4.5 maand te jong?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

4.5 maand te jong?

Bericht door fempie-1990 »

hallo allemaal

Ff een vraagje. Ik heb 2 katjes van 4.5 maand(broer en zus). mijn katertje begon vandaag ineens een klein beetje rij bewegingen te maken op zijn zusje. Zij reageerde hier eigelijk niet op en haar staart bleef naar beneden. Moet ik alsnog bang zijn dat hij er echt op springt? Ik heb aankomende dinsdag 23-1 een afspraak bij de dierenarts om ze allebei te laten helpen dus opzich laat ik er binnekort wel wat aan doen. of moet ik nu sneller een afspraak maken? . ik hoor van verschillende mense dat ze 4.5 maand vroeg vinden om te laten helpen (vooral voor een poesje) . maar ja eennkater is nog 6 weken vruchtbaar na een castratie. dus om alleen hem te laten helpen is ook niet handig want dan zal je net zien dat volgende week het vrouwtje krols word..

Ik weet het de niet zo goed

gr Femke
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Dinky »

Aankomende dinsdag lijkt mij vroeg genoeg ;-)

Ja, 4,5 maand is jong maar wanneer het katertje op zijn zus begint te rijden is het wel noodzakelijk om geen incestnest te krijgen.
De sophia vereniging geeft aan dat 4 maanden mooie leeftijd is: https://www.sophia-vereeniging.nl/huisd ... castratie/

In België is het zelfs verplicht om te castreren voordat ze het nest of asiel verlaten dus dan gebeurt het al op een leeftijd van 8 tot 12 weken. Ook in Nederland kan het keuze van asiel zijn om ze alleen gecastreerd de deur uit te doen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door fempie-1990 »

de dierenarts had ook gezegt . mannetje bij 5 maanden en vrouwtje jij 6 maanden . maar als alternatief allebei 4.5 maand. maar toen ik een afspraak wilde maken zei de assistente wel dat het vroeg was en dat ze poesjes bijna nooit doen zo vroeg. poesjeis ook nog wel stukje kleiner dan het katertje . maar ga er van uit dat alles goed komt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door castratenkoor »

4,5 maand is prima zowel voor poes als kater. Heel verstandig juist als je broer en zus in huis hebt. Mijn poesje Clarie is ook met 4,5 maand gecastreerd en dat is prima verlopen. Ze sjeesde de volgende dag al weer rond alsof er niks gebeurd was.

Er zit wel veel verschil in hoe dierenartsen daarmee omgaan merk ik. Clarie had een piepklein sneetje van 1,5 cm. Je ziet soms ook wonden van 5-6 cm. Dat verschilt dan ook flink met hoeveel napijn ze hebben en hoe snel ze opknappen. En niet iedere dierenarts heeft (veel) ervaring met zo jong castreren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Cerna »

Ik zou alleen het katertje laten castreren en mocht poes dan toch krols worden - wat me rijkelijk vroeg lijkt op deze leeftijd, maar het schijnt te kunnen - dan kun je haar direct na de krolsheid laten castreren.
Mocht ze dan zwanger zijn dan worden de vruchtjes gelijk geaborteerd.
Jouw dierenarts heeft ook geen ervaring met zo jong castreren anders zou hij niet zo reageren dus dan zou ik dat risico niet nemen tenzij het echt niet anders kan.

Ik laat mijn poezen altijd met 7 à 8 maanden castreren en dat was vroeg genoeg.
Ik "krijg" zondag een nieuw kitten (kater) en hem laat ik met 6 maanden castreren. Ben geen voorstander van vroeg-castratie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Rik »

Cerna schreef:Ik zou alleen het katertje laten castreren en mocht poes dan toch krols worden - wat me rijkelijk vroeg lijkt op deze leeftijd, maar het schijnt te kunnen - dan kun je haar direct na de krolsheid laten castreren.
Daar los je het probleem niet direct mee op. Een kater is nog 6 weken vruchtbaar na een castratie. Het rijgedrag zal ook niet direct over zijn omdat die hormonen nog in het lichaam zitten. En castreren tijdens zwangerschap brengt ook weer moeilijkheden met zich mee. Ook daar is ervaring van de DA voor nodig. Dan kun je nu dus beter een goede DA zoeken met ervaring in vroegcastratie. Ik ben het dus wel met je eens dat je even goed na moet denken of je de vroege castratie wilt laten doen door een DA die dit doorgaans niet doet op die leeftijd.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door castratenkoor »

Het scheelt een hoop stress als je ze tegelijk laat helpen, dus mijn voorkeur zou daar absoluut naar uit gaan. Ik heb Clarie zo jong laten doen omdat de - gecastreerde - heren alleen nog maar interesse hadden in haar achterkant. Dus mede voor haar eigen bestwil/rust. En mijn dierenarts heeft gelukkig volop ervaring.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door fempie-1990 »

Rik schreef: 18 jan 2018 09:05 Daar los je het probleem niet direct mee op. Een kater is nog 6 weken vruchtbaar na een castratie. Het rijgedrag zal ook niet direct over zijn omdat die hormonen nog in het lichaam zitten. En castreren tijdens zwangerschap brengt ook weer moeilijkheden met zich mee. Ook daar is ervaring van de DA voor nodig. Dan kun je nu dus beter een goede DA zoeken met ervaring in vroegcastratie. Ik ben het dus wel met je eens dat je even goed na moet denken of je de vroege castratie wilt laten doen door een DA die dit doorgaans niet doet op die leeftijd.


inderdaad is het katertje nog 6 weken vruchtbaar en zal je zien dat het poesje in die tijd krols word. Dan zit je met het zelfde probleem. Ik wilde ze inderdaad allebei tegelijk doen omdat ze dat allebei naar de dierenarts stinken en de kans minder groot is dat ze voor een tijdje ruzie gaan maken om dat de ene anders ruikt.. Ik ga er van uit dat als mijn dierenarts zelf als optie heeft aangegeven dat het allebei met 4.5 maand kan dat het dan wel goed zit .

vroeger met de katten van mm moeder heb ik alleen maar katers gehad . Die werden altijd met 6 maanden gedaan . Maar nu met broer en zus vind ik het toch wel fijner als ik zeker weet dat ik optijd ben
kittentjes

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door kittentjes »

Groot gelijk ik zou het ook nu al doen en samen, precies om wat je zelf ook aangeeft. Samen uitrusten en bijkomen na de operatie is ook heel fijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door castratenkoor »

Mijn dierenarts heeft me uitgelegd dat het nadeel van vroeg castreren van een poesje is dat het een heel gefriemel is omdat alles zo klein is. Maar dat is meteen ook een voordeel. Dan is de baarmoeder normaal gesproken nog heel klein en kunnen ze de snee heel klein houden. Ze hengelen met een haakje de eierstokjes naar buiten.

Als je wacht tot na de krolsheid, dan is de baarmoeder groter en slapper en heb je een grotere snede nodig om bij de eierstokken te komen. En zo jong knappen ze razendsnel op heb ik met Clarie gezien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Cerna »

Rik, die kater is nog niet vruchtbaar. Daar geloof ik niets van. Die oefent alleen nog maar een beetje.

Ik heb twee keer een zwangere poes laten castreren toen mijn katten 37 jaar geleden nog vrij rondliepen en - ondanks alle voorzorgsmaatregelen - er toch een krolse kat ontsnapte (en een jaar later nog een keer helaas) en ze hebben er niets aan over gehouden.
En ik heb nog nooit een poes gehad die voor haar zesde maand krols werd. En ik heb er in de loop der jaren toch aardig wat "versleten".

Maar goed, ts heeft een besluit genomen en ik hoop niet dat het net zo af loopt als bij Yola. :cry:
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Lieselotje »

Ik heb zelf een broertje en zusje met 4,5 mnd laten castreren/steriliseren. Ben wel naar een dierenarts gegaan die er ervaring mee heeft, misschien is het handig om te vragen bij je dierenarts of ie wel ervaring heeft bij jonge poesjes
(Castratie/sterilisatie). Ze kunnen indrdaad vroeg geslachtsrijp zijn de katertje en hier heb ik hetzelfde gehad dat de kater op de poes ging zitten rijen en heb het even aangekeken, maar wilde net als jij problemen voor zijn. Cutie(poesje) heeft het goed doorstaan ze heeft even in de couveuse gelegen omdat ze een lage temp had. De volgende dag was ze aardig haarzelf. Ga vooral op je eigen gevoel af zou ik zeggen!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door nellebel »

ik zou ook beide tegelijk doen ,alleen al vanwege de stress. je kunt je twijfel ook bespreken met de DA, of hij wel genoeg ervaring heeft met vroegcastratie. een goede DA zal zich niet aangevallen voelen maar netjes reageren en begrip hebben voor je gezonde zorgen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door fempie-1990 »

ik heb vandaag nog even nagevraagd .. handig als de dierenarts om de dierenwinkel zit waar ik zelf werk. maar 4.5 maand is prima . dus dat ga ik gewoon doen. ik zal laten weten hier hoe het gegaan is. al ga ik van het goede uit
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door castratenkoor »

Cerna schreef: 18 jan 2018 11:36
Maar goed, ts heeft een besluit genomen en ik hoop niet dat het net zo af loopt als bij Yola. :cry:
Die vergelijking slaat nergens op - die kittens waren 3 maanden en werden op 1 dag gecastreerd en geënt. Dat is gewoon teveel voor zulke jonge diertjes. Als er dan ook nog nierschade is zoals in dat geval van Yola dan kan dat fataal aflopen.

De katjes van ts zijn 4,5 maanden en dat maakt een hele hoop verschil. Bovendien krijgen ze er niet ook nog een enting bij. En we gaan uit van gezonde katjes bij ts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie