Castratie Nika

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Hallo allemaal,

Op 14 augustus wordt mijn poes, Nika, gecastreerd. Dit gebeurt om 9:15 en dan kon ik haar aan het begin van de middag weer ophalen. Dit leek mij wel erg snel, dus heb ik de dag naar de 14e gezet, zodat ze tot de avond kan blijven en ik weet dat er expertise is die haar in de gaten kunnen houden. Als alles goed gaat, kan eerder ophalen natuurlijk altijd!

Nu lees ik heel veel over het gebruik van pijnstillers, tevens ontstekingsremmers. Mijn DA geeft mogelijk (wat dat mag betekenen) Novacam mee en deze moet ik vanaf de volgende ochtend toedienen. De kuur moet ik afmaken om herstel te bevorderen, zelfs als ze geen pijn meer lijkt te hebben. Dat komt op mij al vreemd over.

Verder schrijft het info blad dat:
- Het is verstandig om na 10 dagen een afspraak te maken voor de na-controle van de wond, ern/of het evt. verwijderen van de hechtingen. Bij catratiekaters is dit niet nodig.

Ik ben zelf tegen hechtingen die verwijderd moeten worden. Extra stress die ik Nika liever bespaar. Buiten dat komt het op mij heel vreemd over om een afspraak te maken voor een wondcontrole na 10 dagen. Als de wond problemen geeft, dan lijkt mij dat deze in de meeste gevallen eerder optreed. Na 10 dagen zou je over het algemeen geen problemen meer verwachten. Het komt op mij over als een loze afspraak.

Wat is jullie mening over:
- de pijnstiller
- de manier van hechten
- de wondcontrole na 10 dagen

Alvast bedankt!

Nike en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie Nika

Bericht door Rik »

- pijnstlling
Tsja. Het is bijna standaard bij dierenartsen. Ik zou het wel toedienen maar zo weinig mogelijk. Ik ben 3/4 dosis gegeven voor 4 dagen. 'Afmaken' als er geen pijn is, is natuurlijk niet aan de orde maar katten kunnen hun ook goed verbergen.

- de manier van hechten
Ook dit zal per dierenarts verschillend zijn. Ik denk dat je daar weinig invloed op hebt (anders dan een andere DA zoeken).

- de wondcontrole na 10 dagen
Dit is normaal. Je kunt ook in de tussentijd aan de bel trekken als de wond er niet goed uitziet. Dat kost ook niets (als het goed is) en hoort bij de nazorg. Ik moest met Yuna twee maal terug omdat haar wond begon te ontsteken. Dus de controle bij 10 dagen is gewoon standaard en hoort bij de castratie. Plus dat als er geen oplosbare hechting gebruikt is, moet deze ook verwijderd worden.

Het meest ideale zou een dierenarts zijn die gasnarcose geeft en laparoscopisch castratie doet. Dan heb je, ook bij de poes, maar een heel klein gaatje en vrijwel geen pijnstilling en hersteltijd nodig. Maar goed... dat is dus allemaal afhankelijk van de dierenarts.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie Nika

Bericht door castratenkoor »

Toen Clarie gecastreerd was had ze een sneetje van 1,5 cm en 2 hechtingen. Ik vind na 10 dagen hechtingen verwijderen en wondcontrole een goed plan. Clarie heeft thuis geen pijnstilling meer gehad. Ze gedroeg zich niet bepaald of ze pijn had. Ik denk dat je dat per kat moet bekijken. Als ze erg stilletjes is kun je nog een paar dagen pijnstilling geven.

Bij zo'n buikoperatie lijken mij persoonlijk oplosbare hechtingen geen goed plan. Er zijn verhalen van wonden die open gaan met alle gevolgen van dien.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Als ik snel door de wiki heen ga (https://en.wikipedia.org/wiki/Meloxicam), dan blijkt dat dit middel in Amerika voor katten niet gegeven mag worden, enkel als eenmalige injectie na een operatie. In Europa mag dit middel wel langdurig gebruikt worden. Blijkbaar hebben dieren soortgelijke bijwerkingen als mensen hebben op NSAIDs (diclopenac, naproxen etc.), echter zijn er aanwijzingen dat katten minder tolerantie hebben tegen NSAIDs.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie Nika

Bericht door castratenkoor »

Ik geef het ook nooit - teveel negatieve ervaringen van gezien. Bij de dierenarts staat het bij mijn info in de computer. Altijd andere middelen bv Buprecare.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Bedankt voor jullie antwoorden! Dat stelt me weer gerust.

Ik was zeker geen tegenstander van de 10-daagse controle. Het kwam op mij wat vreemd over, omdat als er zich wondproblemen voordoen, dan gebeurt dit meestal binnen 10 dagen en sta je al eerder op de stoep. Maar een laatste eindoordeel waarbij de hechtingen verwijderd worden, is inderdaad wel prettig!

Helaas geven ze geen informatie op het info papier over de manier van narcose en de manier van opereren. Hun website geeft nog minder informatie, maar daar staat wel dat ze operaties soms laparoscopisch uitvoeren. Als die mogelijkheid bestaat, zal ik ervoor zorgen dat dit zeker gaat gebeuren.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

castratenkoor schreef: 28 jul 2019 15:34 Ik geef het ook nooit - teveel negatieve ervaringen van gezien. Bij de dierenarts staat het bij mijn info in de computer. Altijd andere middelen bv Buprecare.
Ik ga zeker mailen om te praten over alternatieven. Als zij niets kunnen bieden, dan zal ik in overleg proberen om de pijnstiller ergens anders te bestellen. (Dieren)artsen hebben vaak afspraken met bedrijven, dus hopelijk werken ze een beetje mee.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Castratie Nika

Bericht door Synemios »

Ze hebben hier de poezen en katers iets anders gegeven dan metacam op mijn verzoek.
Daarbij is er van binnenuit gehecht en moesten we wel voor controle met de poezen terug komen na 10 dagen,
maar niet om hechtingen te verwijderen, want dat waren oplosbare hechtingen.

Heb er nog nooit problemen mee gehad en juist weer wel met 2 poezen die van buiten gehecht zijn met niet oplosbare hechtingen.
Moet er wel bij zeggen dat die wonden echt ook veel groter waren.

Ik vond het zelf wel fijn dat ze alles even na gekeken hebben.

Heb even terug gezocht in het dossier ( daar staat alles in wat er gegeven is)

Dit staat er bij Luna, en ook bij de rest maar andere doseringen.

Ze hebben gasnarcose gekregen en qua pijnstilling:

0.29 ml Onsior injectie (20mg/ml) 20 ml : 3.0 tablet Onsior kat 6 mg/tablet : (1 x daags 1 tablet,)
( tabletten had ik mee gekregen voor thuis)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Castratie Nika

Bericht door Synemios »

De kuur moet ik afmaken om herstel te bevorderen, zelfs als ze geen pijn meer lijkt te hebben. Dat komt op mij al vreemd over.
Ik ben zelf pas geleden aan mijn galblaas geopereerd en moest ook pijnstillers slikken van te voren en een paar dagen erna om het herstel te bevorderen ook al had ik geen pijn.
Dat heeft met het opbouwen van een spiegel te maken en ze zeiden dat mensen die dat niet deden minder snel herstelden.
Dus misschien is dat met katten ook zo.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Hallo allemaal,

De sterilisatie/castratie van Nika is inmiddels helemaal achter de rug en prima verlopen. Ze had totaal geen problemen met de medical shirt en bleef daardoor mooi van haar wond af. Na 9 dagen ben ik op controle geweest en heb ik het shirt uitgedaan en het zag er prima uit! Er zaten nog 2 hechtingen in die niet waren opgelost, dus die hebben ze er netjes uitgehaald.

Nika was totaal niet bang voor de reismand. Eenmaal bij de DA (beter gezegd de paraveterinair die de hechtingen verwijderde), herkende ze de omgeving en was de angst van haar gezicht te lezen en kroop ze helemaal naar de achterklant van haar mandje. Maar ze wisten haar prima gerust te stellen en de hechtingen waren snel verwijderd.
Thuis heb ik de reismand in de kamer laten staan en niet veel later zat ze er alweer in, terwijl ze me eigenwijs zat aan te kijken of we nog ergens heen gingen. Ik moet toch eens een fotoalbum aanvragen!

Nika woog op de dag van het verwijderen van de hechtingen 3,37 kg. Al voor het verwijderen van de eierstokjes, heb ik haar overgezet van Purizon kip/vis voor kittens naar Purizon kip/vis voor Adults Sterilized, zodat die stress al achter de rug was. Dat ging prima en ze kwam netjes aan.

Helaas heb ik nogal eens een discussie over voeding met de paraverterinairen van mijn DA. Ik geef haar 2x25gr wat de bovengrens is voor een kat van 3,5 kg. Ze is ook netjes aangekomen voor de castratie en vanaf het moment van castratie tot het verwijderen van de hechtingen.
kort na haar castratie begon ze ineens veel meer te schrokken. Ik dacht dat het normaal is dat katten na een castratie meer honger kunnen hebben. Volgens de PV is dat niet zo. Ik lees echter op veel sites, waaronder die van andere praktijken, die anders beweren. Ik heb de wetenschappelijke literatuur bekeken en die is verdeeld. De een zegt wel, de ander zegt niet. Kortom, meer onderzoek is nodig om duidelijkheid te verschaffen op de impact van de metabole processen na een castratie in relatie tot het eetgedrag.

Maar mij werd verteld dat de brok die ik Nika geef, teveel voedingsstoffen bevat die mijn kat niet kan verteren (punt) en dat het er daarom direct weer uitkomt en ze honger heeft. Een muis of rat zou ook granen bevatten (alsof een muis een Piñata is, volgestopt met granen). Ze zijn daarom ook tegen graanvrije voeding. Ik begrijp natuurlijk ook dat graanvrij vooral een marketingstunt is, omdat het simpelweg vervangen wordt door een ander koolhydraatrijk product. Het gaat mij er juist om dat een brok voldoende hoogwaardige eiwitten bevat en niet te veel suiker(producerende) elementen. Het advies was om haar meer brokken te geven en het eten uitdagender te maken middels voedingsspelletjes. Dat laatste is natuurlijk een prima tip en ik heb een heel leuk, uitdagend speelbord waar ze dol op is.
Ook de opmerking dat een kat prima in staat is om granen te verwerken hoor ik nog wel eens. Weerspreek ik ook niet, maar wederom gaat het om de mate. Als je bedenkt hoe complex herbivoren hun voedsel verwerken (meerdere magen, herkauwen, enzymen in speeksel die al beginnen met afbraak, meer enzymen in maag- darmstelsel dan katten etc.) En in tegenstelling tot katten, hebben herbivoren een zeer complex systeem waarbij ze zowel suikers (energie) als bouwstoffen uit plantaardig materiaal halen. Katten als carnivoren zijn gebouwd op vlees dat makkelijker verteerbaar is en kunnen daar zowel suikers (energie) als bouwstoffen halen. Net andersom dus. Wat extra energie is niet noodzakelijk verkeerd, maar waar de grens ligt, is het punt van discussie.

Maar ik kreeg bijna het gevoel alsof ik mijn kat aan het mishandelen was door haar Purizon te voeren. :-(

Als ik kijk naar de groeicurve en de ontlasting, die er prima uitzien, begrijp ik niet goed waar die one-liners vandaan komen. Ze worden ook niet onderbouwd. Ik merk wel dat veel DA praktijken ontzettend pro Royal Canin zijn. Dat wordt mij ook vaak aangeraden. Ik moet er ook bij vertellen dat ze op de praktijk alle brokken van RC en Hills verkopen. De veterinaire producten van RC en Hills zijn straks alleen nog maar verkrijgbaar via DA praktijken. Mij werd verteld dat dit al zo was, maar dat is nog niet zo. En deze fabrikanten hebben zo'n beetje een monopoliepositie, omdat ik geen andere fabrikant kan bedenken met zo'n uitgebreid assortiment aan veterinaire voeding.

Toen ik aangaf dat koolhydraten omgezet worden naar suikers/energie en dat ik wil voorkomen dat mijn kat suikerziekte krijgt, was het antwoord dat dan de voeding zal worden aangepast. Kortom, aanpassen als het te laat is. Volgens mij heeft RC nog wel een brokje voor katten met suikerziekte. Ik kan daar dan zo boos over worden!
Over KVV hoef ik niet eens te beginnen. Daar zijn ze sterk op tegen. Ik snap de risico's, maar ik denk dat een praktijk er beter aan zou doen om goede informatie te verstrekken i.p.v. alles wat geen RC of Hills is af te doen als onvolwaardig.

Persoonlijk vind ik 40%-50% koolhydraten teveel voor een carnivoor. Een Siberische kat is nog een relatief nieuw gedomesticeerd ras. Nika heeft eenmaal een brok van RC gehad en daar haalde ze haar neus voor op. Uiteindelijk at ze het wel, maar dat kwam er als vloeistof weer uit.

Vraag 1) Herkennen meer mensen dat hun poes na het verwijderen van de eierstokjes meer ging eten/schrokken en hoe is dat verder gegaan (en eventueel opgelost)?
Vraag 2) Herkent iemand zich erin dat Purizon een slechte brok is? Zie ingrediënten hieronder: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ult/663102
Wat zijn de slechte ingrediënten? Welke ingrediënten ontbreken? En waarom?

Ik weet dat er forumleden zijn die geen voorstander van alleen brokvoeding zijn. Mijn kat drinkt heel veel en er staat in iedere hoek een fontein of drinkbak. Ze krijgt echt genoeg vocht binnen. Daarom mijn verzoek om vraag 2 even puur te richten op de brok an sich.

Begrijp me goed, ik ben echt tevreden over mijn praktijk, maar als het aankomt op voeding, dan zullen we het niet eens worden. En dat mag natuurlijk.

Alvast bedankt!

Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Castratie Nika

Bericht door Sansan »

Je voert hartstikke goed.
Je zou kunnen kijken of het schrokken minder wordt met het voeren van een andere, vergelijkbare, brok zoals carnilove of power of nature.

Is het direct na de operatie begonnen? Het zou ook nog wat last van haar maag kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie Nika

Bericht door Dinky »

Het is wel bekend dat katten na castratie eerder de neiging hebben om te dik te worden. Het meer eten lijkt daarmee wel in lijn te zijn.

En ja, helaas hebben dierenartsen geen kennis over andere voeding dan rc of hills. Volgens mij worden de voedingslessen op de opleiding ook door deze partijen gesponsord. Naar mijn weten is er niets mis met purizon ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
maliejane
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jul 2018 16:11

Re: Castratie Nika

Bericht door maliejane »

Met purizon heb ik geen ervaring, maar mijn beide katten gingen meer eten na hun castratie. De jongste was al te dik blijkbaar met 5 maanden (veel onderhuids vet) en de oudste was super op gewicht, maar na de castratie werd ze in ene heel snel dik. Ik ben dus gestopt met free feeding om hun gewicht onder controle te houden. Ze krijgen ca. 50gr KVV s'ochtends en s'avonds in 2 maaltijden hun brokjes (15gr nutrivet waarvan 5gr adult en 10gr sterilised voer). Ze blijven nu top op gewicht. Mijn ervaring is dus inderdaad dat ze meer gaan eten en sneller eten na hun castratie.
Personeel van mijn twee meisjes Dusty (22/5/2017) en Vixey (18/5/2018) :grin:
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Castratie Nika

Bericht door Mleen »

Onze Nina kan uit zichzelf best goed doseren, die is ook prima op gewicht. Spookje heeft bij ons de neiging tot overeten, dus sindskort hebben we een voertoren in huis van Catit. Ze moet nu meer moeite doen om haar brokjes te pakken te krijgen en kan op die manier niet meer schrokken. Ook wij zijn overigens gestopt met freefeeden en geven nu afgewogen hoeveelheden.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Bedankt voor jullie reacties!

@sansan: Na Nature and Science (van de fokker) heb ik even een andere brok geprobeerd, en ben toen heel snel over gegaan op Purizon, met een zeer korte tussenstop met RC op aanraden van de paraveterinair. Mij is toen verteld dat als ik te vaak overschakel op brokken, mijn Nika zeker problemen krijgt. Ze heeft het direct gekregen na de sterilisatie. Ik zie geen reden om aan te nemen dat ze last heeft van haar maag.

@Dinky: de neiging tot dik worden na een sterilisatie is inderdaad bekend. De vraag is of dit mede komt doordat katten meer gaan eten en waarom ze meer gaan eten. Volgens de paraveterinair is er geen verband tussen sterilisatie en het metabolisme van de kat, waardoor ze meer zou gaan eten. Ikzelf heb daar in de literatuur geen eenduidig bewijs voor kunnen vinden. Ik heb om een bron gevraagd, vanuit persoonlijke en professionele interesse, maar die heb ik tot op heden nog niet gekregen.

Ik ben een maand voor de sterilisatie begonnen met het omzetten van de kitten versie van purizon naar de adult sterilized versie (zelfde smaak) en ze heeft daar ruim twee weken op gezeten voor haar operatie. Het schrokken begon vrijwel direct nadat ze wat opgeknapt was van de operatie.

@maliejane: bedankt dat je bevestigd dat ik niet de enige ben met een kat die meer eet na haar castratie! Ik geef haar al afgewogen porties en bepaal aan de hand van haar gewicht/vet hoe groot de porties mogen zijn. Ik ben zelf ook geïnteresseerd in het voeren van KVV, ware het niet dan mijn praktijk daar zo sterk op tegen is. Verder vind ik het ook belangrijk dat KVV goed gebalanceerd is en dat het product altijd vers is en de leverancier daarin te vertrouwen is. Van de Jumbo op de hoek weet ik dat zo niet. Zelf maken vind ik lastig, omdat ik (nog) te weinig kennis heb en ik niet weet hoe vers het versvlees is dat ik koop bij de supermarkt. Dan moet je eigenlijk al een goede slager kennen. Ik zie er nu al tegenop dat als ze een keer een parasiet oploopt en behandeld moet worden, dat er weer een preek over voeding komt. Hoe vaak ik naar de wc heb moeten rennen na een bezoek aan de Chinees. Ik ben er ook nog steeds. Hoe groot is het risico en hoe veel kwaad kan KVV voeding? Ik weet het niet. Ik ga daar zeker nog onderzoek naar doen. De literatuur spreekt wel van mogelijke nadelen over de kwaliteit van KVV. Maar alleen brokken kan ook zeker nadelen hebben.

@Nina: Ik stimuleer momenteel haar speelgedrag met eten en verminder haar schrokken middels:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... bak/115002.
Dat helpt iets. Ik doe 2/3 van de helft tijdens mijn ontbijt in het speeltje en 1/3 van de helft in een bakje. Ze duikt meteen op het makkelijke eten. Ze speelt gelukkig soms wel wat met de brokjes uit het speelgoed voor ze het opeet (rent ermee de kamer door), maar ook dat is snel genoeg op. Het is niet uitdagend genoeg voor haar. Ze schrokt niet meer als voorheen, waarna ze half kokhalzend bij mij op schoot kruipt (nooit overgegeven overigens). Tijdens mijn avondeten gebruik ik dezelfde verdeelsleutel voor de andere helft.

Het is echter niet meer dat ze, net als voor de operatie dat ze telkens kleine porties eet, zoals gebruikelijk, omdat katten een kleine maag hebben. Er is een duidelijke fixatie. Ik heb even nagedacht over een voerautomaat:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... ate/601499
Dan kan ik 4x per dag op vaste tijden een kleine portie geven. Echter betekent dit dat ze 4x per dag haar portie in 1x weg zal schrokken, daar ben ik van overtuigd.
Als ze op haar brokken duikt, kom ik er met geen mogelijkheid tussen.. Als ze eenmaal iets op heeft, kan ik haar afleiden met een speeltje en vergeet ze het eten even. Mogelijk dat verveling (minder interesse in actief doen) of stress een rol speelt in haar eetgedrag.

Ik ga de Pipolino ook nog proberen, aangezien daar hele goede recensies tussen zitten (ook semi-slechte):
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... ack/170191

Het is vaak toch even zoeken naar wat werkt. Ik moet haar wel afremmen, want schrokken helpt ook niet bij het verwerken van de voeding. Maar de oorzaak ligt naar mijn mening toch echt bij mijn lieve poete poet, niet aan de brok.

Groetjes, Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie