Wanneer kat steriliseren na dood nestje

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Maggycat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2017 20:19

Wanneer kat steriliseren na dood nestje

Bericht door Maggycat »

Hoi allemaal,

Onze poes heeft haar eerste nestje gehad een week geleden. Er waren vier kittens, waarvan twee doodgeboren. De andere twee hebben het, ondanks bijvoeden en goede zorgen, ook niet gered. Gisteren is de laatste kitten doodgegaan.

Omdat ik dit onze poes niet nog eens aan wil doen wil ik haar zo snel mogelijk laten castreren. Ik lees overal dat dat pas na minimaal zes weken kan ivm het zogen van de kittens, maar die zijn er dus niet meer. Weet iemand wanneer het op zijn vroegst kan? Ik lees namelijk ook verhalen dat poezen anderhalve week na de bevalling al weer krols kunnen zijn...

Nu wil ik sowieso maandag de dierenarts bellen, maar graag heb ik alvast wat info voor het geval ze met het standaard 6 weken-zogen antwoord komen. Met name de assistente van mij da is niet zo'n groot licht...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer kat steriliseren na dood nestje

Bericht door Dinky »

Het lijkt mij dat het direct mogelijk is.
Wanneer kittens met een keizersnede komen wordt ook wel direct gecastreerd. Ik zou dus niet weten waarom het nu dan niet direct zou kunnen.

Met zogende kittens is het volgens mij met name niet handig door operatie wond in combi met kittens die daar de tepels zoeken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Maggycat
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2017 20:19

Re: Wanneer kat steriliseren na dood nestje

Bericht door Maggycat »

Bedankt Dinky voor je snelle antwoord!

Haar zussenpoes heeft nu net gisteren haar nestje gehad, en nu helpt ze met verzorgen en zelfs voeden van 5 stevige kerngezonde kittens. Voor zover ze nog melk heeft, maar als ze geen melk meer heeft zullen de kittens daar snel genoeg achterkomen en aftaaien lijkt me.

Ik stel de sterilisatie/castratie dus nog maar even uit voor de zekerheid.
Plaats reactie