Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Bericht door NougatTofu »

Hoi allemaal,

Woensdag is mijn kitten van 6 maanden gecastreerd. De operatie is goed gegaan en bij thuiskomst was ze wel wat duf maar verder best fit. Ze heeft toen gegeten, maar was daar iets te gulzig in en een uurtje later heeft ze het weer uitgebraakt. Toen heb ik haar maar even met rust gelaten en de volgende ochtend at ze weer gewoon. Ook gisteren at ze goed, had ze flinke eetlust en speelde ze alweer vrolijk met haar zusje. Vannacht heeft ze echter weer de hele nacht bij mij op bed gelegen (doet ze meestal maar een paar uurtjes) en vanochtend rond 8.00 braakte ze opeens gal. Er zat ook echt niks anders in dus ze had duidelijk ook al een paar uur haar brokjes niet aangeraakt. Sindsdien wil ze niet meer eten, geen brokjes en geen natvoer, en drinkt ze ook nauwelijks meer (ook niet echt uit de kraan in de badkamer, wat ze normaal wel altijd doet als die aan gaat, en nu maar één likje ofzo). Ze heeft nog wel 3 van haar favoriete kastensnoepjes op, die eet ze wel. Ze is verder ook wel levendig, ze speelt gewoon en kijkt helder uit haar oogjes. Het gaat dus echt vooral om dat niet eten.

Wat denken jullie? Moet ik hier direct iets mee of kan ik het ook nog even tot vanavond/morgen afwachten? Ik wil het risico op leververvetting natuurlijk minimaliseren, kan ik haar dan beter gewoon wat meer van die snoepjes geven zodat ze in elk geval iets binnen krijgt? Ben bang dat ik haar maag juist van streek maak als ik haar allemaal 'lekkere' dingen ga voeren.

Oh ja, en ze heeft voor drie dagen Onsior meegekregen en daar vanochtend de laatste van gehad. Dat ging er ook nog wel redelijk makkelijk in met een beetje EasyPill. Dat zou in principe de pijn van de operatie dus moeten minimaliseren.

Alvast dank voor het meedenken!
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Re: Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Bericht door NougatTofu »

Oh ja, en de ontlasting van Nougat lijkt ook niet helemaal lekker te lopen. Vanochtend heeft ze wel gepoept, maar het was maar een klein beetje en het stonk ook flink. Maar wellicht is dat ook niet gek nadat ze een paar dagen onregelmatig gegeten heeft.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Bericht door Anne »

als ik googel op bijwerkingen onsior kat krijg ik dit te zien

``Milde en voorbijgaande diarree, zachte ontlasting en braken``

Dus het kan heel goed zijn dat ze zich niet lekker voelt en daarom niet echt wilt eten
Ik zou telefonisch met de da overleggen in jouw geval over wat nu het beste is om te doen

ik hoop dat je kat zich gauw weer beter voelt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Bericht door Rik »

Gelijk eten bij thuiskomst is sowieso niet goed. Had de DA daar niet voor gewaarschuwd? De eerste paar uur na thuiskomst mag ze heel weinig eten (paar brokjes) maar wel drinken. Maar de eerste keer overgeven is dus wel te verklaren.

En verder heeft ze alleen vanochtend overgegeven? Hopelijk is dat dan inderdaad de bijwerking van de onsior. Het niet willen eten kan daar dan ook aan liggen (dan heeft ze het gevoel dat er toch weer uit te gooien).

Bellen met de DA zou ik inderdaad ook sowieso even doen. Even vragen misselijkheid en braken in dit stadium nog kan. Verder haar goed in de gaten houden en ze moet vandaag wel weer wat eten en drinken. Zeker geen grote hoeveelheden maar wel iets.

Hopelijk is ze snel weer in orde.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
NougatTofu
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 aug 2020 12:20

Re: Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Bericht door NougatTofu »

Nou... Gisteren aan het eind van de middag toch met haar naar de DA geweest, want ze werd steeds slomer en was duidelijk misselijk. Daar aangekomen bleek ze 39.7 graden koorts te hebben, dus de DA dacht toch aan een bacterie of een virus. Heeft voor de zekerheid antibiotica (mee)gegeven, en een spuitje catosal en prevomax plus wat vocht. Daar leek ze echt goed van op te knappen; ze at weer toen we thuis waren, niet met veel enthousiasme maar toch, en ze was ook weer een stuk kwieker. Ook vanochtend was ze echt weer een stuk fitter, toen heeft ze zelfs nog een tijd met haar zusje gespeeld en redelijk goed gegeten.

Maar sinds vanmiddag is het toch weer een stuk minder. Ze wil weer niet eten, zelfs niet van de hills a/d, ze lijkt weer een stuk slomer en is duidelijk weer minder fit. Weer met de spoedarts gebeld, maar zelf de temperatuur opgemeten en ze zit nu op 38.9 (voor zover ik dat goed kon meten), dus op zich prima. Wat raar is, is dat die prevomax toch in elk geval 24 uur zou moeten werken, dus dat ze nu weer misselijk is voelt gewoon helemaal niet goed. DA kan echter niet veel doen nu, dus aangeraden om het toch nog even aan te kijken tot morgen en als ze vanavond nog niet eet dwangvoeren, maar ik maak me toch wel zorgen om haar.

Wat ik ook raar vind is dat ze bijvoorbeeld geen diarree heeft, wat volgens mij wel echt bij virusinfecties hoort. En daar bovenop, ze heeft nog steeds NIKS gedronken sinds gisterochtend. Wel wat vocht binnengekregen dus bij de DA en door haar natvoer vanmorgen, maar zelf drinken doet ze helemaal niet.

Kortom, ik zit er continu mee in m'n hoofd. Klinkt toch niet echt als een virus? En een bacterie de buik, hoeveel zorgen moet ik me nu maken?
Leonie0303
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 sep 2020 11:56

Re: Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Bericht door Leonie0303 »

Wat vervelend dat ze nog niet wil drinken! Ook al heeft ze geen diarree, zou toch wel een virusje kunnen zijn denk ik! Ik heb zelf geen idee hoor want ben geen arts.

Hoe gaat het inmiddels met haar? Hopelijk weer wat beter?
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Poes braakt en eet niet twee dagen na castratie

Bericht door TessaB »

Wat een vervelende situatie. Ik snap dat je er steeds mee in je hoods zit!

Mijn kat heeft ook eens een virusje gehad en had daarvan geen diarree of iets dergelijks. Hij at en dronk gewoon niet (veel) en was heel sloom. Na een bezoekje aan de dierenarts en de nodige spuiten, herstelde hij wel snel.

Hoe ziet de wonde van de castratie eruit? Is hij ondertussen al beter? Je kan ook een bloedonderzoek laten doen. Als hij echt niet eet en drinkt zou ik natvoer dwangvoeren. Dan heeft hij toch wat vocht binnen.
Plaats reactie