Castrarie wat te verwachten

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Castrarie wat te verwachten

Bericht door Noxxie »

Volgende week wordt onze Noxx gecastreerd en er word tegelijkertijd een chip geplaatst.
Hij is dan 4 maanden.

Wat kan ik verwachten? Ik las dat we hem nuchter moeten houden..en dat hij een paar uur na de operatie nog beetje suf kan zijn.

Is het nou zo dat het karakter van een kat/poes veranderd na een castratie/Sterilisatie ?
Moet nog wat extras in huis halen voor hem?
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Rik »

Heel officieel heet het bij een poes ook castratie omdat de eierstokken verwijderd worden.

Noxx is een katertje. Dat is een hele lichte ingreep. Snip, snip, plop, plop. Maar natuurlijk wel over narcose dus het blijft altijd spannend.

Je hoeft niets extra's in huis te halen. Een katertje zal geen rompertje aan hoeven. En hij zal terwijl snel uit de narcose zijn. Wel eerst even niet direct heel veel eten geven (misschien een heel klein beetje). Maar meestal kan hij 's-avonds wel weer eten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Noxxie »

Rik schreef: 28 aug 2020 18:08 Heel officieel heet het bij een poes ook castratie omdat de eierstokken verwijderd worden.

Noxx is een katertje. Dat is een hele lichte ingreep. Snip, snip, plop, plop. Maar natuurlijk wel over narcose dus het blijft altijd spannend.

Je hoeft niets extra's in huis te halen. Een katertje zal geen rompertje aan hoeven. En hij zal terwijl snel uit de narcose zijn. Wel eerst even niet direct heel veel eten geven (misschien een heel klein beetje). Maar meestal kan hij 's-avonds wel weer eten.
Oh goed om te weten! Ik vind het stiekem wel een beetje zielig haha
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Rik »

Noxxie schreef: 28 aug 2020 18:17Ik vind het stiekem wel een beetje zielig haha
Eigenlijk helemaal niet.
Moet je je voorstellen dat je hormonen door je lichaam razen en je niet bij de dames (of voor de dames, de heren) kunt/mag komen. En dat heel je leven lang. Dat lijkt me uiterst frustrerend en zielig.

Dan is die eenmalig snip,snip,plop,plop een reuze uitvinding :lol:

Maar het klinkt inderdaad even zielig ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Noxxie »

Rik schreef: 28 aug 2020 18:22 Eigenlijk helemaal niet.
Moet je je voorstellen dat je hormonen door je lichaam razen en je niet bij de dames (of voor de dames, de heren) kunt/mag komen. En dat heel je leven lang. Dat lijkt me uiterst frustrerend en zielig.

Dan is die eenmalig snip,snip,plop,plop een reuze uitvinding :lol:

Maar het klinkt inderdaad even zielig ;)

Ja dat is waar haha
We zijn er wel vroeg bij zeker? Da zei dat het kon vanaf 4 maanden.
Maar mijn tante zegt steeds dat het veeeeeel te vroeg is en ik dan een hele andere kant krijg.
Met dat laatste snap ik niet helemaal wat ze bedoelt... en vroeg tja ik ga uit van de dierenartsen hier in de buurt
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Rik »

In België is het zelfs verplicht voor de adoptie. Dus dat houdt in dat kittens een vroeg-castratie krijgen.

http://www.kattenbescherming.nl/over-on ... castratie/

Als je dierenarts geen moeite met vroegcasteatie heeft, en er ook ervaring mee heeft, dan is het geen probleem.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Noxxie »

Rik schreef: 28 aug 2020 18:48 In België is het zelfs verplicht voor de adoptie. Dus dat houdt in dat kittens een vroeg-castratie krijgen.

http://www.kattenbescherming.nl/over-on ... castratie/

Als je dierenarts geen moeite met vroegcasteatie heeft, en er ook ervaring mee heeft, dan is het geen probleem.
Fijn om te lezen! Bedankt voor het artikel stelt me weer gerust.
Was alweer de onzekere katten-moeder 🐱😂
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Pikachu »

Dat is echt dikke zever dat je een heel andere kat zou krijgen.

En inderdaad, hier worden kittens vanaf 12 weken gecastreerd en dat is doodnormaal. Ze zijn dan ook heel snel hersteld.

Ik snap niet dat zoveel mensen het zo vreemd blijven vinden. Ik heb jaren tamme ratjes gehad als huisdier, die wegen bijlange niet zoveel als een kitten van 12 weken en kunnen ook gewoon geopereerd worden.

