Krols na pil

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Krols na pil

Bericht door Mleen »

Waarom wil je zo graag een nestje fokken voor je kinderen?

Waarom niet naar een erkende fokker gaan die weet wat hij doet? Dan geef je een al bestaan nestje een mooi thuis en je zadelt je eigen poes niet op met allerlei gezondheidsrisico’s. 🙂
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Wimh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2019 15:19

Re: Krols na pil

Bericht door Wimh »

Ik ben bekend met de risico’s van de kattenpil. Die heb ik uitvoerig met de dierenarts besproken.
De kattenpil kan bij langdurig gebruik het risico’s op tumoren in de melkklieren vergroten. Op jonge leeftijd en voor een korte tijd is dat risico echter zeer gering enig elk geval minder riskant voor de gezondheid van de kat dan een te vroege dekking.

Maar als gezegd, daar ging de vraag niet over. Als ik iets over de risico’s van de kattenpil had willen weten had ik daar wel een vraagover gesteld.
Wimh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2019 15:19

Re: Krols na pil

Bericht door Wimh »

Mleen schreef: 03 jan 2019 20:27 Waarom wil je zo graag een nestje fokken voor je kinderen?

Waarom niet naar een erkende fokker gaan die weet wat hij doet? Dan geef je een al bestaan nestje een mooi thuis en je zadelt je eigen poes niet op met allerlei gezondheidsrisico’s. 🙂
Daar hebben we de volgende bemoeial die een antwoord wil geven op een niet gestelde vraag.

Zeer irritant.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Krols na pil

Bericht door Mleen »

Ik geef je geen antwoord, omdat ik geen antwoord heb op je vraag helaas.

Ik stel je wel een aantal vragen terug, puur uit interesse.
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Krols na pil

Bericht door pinguin »

Ga lekker naar Fokker goed Ga je geen antwoorden vinden..

Of bel de dierenarts

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Krols na pil

Bericht door Zotvanpoezen »

Je leest niet wat ik geschreven heb. Ik heb geen 3 katten uit eigenbelang zoals jij een nestje wil uit eigenbelang, maar omdat het sukkelaartjes zijn die het slachtoffer waren van mensen die hun overtollige katten gewoon in een bos of nabij een boerderij dumpen. Ik heb bovendien nooit beweerd dat er teveel katten in gans de wereld waren, maar ik bedoelde dat de overtollige katten in de asielen verzameld zitten of gewoon laf gedumpt worden. En mij aanraden om mijn katten te laten inslapen bewijst dat je niet echt van katten houd. Verder hoop ik dat je geen commentaar meer op dit forum geeft want hier is geen plaats voor trollen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krols na pil

Bericht door castratenkoor »

Wimh schreef: 03 jan 2019 17:44
Mensen die katten houden en vervolgens roepen dat er teveel katten op de wereld zijn lijken me net zo hypocriet als automobilisten die klagen over teveel auto’s.
Een levend dier een thuis bieden lijkt mij geen vergelijking met autobezit. Ja ik heb 8 katten en nee die heb ik geen van allen zelf op de wereld gezet. Ik bied ze een liefhebbend thuis. Katten met een thuis zijn geen overtollige katten en suggereren dat die dan maar in moeten slapen is natuurlijk een zeer kromme redenatie. Katten in asiel, opvang, zwerfkatten dat zijn overtollige katten die heel graag een fijn thuis zouden krijgen.

Over de gezondheid van a.s. moeder is al het een en ander "besproken". Maar dan nu ook nog even over de nakomelingen. U wilt fokken met dit poesje, dan mag ik aannemen dat ze van een erkend fokker komt, een goede stamboom heeft en gekocht is als fokpoes. In dat geval lijkt de fokker de eerst aangewezen persoon om u te begeleiden.
In hoeverre heeft u zich verdiept in:

- erfelijke ziektes en aandoeningen - is a.s. ma getest?

- DNA - is er goed gezocht naar een geschikte kater of gaat u naar de toevallig het dichtst bij wonende dekkater

- is de a.s. vader getest op erfelijke ziektes en aandoeningen?

Wat ik er verder van begrijp is dat poes aan de pil is geweest en dat ze na het stoppen liefst acuut krols moet worden. En dan meteen laten dekken bij de eerste krolsheid? Lijkt mij heel onverstandig. Grote kans op miskraam of te vroeg geboorte en geboorte-afwijkingen enz. enz.

Dit is een heel fijn forum waar veel informatie gedeeld wordt om van onze huisgenoten lieve, tevreden, gezonde, blije wezentjes te maken. Ik heb al vanaf 1980 katten en ik heb ook wanproducten van slechte raskatten-fok opgevangen. Dat veroorzaakt heel veel leed, zowel voor het dier in kwestie als voor de verzorger. En vaak werden ze niet oud. Erg triest want juist die "kneusjes" daar ga je zielsveel van houden.

Op uw vraag kan ik geen antwoord geven - mijn advies zou zijn : wacht geduldig af en laat de natuur zijn gang gaan. En laat haar pas dekken bij de 3-de krolsheid. Geef het lijfje de kans eerst de medicijnen goed kwijt te raken. En bezint eer ge begint.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Wimh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2019 15:19

Re: Krols na pil

Bericht door Wimh »

8 katten!

Mijn God.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krols na pil

Bericht door castratenkoor »

Ja 8 katten - ik geef 8 katten een gezond en gelukkig leven. Door niet in te gaan op wat ik u aanreik, zegt u mij al genoeg. Dat wordt dus een willekeurige ongeteste kater op een willekeurige ongeteste poes. En dat heeft niks te maken met fokken - dat is slechts vermeerderen. Blind voor het belang van het desbetreffende dier en de nakomelingen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krols na pil

Bericht door Dinky »

Beste Wim,

Hier op het forum hebben wij geen katten die nestjes krijgen maar katten die voor de eerste krolsheid zijn geholpen. Hierdoor hebben onze katten geen verhoogd risico op kanker door het gebruik van de poezenpil.
U geeft aan dat ze de pil kreeg omdat ze anders zwanger zou worden. Dit wekt de suggestie dat er een ongecastreerde kater in huis rond loopt want anders was dit risico op zwangerschap er niet geweest.

Castratenkoor stelt dan ook heel terecht dat het belangrijk is om de ouders te testen op erfelijke ziektes om er voor te zorgen dat de kittens zo gezond mogelijk ter wereld zullen komen. Hoe lang het duurt voor de poes weer krols wordt is koffiedik kijken. Het is nu winter dus het is mogelijk dat ze pas krols wordt wanneer het weer voorjaar wordt. Het is niet voor niets dat het 'kittenseizoen' in het asiel halverwege het voorjaar begint. In de winter worden er nou eenmaal minder kittens geboren. Daarnaast geldt dat de hormoonhuishouding van de poes volledig door de war is geschopt door de poezenpil en dat nou eenmaal tijd nodig heeft om te herstellen.

Aangezien je lijkt te gaan voor 'zomaar' en nestje en geen erkende fokker bent met de mogelijkheid en kwaliteitsvereisten van een stamboom neem ik aan dat jij je goed hebt verdiept in alle kosten die komen kijken bij een nestje kittens? Denk aan de kosten van een spoedkeizersnede in de nacht in het weekend, kosten en tijd wanneer kittens niet zelfstandig bij de moeder kunnen drinken en je ze dus iedere 2 uur de fles moet geven (ook in de nacht en tijdens werktijden), kosten van de entingen, ontwormingen enzovoorts?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Wimh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2019 15:19

Re: Krols na pil

Bericht door Wimh »

Dinky schreef: 04 jan 2019 11:54 Beste Wim,

Hier op het forum hebben wij geen katten die nestjes krijgen maar katten die voor de eerste krolsheid zijn geholpen. Hierdoor hebben onze katten geen verhoogd risico op kanker door het gebruik van de poezenpil.
U geeft aan dat ze de pil kreeg omdat ze anders zwanger zou worden. Dit wekt de suggestie dat er een ongecastreerde kater in huis rond loopt want anders was dit risico op zwangerschap er niet geweest.

Castratenkoor stelt dan ook heel terecht dat het belangrijk is om de ouders te testen op erfelijke ziektes om er voor te zorgen dat de kittens zo gezond mogelijk ter wereld zullen komen. Hoe lang het duurt voor de poes weer krols wordt is koffiedik kijken. Het is nu winter dus het is mogelijk dat ze pas krols wordt wanneer het weer voorjaar wordt. Het is niet voor niets dat het 'kittenseizoen' in het asiel halverwege het voorjaar begint. In de winter worden er nou eenmaal minder kittens geboren. Daarnaast geldt dat de hormoonhuishouding van de poes volledig door de war is geschopt door de poezenpil en dat nou eenmaal tijd nodig heeft om te herstellen.

Aangezien je lijkt te gaan voor 'zomaar' en nestje en geen erkende fokker bent met de mogelijkheid en kwaliteitsvereisten van een stamboom neem ik aan dat jij je goed hebt verdiept in alle kosten die komen kijken bij een nestje kittens? Denk aan de kosten van een spoedkeizersnede in de nacht in het weekend, kosten en tijd wanneer kittens niet zelfstandig bij de moeder kunnen drinken en je ze dus iedere 2 uur de fles moet geven (ook in de nacht en tijdens werktijden), kosten van de entingen, ontwormingen enzovoorts?
Daar hebben we de volgende dominee. Ook 8 katten om het kattenoverschot te bestrijden?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Krols na pil

Bericht door Zotvanpoezen »

jij snapt het dus echt niet hé. Negeren, die trol. Einde discussie !
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Krols na pil

Bericht door Mleen »

Wauw, deze zou ik dus echt niet meer van informatie voorzien... 😵
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Wimh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2019 15:19

Re: Krols na pil

Bericht door Wimh »

Mleen schreef: 04 jan 2019 12:05 Wauw, deze zou ik dus echt niet meer van informatie voorzien... 😵
Dat is ook niet gebeurd hoor.

Ik kreeg slechts irrelevante hypocriete preken van mensen die vinden dat er geen nestjes mogen worden gefokt en zelf 8 katten houden.

Voor de dominees: ik ben een redelijk ervaren fokker. Alle informatie die ongevraagd werd verstrekt is me bekend, hoewel niet alles klopte. Zeer juist was de opmerking dat je na stoppen met de kattenpil niet direct een kat moet laten dekken. Dat was ook niet de bedoeling.

Ik begrijp dat die een forum is voor kattenliefhebbers. Daar is niks mis mee, ben ik zelf ook, maar voor deskundig advies moet je hier eenvoudig niet zijn. Inmiddels vond ik een antwoord op mijn vraag elders.

Groet aan alle poezenlovers.
11joep09willem
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 aug 2018 10:10

Re: Krols na pil

Bericht door 11joep09willem »

Ik heb zelf nooit nestjes gehad, maar wel raskatten gehad en voor raskatten zijn fokkers nodig (trouwens ook voor andere katten, maar hen noemen we meestal geen fokker).
Ik vind de vraag van de TS dan ook een hele normale en vind de reactie van Rik (en later van de andere mensen) behoorlijk onbeleefd (laat ik het netjes houden).

TS, ik heb geen antwoord op je vraag en ik adviseer je om een raskattenvereniging te raadplegen (Mundikat, Neocat, Felikat, enz..). Daar zitten ervaren fokkers die je vast wel kunnen vertellen hoelang het gaat duren voordat de krolsheid terugkomt want ik zou niet een of andere kunstgreep gaan proberen, maar afwachten wat de natuur doet.
En dan je laten registreren bij een raskattenvereniging want anders wordt het waarschijnlijk lastig om een goede dekkater te vinden en stambomen kun je anders ook niet krijgen.
Word alsjeblieft niet de zoveelste broodfokker zoals er al zoveel op Marktplaats zijn.
En laat de poes testen op HCM, PKD, FIV/FeLV voordat ze naar de kater gaat.

Zotvanpoezen vindt dat nestjes alleen voor ervaren fokkers zijn. Beetje vreemd commentaar want niemand begint als ervaren fokker.
En Rik, wanneer de pil werkelijk zo erg zou zijn dan zouden niet alle fokkers de pil geven want de meeste fokkers houden van hun katten en zullen ze niet aan zulke risico's blootstellen. En de moeders van de raskatten die ik heb gehad zijn allemaal oud geworden.
Plaats reactie