Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Nicolle2712
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2020 17:42

Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Nicolle2712 »

Hallo,

Ik zag dat er al vele onderwerpen waren over na een castratie/sterilisatie maar kon niet helemaal mijn eigen situatie er in vinden.

Nala is afgelopen vrijdag ‘geholpen’ Bij de dierenarts. Toen ik haar ophaalde was ze natuurlijk erg van streek en wilde niet in haar reismandje. De dierenarts,assistente en ik hebben bijna een half uur gedaan om haar er in te krijgen. Afijn. Ze hadden een te groot rompertje aangegeven dus die moest ook nog eens omgewisseld worden voor een kleinere, ook dit ging niet van harte.

Eenmaal thuis gekomen is ze gaan liggen op haar kussen en dekentje en niet meer er van af gekomen. Eten wilde ze niet,drinken ook niet maar dat kon zeiden ze.

De volgende dag had ik wel verwacht dat het beter zou gaan dus wilde ik haar de voorgeschreven pijnstiller/ontstekingsremmer geven met wat eten. Dit heeft ook enorm geduurd voordat het lukte. We zijn nu 2 dagen verder en er zit totaal niets in. Eten moet gebracht worden, drinken doet ze bijna niet en de kattenbak heeft ze nog maar 2x in die dagen in geplast. Besloot dierenarts te bellen en die zei dat het door het rompertje kon komen dus achter los maken en wat oprollen en haar natuurlijk in de gaten houden zodat ze niet aan de wond zou komen. Ze gaf aan dat het niet vaak voorkomt dat ze nu nog niet deels zichzelf zijn. Ik maak mij nu dus best zorgen. Ze heeft nu wel wat gegeten en ook lopen gaat wat beter (al zet ze maar een paar stapjes om vervolgens weer een half uur als een standbeeld stil te staan)maar ze wilt niet spelen of maar iets wat ze normaal ook altijd deed.

Dierenarts had gezegd aangezien het weekend is om dan de spoedkliniek te bellen mocht het mij niet lekker zitten. Maar om voor misschien iets kleins haar weer een trauma te geven door haar in de reismandje te proppen wil ik natuurlijk ook niet.

Komt het wel eens voor dat katten wat langer de tijd nodig hebben? Na veel tegenstribbelen heb ik wel de wond mogen zien maar die ziet er naar mijn inzien gewoon prima uit en ze voelt ook niet warmer als normaal.

Dit is mijn eerste katje en ben dus nog erg onzeker waar ik het wel of niet goed doe voor haar. Misschien dat wat ervaren kattenliefhebbers mij hierbij kunnen adviseren

Alvast bedankt voor jullie tijd
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Rik »

Spelen is sowieso nog niet aan de orde omdat ze zich niet lekker voelt.

Heb je al geprobeerd het rompertje helemaal uit te doen? Want ondanks dat ie achter los zit, zit daar ding toch nog rond haar lichaam (wat raar aanvoelt).

Yuna laat zich in een rompertje gewoon op haar zij vallen om verder niet te bewegen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nicolle2712
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2020 17:42

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Nicolle2712 »

Rik schreef: 26 apr 2020 18:20 Spelen is sowieso nog niet aan de orde omdat ze zich niet lekker voelt.

Heb je al geprobeerd het rompertje helemaal uit te doen? Want ondanks dat ie achter los zit, zit daar ding toch nog rond haar lichaam (wat raar aanvoelt).

Yuna laat zich in een rompertje gewoon op haar zij vallen om verder niet te bewegen.
Van de DA mag ik het niet uit doen omdat ze bang zijn dat het gaat ontsteken. Daarom zeiden ze om het achter los te maken zodat ze toch haar achterpoten wat vrijer kan bewegen. Dat ze niet echt speelt dat kan ik begrijpen maar na 2 dagen zou er iets van verbetering in moeten zitten. Ze heeft net wel wat gegeten en gedronken maar niet heel erg veel. Plassen doet ze ook 1x per dag en ontlasting heeft ze nog niet gehad. Vandaar dat ik mij echt wat zorgen maak.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Synemios »

Ik zou toch echt dat rompertje uit doen.
Lizzy ging liggen en bewoog totaal niet meer door dat rompertje,
Wat Rik dus ook had met Yuna.
Een Rompertje houdt een ontsteking niet tegen, het enige wat het doet is zorgen dat ze niet bij de wond kan.
Maar dit gedrag wat ze nu vertoond is een stuk erger.
Ze gaat niet ontlasten omdat ze blijkbaar amper durft te bewegen, dus die hele darmwerking wordt traag.
Dan kun je beter nog kiezen voor een softe kap.
Tegenwoordig wordt er vaak niet eens meer een kap of rompertje geadviseerd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Rik »

Dat ze wat gegeten heeft is in ieder geval goed. Is dat natvoer? Zoja, dan zit het met vocht ook goed. Anders moet ze wel wat water krijgen.

Ontlasting kan even duren omdat ze behoorlijk wat stress heeft gehad en weinig eten de afgelopen dagen. Geen ontlasting is meestal niet erg (dat moet op een gegeven moment vanzelf komen). Niet plassen zou wel erg zijn (want dat kan levensgevaarlijk worden).

Bij het uitdoen van het rompertje moet je haar natuurlijk wel in de gaten houden dat ze niet aan de wond haar zitten. Maar dan weet je wel of de lusteloosheid komt door het rompertje of door hoe ze zich voelt.

Verder moet je verbetering blijven zien. Op moment dat ze achteruit gaat moet je wel weer contact hebben met de DA.

Als overmorgen nog geen ontlasting gehad heeft dan zou je wat lactulose kunnen geven (is hetzelfde als laxatract van de DA). 3 ml per 5 kg lichaamsgewicht per dag. Maar sinds vrijdag is nog niet zo lang hoor. Het duurt altijd even voordat dat weer op gang komt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nicolle2712
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2020 17:42

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Nicolle2712 »

Synemios schreef: 26 apr 2020 18:40 Ik zou toch echt dat rompertje uit doen.
Lizzy ging liggen en bewoog totaal niet meer door dat rompertje,
Wat Rik dus ook had met Yuna.
Een Rompertje houdt een ontsteking niet tegen, het enige wat het doet is zorgen dat ze niet bij de wond kan.
Maar dit gedrag wat ze nu vertoond is een stuk erger.
Ze gaat niet ontlasten omdat ze blijkbaar amper durft te bewegen, dus die hele darmwerking wordt traag.
Dan kun je beter nog kiezen voor een softe kap.
Tegenwoordig wordt er vaak niet eens meer een kap of rompertje geadviseerd.
Ik ben erg huiverig om hem uit te doen want toen ik vanmiddag met de DA erover had mocht ik het absoluut niet uit mocht doen en dat een ontsteking erger zou zijn dan het rompertje op het moment. Ze laat het ook niet echt toe dat we aan haar rompertje komen of in de buurt van haar buik etc. Maar dit gedrag vind ik ook niet echt fijn voor haar. Ze verstopt zich soms ook gewoon. Vind het erg zielig dat ik mezelf schuldig voel over haar castratie.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Synemios »

Ja ik begrijp dat je het eng vind, maar ik ben het niet met de da eens.
Als je het rompertje uit doet en op haar let dat ze er niet aan bijt ( beetje likken mag wel).
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Rik »

Nicolle2712 schreef: 26 apr 2020 18:46 Ik ben erg huiverig om hem uit te doen want toen ik vanmiddag met de DA erover had mocht ik het absoluut niet uit mocht doen en dat een ontsteking erger zou zijn dan het rompertje op het moment.
Ja, maar iets ernstigs (met als symptoom lusteloosheid) te laat ontdekken is nog erger en kan zelf fataal aflopen. Dat is niet om je bang te maken maar na een castratie dien je wel op dat soort dingen te letten. Als je wel ziet dat ze steeds beter en actiever wordt dan is het goed. Dan hoef je niets te doen.

Ontsteking kan overigens altijd optreden. Yuna kreeg een slechte reactie op de hechtingen en kreeg ook een ontsteking. Dat is met een kuur antibiotica opgelost.

Je moet je overigens niet schuldig voelen voor de castratie. Een poes loopt hele grote gezondheidsrisico's als je dit niet laat doen. Elke krolsheid is een aanslag op het lichaam en geeft op latere leeftijd grote kans op baarmoederkanker en melkkliertumoren. Dus dat was eigenlijk niet eens een keuze.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Geert
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 dec 2018 23:02

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Geert »

Zoals Rik al aangaf in zijn post van 18:44 zou ik, mocht ik in uw plaats zijn, toch het rompertje tenminste tijdelijk afdoen. Als haar gedrag van het rompertje afkomstig is zal ze haar gedrag zeer snel veranderen (actiever worden). Dan weet je dat het hierdoor komt en niet door iets medisch. Scheelt direct een stuk in je bezorgdheid.
Als je dan merkt dat ze toch aan de wond zou zitten kan je het rompertje alsnog terug aandoen of msshn een pleister overwegen.
Luna (07/2018), Aya (08/2018).
Minou (1983-2000), Witje (1999-2016), Sloeber (19??-2009), Mieke (2007-2018).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door castratenkoor »

Clarie heeft na haar castratie nooit een rompertje aan gehad. Ze had ook maar een heel klein wondje van 1,5 cm met 2 hechtinkjes. Ze sjeesde de volgende dag al weer op volle snelheid het huis door.

Als je erbij ben zou ik steeds het rompertje uit doen. En dan weer aan als je naar ben gaat b.v.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door kittentjes »

Ook ik ben het eens met voorgaande berichten. Mijn saar heeft ook nooit een romper hoeven dragen, zoiets is echt niet nodig. Als je een poes hebt die er continue aan gaat likken is het altijd nog een oplossing maar niet standaard. Ik zou hem echt uitdoen nu.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Cerna

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Cerna »

Ook eens met de vorige 'sprekers': zo gauw mogelijk het rompertje uit want de kat heeft hier duidelijk heel veel stress van.
Ik heb tijdens mijn kattencarrière al dertien katten laten steriliseren en nog nooit een rompertje nodig gehad. Natuurlijk likken katten wel iets aan het wondje, maar zolang ze niet aan de hechtingen trekt is er niet aan de hand.
En je zegt zelf dat het er keurig uitziet dus alsjeblieft doe haar dit niet langer aan!
Nicolle2712
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 apr 2020 17:42

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Nicolle2712 »

Gisteren na jullie advies het rompertje uit gedaan. Helaas begon ze al snel te bijten aan haar hechtingen en dus weer het rompertje aangedaan. Ze heeft gisteren wel netjes ontlasting gehad en redelijk gegeten en gedronken. Vandaag is ze al een stukje actiever (nog wel rustig maar ze loopt weer wat rond en springt zo nu en dan even op de bank) en eet en drinkt ook prima. Wond heb ik dit keer wel aan mogen komen en kijken en ziet er ook heel goed uit. Ze heeft vandaag ook voor het laatst haar medicijnen gekregen. Al met al gaat het een stuk beter als gisteren. Ik blijf haar in de gaten houden maar ik denk dat ze gewoon erg van slag was van alles.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes 2 dagen na sterilisatie lusteloos.

Bericht door Rik »

O, fijn. Dan heeft ze het inderdaad erg moeilijk gehad met de narcose en alles.

Zeker als het steeds beter gaat dan is het goed. Af en toe rompertje uit om te spelen en te strekken is geen probeem. Zolang je haar in de gaten kunt houden. En daarna rompertje weer aan. Dat was bij Yuna ook nadat haar wond een infectie had.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie