Onfstoken wond

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
MelissaV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:13

Onfstoken wond

Bericht door MelissaV »

Hallo allemaal,

Wie heeft dit een keer mee gemaakt?
Mijn poes is 19-03 geopereerd en toen ik haar uit het reismandje wilde halen was haar hele romper nat. Ze had haarzelf helemaak onder geplast.
Ik heb de romper gewassen.
Op 27-03 was de wond helemaal ontstoken. Op 29-03 heeft zr 2 prikken gekregen. Novacam (weet dat dit niet het beste is) en clavidule pillen.
Nu ging het goed met haar.
Rompertje al even uit.

En nu is haar wond ineens weer open gegaan. Terwijl die al mooi dicht was.
Waarschijnlijk allergisch voor de oplosbare hechtingen.

Ze moet nu weer aan de novacam en ik heb honing gel voor haar. En eigenlijk moet zr haar romper weer aan.
Dit wil ik eigenlijk niet. Ze is juist weer zo blij en speels nu.

Ben zo bang dat het elke keer maar open blijft gaan..
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Onfstoken wond

Bericht door marloes501 »

Dit is voor mij deels herkenbaar.

Toen mijn poes Lily was gesteriliseerd was er binnen 24 uur ook een opening waar vocht uit kwam.
De dierenarts zei dat het een allergie was op de hechting en dat als de hechting zou oplossen de wond vanzelf dicht zou gaan.
Nou dat is alles behalve gebeurd.
Lily heeft bijna 12 weken met een open wond en abcessen gelopen.
Na tig keer bij de dierenarts te zijn geweest heb ik eindelijk voor 14 dagen antibiotica mee gekregen en was het daarna over.

Wat er mijn inziens gebeurd is is het volgende;
Op een of andere manier is er een kleine opening ontstaan bij de hechtingen (we laten even in het midden of het nu een allergie is voor de hechtingen of een besmetting met en bacterie tijdens de sterilisatie want dat doet er niet toe)
Dat open wondje komt steeds in contact met bacteriën door het wassen en de kattenbak.
Maar de kattenhuid geneest heel erg snel waardoor de bacteriën onder de dichte huid komen te zitten, dit veroorzaakt en abces die gaat open en gaat leeg, vervolgens heb je opnieuw een gaatje waar viezigheid in kan komen en begint alles weer van voor af aan.
Honingzalf en novacam zal niet helpen.
De bacteriën onder de huid moeten eerst dood anders geneest het niet.

Mijn inziens was de dierenarts veel te terughoudend met het voorschrijven van antibiotica.
Eerst had ze voor geschreven voor 7 dagen, maar daarna was het wondje nog niet helemaal dicht, waarna alles weer opnieuw begon.
Later bij een andere dierenarts voor 14 dagen antibiotica waarna het eindelijk helemaal genezen was.
Al met al heeft dat 12 weken geduurd voor Lily eindelijk de behandeling kreeg die ze nodig had.

Dus ik zou zeggen hou het heel goed in de gaten en laat je niet zonder antibiotica wegsturen als er abcessen ontstaan.

Veel sterkte.
MelissaV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:13

Re: Onfstoken wond

Bericht door MelissaV »

Bedankt voor je bericht !

Het is zo naar... wondje was helemaal dicht en dan nu toch weer bloed.
Opzich blijft het wondje nu stabiel. Het wordt niet groter. De honinggel lijkt ze er wel vanaf. Maar het rompertje aan doen voelt niet goed..

Wat zou jij doen rompertje aan of uit?

Antibiotica heeft ze al gehad de eerste keer door prikken en pillen..
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Onfstoken wond

Bericht door Baya »

Een romper lijkt me toch ook wel een broedend effect hebben op de wond. De honingzalf zal goed doen! Vooral zelf goed opletten dat ze er niet te veel likt.

Verstuurd vanaf mijn ELE-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Onfstoken wond

Bericht door marloes501 »

Dat de wond dicht was is niet zo raar.
De kattenhuid geneest razend snel volgens de dierenarts.
Het probleem ontstaat als er bacteriën/viezigheid onder de huid komt te zitten, die kunnen dan niet weg en ontstaat er een ontsteking onder de huid.

Rompertje zou ik doen als je merkt dat je poes aan de wond gaat likken.
De bacteriën in mond van je poes zijn heel slecht voor de wond.

Persoonlijk zou ik terughoudend zijn met honing zalf.
Zalf houd de genezen huid zacht en vochtig, en door en zachte/vochtige huid kunnen weer makkelijker bacteriën heen.

Het is altijd een beetje zoeken naar wat werkt voor je poes en jou.
Maar houd het heel goed in de gaten en bij twijfel direct terug naar je dierenarts.
En nu maar duimen dat de antibiotica goed gaat aanslaan.

sterkte en hou ons op de hoogte.
MelissaV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:13

Re: Onfstoken wond

Bericht door MelissaV »

Het gaat de goede kant op.
Wondje is nog heel klein maar al een aantal dagen dicht. Het lijkt op opgedroogd bloed en wordt met de dag kleiner.

Rompertje heb ik niet meer aan gehad. Ze likt er ook niet aan. Alleen zodra ik de honingzalf er op smeer. Dit doe ik daarom maar 1 keer per dag ipv 2 keer.

Ze is verder super actief en aan het boeven. Sjeest achter haar broer aan, lokt hem uit en andersom en springt heel graag op het aanrecht. Wat niet mag maar daar trekt ze zich niks van aan.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Onfstoken wond

Bericht door marloes501 »

Wat fijn dat het de goede kant op gaat!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Onfstoken wond

Bericht door TessaB »

Fijn dat het beter gaat!

Wij hebben dit zelf nog niet meegemaakt, maar de wonden van onze hond ging ook steeds open. We hebben toen besloten er uierzalf op te smeren en ik moet zeggen dt de wonde echt vrij snel genezen was (na weken sukkelen was de wonde zo goed als dicht n'a 10-14 dagen uierzalf). Ik geef het even mee. Wel zeker navragen bij je dierenarts als je het zou proberen. Hond en kan is natuurlijk niet hetzelfde en ik zou niet weten of dat eigenlijk mocht.

Veel succes!
Plaats reactie