Castratie Nika

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Spammerdespam!

Mijn laatste gedachte was precies wat nodig was. Terwijl ik hier uitvoerig verhaal deed, heeft Nika op eigen houtje de kuiken opgezocht. Toen ik de hoek omkwam, lag ze hem heerlijk op te peuzelen. Gelukkig in de hal, maar natuurlijk wel precies OP de deurmat. Ik heb zo'n grote die in de tegels ligt. Ach ja, is vast wel schoon te krijgen.

Nu ze weet hoe het smaakt, neem ik haar de volgende keer mee het balkon op. Helaas was daar teveel afleiding, waardoor ik naar de hal gegaan ben. Dat is stiekem een enorm hoekbalkon, dus als ze er straks echt mee gaat rondstrooien, dan wordt schoonmaken nog steeds een hele klus.

Mijn laatste hoop is dat ze niet teveel schrokt. Ik vind een kuikentje er totaal niet eng uit zien. Echter hoef ik hem niet uitgekotst bij mij op schoot, de bank of waar dan ook in huis weer aan te treffen. Het is ook nooit goed met mij he?! :)
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie Nika

Bericht door Rik »

Zou ze weten dat het kuiken eetbaar is?
Edit: ah, toch opgepeuzeld. Ben benieuwd hoe het de volgende keer gaat. Hier wordt er ook flink mee die de lucht geslingerd.

Dan ben ik toch verwend met die monsters van mij. Die waren gelijk reuze enthousiast. En als ik nu zo'n geel ding in mijn handen heb dan worden ze helemaal wild :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Ze heeft hem heerlijk rustig liggen oppeuzelen. Geen schoonmaaktraining nodig. Ik heb wat veertjes opgezogen, maar dat was ook echt alles wat er over was. We hebben net samen even lekker wat geravot, want ik merkte aan haar dat ze niet goed wist wat haar zojuist overkomen was. Nu ligt ze lekker op de vensterbank uit te buiken.

Je hoort nog hoe de tweede gegaan is. Ik hoop dat ze de smaak te pakken heeft, maar volgens mij komt dat wel goed. Ze bezocht net af en toe nog haar knabbelplekje en piepte dan wat. Opperdepop!

Ook grappig om te zien dat ze geen dorst heeft in tegenstelling tot eten na brokjes. Dan duikt ze meteen op de drinkfontein.

Maar een kat verteert voedsel in drie uur, dus ze krijgt voor ik na bed ga nog haar laatste brokjes.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie Nika

Bericht door Dinky »

Hihi ja hier is er ook altijd dorst na het eten van die droge brokjes.
Overigens moet ik hier nog altijd het buikje opensnijden voor de dame doorheeft dat het een kuikentje is die ze op kan peuzelen :roll: Maar dan gaat hij ook wel gewoon volledig met smaak op :lol:
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Afgelopen nacht toch weer even een dingetje meegemaakt.

Ik lag net in bed (rond middernacht) en ineens hoor ik Nika ineens heel hard klagend miauwen met een volume dat ik nog nooit gehoord heb. Toen ben ik gaan kijken en zat ze me met grote ogen aan te staren en dacht ik er verder niet teveel over.
De volgende ochtend zag ik meteen dat er diarree op het matje voor de kattenbak lag. Die heeft ze blijkbaar niet meer kunnen halen. Toen heb ik een rondje huis gedaan en zag ik braaksel of hele dunne ontlasting onder de salontafel. Het was alleen slijm, maar toen ik het opdeed een lichte bruine tint.

Iets heeft haar maagje dus flink van streek gebracht. Wat ik overal lees, is dat katten hun eten heel snel verwerken (3 uur) en dat een kat daarom normaal zo'n 6 uur per dag bezig is met jagen.

Zou dit nog van het eendagskuiken kunnen komen (een kleine 30 uur later)?
Is het verstandig om haar vandaag haar tweede kuiken te geven? Ik heb gister bewust even overgeslagen.

Alvast bedankt!

Groetjes en een goed weekend!

Nika en Rick

EDIT: dat bruine en het braaksel/ontlasting onder de salontafel kan ook van de brok zijn. En ze heeft na het verorberen van de eendagskuiken 2 of 3 keer normaal ontlast. Ook deze ochtend was haar ontlasting normaal. Ik heb gekeken, maar ik weer niet wat ze anders op zou moeten hebben wat dit heeft kunnen veroorzaken.

EDIT2: toen ik net het matje schoonmaakte, zag ik dat er wat haren van haar tussen zaten. Zou dit haar eerste (poging tot) een haarbal ophalen kunnen zijn, waar ze totaal geen raad mee wist? Ik heb haar eerder toegang gegeven tot kattengras, maar ook dat werd gezien als speeltje. Ze kauwde erop, werd misselijk en verder gebeurde er niets. Daarom heb ik het weggehaald, omdat ze zichzelf iedere keer misselijk speelde.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Castratie Nika

Bericht door Sansan »

Wbt het rauwe eendagskuiken zou ik je vraag stellen op barfplaats. Het lijkt wel laat 30 uur, maar stel dat ze wat grotere stukken botjes gegeten heeft zou het kunnen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie Nika

Bericht door Rik »

Wel handig als je weet of het ontlasting of braaksel is. Voor de eendagskuiken lijkt het me ook erg laat. Hoewel het natuurkijk kan dat haar maag wat van streek is. Maar dat is denk ik alleen bij diarree. Als het braaksel is kan dat de reden niet zijn na 30 uur. Dan denk ik inderdaad eerder aan een beginnende haarbal (die haar overigens nu nog steeds dwars zou kunnen zitten).

Je zult er vandaag wel achterkomen of het braaksel of ontlasting is (want ze zal vandaag nog wel een keer naar de bak gaan).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie Nika

Bericht door Dinky »

30 uur na een eendagskuikens lijkt het mij vreemd wanneer het daaraan ligt. Zo'n kuiken heeft alleen kraakbeen wat je nauwelijks bot kan noemen.
Hopelijk voelt Nika zich snel weer de oude ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Na nog eens zorgvuldig de hele gang van zaken overdacht te hebben, wilde ik hier net nog wat info toevoegen en dat sluit precies aan op jouw reactie Rik.

Tijdens haar eerste avondmaal merkte ik al dat die voerspeeltjes geen uitdaging boden. Ze zat daarna, hetzij in iets mindere mate, wat te krampen vanuit haar maag. Maag trok samen, maar zonder echt kokhalzen. Tegen de avond ben ik in slaap gevallen en was ik zo moe, dat ik haar de laatste brokjes heb gegeven en mijn laatste dingen heb gedaan voor het naar bed gaan. Eenmaal in bed, hoorde ik dus dat geklaagde miauwen.

Hetgeen ik onder de tafel aantrof, leek op de tegels vooral doorzichtig slijm. Op de doek (tijdens schoonmaken) was het een beetje bruin, maar vooral doorzichtig slijmerig en het had geen specifieke geur.

Ik ging er zo vanuit dat wat op het matje lag dunne ontlastig was, dat ik het niet geroken heb. Anders had ik meteen geweten of het braaksel of ontlasting was.
Ik bedacht me nog dat Nika de eigenschap heeft om, wanneer ik naar bed ga en ze in de kamer/keuken blijft, nog even af te wachten of ik terug kom. De slaapkamer is namelijk de enige ruimte waar ze niet mag komen. Vaak zit of ligt ze dan ook op het matje voor de kattenbak. Sowieso ligt die maffe kat daar wel vaker, dus blijkbaar vind ze de ondergrond fijn.

Mijn sterke vermoeden, want de brokjes waren in rap tempo op, is dat ze die als eerste heeft uitgebraakt op de mat, daar overstuur/geschrokken van was, heeft gemiauwd, weggelopen is onder de salontafel, waar ze ook gaat zitten als ze ergens van schrikt, en daar de laatste krampjes heeft gehad, waarna er alleen nog slijm uitkwam, omdat de brokjes er eigenlijk alweer uit waren. Ze heeft toen ook nog even gemiauwd.

Op het moment ik kwam kijken wat er aan de hand was, zat ze me ook schaapachtig aan te kijken van "wat kom jij hier nu doen". Waarschijnlijk voelde ze zich alweer wat beter.

Ze heeft daarna ook nog gewoon normaal ontlast, zoals ik gewend ben. De ontlasting na de eendagskuiken zag er mijns inziens wat gezonder van kleur uit: wat lichter en niet alleen meer tegen het zwarte aan.

Als een mens of dier iets verkeerds gegeten heeft, dan reageert een gezond lichaam daar meestal op door het direct af te stoten.

Al met al geloof ik niet dat dit een gevolg is van het kuiken, maar, waar het verhaal eigenlijk mee begon, haar schrokgedrag. Ik probeer de Pipoline nog uit of ik daar haar brok intake kan verminderen en geef haar ook nog een eendagskuiken vandaag. Na haar eerste kuiken was ze echt even lekker verzadigd en vriendelijk speels en kuurde ze haar energie niet uit op het krijgen van meer voedsel (dus op mij of op plaatsen waar, mogelijk, eten lag). Ze is vandaag ook weer wat "agressiever" met momenten. Ze is natuurlijk gisteravond haar portie meteen verloren, dus dat helpt niet mee.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

De tweede eendagskuiken ging er een stuk makkelijker in! Niks mee hoeven doen. In het begin wist ze het even niet meer, maar ik stond het schouwspel wel te bekijken, dus dat trok ook haar aandacht.
Daarop ben ik even weggegaan en toen had ze het buikje al open. Maar telkens als ik erbij ben, komt ze toch naar mij toe en laat ze het kuiken liggen. Dat is met brokjes wel anders.
Toen ben ik weer weggegaan en toen ik terugkwam, was alles weg. Er dwarrelde nog wat veertjes die ik heb opgezogen en je zag wat vochtige plekjes op de zwarte tegels, maar that's it.

Ik loop graag op de bloten voeten door het huis, dus de volgende keer dat in in mijn tenen bijt, weet ik in ieder geval waarom. ;)
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Trixies fun board tegen het schrokken werkt helaas niet bij een slimme poes als Nika. De ronde bakjes, waar ze vroeger het meest in liep te hengelen voor ze er iets uit kreeg, gebruikt ze nu handig haar nagels en de brokjes gaan direct van het pootje in het mondje. Zelfs de brokjes verdelen over twee eet speeltjes op verschillende plekken heeft geen zin.
Bovenstaande speelt al voor het braakincident.

Inmiddels ben ik een paar weken overgestapt op de Pipolino: https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ack/170191.

Ik heb hem direct op de kleinste stand gezet (een gat, ongeveer even groot als de brok). Ze had meteen door hoe het werkte, dus de introductie van brokjes erbij leggen en alles openzetten heb ik overgeslagen.

Hoewel de pipoline nog steeds een vertragend effect heeft, snapt ze onbewust de fysica achter de pipolino volledig:
- hoe harder je duwt, hoe groter de centrifugale kracht wordt en de brokjes tegen de wand op hun plaats houdt, waardoor de kans kleiner is dat er een brokje door dat ene gaatje valt;
- de pipoline heeft een punt waar de brokjes uitkomen.

Vroeger als ze honger had, gaf ze die pipoline nog een forse duw met haar kopje en ging ze er de hele kamer mee rond.
Inmiddels tikt ze heb heel rustig, zodat hij ongeveer 1x rond gaat en tikt hem vervolgens weer 1x de andere kant op met hetzelfde gevolg.
Kortom: minimale inspanning, maximale output. Zo jammer, want in het begin vond ze de pipoline echt leuk speelgoed. Dan gaf ze een duw, ging ze zitten kijken of er een brokje uitviel en dan dook ze er op en speelde er soms eerst nog even mee.
Heden ten dagen is het weer gericht op hoe snel kan ik bij de brokjes komen.

Wat mij het meest verbaast, is dat het haar soms lukt om 2 tot 4 brokjes uit 1 omwenteling te halen, terwijl het gat niet groter is dan het brokje zelf (als hij plat ligt). Past echt precies!

Al met al kauwt ze op al haar brokjes en heeft ze niet meer overgegeven. Hoe minder brokjes er in de pipoline zitten, hoe moeilijker het natuurlijk wel wordt om er een of meerdere uit te krijgen. Ze krijgt hem zelden helemaal leeg, dus als ik hem bijvul, maak ik hem open en strooi ik de brokjes (stuk of 5) de hele kamer rond. Als ze die op heeft, krijgt ze haar nieuwe portie. Daarom geef ik haar 3x (als ik werk) en 4x (als ik vrij ben of thuiswerk) een portie in de pipoline. Dat maakt het toch nog tot een semi-succes.

De eendagskuikens zijn nooit de reden geweest dat ze heeft overgegeven (of eventueel dunne ontlasting heeft gehad, waarin ik niet geloof). Ze krijgt ze meerdere keren per week en die worden, na er eerst lustig mee gespeeld en gegooid te hebben, compleet verorbert. Groot succes!
Ik geef haar die in de hal (die is ongeveer 15m2 tot 20m2, wat vrij groot is voor een appartement) en doe dan de deuren dicht. Nika eet niet als ik erbij ben, vreemd genoeg, maar zodra ik de deur dichtdoe, dan hoor ik het kuiken tegen de kamerdeur aan"vliegen". Als ze hem opheeft, miauwt madame een keer en bedien ik haar op haar wenken en gaan de deuren weer open.
Daarna ruim ik achter haar derrière de rommel op, zoals goed personeel behoort te doen, en zuig ik wat veertjes op en eventueel wat achtergebleven eigeel of een spatje bloed. (ik loop graag op blote voeren, dus het is ook in mijn voordeel)

Maar ondanks de castratie, heeft ze energie voor 10 en is het duidelijk merkbaar dat ze aan het puberen is. Maar als ze eenmaal de pijp leeg heeft (ze kan flinke stukken rennen en klimmen in mijn appartement of we spelen samen met een hengeltje of laser), komt ze wat graag bij me liggen en krijgt ze weer die voldane blik van kleine kitten. *smelt*.
Grappig dat ze grommend als een tijgertje vanuit de hal kan rennen, in het kleine krabpaleisje in de keuken kan klimmer, eraf spring, door de tunnel achter de bank rent en vervolgens de krabpaal van 185 of via de kast en de vensterbank of direct, invliegt. Of ze snijdt de keuken af, springt op de bank, over mij heen, vervolgens een sprong van de ene bank naar de andere bank, om vervolgens weer de krabpaal in de klimmen.

Ik heb maar één kitten die ik hoef te bedienen, maar het geld dat ik geïnvesteerd heb om haar tevreden te houden, is waarschijnlijk de reden dat ze nog nooit interesse heeft gehad in mijn leren banken/stoelen of mijn houten meubilair. Maar ze is nog jong, dus ik moet het afkloppen.

Om het weer terug te brengen op het hoofdonderwerp: castratie.
- het maakt van een kitten zeker geen schootkatje (gelukkig!). Ik vind katten juist geweldig, omdat ze een eigen persoonlijkheid hebben. Nika houdt er overigens enorm van om lekker geknuffeld te worden en bij me te komen liggen, naast het heerlijke, speelse karakter van een kitten (en de ondeugd van een puber). Wat dat betreft past haar karakter perfect bij mij (en andersom).
- en eten is vaak iets wat in de gaten gehouden moet worden na een castratie. Gelukkig zijn er kittens/katten die na een castratie nog steeds prima maat weten te houden. Nika helaas niet, dus dan wordt het mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het goed gaat.

En dat is uitdagend, omdat de markt ons overspoeld met mogelijkheden, wij het best mogelijke voor onze katten willen en onze katten hierin uiteindelijk veelal het laatste woord hebben.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie