Help... na castratie lusteloos

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Heleeeenx
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2019 20:11

Help... na castratie lusteloos

Bericht door Heleeeenx »

Onze kat Nala is gister gestiriliseerd. Daarnaast moet ik haar ogen nu zalven omdat ze hier een beschadiging aan heeft. Ze houdt er niet van om opgetild te worden, gister was dit dus erg lastig omdat ze weg probeerde te komen bij het zalven. Vandaag is ze erg suf en lusteloos. Ze ligt op één plek, heeft steeds haar oogjes dicht en eet alleen lekkere snacks, maar haar natvoer/brokjes niet. Drinken doet ze wel. Ze krijgt ook metacam als pijnstiller. Vandaag gaat oppakken heel makkelijk en ze laat zich als het ware als een zoutzak pakken. Ik heb de dierenarts gebeld maar zij zeiden dat ik me niet echt zorgen hoef te maken als ze wel eet en drinkt. Toch maak ik me zorgen om haar futloosheid. Heeft iemand ervaring met het gedrag na de ingreep. Is het normaal dat ze zo suf en moe is?
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help... na castratie lusteloos

Bericht door pinguin »

Ogen beschadigd ma sterilisatie? Hoornvlies beschadigd? Wat voor oogzalf heb je gehad?

Een kat die zo lusteloos is zou ik onmiddellijk de dierenarts voor bellen. En mort de dierenarts die geopeerd heeft een kat zal niet snel laten laten zien dat er wat mis mee is maar doen ze het wel is het vaak ook echt wel mis.

Het is normaal na zn ingreep dat ze wat rustiger zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help... na castratie lusteloos

Bericht door Zotvanpoezen »

Die lusteloosheid is inderdaad abnormaal. Al mijn katten waren na de castratie (zelf de poes) tegen de avond weer heel levendig. Ze moesten wel een halve dag bij de da blijven onder toezicht en onder een infrarood lamp. Pas als ze goed wakker waren mocht ik ze ophalen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help... na castratie lusteloos

Bericht door Rik »

De ogen van een kat blijven open bij een narcose. Daarom moeten deze tijdens de operatie gezalfd of gedruppeld worden om uitdroging tegen te gaan. Soms raakt de assistent (die dat moet doen) hierbij het oogvlies.

Suf en lusteloos is natuurlijk altijd een grote reden voor zorgen. Het kan een nawerking zijn van de narcose maar apathie (en b.v. verminderde eetlust) zijn ook bijwerkingen van metacam. Je weet zeker dat je onder de aanbevolen dosis zit? Overdosis metacam geeft weer hele andere problemen (met de nieren). Hoe ziet de wond eruit?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help... na castratie lusteloos

Bericht door pinguin »

Rik dat snap ik waarschijnlijk bij Simba ook gebeurd.
Maar als beide ogen beschadigd zijn dan vind ik dat toch een fout van de assistente die te hard handig te werk is gegaan met zalven tijdens de narcose.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help... na castratie lusteloos

Bericht door Rik »

Beschadiging van een oog is sowieso een fout van de assistent. En één kan een foutje zijn maar twee is dan toch wel erg slordig. Het kan zijn door het per ongeluk aanraken tijdens het zalven maar het kan ook komen door te weinig (of zelfs helemaal niet) zalven.

Ik begrijp trouwens niet dat ze daar nog niet iets op hebben gevonden (ogen open bij narcose). Bij mensen plakken ze de ogen dicht (als ze daar niet hoeven te zijn). Nu is dat bij dieren wat lastiger maar ze zouden de ogen toch wel op een andere manier kunnen sluiten. Zelfs de ogen dichthouden met de hand (of kapje) lijkt mij al voldoende.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Help... na castratie lusteloos

Bericht door pinguin »

Daarom mijn vraag aan TO of jet hoornvlies is beschadigd bij 1 of 2 ogen? En welke zalf er is mee gegeven.

Hoop dat TO vandaan nog langs komt met een up-date of uitleg

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Help... na castratie lusteloos

Bericht door Embillie »

Mijn Maggy was dezelfde middag nadat ik haar ophaalde alweer het huis op zijn kop aan het zetten.

Ik zou het heel goed in de gaten houden, sommige katten (net als mensen) kunnen beroerd worden van narcose, maar het kan ook wat anders zijn (slechte/overgevoeligheids reactie op medicijnen, infectie, slecht geopereerd).
Als je het niet vertrouwd, gewoon even langs de DA gaan
Plaats reactie