Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

sandy schreef:O dat is normaal hoor Claudia, dat is bindweefsel wat zich om de wond heen vormt en vanzelf weer weg trekt ;-)
Pfieuw, dat stelt me een beetje gerust. ;-) Weet je ongeveer hoe lang dat duurt, San?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hmm mijn geheugen is niet zo best maar dacht dat het bij Buf en Jes met een week of 2 - 3 wel weg was.
Het verschilt ook wel per kat hoe snel het genezingsproces gaat, maar je hoeft je er echt geen zorgen over te maken hoor ;-)
Ik had namelijk zelf toen ook al gebeld naar mn praktijk met diezelfde vraag :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Oh bahbahbah heb net een afspraak gemaakt met de da om Peppertje morgen te laten castreren.Ik weet dat het het beste is en ik weet dat het een kleine ingreep is maar potver wat zielig vind ik het om hem zo snel alweer voor een paar uurtjes weg te moeten brengen :cry:
Morgen tussen kwart voor 9 en 9 uur mag ik hem brengen en tussen de middag mag ik bellen voor een afspraak wanneer ik hem weer kan halen.
:cry: :cry:
How we behave toward cats here below determines our status in heaven
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Was vergeten te vertellen hoe het gegaan was :oops:
Ik moest Pepper kwart voor 9 brengen en vanaf de avond ervoor vanaf 7 uur nix meer laten eten.Om 12 uur kon ik bellen wanneer ik hem zou mogen halen omdat ze liever geen slapende katten meegeven.12 uur gebelt en ze zei dat ik hem beter nog een uur kon laten liggen daar omdat er hier in huis kinderen en andere katten waren en dat Pepper zn rust nodig had :???: Snap ik best wel maar het is dus niet zo dat ze hier als gekken rondrennen maargoe,1 uur gehaald en meneer was nog heel erg sufjes.Mocht hem om 6 uur een klein beetje water gaan geven en de volgende dag pas weer eten.Nou om 6 uur lagtie nog steeds half in coma en toen ik thuiskwam van m'n werk wastie nog steeds niet van zn plek afgekomen en wilde niet drinken.Zorgen stress alom en wilde de da al gaan bellen of dit wel normaal was.Eerst geprobeerd een heel klein beetje eten te geven en ja hoor..hij kwam ineens weer tot leven.Arme ding stierf van de honger en ik ben tog blij dat ik hem niet tot de volgende ochtend heb laten wachten.
Om een lang verhaal kort te maken..volgende dag wastie weer helemaal het heertje gelukkig :grin:
Snap alleen niet dat de ene da zegt dat je ze pas de volgende dag eten mag geven en de andere weer iets anders :???:
How we behave toward cats here below determines our status in heaven
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hey Suzanne,

Ik ben blij dat het allemaal goed is gekomen met Pepper! Ik snap eigenlijk ook niet zo goed waarom iederen dierenarts weer wat anders zegt over het nuchter blijven. Mijn poezen mochten vanaf middernacht niets eten en bij thuiskomst eten wanneer ze dat zelf aangaven. Het gevolg was dat Amy na de sterrilisatie al stond te eten van de brokjes die op de toonbank bij de dierenarts stonden! Ik deed namelijk even het mandje open om haar een knuffel te geven maar mevrouw vond de brokjes blijkbaar interessanter. En overgeven heeft ze helemaal niet gedaan!
miauw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2006 10:58
Locatie: België

Bericht door miauw »

Heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn 2-jarige poes, Sipke, is woensdag gesteriliseerd. Na de ingreep mocht ze snel weer naar huis. Na het weekend was ze nog steeds niet opgeknapt... Ze at niets en dronk niets en bewoog amper. Maandag ben ik weer naar de dierenarts gegaan... Daar hebben ze haar bijgehouden voor onderzoek. Ze hebben haar een infuus gegeven voor de uitdroging en ook antibiotica. De bloedproef die ze genomen hebben was niets op aan te merken. Ook haar interne organen lijken ok, volgens de da. Het is nu dinsdag en ze zit dus nog bij de da ter observatie. Om 15u deze namiddag mag ik terugbellen om te horen wat er nu gaat volgen, of ze naar huis mag of ze nog moet blijven... Ik word gek bij de gedachte dat er haar iets overkomt... Ik heb al allerlei dingen gelezen over poezen die er nooit meer bovenop komen en een spuitje moeten krijgen... Heeft iemand dit ook meegemaakt? Kan ik gerust zijn? Ik heb zoveel spijt dat ik ze heb laten steriliseren. Wat heb ik haar aangedaan? :-(
miauw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2006 10:58
Locatie: België

Bericht door miauw »

Ik heb teruggebeld naar da. Sipke moet nog een nacht blijven. Ze vinden, medisch gezien, niet direct iets... Maar ze wil nog steeds niets eten! Ze is nogal kieskeurig wat eten betreft dus ben ik haar eigen eten gaan brengen... Als het morgen nog niet beter is mag ze wel naar huis, gewoon omdat ze misschien thuis wél zal eten, omdat ze dan in haar vertrouwde omgeving is... Op hoop van zegen... heb al vanalles in huis gehaald om haar te doen eten. Zal al blij zijn dat ze terug thuis is.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mischien is het een verkeerde reactie op de narcose? Daar heb ik wel eens van gehoord alleen weet ik niet wat daar aan gedaan kan worden :???:
Dat zal je dierenarts wel moeten weten dunkt me.
Zielig hoor, ik hoop dat ze snel opknapt :-(

Dit zijn uitzonderingen hoor Ingrid, al snap ik dat je geschrokken ben ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik hoop met mijn verhaal eigenlijk op reacties van mensen die eenzelfde ervaring hebben.
Onze jongste telg is vorig jaar april gesteriliseerd maar vertoonde de laatste dagen allerlei krolse verschijnselen.
Ze heeft ons twee nachten uit de slaap gehouden met haar gekrijs waardoor we vanochtend besloten hebben om naar de dierenarts te gaan.
Hij vond haar overduidelijk krols en dus kan het zomaar zijn dat er een stukje eierstok achtergebleven is. Ze heeft voor nu de prikpil even gehad om haar tot rust te brengen en om te kijken of haar hormoonhuishouding hier op reageert. Als dit zo is zal ze opnieuw geopereerd worden om het restant eierstok op te speuren.
In het minst gunstigste geval zou er iets in haar buikholte kunnen zitten wat dezelfde werking heeft als de eierstokken, maar dit zal in de buikholte zoeken worden naar een naald in een hooiberg en waarschijnlijk niet gevonden kunnen worden. Ze moet dan altijd aan de prikpil blijven :???: . Wie kent dit en hoe liep het af???
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Ritske
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 dec 2005 16:37
Locatie: Tilburg

Bericht door Ritske »

Hallo!
Heeft iemand hier misschien ervaring mee? Mijn poes Sophie is 1 februari gesteriliseerd. Heeft 's avond meteen gegeten, gedronken en eigenlijk merk je niets aan haar. Bij de controle 10 dgn later bleek ze een vochtbult in haar buik te hebben. Waarschijnlijk een reactie op de onderhuidse hechtdraad. Vanochtend weer voor controle geweest en de bult is wel kleiner, maar niet weg. Ze hebben nog een laatste stukje hechtdraad verwijderd dat niet opgelost was omdat het voor een deel buiten de buik van Sophie zat. Het kan nog dertig tot veertig dagen duren voordat de bult helemaal weg kan zijn. Ik vind dit nogal een lange tijd, maar mijn da zegt dat dit heel normaal is en vaker voorkomt. Sophie doet het afgezien van een dikke buik goed. Eten, drinken, spelen, het gaat allemaal vanzelf. Heeft iemand dit al eens meegemaakt?

Groetjes,
Ritske
Groetjes,
Ritske

Miauw,
Jeroentje en Sophie Poes
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ritske, ik ken het op een andere manier: ik kreeg mijn kitten Aina vanuit Gran Canaria een maand nadat haar oogje verwijderd was. Ze was gezond en speels, maar na een aantal weken zag ik opeens een zwarte draad uit het dichtgenaaide oogje komen :shock: Ze was onderhuids gehecht, dus we snapten er niets van. Ze wilde ook niet dat ik er aan kwam. Na drie dagen was de draad ineens verdwenen en is het nog wat 'bultige' gedeelte van de wond ook weg.
Al met al heeft de wond dus toch langere tijd (2 maanden) nodig gehad om helemaal te herstellen, want je ziet nu ook nauwelijks nog een litteken.

Heeft niets met sterilisatie te maken, maar beantwoordt wellicht wel je vraag over de duur van de helingstijd.
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Ritske.

Onze Tatum heeft hetzelfde gehad als wat jij beschrijft. Ook een onderhuidse vochtophoping. Er kwam soms ook wsat vies vocht uit de wond. Het is helemaal goedgekomen en je ziet er nu niets meer van.Heb wel steeds haar buikje goed schoongehouden. wat water koken en na afkoeling met een watje wat schoonmaken.

Dus inderdaad komt het wel vaker voor ;-)
Gebruikersavatar
Martje77
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2005 19:43
Locatie: Koudekerk a/d Rijn

Bericht door Martje77 »

Hoi Allemaal

Bikkel is vanmorgen gecastreerd en is vanmiddag rond 14 uur uit zn mandje gekomen. Hij is er nog erg suf en loopt er als een dronken kater bij. Hoelang duurd dat dronkenmans lopen ongeveer, anders blijf ik vanavond thuis, vind het zielig om hem dan alleen te laten.

Groetjes
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Martje,

Dat is per kat verschillend. Wij hebben twee poezen waarvan er 1 nooit langer dan een uur een dronkemans loop heeft maar bij Guus daarentegen duurt het veeel langer. Ik zou (maar dat is persoonlijk) er voor de zekerheid lekker bijblijven. Wanneer ze denken alles weer te kunnen...dan kunnen ze lelijke smakken maken.

Succes! Groeten Renate
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou in ieder geval vanavond thuis blijven! Ik heb er met mijn katten altijd voor gezorgd dat ik in ieder geval een dag of twee thuis was.
Met de meeste katten ging het 's avonds alweer een stuk beter. Whoopy kwam zelfs thuis en ging meteen eten en drinken, sliep even en sprong 's avonds alweer gewoon op schoot.
Maar ik heb met Zody meegemaakt dat hij een ontsteking had en die ging de eerste uren juist achteruit i.p.v dat het beter ging. Dus hou het gewoon nog even goed in de gaten!
groetjes Sharon
Plaats reactie