4.5 maand te jong?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door KleinDraakje »

Zou ook beide tegelijk doen, ook voor je eigen gemoedsrust dat ze niet toch per ongeluk gedekt kan worden
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Cerna

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Cerna »

castratenkoor schreef: 19 jan 2018 07:28 Die vergelijking slaat nergens op - die kittens waren 3 maanden en werden op 1 dag gecastreerd en geënt. Dat is gewoon teveel voor zulke jonge diertjes. Als er dan ook nog nierschade is zoals in dat geval van Yola dan kan dat fataal aflopen.
De katjes van ts zijn 4,5 maanden en dat maakt een hele hoop verschil. Bovendien krijgen ze er niet ook nog een enting bij. En we gaan uit van gezonde katjes bij ts.
Drie maanden of 4,5 maand maakt echt niet zoveel verschil en bij Yola ging men ook uit van gezonde kittens. Het punt is dat je aan de buitenkant niet kunt zien of een kitten gezond is en of het een dergelijke ingreep op zo'n jonge leeftijd aankan. Het gaat hier om een flinke operatie, narcose en om pijnstilling en dat allemaal in zo'n klein lijfje.

Er wordt hier door veel mensen afgegeven op de -camfamilie, terwijl dat ook maar een enkele keer helaas fout gaat. Maar bij een dergelijke vroeg-castratie (ja, zo noem ik het met 4,5 maand nog steeds en de meeste dierenartsen vinden dat ook, vooral bij een poes) zou je dan geen twijfels hoeven te hebben?

Wanneer ik straks Jip laat castreren, laat ik eerst bloedprikken zoals ik dat nadat Noa ziek werd, bij iedere operatie heb laten doen (Milka bij de blaasstenen, Laila bij de stomatitis) omdat ik zeker wil weten dat de nieren dit aan kunnen. En infuus om helemaal zeker te zijn. En op een leeftijd dat ik zeker weet dat het kitten het goed kan doorstaan. En dat is niet met 4,5 maand.
Geen Russische roulette.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door castratenkoor »

Geen Russisch Roulette - nee.

Ik ben het eens met mijn dierenarts en de dierenarts van ts - 4,5 maand is prima, perfect zelfs.
Na krolsheid pas castreren, dat is juist veel linker. Dan is de poes zwakker - zo'n krolsheid is een aanslag op het lijf - en wordt de operatie zwaarder omdat je met een slappe baarmoeder zit. Ben je dat voor dan is het juist win-win-situatie.

Drie maanden en 4,5 maanden maakt geen verschil? Dat ben ik niet met je eens, dat is juist een wereld van verschil. Zes weken op een kittenleeftijd is een enorm verschil.

Castreren en enten op één dag - dat is pas link.

Voor de operatie door bloedonderzoek nakijken of de nieren goed functioneren, dat is zeker verstandig.
Zijn we het toch nog ergens over eens ;-).
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door fempie-1990 »

nou vandaag geweest. Alles is goed gegaan . katertje is al weer lekker aan het rennen. poesjeis wel een beetje zielig. Ze heeft een rompertje aan maar vind het helemaal niks . liggen nu samen te slapen . nadat haar kop helemaal is gewassen door gaat broer
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Dinky »

Fijn dat het achter de rug is :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Lieselotje
Panter
Panter
Berichten: 536
Lid geworden op: 14 jan 2017 08:48

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Lieselotje »

Dat was met Cutie ook en Boy was ook heel lief voor haar.
Morgen zal het vast al beter met haar gaan. Waarschiknlijk zal ze iets meer slapen, maar met een paar dagen zijn ze meestal weer speels

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Rik »

Fijn dat ze geholpen zijn en dat alles goed gegaan is.
Ja, zo'n rompertje vond Yuna ook maar niks.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door castratenkoor »

Gelukkig achter de rug en goed gegaan. Ik hoop dat ze snel en goed opknappen!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door fempie-1990 »

ja gaat gelukkig gaat alles goed. Broer is al helemaal opgeknapt en rent door het huis en wil heel graag met zn zus spelen. Maar die is wel zielig. Gaat wel goed eet goed drinkt goed is goed wakker . Heeft volgens mij ook geen pijn. Alleen dat stomme rompertje . Ze loopt af en toe een stukje en gaat dat weer zitten. En als ze loopt is het een beetje wijdbeens. En ze schud vaak maar dat komt denk ik door het rompertje. Vannacht wel lekker bij ons op bed geslapen samen met haar broer .
fempie-1990
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 17 jan 2018 13:56

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door fempie-1990 »

ze is wel erg ongelukkig. Dit is dag 3 dat ze dat rompertje aan heeft . maar ze is echt zich zelf niet. ik durf het ook nog niet uit te trekken . bang dat zij of haar broer er aan gaat zitten . maar ze is echt heel zielig. als il het rompertje uit doe en ze gaat eraan zitten ben ik bang dat ik hem niet meer aan krijg. ook moet il gewoon werken. wat zal ik doen ?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door castratenkoor »

Die keuze kun jij alleen maken. Dat kan een ander niet voor je beslissen. Bij Clarie is het prima en probleemloos genezen zonder rompertje. Maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw poesje het gaat doen zonder.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Rik »

Als je moet werken en haar niet in de gaten kunt houden, dan zou ik het nu niet uittrekken. Ik heb hier een keer een horrorverhaal gelezen over een situatie waarbij het dus mis ging (hechting eruit getrokken terwijl er niemand aanwezig was, wel een uitzondering, maar toch...). Maar als je vanavond weer thuis bent zou je het wel kunnen proberen. Dan kun je even goed in de gaten houden hoe ze reageert. Op zich vond ik het aankrijgen van dat ding niet zo moeilijk. Ze proberen n.l. weg te komen door het gat van het shirt waardoor je daarna alleen de achterkant dicht hoeft te maken. Als dat goed lukt kun je er dus ook voor kiezen het shirt alleen aan te doen als je er niet bent.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 4.5 maand te jong?

Bericht door Dinky »

Mijn ervaring is dat op dag 6 na een buikoperatie (met 2 flinke japen, geen sterilisatie) hier de uitwendige hechtingen er uit werden getrokken en de wond al mooi dicht was.
Ik verwacht dat het bij jou gaat om onderhuidse hechtingen waarbij het risico op er uit trekken echt minimaal is maar dat zou je bij DA na kunnen vragen. Hier is tweede buikoperatie ook onderhuids gehecht, geen romper en zat wel snel in de krabpaal. Wel veel gelikt waardoor huid geïrriteerd raakte maar wond is desondanks mooi genezen. Dat ging wel om oudere poes en niet om een jong kitten.

Voordeel van rustig blijven door romper is dat er ook zo weinig mogelijk spanning op de wond komt wat positief is voor de genezing.

Hier was romper of kap drama om aan te krijgen en Dinky flipt er compleet van waardoor ze beide keren geen romper of kap heeft gehad uiteindelijk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie