Kater extreem druk na castratie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
MelissaV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:13

Kater extreem druk na castratie

Bericht door MelissaV »

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of dit normaal is.
Gisteren zijn mijn kittens (kater en poes) gecastreerd.
Toen ik met de kater thuis kwam keek hij een beetje stoned maar ging direct vogels vangen voor het raam.
Nu de volgende dag is hij zo extreem druk. Hij is constant aan het rennen. Krabt aan de bank. Maakt kasten open. Valt zijn zus aan. Gaat op haar zitten en bijt haar in de nek.
Dit vind zij niet fijn. Want voelt haar een beetje hulpeloos met zo'n romper aan.

De kater is altijd al druk geweest. Had de hoop dat hij na de castratie iets minder druk zal worden en iets meer zal gaan slapen.
Slapen is altijd al een ding geweest. Als ik thuis ben slapen ze de hele dag niet. Pas als ik ook naar bed ga.

Is het normaal dat een kater een dag na de castratie zo enorm druk is?
Cerna

Re: Kater extreem druk na castratie

Bericht door Cerna »

Je schrijft dat de kater altijd al een druk mannetje was en dat verandert een dag na de castratie niet. Je zult zo'n zes weken geduld moeten hebben voordat evt. hormonen (afhankelijk van zijn leeftijd) uit het lijf zijn. :smile:
Het kan ook een reactie zijn op de castratie ("hoera ik ben weer thuis!").

En zus met dat rare rompertje aan is natuurlijk een heel leuk doelwit.
Ik zou het rompertje uit doen en mocht zus dan echt aan het wondje beginnen te bijten, dan moet het weer aan, maar de meeste katten likken een beetje en daar blijft het bij.
Ik heb inmiddels veertien poezen laten castreren (poezen worden ook gecastreerd anders blijven of worden ze krols) en nog nooit een rompertje nodig gehad.
MelissaV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:13

Re: Kater extreem druk na castratie

Bericht door MelissaV »

Klopt altijd al druk geweest.
Maar nu echt extreem. Hoop maar dat het dan inderdaad bij "hoera ik ben thuis" hoort.
Lijkt met zichzelf ook geen raad te kunnen.
Slaapt overdag dus ook nooit. Alleen als ik op de bank ga zitten soms. Hij ligt op dit moment helemaal tegen mij aan en zus is op schoot gekropen.

Durf de poes nog niet helemaal zonder romper.. gisteren had ze de weg naar huis in de reismand haarzelf helemaal onder geplast. Heel sneu. Dus heb hem gewassen. Toen die af was was ze haar wond heel grondig aan het wassen.. vind dat toch wat eng dan. En ook omdat broer elke keer op haar zit.

Ze moet van de DA de romper 10 dagen om. Maar ga bellen of die eerder af kan. Ze vind ermee poepen ook eng. Ze schrikt dan en springt uit de bak en neemt haar poep ermee uit. Dit was ook bij de iso gel. Sowieso een gevoelig poesje. Bij mij heel aanhankelijk. Met visite verstopt.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kater extreem druk na castratie

Bericht door Ani »

De romper tien dagen om is wel lang. Zijn de hechtingen niet binnenwaards gezet? Je zou in het weekend, mocht je dan thuis zijn, de romper af kunnen doen, dan kun je in de gaten houden dat ze niet te lang wast. En haar even afleiden wanneer ze dat doet. Is het katertje al wat tot rust gekomen?
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
MelissaV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 nov 2020 13:13

Re: Kater extreem druk na castratie

Bericht door MelissaV »

Ik vond het ook erg lang.
De hechting lijkt wel aan de binnenkant te zitten. Dit weekend doe ik het rompertje af. Dan ben ik thuis en kan ik het goed in de gaten houden.

En helaas is Moos nog steeds niet rustig. Sterker nog, hij is nog drukker geworden. Staat constant aan. Heeft constant van die aanvals ogen.
Ik snap dat het een kitten is.
Maar hij gaat nu op zijn rug liggen en steekt zijn nagels uit en verplaatst zich dan onder de bank. Dit wil ik uiteraard niet. De hele onderkant van de bank gaat dan stuk. Ik kan hem daar ook niet weg halen en op de krabpaal zetten.

Ze hebben hier een hele grote krabpaal tot aan het plafond. Een kleine kitten krabpaal. 2 krab karton dingen en een krab mat. Genoeg plekken dus om te krabben. Heb deze nu ook in de buurt gezet van de bank. Maar toch blijft de bank het fijnste plekje.

Wat ik vooral lastig vind is dat hij geen rust heeft om te slapen. Je zou toch denken dat hij na 3 uur rondrennen etc wel een keer moe zal zijn?

Hij heeft ook ontzettend veel speeltjes. Muizen, balletjes alle soorten en maten. Hengeltjes.

Heb ook meerdere slaap plekjes. Ook een kussen en daar zit hij allleen maar met zijn nagels in en draait 100 rondjes. Gevolg dag het hele kussen vol zit met halen.

Heb nu een speel voer bord gekocht. Ga deze morgen geven. Dan moet hij moeite doen voor zijn eten. Hopelijk is hij daarna iets rustiger.

Nogmaals hij mag kitten zijn hoor. Maar de onderkant van mijn bank kapot maken is niet wat ik wil, zo ook de gordijnen slopen.

Vijd het zelf ook zo lastig voor hem. Hij heeft duidelijk ontzettend veel energie en weet zelf ook niet goed hoe hij hiermee om moet gaan.

Hopelijk wilt Jet zonder romper aan ook weer lekker met hem spelen. Maar betwijfel het. Zij vind het ook vaak te ruw gaan.
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Kater extreem druk na castratie

Bericht door Ani »

Als de hechting binnenwaards zit dan komt het vast wel goed zonder rompertje voor Jet.

Wat Moos betreft, ik hoop dat andere forumleden hierin nog tips hebben. Wij hebben een dame, en toen zij kitten was (ze is nu negen maanden) was haar energie ook niet te stuiten. Heeft de Hue verlichting onder de bank gesloopt en onze bank zit vol krassen. Haar steeds onder de bank vandaan gelokt met speelgoed, maar ze ging toch weer terug. We hebben ons daar maar bij neergelegd. Nu doet ze het overgens niet meer. Gordijnen zou je voorlopig in een knoop kunnen leggen, zodat Moos er niet bij kan.

Ik weet niet hoe je het eten verdeeld over de dag. Wellicht dat verdelen van eten over de dag ook kan helpen bij het reguleren van de energie.. Ik geef vier keer per dag eten (barf) en ‘s avonds om half zeven krijgt ze voor het laatst. Ze is zowat de hele dag wakker, maar nu gaat ze meestal rond achten in haar mand liggen om zich te wassen en te relaxen en later ook slapen.

Bij Winston was het zo dat zij toch na de sterelisatie rustiger is geworden op den duur. Hier was het ook voortdurend bal en ook wanneer we gingen slapen klom ze nog tegen de muren op. Nu heeft ze vaste speel- en slaaptijden en is aanzienlijk rustiger..
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Kater extreem druk na castratie

Bericht door Zotvanpoezen »

Er valt me iets op: als jullie slapen (en het dus rustig is), is je katertje ook rustig.
Zou hij niet overgevoelig zijn voor externe prikkels? (geluiden, bewegingen,...)
Hoe meer hij beweegt door die prikkels, hoe harder hij in overdrive raakt...
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn kitten vroeger. Ik heb al vele kittens gehad, maar ik voelde dat deze echt niet "normaal" was. Zoals jij beschrijft, was het ook met mijn poes: de hele dag rondrennen met grote aanvalsogen, zich in allerlei spleetjes van het huis wringen: onder de bank op de rug kruipen, zich "verbergen" in de gordijnen, in de kasten en laden proberen kruipen, onder de kasten wringen, de kussens vernielen om zich af te reageren, enz...
Hoe meer ik met haar speelde om haar af te leiden, hoe erger het werd!
Na een anderhalf jaar werd het echt te erg, maar om een héél lang verhaal kort te maken: ik heb haar moeten "leren" om tot rust te komen. Ik nam haar mee naar een rustige plaats, ging zonder haar aan te raken en te bewegen naast haar liggen, en knipperde langzaam met mijn ogen om aan te geven dat alles oké was en om haar het voorbeeld te geven hoe het moest om zich beter te voelen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Plaats reactie