Katertje jong castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Katertje jong castreren?

Bericht door OMH »

Hallo, daar ben ik weer 's. We hebben een inwonende zoon gehad die eind vorig jaar naar een eigen appartement is vertrokken, en hij heeft zijn poezen meegenomen. Dat wisten we en we vonden het eigenlijk wel even prima. Maar ja, het ging toch weer kriebelen... We hebben sinds eergisteren twee schattige kittens, een mannetje en een vrouwtje. Gisteren zijn ze bij de dierenarts geweest voor chips, entingen en een algehele check. Ze zijn kerngezond bevonden en mooi bovendien :grin: !
De dierenarts zei dat we moeten uitkijken met een mannetje en een vrouwtje, soms zijn ze vroeg geslachtsrijp en heb je een nestje van een veel te jonge poes. Hij zei dat castreren in dit geval al met vier maanden kan, maar ik vind het zo jong. Ik begrijp alle argumenten en de dierenarts heeft er meer verstand van dan ik. Hebben jullie ervaring met jong castreren?
We kunnen de boel natuurlijk in de gaten houden, maar het blijkt dat je geslachtsrijpheid soms gewoon kunt missen, omdat je er op die leeftijd nog niet op rekent.
Ik hoor graag ervaringen, bij voorbaat dank!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Pikachu »

4 maanden is zelfs best laat. Hier in België is het verplicht kittens te laten castreren eer ze naar een nieuw huis gaan. En ze mogen op 12 weken ten vroegste vertrekken. Dus castratie met 12 weken kan ook gewoon prima. Van veel fokkers hier hoor ik dat ze het juist veel beter vinden, de kittens zijn dezelfde dag alweer zot aan het spelen en merken er niet veel van.

Zelf heb ik ook een kitten gevonden, DA schatte hem op 12 weken, en we hebben hem ook meteen laten castreren. Ging allemaal prima! Ik ben zelf helemaal voor vroeg (en verplicht) castreren! :D
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door castratenkoor »

In Nederland in Friesland castreren ze zowel poesjes als katers meteen met 12 weken in de asiels - in Drachten tenminste wel. Dus 4 maanden is absoluut niet te vroeg. Ik zou het poesje ook laten helpen met 6 maanden, voor de eerste krolsheid.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door OMH »

Dank voor de reacties!
Waarom het poesje ook? Ik hoor altijd dat het het beste is om poesjes na de eerste krolsheid te steriliseren. Ze komen trouwens niet buiten, dwz nog een hele tijd niet. Alvast bedankt weer!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Cerna

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Cerna »

Ik vind het ook te vroeg, ook al vinden anderen van niet.
Ik heb onze jongste katten met 8 maanden laten castreren en toen was er nog geen enkele sprake van seksuele interesse. In het verleden waren de katten vaak nog veel ouder (inderdaad na de eerste krolsheid, maar dat is inmiddels achterhaald).

Ik zou gewoon afwachten en mocht het katertje belangstelling hebben dan kun je dan een afspraak maken. En wanneer poes dan tóch ook zwanger blijkt te zijn (zou wel heel toevallig zijn wanneer beide vroegrijp zijn) dan kun je voor haar gelijk een afspraak maken.
Ik heb twee keer een zwangere poes laten castreren en de kat reageerde niet heftiger op de castratie dan een kat die niet zwanger was.

Dat er in asiels al zo vroeg gecastreerd wordt heeft er puur mee te maken dat men wil voorkomen dat mensen een open katje mee naar huis nemen en het vervolgens niet laten castreren waardoor er oeps-nestjes komen en daardoor teveel katten, te volle asiels en mogelijk zwerfkatten.
Het is dus een puur praktische reden (en geen medische).
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Pikachu »

OMH schreef: 24 apr 2021 14:05 Dank voor de reacties!
Waarom het poesje ook? Ik hoor altijd dat het het beste is om poesjes na de eerste krolsheid te steriliseren. Ze komen trouwens niet buiten, dwz nog een hele tijd niet. Alvast bedankt weer!
Ook poesjes worden hier in België gewoon met 12 weken gecastreerd, gaat ook prima. Ze herstellen echt zeer snel als ze nog zo jong zijn.

Ik zou niet weten waarom je zou wachten? :) Ze zijn meer dan zwaar genoeg voor de verdoving. Ik bedoel, dierenartsen opereren ook ratten en dergelijke, een kitten is al veel groter en zwaarder :D

In elk geval uiteraard beide laten castreren uiteindelijk, zeker als ze buiten mogen komen :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Rik »

OMH schreef: 24 apr 2021 14:05 Ik hoor altijd dat het het beste is om poesjes na de eerste krolsheid te steriliseren.
IEKS. NEE NEE NEE. ELKE krolsheid is een aanslag op het lichaam en al bij de eerste krolsheid stijgt de kans om op latere leeftijd baarmoederkanker en melkkliertumoren te krijgen. Misschien is dit bij teefjes (honden) anders, maar bij katten moet je er gewoon voor de eerste krolsheid bij zijn.

Wat betreft het moment... Inderdaad wordt in België aan vroegcastratie gedaan. Maar ik zou het zeker met de dierenarts bespreken die het doet waar hij nog het meest comfortabele bij is. Want een dierenarts die bijna nooit aan vroegcastratie doet, moet je ook hem vroegcastratie uit laten voeren. Of je moet speciaal op zoek naar een dierenarts die het vroeg kan doen (en dat dus ervaring mee heeft).

Hier (ook kater en poes uit het asiel) is het op 5,5 maand gedaan. Maar vraag dus aan je dierenarts waar hij het meest comfortabel mee is (vroegste moment voor de kittens).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb Clarie (de enige poes hier) een week voor ze 5 maanden was laten castreren. De rest zijn heren en ze hadden alleen nog maar interesse in haar achterkant zeg maar. Met mijn dierenarts overlegd en die gaf aan dat het prima was haar op die leeftijd al te laten castreren. Ze sjeesde de volgende dag alweer de trappen op en af. nergens last van.

Mooi klein sneetje van 1,5 cm met 2 hechtinkjes. daar is zo netjes vanaf gebleven, dus geen kap of rompertje.

Als je eerst een krolsheid afwacht is haar baarmoeder groter en heb je kans dat die er ook uit moet. De ingreep wordt dan groter, de wond ook. Het herstel ook. En zoals Rik al aangeeft, de kans op later borstkanker wordt er meteen vele malen groter door. Er is gewoon geen enkele zinnige reden om haar eerst een keer krols te laten worden. Vaak worden ze dan snel achter elkaar steeds opnieuw krols en dat is een enorme aanslag op haar lijf.

Ook psychisch is het ingrijpender als je haar eerst krols laat worden. Als je de hormonen voor bent weet ze niet wat ze mist. Als de hormonen al door haar lijf gieren en je laat haar dan pas castreren, dan moet ze daarna weken/maanden "afkicken".

Mijn advies zou zijn met 5 - 5,5 maanden beide tegelijk castreren - tenzij ze eerder rijgedrag vertonen of zo. Als je ze beide tegelijk doet heb je maar 1 x de stress en de geur en kunnen ze samen herstellen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
OMH
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door OMH »

Nogmaals dank voor de reacties. Over een paar weken moeten de vaccinaties worden herhaald en dan zal ik het met de dierenarts bespreken en jullie opmerkingen zal ik meenemen.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Kurgel
Poema
Poema
Berichten: 201
Lid geworden op: 07 mar 2017 11:20
Locatie: Utrecht

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Kurgel »

Onze dierenarts doet het tussen de 4 en 6 maanden. Eb nu twee ragdolls en volgens haar zijn die wat later geslachtsrijp, dus wordt gepland met 6 maanden. Maar als ze eerder rijgedrag oid vertonen. Natuurlijk eerder
Kim, Luna, (Bo, Stella ✝️), Zoe, Iris, Coco en Max
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=31511
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door nellebel »

hier ook rond de 5a 6 maanden omdat gijs meer interesse in guusje leek te krijgen. toen beide tegelijk laten helpen. ondanks dat het vooral bij katers wel meevalt , blijft het een operatie en vind ik het zelf een prettiger idee dat het kitten meer weerstand heeft en wat meer bij te zetten heeft dus ouder is alvorens het onder narcose gaat.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Oogje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2022 12:26

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Oogje »

Hallo allemaal !
Dit is een beetje off topic, denk ik. Soit. Bedankt om dit toch even te lezen.

Ik heb een kater van 14 jaar oud. Een Europese boskat en hyper aanhankelijk.
Hij is zeer (TE) bedeesd naar andere katten toe. Super en innig lief naar mijn toe (en ik met hem: onze liefde is onvoorwaardelijk en diep!) en zeer lief naar mensen toe, maar hij kiest ze er wel zelf uit.... Hij is dus geen slonsje of zo.. Hij is in feite erg intelligent.

Ik heb hem laten castreren toen hij bijna 4 maanden oud was.
Het advies van mijn toenmalige, magniefieke dierenarts, was dat dat beter is om vroeg te catreren, omdat het katertje dan geen weet heeft van "seks" en er dus niet om kan gaan treuren (wat katers wel eens doen, indien ze op een latere leeftijd gecastreerd worden).
Een vroeg gecastreerde kater is bovendien veel speelser en geniet meer van het leven: is onbezonnener.

Tijdens die 14 jaar dat hij enorm gelukkig is met mij en ik met hem, heb ik me toch wel een paar keer afgevraagd, of ik er wel goed heb aangedaan, om hem zo vroeg zijn balletjes af te pakken.

Oggi is immers mijn allereerste kater. Voordien had ik steeds poezen.

MAAR - en nu komt het :
OGGI LAAT ZICH ALTIJD DOEN DOOR ANDERE KATTEN. Hij laat zich wegjagen, hij laat toe dat vreemde katten binnen komen en zijn eten komen stelen, hij heeft periodes gehad waarin hij zich vergaand liet intimideren (dat hij enkel boven bleef in een hoekje, terwijl een poes vrolijk mijn living kwam vol kakken.. ), ... Ik ben al vele keren midden in de nacht opgestaan en in de gedaante van een razende heks, katten uit ons huis gejaagd... Ik haalde werkelijk alles boven: blazen, steentjes gooien, fluisterend schreeuwen (moeilijke combinatie), achterna rennen tot ver buiten hun eigen territorium, met bezemsteel e.d....

Oggi was me heel dankbaar, zoals steeds.

Dit is vooral aan de gang sinds ik 4 jaar geleden ben verhuisd. Of beter gezegd: het is pas sinds dan een probleem geworden.
Hij gaat sinds onze verhuis naar hier enkel nog op de kattenbak, terwijl hij voordien steeds buiten ging. Er stond een kattenbak voor hem steeds klaar, maar hij ging er nooit in. Waar ik vroeger woonde, waren er bijna geen katten in de omgeving. Hier dus wel. Het krioelt hier van de katten. Allemaal "boerderijkatten" die hier toekomen bij mijn buren, alsof ze wegwijzers zien staan "naar daar moet je gaan": mijn buren hebben ze metteen opgenomen en gecastreerd/gestereliseerd. Over deze buren dus alleen maar lof! Maar dit soort katten zijn heel anders, dan bvb. mijn katertje, dat de zoon is van de poes van mijn zus, die haar toch 1 keer in haar poezenleven de ervaring wenste te geven, van kittens op de wereld te zetten. Ze had er 3, waaronder dus mijn Oggi... Na deze 1ste worp heeft mijn zus haar laten steriliseren.

Hier heeft mijn Oggi 2 kattenbakken van mij gekregen, omdat ik al gauw merkte dat hij nooit meer buiten gaat plassen of kakken. Dat hij niet meer buiten gaat, kan me niet veel schelen. Maar het baarde me wel zorgen.

Vooral dat hij veel - maar dan ook veeeeeeeeeel - te braaf is en zich hier dus door de andere katten laat doen, stemt me soms erg droevig.
Het gaat momenteel wel veel beter: ik heb strategieën ontwikkeld en weet ze dus buiten te houden.
Maar ik beweeg hemel en aarde om dat dus zo te houden.

Maar ik heb me dus al een aantal keren afgevraagd, of het niet beter was geweest, indien ik dit uiterst zachtmoedige katertje niet nog even zijn balletjes had gegund. Gewoon om wat meer zelfvertrouwen op te bouwen...?

Elke kat heeft zo zijn karakter.
En dus algemener gesteld: een eerder schuwe kater naar andere katten toe, kan je beter wat later castreren dan binnen de eerste 4 levensmaanden?

Het is een vraag waar ik toch wel al een tijdje mee rondloop.

Voor de rest is Oggi super content en hij kan werkelijk niet verwend genoeg zijn door mij.

Veel liefs aan alle kattenredders en - liefhebbers !
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door nellebel »

tja de vraag is of zijn bedeesheid te maken heeft met zijn vroeg castratie of dat het de aard van het beestje is. als het een vechtertje was geworden was je ook niet blij mee geweest denk ik. god weet wat voor akelige ziekte hij dan mee naar huis had genomen. vechtende katers lopen veel meer risico om bijv FIV op te lopen bij gevechten. de vraag is nu meer hoe je je goedzakje kunt beschermen tegen katten van buitenaf. als hij niet meer alleen buitengaat kun je ook zorgen dat er geen katten meer binnenkomen, of een buitenren maken zodat hij veilig buiten kan en zich daar ook veiliger voelt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Pikachu »

Nog een tip, kattenluik met chip plaatsen, zodat enkel hij je huis binnenkan.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Katertje jong castreren?

Bericht door Pikachu »

Net is er toevallig een goed artikel met wetenschappelijke bronnen gepost op catmoneo, over vroegcastratie:

https://www.catmoneo.nl/vroegcastratie- ... n-risicos/

Ik dacht, ik deel het even :) heel mooie samenvatting en goed onderbouwd.
Plaats reactie