Kat na sterilisatie 'lusteloos'

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
YumiCat
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2022 23:24

Kat na sterilisatie 'lusteloos'

Bericht door YumiCat »

Hoi iedereen,

Mijn heilige birmaan (kattin) 'Yumi' is momenteel super rustig en heeft weinig fut in zich. Zo'n 4 weken geleden werd ze gesteriliseerd (op 9 maand oud) en was daarvoor een hele levendige kat, die graag de hoogte van haar 2m20 krabpaal opzocht, achter alles aan liep wat ook maar bewoog, ...

Nu is ze sinds haar sterilisatie een heel pak rustiger en wel wat aanhankelijker, natuurlijk te verklaren door de ingreep. Wel merk ik op dat ze tegenwoordig echt amper speelt (ook als ik er mij echt zelf mee bezig hou), ze slaapt heel veel (misschien is me dat eerder minder opgevallen) en kan soms op rare plekken gewoon gaan neerzitten en rondkijken (lijkt alsof ze 'ongemakkelijk' voelt). Verder eet en drinkt ze perfect en miauwt amper, dus echt 'ziek' lijkt ze niet.

Moet ik me zorgen maken over de zodanig grote verandering in gedrag of is dat (ondanks dat het wel fel is) perfect te verklaren door de sterilisatie? Op zich vind ik het niet zo erg, maar om van een springlevende poes naar een extreem kalme slaperige poes te gaan, voelt wat raar aan en wil zeker zijn dat er niets 'meer' aan de hand is ;-)

Alvast bedankt voor jullie advies & anders win ik even advies in bij de dierenarts! :epray:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat na sterilisatie 'lusteloos'

Bericht door Dinky »

Zo'n extreem verschil bij een sterilisatie zou ik zelf niet verwachten.
Wat meer rust zo zonder hormonen die opspelen of de eerste week rustig zijn ivm de wond kan ik mij wel voorstellen maar wat jij beschrijft klinkt als een wel erg grote verandering.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Sjeen
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2023 11:29

Re: Kat na sterilisatie 'lusteloos'

Bericht door Sjeen »

Ik hoor heel graag hoe dit is afgelopen. Onze lieve lieve lieve kat Pingu was ook een geweldige drukte maker en is net een paar dagen geleden gesteriliseerd, maar de narcose had al uitgewerkt moeten zijn en zij loopt dus ook op random momenten naar de muur te staren als een seniele oude vrouw, heeft ook al 3 dagen lang trillende pootjes. Op zich snap ik dat 't even duurt, maar ze lijkt echt een beetje dement nu.
Laatst gewijzigd door Sjeen op 02 apr 2023 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Kat na sterilisatie 'lusteloos'

Bericht door som1980 »

Mijn kittens werden op 6,5/7 maanden gecastreerd. De een kwam beter uit de narcose dan de ander. Een van de twee bleef lang slaperig, lusteloos, leek te trillen en ik maakte me zorgen of hij uiteindelijk wel ging eten en drinken, maar het gebeurde toch.
Ze zijn nu inmiddels 8 maanden (sinds vandaag) en exact dat kitten dat slecht uit de narcose kwam is sindsdien heel langzaam afgevallen (inmiddels 1 kilo verschil met zijn broer) en oogt momenteel ziek. Heb een afspraak bij de dierenarts staan voor overmorgen.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Plaats reactie