Veel wassen na castratie / operatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Veel wassen na castratie / operatie

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Gisteren zijn onze noorse boskatten Frodo en Gimli gecastreerd. Frodo had ook een niet ingedaalde bal, die hebben ze gevonden in zijn lies, dus zijn operatie was iets zwaarder dan die van Gimli.

Bij thuiskomst waren ze er eigenlijk meteen weer. Niet echt wankel of suf en meteen willen eten en drinken en spelen! Lijkt me een goed teken. Ook wilden ze meteen weer samen stoeien maar dat lijkt me nog niet zo’n goed idee.

Het enige wat me een beetje zorgen baart is dat Frodo gister erg veel aan het wassen was. Echt heel veel. Hij kwam ook paar keer in de buurt van de hechtingen maar voornamelijk het gebied eromheen. Op zich logisch misschien, alle vieze geurtjes van de dierenarts moesten natuurlijk weggepoetst worden.
Af en toe zat hij echt bij de wond in de buurt, maar dan leidden we hem af.
Het wassen lijkt nu wel iets minder, maar net betrapte ik hem er toch op.
Mijn vraag is nu of het normaal is dat ze de dag van de operatie veelvuldig wassen en dat het dan later misschien minder wordt omdat de geur dan verdwenen is?

Ik had de dierenarts al gebeld net, en die zei dat hij wel gewoon eromheen mag wassen maar beslist niet de wond.
En anders moeten we een kapje ophalen

Voor Frodo hebben we ook pijnstillers mee omdat zijn operatie wat zwaarder was, Tolfedine. Hij lijkt geen pijn te hebben, hij rent weer wild rond alsof er niks gebeurd is, maar ja, katten kunnen dit natuurlijk goed verbloemen.Dus zo maar eens proberen er een pilletje in te krijgen (met behulp dan maar van kattenpudding).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Veel wassen na castratie / operatie

Bericht door Anne »

Het vele wassen is wel herkenbaar, net zoals jij al zegt, er zitten veel vreemde geurtjes en die moeten weg
Aan de andere kant is wassen ook een geruststellende bezigheid om zich zelf tot rust te manen, de wond voelt rauw aan en als de poes zich wast komen er allerlei stofjes vrij die kalmerend voelen
Zolang hij niet aan de wond zit is er niets aan de hand ;-)
Je zult zien dat dat wassen na tijdje wel gaat afnemen
Toen Pito hier werd gecastreerd kon je dat de volgende dag al niet meer merken, hij gedroeg zich net alsof er niks was gebeurt en zat inderdaad ook veel te wassen en te likken
beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Veel wassen na castratie / operatie

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Dank je voor je antwoord Anne!

Hij is nog steeds enorm speels en eet en drinkt goed. Wassen lijkt iets minder, maar nog steeds regelmatig de haren eromheen wassen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Veel wassen na castratie / operatie

Bericht door Anne »

Ja het is verbazingswekkend hoe snel ze herstellen,net alsof er nooit iets heeft plaatsgevonden
Fijn dat hij ook goed eet en drinkt
Ik hoop dat je andere tijger ook zo voorspoedig herstelt na de iets zwaardere operatie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Re: Veel wassen na castratie / operatie

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Hihi, het is juist die andere tijger van die zwaardere operatie die zo superwild is. We moeten hem echt een beetje afremmen, want hij springt en rent rond net als anders, maar hij heeft dus wel een hechting in zijn buikje.
Zijn broer, van de normale castratie is ook speels, maar die was sowieso al rustiger, dus die slaapt veel, net als anders.

We krijgen alleen bij Frodo niet de tolfedine erin helaas. Gister trapte hij erin met kattenpudding, maar later wist ie al wat er komen ging. Yoghurt en smeerkaas, easypill lust ie niet jammer genoeg. Mayonaise vind ie wel lekker (we betrapten hem eens dat ie smullend een restje mayo van een bordje aan het likken was). Misschien moeten we dat maar proberen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Veel wassen na castratie / operatie

Bericht door Anne »

Ja bij sommigen kan dat een hele toestand zijn. Ik wen ze hier als kitten aan de pillenschieter
Ik doe er een lekker brokje in en dan hebben ze een fijne assiociatie
Ik oefen er heel wat op los
Alleen heb je soms van die hele kleine pilletjes en als ze dan een kwart moeten zijn ze te klein voor de pillenschieter. Daarom heb ik thuis lege capsules waar ik ze in kan doen en die wel in de pillenschieter passen

maar goed, jij hebt misschien geen pillenschieter thuis, een stukje leverworst? dat vinden veel katten ook erg lekker
Ik hoop dat de mayo werkt ;-)
En anders met de da overleggen

Wel fijn dat hij alweer door het huis vliegt,je zou zeggen dat hij er dan niet al te veel last van heeft :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie