Inwendig balletje?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gebruikersnaam
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2018 15:09

Inwendig balletje?

Bericht door Gebruikersnaam »

Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden hebben wij een prachtige rode kater genaamd Poes bij ons wonen. Hij is ongeveer 5 jaar oud, veel meer dan dat weten we niet over hem.

Hij is gecastreerd, maar ik vraag me af of dat wel 'goed' is gedaan. Poes raakt tijdens het melken altijd seksueel opgewonden en gaan dan rijden. De eerste keer dat hij dit deed rook ik ineens een vreemde geur, was hij klaar met melken en ging hij aan zijn piemeltje likken en vervolgens aan het spul dat hij had achtergelaten op de bank. Wanneer hij tijdens het melken weer gaat rijden, proberen we hem een beetje af te leiden zodat het niet weer zo ver komt. Ik vraag me af wat het goedje is en of hij niet toevallig nog een balletje in zijn lichaam heeft zitten. Dat zou het wel verklaren, en als dit het geval is lijkt het me goed dat er iets aan gedaan wordt.

We moesten toevallig met hem een paar keer naar de DA voor iets anders en heb dit toen aangegeven. De eerste DA heeft gevoeld maar kon zo snel geen balletje vinden in zijn liezen en buik. Mocht hij ooit geopereerd moeten worden, zouden ze dit mee kunnen nemen. De tweede DA gaf aan dat het zou kunnen dat hij veel te laat is gecastreerd en dat het dan nog steeds mogelijk is dat er vocht uit komt. Hij vermoedde niet dat er nog een balletje aanwezig was omdat Poes een smal koppie heeft, volgens hem hebben ongecastreerde katers een veel bredere kop.

Iemand die dit ook ooit heeft meegemaakt? En wie heeft e reen idee wat het zou kunnen zijn en wat er mee moeten doen? Alvast bedankt! :cathappy:
Gebruikersavatar
Baya
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 apr 2018 21:33

Re: Inwendig balletje?

Bericht door Baya »

Het kan wel eens voorkomen dat de castratie niet in zijn geheel gelukt is dat er een klein stukje is achter gebleven ondanks dat de balletjes niet meer zichtbaar zijn. Dit kan dit soort verdrag verklaren, ( is helaas niet altijd makkelijk terug te vinden)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Inwendig balletje?

Bericht door Zotvanpoezen »

Dat "vrijen" met een zacht dekentje tijdens het melken hoeft niet te betekenen dat er nog een balletje in hem zit. Ik heb ook een kat die dat doet. (Jaja, het is weeral Filou) Ondertussen pakt hij dat dekentje ook stevig beet, zoals een kater met een poes haar nekvel doet. En dan "kneedt" hij met zijn 4 pootjes! Met het dekentje onder hem op een hoopje. Maar bij hem komt er niets uit. Ik laat hem gewoon doen, daarna slaapt hij als een blok. Ik moet er wel bij zeggen dat deze kat redelijk territoriaal is en veel sproeit buiten (en soms binnen als hij stresst of gefrustreerd is)Maar hij is wel op 6 maanden gecastreerd.
Ik zou Poes ook gewoon laten doen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Gebruikersnaam
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2018 15:09

Re: Inwendig balletje?

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor jullie reacties. Ik vind het vrijen op zich niet zo erg, het blijft toch een mannetje en die vinden hun eigen piemels gewoon interessant denk ik. Dat er spul uit komt maakt het vervelend, het stinkt behoorlijk. Op zijn eigen denken vind ik het prima, maar hij doet het op alles wat zacht voelt (bed, op mijn lekker zachte truien, op mij als ik bv een onesie aan heb). Hij doet verder niet alsof hij een poes pakt, het is gewoon melken en seksbewegingen maken met zijn achterwerk. Ik heb hem ook nog nooit zien kneden zonder te gaan vrijen.

Ben vandaag terug gekomen van vakantie, daar raakte ik heel toevallig met een dierenarts aan de praat. Die vroeg of zijn urine heel erg sterk ruikt, dat is een heel duidelijke aanwijzing dat een kater niet gecastreerd is. Dit is niet het geval, dus waarschijnlijk is het vocht uit de prostaat wat er uit komt. Waarschijnlijk heeft Poes zich dit gedrag als gewoonte aangeleerd, en de DA raadde het ons aan om hem dus te laten stoppen wanneer hij het weer doet. Ik vind het wel zielig om hem steeds te laten stoppen met melken (en dus vrijen), het overkomt hem echt en hij doet het niet expres, maar je gaat echt over je nek van die geur.

Poes heeft ook een behoorlijke hartruis waarvan we nog niet weten of die vanuit een hartziekte wordt veroorzaakt. Mochten we dit uit gaan zoeken dan zal hij waarschijnlijk een echo krijgen. Zal dan de echoscopist even vragen of die even snel met het echo-apparaat in zijn liezen wil kijken. Dan weten we het 100% zeker :-)

@zotvanpoezen: die van ons lijkt ook heel territoriaal. Hij vecht ook vaak met een buurtkat, kwam laatst weer met gehavende vacht, krabwonden en een gespleten nagel thuis. Sproeien doet hij (in huis) gelukkig niet
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Inwendig balletje?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik vind het toch niet normaal dat er stinkend spul uitkomt. Kan op een ontsteking wijzen. Heeft dat vocht een kleur en is het slijmerig? of is het gewoon doorzichtig en waterachtig? Hem doen stoppen vind ik ook zielig. Ik zou eerder proberen te achterhalen waarom het stinkt.
Mijn kat heeft toevallig ook (licht) hartruis.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Inwendig balletje?

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik heb wel de indruk dat het bij jouw kat wel erg vaak voorkomt dat hij dit gedrag vertoont. De mijne kan ook kneden in een zacht dekentje of zachte trui zonder dat hij seksueel opgewonden geraakt. En het gebeurt maar heel af en toe. Ik heb hier enkele boeken die geschreven zijn door een kattengedragstherapeute, en ze zegt dat als de kat het echt zo vaak en met alles doet, dat dit een teken van frustratie is. Toen hij het de eerste keer deed kan het zijn dat dit hem een ontspannen gevoel gaf, en dat hij dit nu telkens doet om zich goed te voelen. Zoals een drugverslaving dus. Ik heb nog een oude foto gevonden van mijn kat "in actie".

Afbeelding
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Inwendig balletje?

Bericht door castratenkoor »

Bij twijfel kun je een bloedonderzoek laten doen. Daarin kunnen ze meten of er testosteron in het bloed aanwezig is. Heb ik wel eens gedaan bij een kater die al met 12 weken was gecastreerd. Bloed wees uit 0,0 testosteron en dus geen achtergebleven bal. Dan heb je tenminste zekerheid.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Inwendig balletje?

Bericht door Zotvanpoezen »

Kan een correct gecastreerde kater soms ook testosteron hebben? Als ik Filou elke dag zo grondig zijn territorium zie besnuffelen en besproeien, en soms ook zo woest een vreemde kat zie verjagen, denk ik toch dat hij wat overdrijft met zijn territoriumdrift. Telkens als hij binnen zit en door het raam kijkt en hij ziet buiten een kat lopen, stormt hij naar buiten om die te verjagen. Hij kan niet goed zien (kijkt scheel), en dus is het altijd 1 van mijn andere katten die daar loopt en merkt hij het pas als hij er kort genoeg bij staat. Dan kijkt hij zo verbaasd dat het geen indringer is, maar een bekende, haha.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Gebruikersnaam
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2018 15:09

Re: Inwendig balletje?

Bericht door Gebruikersnaam »

Het spul is doorzichtig en niet slijmerig. Waarschijnlijk geen anaalklieren die hij leegdrukt, want dat is bruin heb ik begrepen. Hij heeft ooit een keer een druppeltje verloren toen hij nog niet 'klaar' was. Dat rook naar niks. Maar als hij doorgaat tot hij er klaar mee is en er dus een plasje van het spul uit komt, stinkt het wel.

Het zou zomaar kunnen dat hij gefrustreerd was of is. We hebben hem nu een paar maanden en weten niet wat hij heeft meegemaakt. Is hier aan komen lopen met (ik denk) verbrande kussentjes met kloven er in en een rottende grasspriet in zijn neus. Dierenambulance wilde hem niet mee nemen want niet gewond, hij staat overal aangemeld maar niemand lijkt hem te missen en hij was ook niet gechipt, dat is zowel door de ambulance als door de DA gecontroleerd. Hij lijkt wel erg tevreden te zijn bij ons. Voelt zich echt veilig en ik merk duidelijk dat hij aan ons is gehecht. Hij is aardig naar het bezoek in huis, eerst afwachtend maar komt al vrij snel snuffelen en kopjes geven. Op schoot liggen, diep gaan slapen en echt kroelen doet hij alleen bij mij en vriend. Hij lijkt dus best wel gelukkig te zijn en komt niet gefrustreerd over. We hebben voldoende speelgoed, een krabpaal, een feromonenstekker voor wanneer hij overstuur thuis komt als hij weer eens een aanvaring heeft gehad met een buurkat - hij mag naar buiten en doet/wil dit ook regelmatig. Ik denk dat hij dit gedrag misschien ontstaan is bij zijn oorspronkelijke baasje?

Bloedtest is misschien ook wel een goed idee. We weten niet hoe oud hij is, ergens tussen de 3 en de 8. Heb ergens gelezen dat het raadzaam is katten vanaf X leeftijd jaarlijks een bloedtest te laten doen. Maar vind het best lastig, we zijn inmiddels al best wel heel veel geld kwijt aan dierenartskosten, ik denk zo'n 400 euro in 3 maanden tijd. Scheelt wel dat de eigenaar die terug moet betalen wanneer hij de kat terug wil, maar ik verwacht (en hoop) eigenlijk niet dat dat nog gaat gebeuren.
Plaats reactie