MDR(1) bij katten?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
IzzytheMischievous
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2019 14:26

MDR(1) bij katten?

Bericht door IzzytheMischievous »

Hallo allemaal,

Onlangs zijn wij onze Schotse Collie verloren. Vermoedelijk(achteraf) aan de gevolgen van het MDR1 gen en de castratie die hij enkele dagen daarvoor ondergaan heeft.

Nu heb ik sinds kort een erg leuke kitten, zwart met wit(te voetjes). Mijn zus heeft dierenarts assistente gestudeerd en vertelde mij dat ditzelfde gen ook bij katten te vinden is, maar hier vind ik op Google niks over.

Volgens haar geld dit "White feet don't treat" principe dus ook voor katten, en moet ik goed oppassen als ik haar wil laten castreren/steriliseren. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Ze gaf aan dat ik het beste een dierenarts kan zoeken die werkt met gasnarcose ipv een "normale" narcose.

Gelukkig heb ik nog wel even(kitten is nu 8 weken) maar ik wil graag dat ze gezond is én blijft, daarom wil ik me nu al inlezen hierover!

Groetjes Tamara(en Izzy).
Izzy the Mischievous Kitten
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: MDR(1) bij katten?

Bericht door pinguin »

Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar zo wie zo is gasnarcose beter voor de kat als die gecastreerd word

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: MDR(1) bij katten?

Bericht door castratenkoor »

Ook nog nooit van gehoord en nog nooit mee te maken gehad. En ik heb vanaf 1980 toch heel wat katten met witte sokjes gehad. Lijkt mij eerlijk gezegd broodje aap verhaal. Gezondheid zit hem niet in de tekening van een dier. Erfelijke aandoeningen zit hem in keuze van voorouders. En daar is meestal weinig van te zeggen bij een HTK - katje.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: MDR(1) bij katten?

Bericht door Rik »

"White feet don't treat" is zeker wel een uitdrukking die op waarheid in berust. Maar dat is bij honden en dan met name de Collie-achtige.

Bij katten heb ik ook nog nooit van MDR1 gehoord. Maar katten kunnen het schijnbaar (in zeldzame gevallen) ook hebben. Maar dat is dus echt zeldzaam. En het heeft inderdaad niets te maken met witte voetjes. Die term is bij honden zo ontstaan doordat het gen veel voorkomt bij Collie-achtige rassen en die hebben nu eenmaal vaak witte voetjes.

Het feit dat ik niet één artikel kan vinden over MDR1 bij een kat geeft in ieder geval wel die zeldzaamheid aan.

Wel kan een kat ook verkeerd reageren op entingen en anti-vlooienmiddelen. Entingen is in principe het inspuiten van de ziekte en anti-vlooienmiddelen zijn gewoon gif. Dat moet zo'n lichaampje dan ook maar kunnen verwerken. En soms gaat dat (helemaal) verkeerd.

Vandaar dat ik altijd alleen de eerste twee kitten-entingen laat geven en nog eenmaal de jaarenting. Daarna ga ik er vanuit dat de kat goed beschermd is en je kunt eventueel op 3 of 4 jaar gaan titeren.

En preventief anti-vlooienmiddel doe ik al helemaal niet. Dat is echt gif. Ik heb liever een keer een huis vol vlooien (en dat ik dan behandel) dan dat ik ze zoveel keer per jaar preventief gif toedoen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
IzzytheMischievous
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 apr 2019 14:26

Re: MDR(1) bij katten?

Bericht door IzzytheMischievous »

Bedankt voor de reacties, dat klinkt al geruststellend. Ik twijfelde een beetje mar omdat ik er inderdaad ook niks over kan vinden dacht ik al dat het weinig voor zou komen.

Voor de castratie ga ik sowieso kijken voor een gasnarcose.

Qua entingen ben ik het wel met je eens Rik. Het betreft sowieso binnen katten die alleen buiten komen in afgezette tuin en dakterras, zonder in contact te komen met vreemde dieren. Dus jaarlijks enten is ook niet mijn ding, enkel zorgen voor een goede basis bescherming.
Izzy the Mischievous Kitten
Plaats reactie