Voor-/nadelen 4-jarige poes steriliseren

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Storm2711
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2019 13:32

Voor-/nadelen 4-jarige poes steriliseren

Bericht door Storm2711 »

Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik iets plaats op het forum, dus ik zal mijn poes even voorstellen. Ze heet Storm en wordt deze zomer 5 jaar. Ze is van mijn vriend en bij hem thuis hadden ze het niet erg breed. Daarom is ze nooit naar een dierenarts gegaan zolang ze daar woonde. Vorig jaar heb ik haar wel een keer door een dierenarts laten nakijken want ze had wat kale plekken. Ze bleek allergisch voor de AH huismerk maaltijdzakjes, verder was alles in orde en was ze een gezond beestje.
Sinds kort zijn we samen gaan wonen, en nu ben ik dus ook verantwoordelijk voor Storm. Nu ben ik compleet nieuw in de wereld van katten, maar ik ben me al wel goed aan het inlezen. We zijn nu nog het een en ander aan het regelen, maar wil binnenkort wel op zoek gaan naar een dierenarts voor een controle en vaccinaties.

Helaas is Storm ook nooit geholpen(gelukkig waren ze wel zo slim om haar niet naar buiten te laten, dus geen nestjes of poezenpil). Nu lees ik hier op het forum (soms nogal felle) reacties dat een poes in alle gevallen gesteriliseerd zou moeten worden, om nestjes te voorkomen en voor haar eigen gezondheid. Ik sta hier wel voor open, maar het is toch een best dure ingreep, dus ik wil er zeker van zijn dat het inderdaad het beste is voor Storm.

Daar heb ik dus een paar vragen over:
- Is haar leeftijd van bijna 5 een probleem bij het steriliseren? (medische complicaties, van slag raken door het verlies van hormonen etc.)
- Ze is al een aantal jaar regelmatig krols geworden, hoe groot is de kans dat ze het typische krols-gedrag zal blijven vertonen nadat ze gesteriliseerd is?
- Is er echt een noodzaak om haar te steriliseren, omdat ze altijd een binnenkat zal blijven (ook ivm verkeer)?
- Wat zijn nu precies de voordelen voor de gezondheid? Ik vind het ergens heel gek dat niet steriliseren een risico zou zijn voor de gezondheid, dat gebeurt in de natuur toch ook niet?

Verdere tips hierover zijn ook zeker welkom :)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Voor-/nadelen 4-jarige poes steriliseren

Bericht door Rik »

- Wat zijn nu precies de voordelen voor de gezondheid? Ik vind het ergens heel gek dat niet steriliseren een risico zou zijn voor de gezondheid, dat gebeurt in de natuur toch ook niet?
Dat is dus wel zo. Ook in de natuur sterven de poezen dus veel jonger aan baarmoederkanker en melkkliertumoren. Er is alleen niemand die ervoor zorgt.

Als ze jonger was geweest dan zou ik sowieso aanraden om het te laten doen. ELKE krolsheid geeft (bij jongere leeftijd) een exponentiële grotere kans op baarmoederkanker, melkkliertumoren en suikerziekte op latere leeftijd. Het probleem is nu echter dat ze al 4 jaar is en dus al zoveel keer grotere kans loopt. Daar is nu dan ook niets meer aan te doen. Er is dus een hele grote kans dat als ze straks 6-10 jaar is dat ze dit krijgt. Wel is het zo dat de krolsheid nog steeds een grote tol heeft op haar fysieke gesteldheid. Ik weet niet of je daar nu ook iets van merkt.
bij castratie na 24 maanden is er geen positief effect meer aangetoond.
Ongeholpen poezen hebben wel zeven keer zoveel kans op melkkliertumoren als geholpen katten.
https://www.gddiergezondheid.nl/diergez ... mmatumoren
https://www.dierenkliniekkenaupark.nl/m ... bij-de-kat
https://www.kattenvrienden.com/melkkliertumor.html
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... satie.html

https://www.ecostyle.nl/kat/blog/voorjaars-krolsheid

Als je uiteindelijk wel kiest voor castratie dan zul je ook even moeten bespreken met de dierenarts of het verstandig is om de baarmoeder gelijk weg te halen. Dit is wel een zwaardere operatie (snee is groter) maar dan neem je de kans op baarmoederkanker helemaal weg. De dierenarts kan wel inschatten of dat opweegt tegen de grotere snee bij de operatie.

PS. Poezen worden officieel ook gecastreerd (en niet gesteriliseerd). In de volksmond hoor je nog erg vaak sterilisatie (zelfs door de dierenarts) maar het is in feite een castratie omdat de eierstokken weggenomen worden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Moni3
Lynx
Lynx
Berichten: 136
Lid geworden op: 10 mar 2019 17:10
Locatie: Mokum

Re: Voor-/nadelen 4-jarige poes steriliseren

Bericht door Moni3 »

Voor mensen die het niet heel breed hebben zijn er regelmatig acties om hun katten tegen een sterk gereduceerd tarief te laten castreren. Ook kan er andere noodzakelijke dierenartshulp mogelijk zijn voor gereduceerd tarief.
Het is de moeite waard hierover informatie op te zoeken bij bijvoorbeeld het plaatselijke dierenasiel.
Moni, hofdame van Kees, (2004-2022, de laatste 3 jaar bij mij) en Lappie (2006, vanaf 2022 bij mij).
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Voor-/nadelen 4-jarige poes steriliseren

Bericht door artemis »

Ter aanvulling van Rik

In de natuur zou een poes niet lang krols zijn, ze zou al snel gedekt worden en het ene nestje na het andere krijgen. Ze zou ook niet zo oud worden als mensenpoezen kunnen worden.

Nu ondergaat ze telkens zware hormoonschommelingen. Bij elke krolsheid gieren de hormonen door het lijfje en de poes leeft met een obsessie die nooit vervuld wordt.
Mijn ervaring met poezen die niet gecastreerd werden om dezelfde reden is dat ze vaak kale plekken krijgen en dat ze vroeg of laat onzindelijk werden. Typisch is dan dat ze durven te gaan plassen op kledij, een stapeltje was, een bed, ...

Los van het medische ben ik ervan overtuigd dat het ook beter zou zijn voor haar algemene psyche en gemoedstoestand.
Plaats reactie