldig en likt ze regelmatig helemaal schoon. En dat zijn toch bacterieen. Dus moet ik 2 a 3 x daags dat zalfje aanbrengen.
De wondjes zien er heel keurig en rustig uit.

Dus ik heb me deze keer meer zorgen gemaakt over de ingreep en de nasleep dan nodig was. Gelukkig.
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Hallo,

vandaag wordt Rosie gesteriliseerd! Eigenlijk best spannend. Ik probeer er niet zo veel aan te denken en afleiding te zoeken maar als ik er over na begin te denken...

Hoop dat het snel drie uur is!
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Zo...Rosie is weer thuis en is ook al weer redelijk helder.
Spencer vond haar eerst maar vreemd ruiken en begon te blazen. Hij bekijkt het eerst maar even van een afstandje maar heeft net al weer even toe nadering gezocht.

Nou, als het goed is horen jullie niks meer van mij op dit topic, want met Rosie gaat het goed...
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Ik lees hier dat bobbels op de wond vaker voorkomen? Rosie is maandag gestreriliseerd en het ging vanaf het moment dat ze thuiskwam meteen supergoed. De wond zag er ook mooi uit. Nu nog steeds alleen zit er een bobbel met vocht lijkt het...

Deze gaat vanzelf weer weg? Volgende week donderdag moet ze op controle. Of moet ik eerder gaan?
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Piekje »

Bedankt voor alle reacties, hihi!

Met Rosie gaat het goed. Ik heb dit weekend voor de zekerheid even met de dienstdoende dierenarts gebeld. Zij vroeg of ik de bobbel kon indrukken of ik het weg kon drukken. Dit was niet het geval (de bobbel is hard). was dit wel het geval geweest dan is het het buikvet wat je wegdrukt en als het ware via een buikbreuk weer terug duwt. Ik heb de afspraak voor controle vervroegd en we zijn maandag langs gegaan. Het bleek inderdaad geen buikbreuk maar een reactie op de hechtingsdraden. Een steriele ontsteking zoals ze het ook wel noemen. Een ontsteking zonder bacterien die vanzelf wegtrekt.
Liefs Piekje
Gebruikersavatar
Kiyari
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 jun 2007 13:58
Locatie: Gent (België)

Bericht door Kiyari »

Ik weet niet of het wel hier hoort, maar ik moet mn verhaal ergens kwijt.

Mijn vriend en ik zijn al enige tijd asielen aan het afschuimen om een poes te vinden waar het mee klikt. We wilden het liefst een volwassen poes hebben, dus is het steeds opletten geblazen met nestjes enzo.

Onlangs hebben we een schat van een poes gevonden in het asiel (we weten langs geen kanten hoe oud ze is want het is een vondeling - maar ze ziet er volgroeid uit en nog niet echt heel oud - als we met haar voor het eerst naar de DA gaan wil ik dit wel eens vragen). Ze vertelden ons dat de poes niet gesteriliseerd was en ik vroeg of ze dit niet standaard in een asiel doen. Blijkt dus van niet want ze gaf me een hele rare blik :oops:

Ik stond er dus wel op om ze te steriliseren, en die verzorgster raadde mij dit af! Ze vertelde me dat het €80 extra zou zijn (bovenop de €20 standaardkosten) en vroeg of dit niet wat veel geld was voor een asielkat. Ik geloofde mn oren niet :-x Ten eerste verwacht ik dat een medewerker uit het asiel weet dat er veel te veel (on)gewenste nestjes zijn, waardoor de asiels propvol komen te zitten. Bovendien zouden ze toch blij moeten zijn als een baasje spontaan om een sterilisatie vraagt?

Nuja, ik heb voet bij stuk gehouden en onze lieverd wordt nu wel degelijk gesteriliseerd. Voel er me ergens schuldig over, omdat ik dit onze lieverd aandoe, maar ik weet dat het op lange termijn veel beter is voor haar. En die extra kost neem je der toch gerust bij?

Eind goed al goed zeggen ze, maar ik was toch behoorlijk geschrokken van haar houding. :shock:
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

wat vreemd dat zo'n medewerker dat stelt :S

blijkbaar toch niet zo heel veel hart voor dieren
Who is General Error, and why is he reading my disc?
jetje1980
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2007 13:27

infectie aan sterilisatiewond

Bericht door jetje1980 »

Hallo,

Heeft er iemand ervaring mee dat een poes na de sterilsatie een infectie had aan de wond? Hoe lang duurde het voordat de poes weer de oude was? Mijn lieverd heeft nu een kuurtje voor 10 dagen. Ze is nu bijna 4 dagen onderweg hiermee.
Graag zou ik ervaringen willen delen hierover, ik maak me gek van bezorgdheid. Eten is nu ook nog minimaal.

liefs
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Lola had dit ook en haar dochter Layla ook. Beiden knapten ze goed op na de kuur. Je moet het goed in de gaten blijven houden. Waarschijnlijk knapt ze nu dus wel weer op.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Re: infectie aan sterilisatiewond

Bericht door Helma »

jetje1980 schreef:Hallo,

Heeft er iemand ervaring mee dat een poes na de sterilsatie een infectie had aan de wond? Hoe lang duurde het voordat de poes weer de oude was? Mijn lieverd heeft nu een kuurtje voor 10 dagen. Ze is nu bijna 4 dagen onderweg hiermee.
Graag zou ik ervaringen willen delen hierover, ik maak me gek van bezorgdheid. Eten is nu ook nog minimaal.

liefs
Ik kreeg na de sterilisatie van onze poes Garfield ook een kuurtje mee voor 10 dagen nl amoxicilline 500mg. En ze knapte gelukkig erg goed op!
Probeer haar anders een beetje aan te laten sterken met wat natte brokjes, gecombineerd met haar eigen brokjes. Onze Garfield begon na een aantal dagen gelukkig wat meer te eten.
Plaats reactie