Veel sterkte morgen :D komt gewoon goed hoor. Laat hem thuis maar gewoon lekker rusten. Ons katje dat we zelf hebben laten castreren (vondelingetje) was bij thuiskomst nog wat groggy en heeft in de badkuip geplast ipv de kattenbak xD verder geen gekke dingen.
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Noxxie »

Pikachu schreef: 28 aug 2020 21:26 Dat is echt dikke zever dat je een heel andere kat zou krijgen.

En inderdaad, hier worden kittens vanaf 12 weken gecastreerd en dat is doodnormaal. Ze zijn dan ook heel snel hersteld.

Ik snap niet dat zoveel mensen het zo vreemd blijven vinden. Ik heb jaren tamme ratjes gehad als huisdier, die wegen bijlange niet zoveel als een kitten van 12 weken en kunnen ook gewoon geopereerd worden.

Veel sterkte morgen :D komt gewoon goed hoor. Laat hem thuis maar gewoon lekker rusten. Ons katje dat we zelf hebben laten castreren (vondelingetje) was bij thuiskomst nog wat groggy en heeft in de badkuip geplast ipv de kattenbak xD verder geen gekke dingen.
Dat is wel fijn dat ze zo snel herstellen!
Het is niet morgen hoor haha, as vrijdag moet hij.
Ben heel benieuwd en zal ook blij zijn als het achter de rug is haha
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
kittentjes

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door kittentjes »

Ik lees ook wel eens bij main coons dat ze het liever later doen omdat ze dan langer doorgroeien maar weet niet of dat een fabeltje is.
Ik ben zelf ook voor hoe eerder hoe beter. Komt vast goed!

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Rik »

Ja, daar schijnt een fabeltje te zijn. De groeischijven zouden zich zelfs langzamer/later sluiten bij vroegcastratie waardoor de kat zelfs langer door kan groeien.

Maar bii 4 of 5,5/6 maanden zal dat niet zoveel uitmaken. Dan spreek je echt over vroegcastratie op 8 tot 12 weken. Vanaf 4 maanden spreek je officieel ook niet meer over vroegcastratie.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door TessaB »

Bij onze kater was er inderdaad ook niets speciaals gebeurd. Gewoon ervoor niets laten eten of drinken: hij mocht 's middags nog iets eten, maar daarna niet meer (werd geopereerd vroeg in de ochtend de dag erna).
Aan de "wonde" hebben we niets moeten doen. Dat genas vanzelf en echt nog wel snel.
Misschien een logische tip, maar ik had er toen niet aan gedacht: onze kater sliep altijd op een krappaal. Hij was n'a de operatie groggy. Ik heb hem toen op zijn vaste plaatsje gelegd, maar daar viel hij dus uit (geen zorgen, ik stond er nog naast, dus hij had niets voor 😉).
Dus gewoon zien dat ze nergens af kan vallen.
Voor de rest pas eten geven als je ziet dat hij volledig wakker is.
Gewoon je verstand gebruiken en dan komt dat helemaal goed!
Succes!
Gebruikersavatar
Noxxie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 jun 2020 14:20

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Noxxie »

Dankjewel voor jullie antwoorden!

Ik heb hem vanochtend weggebracht.
Ik werd 1 uur later gebeld omdat de ‘gewone’ manier van castreren niet gaat lukken omdat er 1 bal klem zit.
Dat zagen ze bij de check van 12 weken ook al maar ze hadden gehoopt dat t nog los zou komen.

Nu zei ze dat de kans erg klein is dat dat nog gaat gebeuren en of we het goed vonden dat ze het via een ander soort operatie alsnog gaan doen, de kosten worden dan alleen hoger

Maar goed dat is prima dus nu is hij daar nog steeds omdat dit langer zou haan duren
Kan hem pas om 17u ophalen ongv arme kat.... mis hem nu al zo!
Noxx - 15 weken oud - Maine coon <3
kittentjes

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door kittentjes »

Ach dat is vervelend, maar komt vast goed. Wachten duurt dan heel lang! Sterkte met het uitzitten tot ze bellen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castrarie wat te verwachten

Bericht door Rik »

Wat sneu... dan zal het dus geen simpele snip, snip, plop, plop worden.
Zal waarschijnlijk een wat grotere snede zijn (zoals bij poezen).
Hopelijk krijg je snel bericht dat alles goed gegaan is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie