2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Robbejan »

Vandaag zijn mijn twee maine coon kittens 13 weken oud. Ik wil ze allebei laten castreren. Hierbij vind ik het belangrijk dat het op een leeftijd is dat onderlinge voortplanten voorkomen wordt, het op het voor kitten meest gezonde leeftijd gebeurd en de gezondheidsrisico's zoveel mogelijk zijn beperkt. Wat zou dan een goede leeftijd zijn? 5 maanden? En kan dat dan tegelijkertijd of is dat niet aan te bevelen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Rik »

Als je DA bereidt is het op 5 maanden te doen, dan zou ik inderdaad voor die leeftijd gaan. Vaak houden dierenartsen 6 maanden aan. In België doen ze aan vroegcastratie en mogen ze pas het nest verlaten als ze gecastreerd zijn. Dat is dan al bij 10 tot 12 weken. Maar in Nederland zijn ze nog niet zo ver (en hebben de dierenartsen vaak ook geen ervaring met vroegcastratie).

En inderdaad gewoon allebei tegelijk. Tenzij er een noodzaak is om het bij een van de twee eerder te doen (bijvoorbeeld als broer al te vroeg op zus zou duiken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Zotvanpoezen »

Het kan zelf wat vroeger gebeuren. Hier wordt er gecastreerd vanaf een gewicht van 2 kg.
Mijn poes is geholpen op de leeftijd van 4 maanden.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Kikimax »

Mijn dierenarts houdt inderdaad ook het gewicht van 2 kg als richtlijn, niet zozeer de leeftijd. Dat waren ze bij mij rond de 5 maanden
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Robbejan »

Dat zijn ze nu al!
kittentjes

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door kittentjes »

Ik vond 5,5 maand prima, bij mn nieuwe kitten gaat het ook weer met 5,5 maand gebeuren. Ik wil ook voorkomen dat de hormonen al volop rondgieren maar veel eerder doen ze het niet bij mijn DA.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Synemios »

Wij hebben het met 5,5 maanden laten doen omdat wij ook met een poes en 2 katers zaten van dezelfde leeftijd.
Heeft met narcose te maken dat ze er in Nederland liever voor kiezen het pas rond de 5/6 maanden te doen.
Tenminste dat is wat ze mij verteld hebben.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Rik »

Synemios schreef: 19 aug 2019 16:12 Heeft met narcose te maken dat ze er in Nederland liever voor kiezen het pas rond de 5/6 maanden te doen.
In België wordt het dus al tussen 8 en 16 weken gedaan (zonder problemen).
Lijkt mij dus meer te maken te hebben met ervaring en acceptatie.
Ook in Nederland groeit dat steeds meer maar het merendeel is nog traditioneel en kan niet voor 5 of 6 maanden castreren (geen ervaring).

Je wil het natuurlijk ook niet vroeg laten doen door een DA die geen ervaring heeft met vroegcastratie.

Overigens is 5, 5.5 of 6 maanden ook prima hoor. Hier zijn ze ook met 5.5 geholpen (omdat ik ook broer en zus heb en zeker wilde weten dat er niets gebeurde).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Synemios »

Ik zeg toch dat is wat mij verteld is door die dierenarts en ik weet dat er in Nederland dierenartsen zijn die het wel eerder doen,
Dierenartsen kletsen wel vaker onzin :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door castratenkoor »

Met 5 maanden is prima. Ik heb Clarie 1 week voor ze 5 maanden was laten castreren omdat de heren haar achterkant een stuk interessanter vonden dan de voorkant. Is perfect en probleemloos verlopen. Ik denk dat het belangrijk is dat je een dierenarts vindt die dat doet op die leeftijd.

Als je ze gelijk laat helpen heb je ook het voordeel dat je maar één keer de stress hebt van niet mogen eten en stinken naar dierenarts.

Douwe is met 12 weken gecastreerd - doen ze altijd in dat asiel (Drachten).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Robbejan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 jul 2019 15:09

Re: 2 kittens (broer en zus), wanneer castreren?

Bericht door Robbejan »

Mijn gevoel zegt ook 5 maanden dus ga proberen een dierenarts te vinden die dit wilt doen.
Plaats reactie