Poes flink krols, gecastreerde katers wil haar dekken maar dat wilt ze niet...?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
LoekieLucie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2022 13:06

Poes flink krols, gecastreerde katers wil haar dekken maar dat wilt ze niet...?

Bericht door LoekieLucie »

Goedeavond ik heb een zorg, en wil even van mij afpraten.

Wij hebben sinds vorig jaar mei een broer en zus in huis genomen (herplaatsing noodgevalletje) . Broer is gelijk toen gecastreerd (4 maanden), zus: was het advies nog mee te wachten. De planning was dec/ Jan. Nu heb ik dit moeten uitstellen door dat ik zelf in een medische molen ben geraakt en daar flink kosten aan had en hersteltijd voor nodig had. En uitgaande van wat de kosten voor broer waren, zit castratie zus er nog even niet in. daar zal ik eerst voor moeten sparen.

Nu is ze binnen de afgelopen 3 weken 2x krols geworden. ( nu en de eerste keer was iets meer als 2 weken terug). Zelf nooit een poes gehad, dus was hier niet echt echt op voorbereid. Vooral deze keer is wel erg heftig. Met kleine tussen pauzes, dag en nacht flink hard aan het miauwen... prrt-en, onrustig, wel aandacht willen....voor 2 sec. En weer onrustig rond lopen, ineens niet meer helemaal zinnelijk. Veel onrust dus en vermoeiend voor haar en voor mij.

Daarnaast heeft broer hierdoor ineens ook flink paar drang. Als ze niet krols is totaal niet. En zijn er verschillende langere periodes over dag verdeeld dat hij echt achter haar aan jaagt. Nu ben ik niet bang voor een nestje dus zou zeggen laat natuur maar zijn gang gaan. Zij het dat ze hier helemaal niet van gediend lijkt te zijn. Ze jut hem op met haar gemiaauw en rollebollen, aandacht vragen aan hem, maar puntje bij paaltje wilt ze niet, wurmt zich onder hem vandaan, rent weg etc. Nu worden we er allemaal een beetje gek van en hun ook kan ik mij voorstellen.
Daarnaast wordt hij ook wat ruwer(frustratie?), zo trok hij haar voor ik er erg in had gewoon van de tafel af vanmiddag toen ze weer klagelijk aan het paraderen was. Tot nu toe lijkt het niet dat ze bang van hem is of zo, maar prettig vind ik deze situatie niet.
Uit elkaar halen in aparte ruimtes is eigenlijk niet echt te doen we hebben het geprobeerd.

Nu zit ik te denken om bij de DA tijdelijk voor iets langer dan een maandje of zo toch de pil te vragen, zodat ik ondertussen kan sparen voor de castratie. En er wel wat meer rust is voor iedereen in huis. Want dit hou ik niet vol elke 2.5 week 4 a 5 dagen lang. Moet ook aan mijn eigen gezondheid denken.
Maar lees ook allemaal slechte dingen over die pil, kan dit dan wel? Of zijn er nog andere ideeën?

En is het niet gek dat ondanks dat zus echt duidelijk heeeel krols is, zij zich toch niet echt wil laten dekken door kater?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7659
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes flink krols, gecastreerde katers wil haar dekken maar dat wilt ze niet...?

Bericht door Rik »

NEEE. Niet de pil.
Als je straks nog hogere kosten wilt hebben voor tumoren en/of baarmoederkanker moet je dat vooral doen.

Zielige situatie. Naast het feit dat het zeer zwaar voor haar is, zal ELKE krolsheid grotere kans geven dat ze op latere leeftijd baarmoederkanker, ontstekingen en melkkliertumoren krijgt. Het was dus een zeer slecht advies om te wachten.

Ik kan maar een (goed) advies geven. Vraag of je de castratie op afbetaling kunt laten doen of vraag aan familie of vrienden om even bij te springen.

Als dat niet mogelijk is vraag dan of er in de buurt initiatieven zijn voor hulp bij medische kosten voor huisdieren. Die zijn er vaak wel. Haar nu ongecastreerd laten rondlopen is niet alleen heel ongezond maar ook gewoon zwaar en zielig voor haar (even buiten het feit dat jullie er ook last van schijnen te hebben).

De poezepil heeft helaas nogal wat bijwerkingen, waarvan sommigen zeer ernstig kunnen zijn. De volgende bijwerkingen kunnen optreden bij het gebruik van de poezenpil:
  • Gewichtstoename
  • Suikerziekte
  • Baarmoederontsteking
  • Veel drinken/plassen
  • Bijnierschors-onderdrukking
  • Melkklier hyperplasie (Dolly Parton syndroom)
  • Melkkliertumoren
  • Verlengde dracht bij drachtige poezen (wanneer de pil is vergeten of uitgespuugd)
  • Misvormde kittens
  • Mentale depressies
Met de pech die je met Loekie gehad hebt met het sproeien, kun je er ook wel op rekenen dat je die pech met Lucie straks ook hebt (met een van bovenstaande problemen op latere leeftijd) ;-)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Poes flink krols, gecastreerde katers wil haar dekken maar dat wilt ze niet...?

Bericht door nellebel »

ik zou net als rik al voorstelt, in overleg gaan met je DA om het op afbetaling te doen. dit is niet goed voor beide, ook niet voor hun relatie en voor haar gezondheid.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Poes flink krols, gecastreerde katers wil haar dekken maar dat wilt ze niet...?

Bericht door Dinky »

Balen dat het in december/januari niet door kon gaan omdat je in de medische molen terecht bent gekomen.

Ik zou in overleg gaan met je dierenarts wat voor opties er zijn wat betreft het betalen van de rekening. En anders toch in je omgeving navragen of iemand je wat voor kan schieten zodat de ingreep toch plaats kan vinden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie