Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Spirit Animal Deer »

Het is officieel sinds woensdag wil mijn kleine hummel van 22 mei zich woest laten bezwangeren :-D. Hoopte dat ze de winter over zou slaan, maar nee. De kortingsactie is hier namelijk pas in het voorjaar, ons bin zuunig :-).

Ze begon met roepen en was donderdag volledig krols. Ze bespringt zelfs een van mijn andere poezen inclusief nekbeet. Hummie zit zwaar aan de oestrogenen dus :-). Dit is ook de reden om het vlot te doen, het geeft problemen in de groep op deze manier.

Het lijkt mij leuk om van de eerste dagen een blogje te doen op het forum. Mijn bedoeling is om elke dag voor 22:00 een update te plaatsen.
  • Rosa is een lapjes HTK
  • geb. 22-05-2019
  • 5e kat die ik zelf meemaak tijdens het herstel van deze operatie
  • ze zit in haar 1e krolsheid sinds afgelopen woensdag
  • operatietype; regulier
Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Spirit Animal Deer »

Het draagmandje staat al sinds gisteravond in de woonkamer. Over een klein half uurtje haal ik de brokjes weg. Daar hebben we ook al mee geoefend ;-) dus dat wordt niet meer vreemd gevonden.
Krolsheid neemt rap in hevigheid af sinds vanochtend. Hier ben ik erg blij mee i.v.m. het risico op bloedingen, welke iets hoger is bij een ovariëctomie met actief weefsel. Voor de zekerheid het ik haar ook behandeld met Stronghold, geen dierentuin bij de dierenarts ;-).
Heb de nieuwe bank voor de zekerheid vol gelegd met dekens e.a. voor eventueel wondvocht/zilverspray. Voor t handen wassen heb ik, als ik t wondje controleer, ontsmettende handzeep op t aanrecht klaar gezethttps://rebelpets.co.za/shop/all-produc ... oap-500ml/. Dat was het wel qua voorbereiding.

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Anne »

Hoe is het gegaan? Ik zit hier te duimen voor een spoedig herstel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Spirit Animal Deer »

Hoi Anne en andere forumers,

zoals belooft de update :-D.

Om half drie hebben we Rosa weer op kunnen halen, de dierenarts had eerder al gebeld dat ze weer goed wakker was. Ze vind zichzelf erg zielig. Lopen is nog onstabiel en we moeten haar steeds helpen als ze op de bank bij ons wil liggen dat lukt nog niet.
Ze heeft gedronken en geplast, het laatste zelfs netjes op de kattenbak :eclap: .
Ik vind haar wel er erg ingevallen uitzien aan de flanken, net een kip waar de vulling uit gehaald is :icon_shifty: en haar vacht is viezig en ruikt naar zalf. Ze wast wel in de buurt maar plukt niet aan t streepje. Ik hoop dat dat zo blijft.
Ik heb geen kap/romper of pijnstilling meegekregen. Ze heeft een injectie gehad die sowieso nog even doorwerkt tegen de pijn.
De andere katten zijn lief en doen normaal tegen haar, dus dat is fijn. Heb er €115 voor betaald.


Hoop dat het morgen beter gaat,

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Synemios »

Ja voor een poes is het zwaarder, ze is nu ook best zielig.
Indy heeft toen de rest van de dag geslapen, volgende dag ging het al beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Coraline »

Ach jeetje, niet fijn voor haar. Is de reactie op de operatie heftiger omdat zij in haar krolsheid zat? Het wegvallen van hormonen of blijven die nog even in haar lichaam?
Maar sneu dat zij zichzelf zielig vindt en sneu voor jou. Jij ziet haar het liefste gewoon als haarzelf, natuurlijk. Hoop boor jullie beiden dat de nacht goed verlopen is en vanaf nu alleen maar beter mag gaan!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Anne »

Fijn dat ze weer lekker thuis is.
Hopelijk voelt ze zich vandaag wat beter
Moet je nog terug voor de hechtingen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Spirit Animal Deer »

Met Rosa gaat het redelijk, ze voelt zich erg wrakkig.

Het eet, drinkt en de bak is ook al bezocht, verder zit er nog niet zoveel leven in. Even lopen achter Tante Mia aan 🐈 is al weer genoeg om tijden te slapen.
  • De operatie kan zwaarder zijn vanwege de krolsheid door een hoger risico op bloedingen tijdens/na de operatie, maar de krolsheid was al afnemend. Bij het afhalen van Rosa is hier geen melding van gemaakt "alles was goed gegaan". Haar slijmvliezen zijn mooi roze . Dus dit zal geen problemen gegeven hebben.
  • Hormoonproductie valt direct weg, dus daarmee haal je de voortplantingsonrust uit de kat. Ze laat ook geen symptomen van krolsheid meer zien, ben wel benieuwd hoe snel de bloedspiegel daalt in een kat maar dit heb ik nog niet terug kunnen vinden op internet.
  • Rosa is onderhuids gehecht met oplosbaar hechtdraad, dus ik hoef niet terug voor de hechtingen.
Hoop dat ze morgen wat meer fut heeft,

Spirit Animal Deer

PS. Ik gebruik deze emoji`s https://emojis.wiki/cat/Kies de emoji die je wilt, klik op copy, en dan kun je hem in je bericht plakken.
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Spirit Animal Deer »

Met Rosa gaat het best goed,

nog wel snel moe, maar de "spring" doet het weer. Vanochtend was ze nog wel een beetje misselijk, gelukkig bleef het bij slikken en opboeren. Ze heeft niet weer overgegeven. Ze zit amper aan haar streepje, het ziet er rustig uit.

Stijgende lijn dus,

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Anne »

Dat klinkt allemaal voorspoedig. Fijn dat ze niet teveel aan haar wond zit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Spirit Animal Deer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:46

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Spirit Animal Deer »

Inderdaad Anne,

(laatste update)

sinds gisteravond laat speelt ze ook weer. Het zijn nog wel korte periodes en ze moet oppassen dat ze zichzelf niet voorbij rent, maar dat is dan ook het enige. Qua gedrag normaliseert alles nu langzamerhand. Streepje is rustig en geneest mooi.

Spirit Animal Deer
Vrouwtje van Mimi*, Lisa*, Sophie*, Emma*, Daisy, Mia en Rosa
* overleden
All Hail The Cat Empress Mia! 🙇🏼‍♀️🙇🏾‍♀️🙇🏿‍♀️🙇🏽‍♀️🙇🏻‍♀️
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Rosa gaat maandag voor haar ovariëctomie!

Bericht door Coraline »

Fijn dat het zo voorspoedig gaat 👍🏻
Plaats reactie