Hoelang kap om na sterillisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lola2020
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2020 16:19

Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Lola2020 »

Hallo, mijn kat Lola is afgelopen donderdag gesteriliseerd. Nu heeft ze een kraag om die haar erg belemmert, en die ze 2 weken moet dragen zegt de dierenarts, totdat de hechtingen verwijderd worden.
Zo nu en dan doe ik de kraag even af zodat ze gemakkelijker bij haar eten kan komen en wat makkelijker op de kattenbak, en zodat ze zich ook even kan wassen. Maar zodra ze dat laatste doet gaat ze al snel richting de hechtingen en zag ik haar er laatst aan bijten/trekken.
Mijn vraag is deze; hoe lang kan ze ongeveer zonder echt schade aan te richten, aan haar wond likken (die er overigens keurig uit ziet nu op dag 3), zodat ik niet steeds achter haar hoef te lopen om te kijken wat ze doet?
Ik vind het zo eng dat de kraag er eigenlijk na 5 minuten alweer om gaat. ;-)
Cerna

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Cerna »

Ik ben geen voorstander van een kap of een rompertje want het geeft zoveel stress bij de kat.
Ik heb ook nog nooit zoiets nodig gehad en toch al dertien poezen laten steriliseren. Ik snap ook niet goed waarom dierenartsen dit tegenwoordig standaard voorschrijven.

Ja, de kat zal aan het wondje gaan likken en misschien aan een draadje gaan trekken, maar daarmee trekt ze het echt niet zomaar los (tenzij de dierenarts prutswerk heeft geleverd).
Ik zou de kap afdoen en dan niet in de stress schieten, maar Lola wel in de gaten houden en mocht ze nou echt fanatiek gaan trekken en bijten, dan heb je helaas geen keuze om nog een paar daagjes de kap om te laten (twee weken vind ik wel erg extreem), maar ik verwacht niet dat het problemen gaat geven.

Succes!
kittentjes

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door kittentjes »

Onze poes kreeg geen romper of kap en is gewoon goed gegaan. Ik zou ook geen kap omdoen. Wel altijd in de gaten houden natuurlijk als ze er te veel aan zou zitten kan je altijd anders besluiten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Pikachu »

Bij ons is zoiets nooit nodig geweest. Zeker 2 weken lijkt mij belachelijk lang. Die wonde is toch niet zo groot. Ik zou het even aankijken, als ze de wonde met rust laat, gewoon geen kap omdoen.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door TessaB »

Onze kattin kreeg ook geen kapje of rompertje mee. Ze was wel een erg fanatieke likker/bijster aan de draadjes (het ging terug een beetje open). We belden naar de dierenarts en hebben ze gezegd dat ze best 4 dagen een kapje aandoet. Na die vier dagen hebben we het kapje afgedaan en heeft ze de wonde niet meer opnieuw geopend. Twee weken lijken me dus zeker te lang.
Probeer het even zonder, zoals de andere zeggen. Meestal komt dat wel goed 😉
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Zotvanpoezen »

Hier ook geen rompertje of kap nodig geweest bij mijn katjes. (ook niet bij de poes)
Ze likten de wond wel af en toe, maar dat gaf geen problemen.
De hechtingen waren trouwens "oplosbaar" zodat ze achteraf niet verwijderd moesten worden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door castratenkoor »

Bij mijn Clarie ook nooit kapje of rompertje. Geen probleem mee gehad. Ze scheurde de volgende dag de trappen al op en neer. Zij had geen oplosbare hechtingen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
moniquehooijen
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2020 11:38

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door moniquehooijen »

Mijn poes heeft een 2e operatie nodig gehad vanwege losgaan van de hechtingen. Ze heeft er totaal niet aan gelikt of getrokken maar waarschijnlijk toch los gegaan vanwege te veel springen, trappen op en af en spelen met de andere poes. Dus na de 2e operatie wel een rompertje aangedaan. Zo is het toch minder kwetsbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Cerna

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Cerna »

Ik heb TS een PB gestuurd want ze is slechts een keer terug geweest na het posten en toen had er nog niemand gereageerd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Dinky »

Nou heb ik geen ervaring met wond van sterilisatie maar wel met wond van flinke buikoperatie. Kap en romper gingen hier niet goed dus op hoop van zegen zonder belemmeringen. Na 10 dagen zijn de overgebleven hechtingen verwijderd nadat ze de meeste zelf in de nacht van dag 6 op 7 had verwijderd. Ik zou daarom er op vertrouwen dat zeker na 7 dagen het voldoende genezen moet zijn mochten er toch hechtingen verdwijnen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lola2020
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2020 16:19

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Lola2020 »

Dank voor alle reacties! Het is nu dag 6, en nu ik jullie berichten lees durf ik i.i.g. overdag de kap af te doen. Het is inderdaad een kleine 'wond' (ziet er al als genezen uit) 3 hechtingen. Lola trekt wél enorm aan de hechtingen, maar dat moet ik dan maar even aanzien. Txn!!
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Geert »

Yep, zeker doen!
Hier hebben ze ook geen kap of rompertje gehad bij sterilisatie, alleen één van vorige poezen kreeg eens een kap om maar dan bij een ingreep waar de snede een stuk langer en fragieler was.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Mandarijntje68
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 okt 2020 11:11

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Mandarijntje68 »

Ik had toevallig gistermiddag contact opgenomen met de dierenarts, omdat ik onze kitten (katertje) iets eerder wil laten castreren, over 2 weken als hij 5 maanden is. Hij is namelijk best al groot 3,1 kg (4,5mnd) en vroegrijp, hij is nog niet gaan sproeien en we hopen dat daarmee ook te voorkomen. Nu vertelde de assistente dat de castratie een fluitje van een cent is, dus mocht hij nu gaan sproeien dat ze het ook eventueel gelijk kunnen doen. Daarbij vertelde ze dat ze een huidsnede gemaakt en de balzak wordt ingesneden. Daarna wordt de testikel (bal) uit de balzak gehaald. De zaadstreng wordt van de bal gescheiden. Het bloedvat en de zaadstreng worden op elkaar afgebonden. Deze worden hierna doorgesneden. De bal wordt verwijderd en de balzak wordt opgeschud zodat het op elkaar afgeknoopte bloedvat en de zaadstreng in de diepte verdwijnen. Er worden dus geen hechtingen gezet. Is het dan wel nodig een kap of romper. Ik heb de dierenarts hierover niet gehoord namelijk of is het wellicht alleen nodig voor poezen aangezien dat een meer ingewikkelde en interne operatie is?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoelang kap om na sterillisatie

Bericht door Rik »

Mandarijntje68 schreef: 30 dec 2020 12:52 Er worden dus geen hechtingen gezet. Is het dan wel nodig een kap of romper. Ik heb de dierenarts hierover niet gehoord namelijk of is het wellicht alleen nodig voor poezen aangezien dat een meer ingewikkelde en interne operatie is?
Nee, bij een kater is er zeker geen rompertje of kap nodig. Dat is in principe zo'n klein gat dat daar weinig mee kan gebeuren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie