Doorgroei na castratie Noorse Boskat

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kersie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2020 00:01

Doorgroei na castratie Noorse Boskat

Bericht door Kersie »

Hoi Allemaal,
Regelmatig op jullie site gekeken, gezocht en antwoorden gevonden.
Nu heb ik toch een vraag waarbij ik er niet helemaal uitkom.
Even wat voorgeschiedenis:

Ik heb 2 katers. 1 Noorse boskat. 1 kruising waarvan moeder een noorse boskat is en vader onbekend.
Ze komen uit 2 verschillende nesten , zijn even oud en zijn op dezelfde avond opgehaald en losgelaten. Dit gaat helemaal perfect.
Ze zijn nu 6 maanden jong . Groeien als kool zowel in grote als gewicht. Het zijn grote kerels van zo’n 4 kilo.
Nu wil ik ze graag laten castreren over 2 weken, dan zijn ze 6,5 maanden.
Ik heb gelezen dat dit de ideale leeftijd is. De Dierenarts gesproken, die geeft aan dat als ze met 6 maanden geholpen worden, ze minder gaan groeien, en dat het verschil duidelijk aanwezig zal zijn als we ze 2 maanden later laten helpen. Ik wil ze natuurlijk wel gewoon goed laten doorgroeien tot mooie grote mannen.

Wie kan mij hier advies in geven?

Bedankt vast.
Stimpie & Speedy 💫💫
Donder & Blixem 🤡🤡
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Doorgroei na castratie Noorse Boskat

Bericht door Rik »

Volgens mij hoort dat in het rijtje fabeltjes thuis.
Als je een kater te vroeg castreert, groeit hij niet meer.
Een gecastreerde kater groeit gewoon door. De hormonale ontwikkeling staat alleen maar stil.
https://sterilisatiekat.com/fabels-en-f ... er-katten/
Bij een open kat sluiten de groeischijven zich tussen de 14 en 20 maanden na de puberteit, zowel het onderzoek aan de University of Florida ( Stubbs e.a 1996) als het onderzoek aan de University of Minnesota ( Root e.a 1997) hebben beiden de conclusie getrokken dat de groei niet stopt door vroegcastratie
https://www.allemaalkatten.nl/verzorgin ... gcastratie

Een Noorse Boskat is pas na drie tot vijf jaar uitgegroeid.

Geen idee waar (op welk wetenschapelijk onderzoek) je dierenarts dat dus op baseert.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Doorgroei na castratie Noorse Boskat

Bericht door castratenkoor »

Is vast een al wat oudere dierenarts? In de jaren tachtig was het gebruikelijk tot 8 maanden te wachten met castratie. Maar het is echt achterhaald, castratie stopt de groei niet. Ik zou zeker niet wachten met castratie tot ze 8 maanden zijn. Je riskeert dat ze vrolijk tegen elkaar op gaan staan te sproeien. En dat gedrag verdwijnt niet altijd na castratie, kan een gewoonte worden. Dat kun je beter voor zijn.

In asiels en bij raskatten worden ze vaak met 12 weken al gecastreerd. Dat zorgt echt niet voor mini-katjes als ze volwassen zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
NatasjavE
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2018 08:35

Re: Doorgroei na castratie Noorse Boskat

Bericht door NatasjavE »

Rik schreef: 03 jan 2020 09:16 Een Noorse Boskat is pas na drie tot vijf jaar uitgegroeid.
Oh dear. Mijn kater is nu al zo groot :shock: En pas 9 maanden.(en met 5 maanden gecastreerd)

Of het voor katten ook op gaat weet ik niet maar bij paarden is het zo dat vroeg gecastreerde hengsten(vanaf ongeveer een jaar) groter worden maar minder hengstenuitdrukking krijgen(dwz de typische kenmerken van een hengst niet hebben, minder brede schouders en minder zware halsbespiering)

Het kan soms een rede zijn om een hengst vroeg te castreren.
Cerna

Re: Doorgroei na castratie Noorse Boskat

Bericht door Cerna »

NatasjavE schreef: 03 jan 2020 12:20 Of het voor katten ook op gaat weet ik niet maar bij paarden is het zo dat vroeg gecastreerde hengsten(vanaf ongeveer een jaar) groter worden maar minder hengstenuitdrukking krijgen(dwz de typische kenmerken van een hengst niet hebben, minder brede schouders en minder zware halsbespiering). Het kan soms een rede zijn om een hengst vroeg te castreren.
Geen idee, maar er kan wel wat van waar zijn want onze Jip is met 7 maanden gecastreerd, inmiddels twee, maar heeft nog steeds een heel klein koppie. En ik wilde juist graag een kater omdat ik die majestueuze Briitenkoppen zo prachtig vind (zoals zijn papa ook heeft). De Brits Korthaar is met 3 jaar uitgegroeid, maar ik verwacht niet dat de kop nog veel groter gaat worden.
Tis jammer, maar het belangrijkste is dat hij een leuke kater is en dat is 'ie. :smile:
Gebruikersavatar
Kersie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2020 00:01

Re: Doorgroei na castratie Noorse Boskat

Bericht door Kersie »

Super bedankt voor jullie reacties.
Stimpie & Speedy 💫💫
Donder & Blixem 🤡🤡
Plaats reactie