Duster

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Daphne1996
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2020 22:55

Duster

Bericht door Daphne1996 »

Goedenavond,

Mijn kater Duster is gister gecastreerd. Hij is alweer bijna twee jaar. Voor de castratie was hij wel lief, maar deed er alles aan om naar buiten te komen. En was soms weken weg. Nu hij gecastreerd is, zou je denken dat dat zou veranderen. Nou niet dus....hij heeft een kap op, omdat hij anders obsessief gaat likken. Hij kan er nog niet mee overweg. Maar, hij maakt veel geluidjes. (Purr, niet spinnen) En wilt veel geaaid worden. Nu miauwt hij ook de hele dag door omdat hij naar buiten wilt, de DA zei dat het nog komt door de hormonen. Wat na ongeveer twee weken uit zijn systeem moet zijn. Duster heeft mij nog nooit gebeten, of agressie vertoont. Vandaag wilde hij geaaid worden, en uit het niets beet hij Simba (andere castreerde kater) en daarna mij. Weet iemand of dit normaal gedraf is na een castratie?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Duster

Bericht door Rik »

Nee, dit is geen normaal gedrag voor na een castratie. Het is normaal gedrag voor een gefrustreerde kater. Het is ook geen agressie. Het kan ook zijn dat ie helemaal niet geaaid wil worden. Maar hij is zelf ook gewoon helemaal in de war, zeker met zo'n kap op. Ook kan het zijn dat hij, nadat hij door Simba geïrriteerd is, die frustratie afreageert op jullie. Dat is normaal.

Probeer hem zoveel mogelijk met rust te laten. Of anders de kap alleen om te doen als jullie er niet bij zijn.

Overigens is een castratie op 2 jaar wel redelijk laat. Bij castratie op latere leeftijd kan het lastiger zijn om ongewenste gedragspatronen nog te veranderen. Vandaar wordt castratie meestal geadviseerd rond de 6 maanden. (Tevens was bij die leeftijd hoogstwaarschijnlijk een kap ook niet nodig geweest)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie