Hoe zit het met de vruchtbaarheid na castratie?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Hoe zit het met de vruchtbaarheid na castratie?

Bericht door Lonica »

Gisteren is een van mijn kittens van bijna vijf maanden gecastreerd. Zijn zusjes mogen pas als ze zes maanden zijn. Bestaat er in de tussentijd nog een kans dat zij door hun broer gedekt worden? Hij vertoonde vlak voor zijn castratie lichte verschijnselen van geslachtsrijpheid. Hij begon een beetje met flemen en ik heb hem een keer zijn tanden in de nek van een van zijn zussen zien zetten. Maar geen sproeien, rijgedrag of andere voortekenen.

Ik begrijp dat je normaal gesproken met nog zes weken vruchtbaarheid rekening moet houden, maar geldt dat ook voor een kitten die net een beetje op de grens van geslachtsrijpheid kwam?
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoe zit het met de vruchtbaarheid na castratie?

Bericht door Rik »

Ja, in principe wel. En ook duurt het even voordat de hormonen uit het lichaam zijn. Ik heb zelfs ergens gelezen 6-8 weken. Nu denk ik niet dat ie direct op de dames zal springen maar voorzichtigheid is wel geboden. Hou dus zijn gedrag goed in de gaten.
Wist je dat… katers ook na de castratie nog tot wel 6 weken vruchtbaar blijven? Zaak dus om hem niet direct bij de niet-gecastreerde dames te laten! Ook als dit zijn zusjes zijn!
http://www.purrfectcat.nl/je-kat-castreren/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lonica
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 jul 2018 11:01
Locatie: Spanje

Re: Hoe zit het met de vruchtbaarheid na castratie?

Bericht door Lonica »

De castratie is nu 10 dagen geleden en hij vertoont geen enkel teken van hormonaal gedrag. Ik denk toch dat het allemaal nog niet echt op gang was gekomen bij hem.
Personeel van Isa, Manu en César (mei 2018)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Hoe zit het met de vruchtbaarheid na castratie?

Bericht door pinguin »

Wat Rik zegt maar zeker nu na 10 dagen zal de productie echt wel nemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie