Verandering poes na sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Verandering poes na sterilisatie

Bericht door Embillie »

Hoi iedereen,
Nu iets meer dan een week terug heb ik mijn 20 weken oude poes Maggy laten castreren. Haar eierstokken zijn weggehaald.
De operatie verliep heel mooi, haar herstel ook. Het litteken ziet er goed uit.

Voor de sterilisatie was zij 1 brok energie. Van 9 tot 5 was ze bijna nonstop aan het spelen. Ze kon er geen genoeg van krijgen!
Nu is ze nogsteeds de draak die ze daarvoor was, maar een heel stuk kalmer.
Ze heeft meerdere keren per dag nog (zeer) hypere buien, maar kan nu ook wel eens rustig uit het raam turen of zelfs een ontspannen middagdutje doen; wat ze voorheen wel leek te proberen, maar uit onrust nooit langer dan 5 minuten vol hield. Tegenwoordig lukt dat haar wel 2 uur.
Daarnaast is ze altijd aanhankelijk geweest, maar nu nog meer. Haar tedere kant is wat meer op de voorgrond komen te liggen.

Ze kijkt in rust veel relaxter uit haar ogen, die staan niet meer zo vaak op standje adrenaline. Ik vermoed dat zij door haar hormonen zo druk was dat ze niet meer kon stoppen tot ze uitgeput was. Ik zie dat ze nu echt geniet als ze op de bank aan het luieren is!

Verder is ze kwa karakter en acties niet veranderd, gewoon vaker haar rust accepteren en er ook van genieten. Ik ben blij voor haar dat ze dit nu kan, ik kan me inbeelden dat het voor haar zo een stuk fijner en evenwichtiger is.

Maar; hormonale veranderingen schijnen toch na minstens een maand echt zichtbaar te zijn? Nu geef ik toe, Maggy was kwa energie wel 1 van de extremere types in mijn ervaring. Drukker dan een gemiddeld kitten.
En dat vond ik prima hoor, niks mis mee.
Ik ben veel thuis dus was zelf ook tussen ochtend en avond met haar bezig.
Misschien valt het daarom meer op, haar gedrag nu is van een gemiddelde kitten in mijn ervaring.

Zijn er meer mensen die zo rap na castratie hun kat rustiger hebben zien worden? En nog aanhankelijker? Soms lijkt ze wel verliefd op me. Maar dat ben ik natuurlijk ook op haar ❤

Ik zou het leuk vinden jullie ervaringen te horen!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verandering poes na sterilisatie

Bericht door Dinky »

Ik heb er geen ervaring mee maar dat komt omdat ik volwassen poezen uit het asiel heb gehaald ;-)
Het klinkt wel als een hele fijne verandering :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Verandering poes na sterilisatie

Bericht door Mleen »

Ze zijn bij ons niet per se rustiger geworden, maar inderdaad wel nog aanhankelijker, voor zover dat nog kon haha!
Nina ligt het liefst de hele dag spinnend bij mij op schoot en Spookje die heeft van die buien dat ze echt helemaal los gaat: dan komt ze heftig kopjes geven, krijg ik liefdesbeetjes in mijn hand en wil ze mijn gezicht likken.

Zo lief haha! 🥰

Fijn dat de castratie bij Maggy goed is gegaan! 😊
Laatst gewijzigd door Mleen op 14 feb 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verandering poes na sterilisatie

Bericht door Rik »

Ik kan me niet herinneren dat het gedrag echt veel gewijzigd is na de castratie van Bono en Yuna. Die sliepen voor de castratie volgens mij ook al veel.

Ik denk ook dat het erg per kat kan verschillen. Het kan zijn dat ze al wat last van de hormonen begon te krijgen, voor de castratie, en dan is het natuurlijk al erg snel wel een verschil. Het is ook zo dat het wel een aantal weken duurt voordat de hormonen echt allemaal verdwenen zijn, maar omdat de aanmaak van hormonen gestopt is, denk ik wel dat je al direct verschil kunt zien (maar daar heb ik dus geen ervaring mee).

Vergelijkbaar topic om eens na te lezen:
Hoe veranderde jullie poes in gedrag na sterilisatie?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Embillie
Poema
Poema
Berichten: 234
Lid geworden op: 09 okt 2018 00:54

Re: Verandering poes na sterilisatie

Bericht door Embillie »

Bedankt voor de link! Die ga ik zo lekker rustig doornemen. Ben erg benieuwd wat de bevindingen van anderen zijn.
En leuk om te lezen hoe jullie katten reageerden.

En Maggy begon zeker al te puberen, dat hebben mijn voeten wel geweten!
Maar dat word ook wel weer minder.
Als ik wegloop begrijpt ze direct dat ze te ver is gegaan dus daar maak ik me geen zorgen over.
Daarnaast wil ze soms wat schooieren maar daar geef ik toch nooit aan toe.
Verder heeft ze alleen maar mooi gedrag, althans gedrag wat bij ons toegestaan is.

Fijn om in ieder geval te horen dat het niet abnormaal hoeft te zijn. Vanwege alles wat ik meegemaakt heb samen met Billie ben ik soms nog wat hyperalert.
Dat was een hele zorgelijke tijd en kort geleden, dat moet nog slijten.
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Verandering poes na sterilisatie

Bericht door Emmajoja »

Ik heb ze net ook laten doen. Maar bij mij geen echte verandering. Ze spelen nog steeds veel. Misschien iets minder lang, maar ze worden natuurlijk ook ouder. Hihi

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Plaats reactie