Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Jejole »

Onze poezen waren gesteriliseerd toen wij ze overnamen van het vorige baasje. Echter bij 1 poes is dit niet goed genoeg gedaan. En zij wordt meerdere malen per jaar krols.

De dierenarts geeft aan dat hier niets meer aan te doen is omdat alles zo klein is dat het resterende niet meer te vinden is. Zij adviseerden de pil.

Nu ben ik er geen voorstander van, maar de kat meerdere malen in het jaar (nu al 6x in 2019) krols laten worden is in onze ogen ook geen optie.

Ik ga binnenkort nog maar eens navragen bij een andere dierenarts om te kijken of die iets kunnen betekenen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Rik »

Jejole schreef:Zij adviseerden de pil.
YIKES. Krols worden is een hele aanslag voor het lichaam en geeft op lange termijn een hoge kans op melkkliertumoren en baarmoederontstekingen. Maar de pil... dat is nog veel ongezonder !!

Ik vind het maar een slechte dierenarts die het dan ook niet eens wil proberen om te kijken of hij die baarmoeder en eierstokken toch nog kan vinden.

Tweede mening bij een andere dierenarts vragen lijkt mij inderdaad wel aan te raden.

Was het ook deze dierenarts die de oorspronkelijke castratie heeft uitgevoerd? Want als dat niet zo is kan hij toch helemaal niet beoordelen of de behandelende dierenarts iets (groots) heeft laten zitten.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Jejole »

Nee het was niet dezelfde dierenarts.

De vorige eigenaresse heeft de sterilisatie zelf gedaan tijdens haar stage. Met een dierenarts ernaast. Maar dit hoorden wij pas nadat ze voor het eerst krols werd hier. Dus we kunnen er ook niets meer mee.

Ik vermoed dat dit de reden is dat ze de katten wegdeed. Ik ga eens bellen om te kijken wat een andere dierenarts kan doen voor ons.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Rik »

Jejole schreef: 04 mar 2020 12:55 De vorige eigenaresse heeft de sterilisatie zelf gedaan tijdens haar stage. Met een dierenarts ernaast. Maar dit hoorden wij pas nadat ze voor het eerst krols werd hier. Dus we kunnen er ook niets meer mee.
Nou ja... juridisch kun je er niets mee... maar het is wel hele belangrijke informatie. Je weet dan dus dat het door een onervaren iemand gedaan is. Dat betekend dat een ervaren dierenarts opnieuw kan gaan kijken of die toch nog iets kan vinden.

(Overigens heet het technisch bij poezen ook castratie omdat de eierstokken weggehaald worden. Sterilisatie wordt bij poezen nooit gedaan, hoewel ze het in de 'volksmond' wel vaak zo noemen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Jejole »

Ja ik zit ook altijd te stoeien hoe het heet.

Richting de vorige dame kan ik niets meer mee omdat ze verhuisd is in de tussentijd en ik haar nummer niet meer heb helaas. Maar dat maakt niet uit. Het gaat ons om de poes die geholpen moet worden
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Jejole »

Net met een andere dierenarts gebeld we gaan vrijdag langs. Dan gaan ze kijken of de poezen überhaupt gecastreerd zijn. de andere wordt niet krols, maar ze gaven aan dat een kat ook niet zichbaar krols kan zijn.

Als ze een litteken hebben dan gaan we kijken hoe en wat. Ze gaf aan dat ze dan toch gaan kijken in de poes of ze wat zien.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Rik »

Jejole schreef: 04 mar 2020 13:22 Als ze een litteken hebben dan gaan we kijken hoe en wat. Ze gaf aan dat ze dan toch gaan kijken in de poes of ze wat zien.
Lijkt me zeer verstandig. Zeker met de kennis dat het door een 'stagiaire' gedaan is. Een dierenarts kan wel meekijken maar het is allemaal zo priegelig... die kan dat ook gemist hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Jejole »

Maandag gaat ze onder het mes. Bij een andere dierenarts. Die gaat kijken of ze nog wat kan vinden. Ze is nu alweer 4 dagen heel erg krols. Dus hopen dat de dierenarts iets vind. Als dit niet zo is. Dan weet ik eigenlijk niet zo goed wat dan!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Synemios »

Schandalig dit.
Ik denk dat je dat met deze da dan het best kunt overleggen.
Ik hoop eerlijk gezegd dat ze er nog wel wat aan kunnen doen.
In ieder geval sterkte.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Cerna

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Cerna »

Wij hebben hetzelfde meegemaakt met een poes. Zij werd een jaar na de castratie weer krols en is opnieuw geopereerd. Er was nog een klein stukje blijven zitten dat weer aangegroeid was. De da heeft het weggehaald en daarna nooit meer krols geweest en ruim 18 jaar geworden.

Vreemd inderdaad dat de andere da zelfs niet eens wilde kijken of de castratie wel goed verlopen was.
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Jejole »

Zo net gebeld en ze zijn klaar. De castratie was een grote ramp. Ze had verklevingen en cystes. Nu heeft de dierenarts alles netjes verwijderd. Het mooie voor onze dame is wel dat het bijna zeker is dat ze nu echt niet meer krols wordt. Dus dit was het wel waard om nog even naar te kijken. Ik ga haar straks ophalen hoop dat ze snel opknapt.
Cerna

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Cerna »

Maar goed dat je doorgezet hebt en dat deze dierenarts wel bereid was om te opereren!
Sterkte met de dame en hopelijk snel weer de oude zonder krolsheid :epray:
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Rik »

Dus waarschijnlijk nu ook de baarmoeder verwijderd?

Dan moet die vorige castratie dus echt slecht uitgevoerd zijn. Ik weet niet of je andere poes nog gecontroleerd wordt.

Je zou bijna zeggen, dien een klacht in bij/tegen de vorige dierenarts.
Maar ik denk dat je al blij bent dat het nu goed gedaan is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Jejole
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 07 jan 2020 12:55

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Jejole »

Ja de baarmoeder is er nu ook uit.

Ik kan niet achterhalen wie de persoon is die het uitgevoerd heeft.

De dierenarts gaf aan dat de andere poes goed in de gaten gehouden moet worden. Of ze ander gedrag heeft als de poes die vandaag geholpen is. Ze wil niet nodeloos de andere poes meteen openmaken. Maar als het nodig is dan gebeurt dit direct.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Sterilisatie niet goed genoeg gegaan

Bericht door Synemios »

Zo te lezen zit je nu bij een dierenarts die weet wat hij/zij doet.
Sterkte voor jullie beiden, maar wat zal ze zich straks een stuk prettiger voelen zonder al die onrust in haar lijf.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie