Castratie Nika

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie Nika

Bericht door Rik »

R1ck schreef: 02 sep 2019 17:48 de neiging tot dik worden na een sterilisatie is inderdaad bekend. De vraag is of dit mede komt doordat katten meer gaan eten en waarom ze meer gaan eten. Volgens de paraveterinair is er geen verband tussen sterilisatie en het metabolisme van de kat, waardoor ze meer zou gaan eten. Ikzelf heb daar in de literatuur geen eenduidig bewijs voor kunnen vinden. Ik heb om een bron gevraagd, vanuit persoonlijke en professionele interesse, maar die heb ik tot op heden nog niet gekregen.
Misschien dat deze pagina (inclusief bronnen onderaan) wat meer informatie geven.
https://www.catmoneo.nl/hormonen-na-castratie/

Het lijkt dus een combinatie te zijn van een vermindering van oestrogeen (wat gewichtstoename als gevolg heeft) en een toename van het hormoon ghreline ('hongerhormoon') die ervoor zorgt dat het lichaam "ik heb honger" blijft schreeuwen.
Ik zie er nu al tegenop dat als ze een keer een parasiet oploopt en behandeld moet worden, dat er weer een preek over voeding komt.
Dat is inderdaad vervelend. Gelukkig heb ik dat bij mijn DA niet. Een parasiet zal ze niet oplopen omdat de KVV te lang in de diepvries is geweest. Maar een bacterie of virusje kan ze wel oplopen. Ik heb het hier een keer gehad (allebei tegelijk) maar toen zat ik ook net weer even op een 'blikweekje'. De dierenarts heeft ab gegeven en zei dat het of een bacterie of een virusinfectie zou zijn (bleek dus inderdaad een bacterieinfectietje te zijn geweest). Hij zei dat ze dat overal op konden lopen en gaf absoluut niet de e.v. KVV de schuld. Kan ook bij brok of natvoer gebeuren (en in het verleden zijn er veel recalls geweest van brokken waar akelige spullen in zaten).

Kwaliteit van KVV is inderdaad vaak een grote vraag. Vandaar dat er geadviseerd wordt te wisselen van merk. Mijn voorkeur gaat uit naar KB Raw (fijne maling en grote variatie in verschillende diersoorten zonder toevoegingen) en BARFmenu cattery.

Alleen brokken (of sowieso brokken als maaltijd komt er bij mij niet meer in). Maar dat is persoonlijk. Ik heb teveel gelezen over wat er allemaal in zit (en niet in zit) en ik heb het idee dat heel erg veel aandoeningen (zoals suiker, kanker, allergieën, blaasgruis e.d.) hoofdzakelijk door brokken veroorzaakt wordt. Dat is natuurlijk een beetje zwart/wit gesteld maar ik ben er toch niet gerust op. (Ps. Ik heb ook Bowy gehad die het 20 jaar goed gedaan heeft op Felix natvoer en Whiskas brokjes. Of eigenlijk 18 jaar want toen bleek ze een torenhoge bloeddruk en nierfalen te hebben.)

Overigens hebben ze hier tot voor de castratie ook brok gehad (en tot kort na). Uiteindelijk Applaws. Dat activity board heb ik ook want Bono bleef de brokken ook opschrokken.

Wat ik van Purizon zie is dat het niet echt slecht is. Voor mijn smaak alleen wat veel aardappel. Want volgens mijn berekening zou dat toch zo'n 30% moeten zijn. Ik meende dat dat bij Applaws toch veel minder is (dacht zo'n 6%). Er zijn ook andere merken die richting de 14% koolhydraten gaan.

O, verhip... Dat is alleen de sterilized versie die zoveel aardappel bevat. Volgens mij kun je dan beter de andere variant geven. Wordt aardappel ook niet ingezet in suikers? Hoe kan dat nou bevorderlijk zijn voor een.gecastreerde poes?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Hoi Rik,

Die link heb ik ook bekeken en naar mijn dierenarts gestuurd. Daar is niet op gereageerd.

Voeding en het metabolisme dat de voeding en energie verwerkt, is ontzettend complex en verschilt per dier, ras en individu. Iedereen weet dat roken ongezond is, maar mijn grootouders rookten ongeveer vanaf hun 10de tot na hun 90ste en zijn gezond overleden. Ook aanleg speelt een rol en dat valt vooraf niet in te schatten.

Daarnaast bestaan er verschillende soorten koolhydraten die elk anders inwerken op het lichaam. Om het nog complexer te maken, komt er ook nog eens de (na)bewerking bij van producten die koolhydraten bevatten. Ook dit kan een enorm effect hebben.

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het effect van voeding doe veel en weinig koolhydraten bevatten. Sommigen geven aan dat aanpassen van voeding met lage koolhydraten bij katten met diabetes de klachten kan doen omkeren. Andere onderzoeken weerleggen dat. Wat opvalt, is dat bij veel onderzoeken iemand van Royal Canin betrokken is, maar dat er toch beweerd wordt dat er geen belangenverstrengeling plaatsvindt.

"The authors declare no conflict of interest. Adronie Verbrugghe is the Royal Canin Veterinary Diets Endowed Chair in Canine and Feline Clinical Nutrition at the Ontario Veterinary College."

Kortom, niet alleen is de mede-auteur van dit wetenschappelijk artikel werkzaam bij Royal Canin, hij leidt ook dierenartsen op. Maar Royal Canin heeft in heel veel publicaties en boeken een vinger in de pap. Of dat goed of slecht is, laat ik buiten beschouwing. Je kunt het vertalen dat het bedrijf veel onderzoek doet naar zijn brok. Anderzijds blijft het een bedrijf met winstoogmerk en zijn het dure brokken met veel koolhydraathoudende, goedkope producten. Maar onderzoek kost geld en daar betaal je ook voor. Of ze dat misbruiken om een semi-monopoliepositie op de markt te creëren is niet ondenkbaar.

Maar toch is het een interessant artikel, waar mijns inziens duidelijk is dat voeding met een hoog zetmeelgehalte (NFE 43%ME) tot 11 uur na het eten een verhoogde concentratie glucose in het bloed bevatte, terwijl bij medium (NFE 30%ME) en lage (NFE 11%ME) gehaltes dat niet zo was.
NFE = stikstof vrij extract
ME = metabole energie

Voor de geïntereseerden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5753635/

Bij Purizon Adult Sterilized kom ik overigens rond de 24% uit. Nog aardig veel, maar beduidend minder dan andere brokken. In het geval van de Sterilizes brok van Purizon zit er vooral minder vet in. Dit wordt namelijk ook omgezet in energie/suiker. Dit is ook een bekende marketingstunt in de supermarkt: 0% toegevoegde suikers, totdat je naar het percentage vet gaat kijken. Dan weet je waar de kcal in het product vandaan komen.
Bij Applaws kom ik rond de 22% uit, maar die bevat 20% (gelijk aan de normale Purizon Adult) vet tegenover 11% vet in Purizon Adult Sterilized. Al is de vergelijking niet eerlijk, omdat Applaws geen voeding heeft die gericht is op gesteriliseerde katten.

Kortom: voeding is gewoon onwijs complex, dus dat er veel discussie over plaatsvindt, kan ik me voorstellen.

Maar in principe is een carnivoor in staat om zowel energie als bouwstoffen uit vleesproducten te halen. Daarom heeft een kat zeer beperkte mogelijkheden om plantaardig materiaal te verwerken en is dit volgens mij mede oorzaak dat plantaardig materiaal zoveel wordt nabewerkt in brokken.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Cerna

Re: Castratie Nika

Bericht door Cerna »

Dat schrokken herken ik niet, wel het aankomen in gewicht.
Onze Laila (Brits Korthaar) was als kitten al zwaarder dan haar zus Luna, maar na de castratie vloog het er bij Laila op terwijl Luna meer eet dan zij. Laila is nu 6 jaar en weegt meer dan 7 kilo. Britten zijn zware katten, maar dit is zelfs voor een Britse dame teveel. Ze eet echter nog steeds heel gematigd.
Ik denk daarom dat het toch met de stofwisseling na de castratie te maken heeft en niet met het voer. Dat het zelfs iets hormonaals is (net zoals vrouwen die na de overgang opeens kilo's aankomen zonder dat ze meer zijn gaan eten :smile: ).

Ik geloof daarom ook niet in speciale brokjes voor gecastreerde katten. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan zoals jij, maar in de light-brokjes en sterilized-brokjes zitten volgens mij heel veel vulstoffen waar de kat niets aan heeft waardoor hij/zij dus op gewicht zou moeten blijven. Maar wanneer de kat daardoor honger krijgt, zal hij/zij meer gaan eten of - wanneer 'ie zelf geen keus heeft omdat er niet de hele dag brokjes liggen - chagrijnig worden omdat 'ie de hele dag honger heeft. Ik vermoed dus dat daar het schrokken ook vandaan komt. Honger: gauw, gauw eten.

Onze katten krijgen RC-brokjes (Brits Korthaar, Fit, Exigent, Sensible, Ageing) en kunnen zelf kiezen wat ze willen eten. Nooit problemen gehad met granen.
Daarnaast ben ik voorstander van natvoer vanwege de nieren. Mijn katten eten Porta 21 en Applaws, maar ook Gourmet uit de supermarkt. Vroeger - toen Whiskas nog elitair voer was - gaf ik Felix, Kitekat en Whiskas en ook die katten werden gezond oud. Ik ben dus niet zo'n tegenstander van supermartktvoer.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

@Cerna: ik ben overigens ook geen tegenstander van granen in brokken. Wanneer er geen granen in een brok zit, dan zal het een ander product zijn dat koolhydraten levert, zoals aardappelen of rijst.
Zoals ik eerder al aangaf, is een koolhydraat de andere niet. Het is lastig vergelijken, dus ik zou het fijn vinden als er meer degelijk, onafhankelijk onderzoek zou komen. Nu hebben de grote fabrikanten een behoorlijke vinger in de pap wat onderzoek en opleidingen betreft. En als er dan een onafhankelijk onderzoek plaatsvindt, dan zie je vaak dat er alsnog bronnen aangehaald worden waar de grote fabrikanten aan meegewerkt of meegefinancierd hebben. Enfin.

Als ik de brokken van Purizon (Adult Sterilized) vergelijk met de Royal Canin brokken, dan zit er bijvoorbeeld in RC Britse Korthaar meer "vulstoffen". Al vind ik die term persoonlijk wat moeilijk te interpreteren. Zo heeft de brok voor de Britse Korthaar alleen al 12% vezels. Kortom: koolhydraten die niet door het lichaam verwerkt kunnen worden. Het levert weinig energie op, maar zorgt sneller voor een vol gevoel, aldus onderzoek over vezels gedaan door Hills. De vraag is dus wat je onder vulstoffen verstaat en of ze altijd slecht zijn. Purizon heeft voor zover ik zie vooral gekozen voor minder vet in de brok (20% naar 11%). Vetten zijn belangrijk, maar ook hier weer de vraag welke vetten en in welke mate. En de ene kat heeft meer behoefte aan het een dan een andere kat. Een andere kat heeft minder last van bepaalde vetten dan weer een andere kat. Dus als ik dan een onderzoek lees waarbij gekeken is naar 10 katten over een periode van 12 weken, dan hecht ik daar niet zoveel waarde aan.

Toch lijken weinig koolhydraten in het algemeen beter tegen overgewicht (en de gevolgen) en daarom is vers vlees heel geschikt. Een kat is in staat om vlees om te zetten naar zowel energie als bouwstoffen. Een kat heeft daarom niet zoveel energie nodig uit koolhydraten (die vaak dik maken). Dat wil niet zeggen dat extra koolhydraten meteen slecht zijn. Belangrijk blijft in mijn ogen wel dat je de mate, het type en de vorm in de gaten houdt. Maar dat is bijna niet te doen. Daarom is koolhydraat-arm denk ik altijd de meest veilige weg. Iets waarover ik nog steeds zoekende/lerende ben.

Omdat ik nog niet zo goed overweg durf met vers vlees, kies ik voor een brok met minder koolhydraten dan de meeste brokken. En er zijn absoluut brokken die "beter" zijn dan Purizon. Natvoer als aanvulling heb ik in verschillende merken geprobeerd, maar daar haalt Nika haar neus voor op. Gelukkig drinkt mijn boef genoeg (ze struikelt ook over de fonteintjes en drinkbakken in mijn huis, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Ze komt op een portie van 2x25gr ook netjes aan. Niet teveel, niet te weinig. Ik ben een maand voor de operatie begonnen met omzetten.

Ik weet niet goed waar ik de vinger moet leggen op haar schrokgedrag, maar het is wel na de operatie begonnen. Inmiddels heb ik haar voerbak weggehaald en voer ik alleen nog in de Trixie Activity Fun Board:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/spee ... bak/115002

Ik kom een uur geleden terug van mijn werk en zie dat er warempel nog wat brokjes inzitten. In het begin duikt ze erop om te eten en begint ze als een gek te hengelen. Maar ze moet er toch voor "werken". Als ze eenmaal iets binnen heeft, dan verandert het langzaam in spelen en gaat ze brokjes achterna door de kamer of neemt ze ze als een prooitje in haar mond en brengt ze deze naar haar favoriete plekje om daar nog wat verder te spelen, alvorens het op te eten. Fingers crossed dat dit goed blijft gaan.

Ik laat haar donderdag even wegen om te kijken of ze nog wel mooi op gewicht is. Mijn personenweegschaal is niet goed: hij geeft altijd teveel aan! ;) Geintje! Hij verspringt nogal, dus ik acht hem niet heel nauwkeurig. Tijdens de laatste meting was ze in gewicht netjes aangekomen, maar het verschil tussen de praktijk en mijn weegschaal was ruim een ons. Lijkt misschien niet veel, maar over 1,5 week tijd maakt 120gr extra toch veel uit.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie Nika

Bericht door Rik »

R1ck schreef: 03 sep 2019 16:59 Omdat ik nog niet zo goed overweg durf met vers vlees, kies ik voor een brok met minder koolhydraten dan de meeste brokken.
Ik heb ook vrij lang gewacht voordat ik naar KVV ging. Ze waren toen bijna een jaar. Maar ik ben wel al eerder naar natvoer gegaan omdat ik daar toch meer vertrouwen in had (toen CLG en later ook Animonda Carny, MAC's en Feringa).
Natvoer als aanvulling heb ik in verschillende merken geprobeerd, maar daar haalt Nika haar neus voor op.
Oei, dat zou eigenlijk niet 'mogen'. Als ze al de smaak te pakken krijgt van de 'smaakmakers' heb je kans dat je haar straks helemaal op niets anders meer kunt krijgen.

Het drinken zou je bijvoorbeeld eens na moeten meten. Met natvoer krijgt ze al 70-80% vocht binnen via het eten. Ben benieuwd of ze dezelfde hoeveelheid met brok haalt (b.v. 160ml).

Ik gebruik voor het wegen een digitale keukenweegschaal. Misschien niet 100% gelijk als de weegschaal bij de DA maar wel goed om de grammetjes erbij of eraf bij te houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Castratie Nika

Bericht door Synemios »

Wij hebben een baby weegschaal voor de katten, maar mijn katten zijn een stuk groter en zwaarder
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Ik kan zien dat ze genoeg drinkt aan de hoeveelheid die ze plast. Dat is gemiddeld genomen 6x per dag. Ook aan hoeveel water ik moet bijvullen, al verdampt er ook het nodige. Maar haar poep is goed qua hardheid en ze heeft ook geen moeite met ontlasten. Wel vind ik de kleur vaak erg donker, zelfs tegen het zwarte aan. Ik weet niet of het grit hier een rol in kan spelen.

Mijn Sibeertje is met bijna 8 maanden oud al te groot voor een keukenweegschaal. Vrouwtjes kunnen tot 6kg worden, mannetjes tot 9kg, om een beeld te schetsen. Nika zal nu tegen de 3,5kg zitten.

Direct na thuiskomst is ze eigenlijk haar laatste brokjes gaan eten. Toen ik aan mijn avondeten begon (na mijn laatste schrijven), heb ik het grootste deel van haar avondmaaltijd in het speeltje gedaan. Daar dook ze op en binnen tien minuten was alles weg.
Het verschil is dat ze niet meer schrokt en op elk brokje kauwt. Daarvoor schrokte ze alles weg en kwam vervolgens kokhalzend bij mij op schoot liggen (nooit overgegeven). Maar dat zegt genoeg.

Haar fixatie voor eten is toch enorm en mijn euforie van eerder vandaag is verdwenen.

Ik kon zojuist niets meer eten, zonder dat ik haar bovenop me heb. Ook duikt ze voor mijn neus keer op keer op de salontafel, waar mijn lege bord nog stond, terwijl ze weet dat dit niet mag en ik "Nika nee!" bleef zeggen en haar eraf zette. Het deed haar niks! En toen ik de bord in de gootsteen zette, sprong mevrouw de aanrecht op. Eten! Eten! Eten!

Ik word een beetje radeloos, want ik weet niet hoe ik haar kan helpen. Ik kan wel naar de DA gaan, maar daar heb ik al te horen gekregen dat mijn brok niets is en teveel voedingsstoffen bevat die een kat niet verteren kan, waardoor ze honger blijft hebben. Meer voeren was het advies, maar haar gewicht neemt netjes toe, dus meer voeren geeft een risico op overgewicht. Anderzijds moet ze ook geen stresseter worden.

Ik zal morgen nog eens gaan kijken naar natvoer, maar mijn ervaring is dat ze drie hapjes neemt, het vocht wat weg likt en er vervolgens niet meer naar omkijkt en ik het vervolgens weg kan kieperen. Misschien toch wat verse kip? Supermarkt of slager? Ik vind beide eng.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie Nika

Bericht door Rik »

Hier zijn ze ook erg gefixeerd op eten. Maar ze weten dat ze van mijn bord af moeten blijven. Ze proberen het wel maar dan is een "uh" van mij voldoende. Maar dat heb ik ze ook bijgebracht.

Ik had ook een digitale keukenweegschaal die maar tot 5kg ging. Dat was voor Bono op een gegeven moment ook te weinig. Nu heb ik er een tot 10kg (voor €6 bij het Kruidvat ooit in de aanbieding geloof ik).

Een babyweegschaal gaat toch altijd wel tot 20kg lijkt mij?

Ik geloof er niks van dat de brokken van de DA meer voedingsstoffen bevatten dan de purizon. Ondanks mijn idee over de aardappel is het een prima brok. Het zou de gulsigheid wel kunnen dempen om het in het activity board te geven. Maar dat doe je al.

Dan blijft inderdaad natvoer o.i.d. over. Misschien dat dat op een andere manier 'vult'. Maar dan moet ze dat natuurlijk wel graag eten.


Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Hier wist ze ook wat wel en niet mag en ik hoefde voor de sterilisatie maar met mijn vingers te knippen en mevrouw wist dat ze fout zat en sprong meteen weer in het gareel. Nu worden alle grenzen overschreden. Nika is inmiddels wel bijna 7 maanden oud, dus er zal best wat pubergedrag meespelen.

Zelf had ik liever ook geen aardappel gezien. Maar als je alle brokken tegen elkaar afzet, zit Purizon toch wel tegen een top brok aan. Er zijn zeker betere, maar ik wil haar nu niet nog extra stress geven door van brok te verwisselen. Dan kijk ik liever of ze genieten kan van natvoer en bedenk ik daarna wat de vervolgstap wordt.

Ik heb inderdaad ook een babyweegschaal overwogen, maar ik ben bang dat ik dan een beetje doorschiet in het wegen. De praktijk zit praktisch om de hoek, dus ik kan haar daar gratis laten wegen. Ze duikt zelf zo de reismand in en is er totaal niet bang voor, dus dat is geen probleem. Ook het reisje vind ze niet erg. En zo wordt haar gewicht ook geregistreerd bij de DA.

Maar ik zal haar fixatie voor eten proberen te gebruiken om haar natvoer bij te voeren, want eerdere pogingen met verschillende merken waren geen succes.
Als ik haar gedrag nu zie, kan ik me niet voorstellen dat ze natvoer laat staan. Wat ik altijd wel grappig vond, is dat ze echt roofdierengedrag vertoonde bij mijn natvoer pogingen. Als ze een paar hapjes op had, probeerde ze het te begraven (ik heb tegels), zodat de geur geen andere roofdieren aantrekt en ze eventueel nog iets voor later heeft. Jammer dat ze er daarna niet meer naar omkeek. Nog wel ruiken en graafbewegingen, maar that's it.

Wat raden jullie aan qua natvoer? Ik zal zelf ook nog mijn huiswerk doen over het merk, maar het is wel praktisch als ik het in een winkel kan kopen en niet online hoef te bestellen, vooral in het begin. Hoeveel natvoer zou ik een kitten van 7 maanden en 3,5 kg naast haar brokken kunnen geven? Het zal ook afhangen van de weging van donderdag waarschijnlijk. Jammer dat er met hen niet over voeding te praten valt.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Castratie Nika

Bericht door Synemios »

Die van mij gaat tot 25 kilo. (baby weegschaal)
Maar ja het moet geen dagelijks iets worden.
Wij wegen 1x per week de jongens en Lizzy ( de jongens ivm overgewicht, Lizzy ivm ziekte) en de rest 1x per maand zodat je als er wat is dat sneller in de gaten heb.
Ik ben het wel eens met Rik, purizon is echt wel beter dan rc of hills of wat ze verder verkopen bij de dierenarts.
Natvoer schijnt een voller gevoel te geven ( maar dan moet je wel wat minder brokjes gaan geven)

Animonda is goed en betaalbaar, maar ik moet zeggen dat ik me vooral bezig hou met waar ze hier tegen kunnen, maar Rik weet er heel veel meer van.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Castratie Nika

Bericht door Rik »

O, dat is wel handig. De DA-praktijk met gratis wegen om de hoek. Dan zou ik dat zeker blijven doen. Dan hou je ook een beetje de goede associatie bij een bezoekje aan de DA :lol:

Hier was ik qua natvoer begonnen met Cat Lovers Gold. Maar die zijn ergens in mei gestopt met natvoer (en hun brok vind ik teveel rijst bevatten).

Ik heb nu (voor nood en af en toe een blikweek) Animonda Carny, MAC's en Feringa in de kast staan (400gr blikken omdat ik 2 katten heb).

Op het blik van CLG stond 1 blik per dag en heb ooit gevraagd hoeveel een kitten moest hebben. Ik kreeg als antwoord 2 keer zoveel. Nou, ik vind 1 blik (400gr !!!) voor een kat echt al teveel. En een kitten 800 gram geven :shock: daar ploffen ze van uit elkaar. Geloof dus niet altijd wat er op het blik staat wat betreft dosering.

Ik geef ze nu zo'n 150gr per dag. 50gr 's-ochtends, tussen 17:00 en 18:00 en om 23:00. Maar dat zal aan de ondergrens zijn want ze krijgen hier ook regelmatig snoepjes tussendoor en een keer per week een eendagskuiken en kippennekje en sardine.

Voor een kitten (of tot een jaar) denk ik dat je wel met 200gr mag rekenen. Maar sowieso altijd wel het gewicht in de gaten houden. Het komt er makkelijker aan dan dat je het er weer af moet halen.

Wil je het meer precies weten dan zou je de energiebehoefte en energiegehalte van het voer moeten berekenen.
https://www.licg.nl/katten/voeding-van- ... eveelheid/
Van kun je wel het energiegehalte van het voer terugvinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Super, bedankt allemaal! Ik ga morgen mijn huiswerk doen, want Nika en ik zitten elkaar even in de haren momenteel. Ze is, ondanks mijn hindernis, op de aanrecht geklommen en heeft haar 23:00 portie geplunderd die echt goed weggestopt was.

Bedtijd, zodat we allebei wat rust krijgen. Morgen eens kijken wat ze met natvoer doet. Jullie horen over onze verdere avonturen.

Welterusten, Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Ik ben net met Nika naar de DA praktijk geweest en ze woog, tot op 3 cijfers achter de komma nauwkeurig, precies 3.500 kg.

In 13 dagen tijd 130 gram aangekomen. Ze zag er verder prima uit en was niks te dik, de vacht glansde mooi en was lekker zacht. Dat is voor mij een bevestiging dat er niets mis is met de voeding en de hoeveelheid die ze krijgt.

Het eetgedrag kijk ik voorlopig even rustig aan. Ik ben wel direct in paniekmodus geschoten. Vorige week, met het hete weer, at ze bijna niet. Toen heb ik ook in paniek gemaild.
Ik moet ook niet vergeten dat ze pas gecastreerd is en haar puberteit begint. Ze zal ook even geen raad met zichzelf weten. En als ik dan ga lopen stressen, omdat ze iets anders reageert, wordt Nika daar ook niet kalmer op. Ik moet natuurlijk wel oppassen dat ze in deze periode geen verkeerd gedrag aanleert.

Etenswaren moeten achter slot en grendel, want Nika kijkt niet bepaald de kat uit de boom en dan vind ik de hond in de pot, om het maar even bij flauwe dierenwoordspelingen te houden.

Als Trixie's fun board niet voldoende gaat werken, dan komt de Pipolino in actie. Die heeft een redelijk spectrum qua afstelmogelijkheden, waardoor ik haar meer kan stimuleren om iets voor haar eten te doen dan Trixie. Maar mogelijk moet Nika nog wennen aan Trixie. Voor de operatie kreeg ze haar eten op een dienblad aangereikt en had ze vrij toegang tot een all you can eat.

Ik ga morgen nog wel even kijken of de KVV winkel om de hoek nog bestaat. En als de winkel er netjes uitziet en er staan mensen met hart voor dieren die mij van goede informatie kunnen voorzien achter de toonbank, dan wordt de volgende stap al snel makkelijker (voor mij). Het blijft afwachten wat Nika vindt natuurlijk. Het is me een eigenwijsje hoor!
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

De winkel bestaat nog, maar als ik hun eigen hoogwaardige brok bekijk (merk Jachtinstinct), valt het tegen. Ze verkopen echter ook KVV en BARF.

Maar dat de brok beter aangeprezen wordt dan dat ik hem inschat, stelt me niet gerust. De meeste brokken van jachtinstinct hebben een volgende samenstelling, waarbij ik alsnog uitkom op ongeveer 30% koolhydraat-houdende toevoegingen (zie onderaan).

Taurine is overigens ontzettend belangrijk voor een kat. Wat voor de mens geldt, geldt ook voor de kat: als je voeding goed is, dan worden bepaalde toevoegingen minder belangrijk. Ik kreeg van mijn cattery "Nature and Science" mee. Daar is heel weinig over bekend en bij mijn DA praktijk gaven ze meteen aan dat taurine belangrijk is en dat er niet opstaat hoeveel er is toegevoegd. De belangrijkste bron vanTaurine is eiwitrijk dierlijk voedsel, zoals vlees, vis, gevogelte, ei etc.
Kortom: toevoegingen tonen meestal aan dat er iets ontbreekt of een te kort is aan essentiële voeding in de brok. Precies de reden waarom ik multi-vitaminen slik. Ik weet natuurlijk niet of de keuze genomen is op basis van "het zekere voor het onzekere", omdat stoffen als Taurine heel belangrijk zijn voor de gezondheid.

Bij het KVV zie ik ook nergens wat er precies inzit en wat ik begrijp, moet dat via internet besteld worden. Niet was ik gehoopt had. Ik weet ook niet wat ik had mogen verwachten. Een winkel met een slagerij waar het product vers bereid wordt? :P Enfin: ze spreken over vers vlees voor hond en kat, maar de hele website gaat, voor zover ik gezien heb, over de hond en de geschiedenis, genetica, digesting etc. Niks over de kat. Dat valt me ook wat tegen. En ze verkopen ook geen producten als eendagskuikens. Enkel 100% natuurlijk, gedroogde snacks (samenstelling ziet er overigens goed uit):

Analyse
Ruw eiwit 48,5%
Ruw vet 21,7%
Ruwe celstof 0,9%
Ruwe as 12,5%
Vocht 14,5%

De website: https://www.jachtinstinctdierenvoeding.nl/

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze brok of website?

Voorbeeld van een brok (rest is soortgelijk, andere eiwitbron):

Jachtinstinct Dierenvoeding | Kattenbrokken Kip Graanvrij

Samenstelling
Kip, (zoete) aardappel, erwten, vet van gevogelte, bietenvezels, zalmolie, johannesbrood, lijnzaad, ei, biergist, inuline (bron van FOS), mineralen, wortel, brandnetel, echinacea, tomaat, appel, mango, pruimen, banaan, tijm, basilicum, spirulina, cranberry (veenbes), selderij, glucosamine, chondroitine.

Analyse
Ruw eiwit 32,0%
Ruw vet 18,0%
Ruwe celstof 4,5%
Ruwe as 8,0%
Calcium 1,50%
Fosfor 1,2%
Vocht 9,0%

Voedingswaarde per kg
Vitamine A: 18.000 IE
Vitamine D3: 1.800 IE
Vitamine E: 300 mg
IJzer: 50 mg
Jodium: 1,5 mg
Koper: 3,5 mg
Mangaan: 20 mg
Zink: 45 mg
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Castratie Nika

Bericht door R1ck »

Net een uur bezig geweest om haar geïnteresseerd te krijgen voor een eendagskuiken. Uiteindelijk waren er twee kuikens: de eendagskuiken en de uilskuiken. Ze keek er nog niet naar om.

Poging 1)
Dus toen ben ik ermee gaan slepen (stond eerst slapen, dus dat was wel een correctie waard!) en heb het om hoekjes verstopt, zodat haar jachtinstinct naar boven kwam en er niet iets levenloos op de grond voor haar neus lag. Toen kwam er interesse en begon ze er met haar pootje tegenaan te slaan en pakte ze hem enkele keren vast met haar mondje en gooide hem op, maar meer als een speeltje zag ze er niet in.

Poging 2)
Ik heb de kuiken in haar voerbakje gelegd dat nog rook naar haar brokjes en waar ze eerder uit schrokte, hopende dat ze de relatie met eten zou leggen. Niks!

Poging 3)
Toen heb ik er 4 brokjes tussen/onder/op verstopt. Het brokje erop at ze er vanaf, de andere 3 raakte ze niet aan. Misschien overheerste de geur van de kuiken en liet ze daarom de brokken links liggen.

Poging 4)
Ik heb hem enkele seconden in haar voerbakje in de magnetron op laag gezet, waardoor hij net wat warm was en meer op een levend iets zou lijken. Niks!

Poging 5)
Toen heb ik er de laatste Vitakraft liquid treat (kip smaak) over het kuiken gedaan. Hier is ze wild van, maar ik geef deze niet meer, omdat ze hier mogelijk allegisch voor is en het veel suikers bevat. Maar voor een keer kon nog wel, was mijn gedachte. Ze heeft het kuiken schoongelikt als een malle en verloor daarna meteen haar interesse. Na wat aanmoedigen met de laatste restjes liquid treat op het kuikenkopje en heb ik het kuiken voor haar gehoudenNormaal geef ik haar het liquid uit het zakje en daar kauwt ze ook op. Toen likte ze het schoon, nam het kopje in haar mond, kauwde 3x en merkte dat er geen snack uitkwam, waarna haar interesse weg was.

Poging 6)
Ik heb met een scherp mesje het kuiken opengesneden en het weer gepresenteerd. Helemaal geen reactie.

Poging 7)
Toen heb ik 2 brokjes in het kuiken geduwd. Deze wist ze er handig uit te eten, waarna de interesse meteen weer over was.

Ze was er toen ook echt helemaal klaar mee (net als ik). We hebben alles geprobeerd, maar om de een of andere reden eet die kitten van mij alleen maar brokken. Zelfs als ze honger heeft, zoals nu. Natvoer heb ik nog niet geprobeerd overigens.
Kan ook zijn dat ik te ongeduldig ben en teveel ineens verwacht van Nika. Ze heeft op de cattery ook niets anders gehad dan moedermelk en brokjes. Toen ik ging kijken toen ze 2 maanden oud was, had ik het geluk dat de moeder de kittens net kwam voeden. Zo mooi om te zien! Heb daar ook nog foto's van. Een kluwe kittens die al kronkelend een plekje om te drinken proberen te vinden.

Ze is een eigenwijsje die allles ophaar manier wil hebben. Ik wacht nog even met brokjes en laat het kuiken liggen. Eens kijken of ze, als ik haar niet probeer te stimuleren, ze meer eigen initiatief toont. Als ze er toch aan begint, hoop ik dat ze hem wel in de hal laat liggen. :P Mijn schoonmaakster zou gillend wegrennen, dus ik zal het hoe dan ook zelf moeten opruimen. Nika is nog in opleiding. ;)

Groetjes, Nika en Rick
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Plaats reactie