hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Elyne
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2016 10:52

hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Elyne »

Hee allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld op dit forum omdat ik me zorgen maak om een van mijn poezen. Ze is afgelopen maandag gesteriliseerd en heeft tijdens de operatie twee hartaanvallen gehad. Ze hebben haar beide keer succesvol weer kunnen reanimeren en hebben de sterilisatie zo snel mogelijk afgerond. Nadat ze wat langer ter observatie daar is gebleven kon ik haar toch eind van die middag weer ophalen inclusief pijnstillers en antibioticakuur. Nu zijn we ondertussen drie dagen verder en ze is nog steeds heel erg moe en suf. Ze doet eigenlijk niks anders dan liggen en slapen. 2x per dag staat ze op en loopt ze een rondje, de eerste keer alleen langs de waterbak en de tweede keer langs de waterbak, soms dr voerbak en dan de kattenbak. Ik leg af en toe wat brokjes naast haar neer om haar toch een beetje te laten eten (ze was voor de operatie al te dun, het wordt er zo niet beter op), dit eet ze wel op maar heb het idee dat ze vandaag minder enthousiast begon met eten dan dinsdag of gisteren.

Nou vraag ik me af of er hier mensen zijn met een soortgelijke ervaring? Hoe lang kan ze zo suf en moe blijven? En kunnen er meer consequenties vast zitten aan twee hartaanvallen? Ik heb voor de zekerheid vanmiddag een afspraak bij de DA. Hij maakt zich nog niet echt zorgen, ze heeft tenslotte een hele heftige operatie achter de rug, maar ik vertrouw het toch niet helemaal.

Alvast bedankt!
Notsje, Nova & Noedel :verliefd:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Dinky »

Tja, een symptoom van hartproblemen is natuurlijk ook vermoeidheid.
Hier afgelopen zomer zware operatie gehad (2 uur onder narcose geweest) maar de volgende dag zat er toch wel echt weer wat leven in (al is het lastig beoordelen natuurlijk wanneer alles in een bench staat bij de betreffende poes).

Heeft ze ook een rompertje aan gekregen? Dinky bewoog zich namelijk nagenoeg niet toen ze rompertje aan had bij de DA (waardoor DA idee had dat ze nog niet goed wakker was en we haar pas 's avonds op konden halen omdat het toch maar moest zo op vrijdagavond voor het weekend want ze konden haar niet langer houden). Nadat ze daar rompertje uit hadden gedaan (nat geplast) en we haar thuis een andere aan moesten trekken was ze een enorme furie en zat er meer dan genoeg leven in.

Kortom: Ik zou het zeker in de gaten houden en als de DA het niet serieus wil nemen een andere DA zoeken..... Twee keer een hartaanval tijdens operatie zou voor mij toch reden zijn voor verder onderzoek naar het hart...
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Elyne
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2016 10:52

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Elyne »

Bedankt voor je reactie!

DA heeft haar van top tot teen gecontroleerd en kon niks geks vinden. Ze heeft geen koorts, de wond ziet er mooi uit en ze kijkt alert. Ze heeft inderdaad een rompertje aan, dat was ook het enige wat hij kon bedenken waardoor ze zich nu zo gedraagt. Hij stelde voor dat ik kon proberen hem even uit te doen en haar dan heel goed in de gaten te houden. Onze andere twee poezen zijn haar (4mnd oude) kittens, dus als ik zelfs maar een minuutje weg ga moet ik hem meteen weer aan doen. Bovendien hebben ze haar dicht geniet ipv gehecht (ivm tijdnood) dus er zitten hele mooie harde dingetjes waar aan geplukt kan worden...

Verder vertelde de DA dat ie ongeveer 1x per twee jaar een kat krijgt met zo'n reactie tijdens een operatie. Waarschijnlijk kan ze niet tegen het narcosemiddel dat gebruikt is. Als ze ooit nog eens onder narcose moet gaan ze gas gebruiken. Verder heeft ze nooit eerder hartproblemen gehad en horen zij niks bijzonders aan haar hart dus voor nu laten we haar lekker bijkomen van alles.
Notsje, Nova & Noedel :verliefd:
Cerna

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Cerna »

Niet willen eten en lusteloosheid kan ook een bijwerking zijn van de pijnstilling (Metacam neem ik aan?). Ik zou bloed laten prikken!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Rik »

Waarom wordt er tegenwoordig eigenlijk niet overal standaard gasnarcose toegepast? Is daar een reden voor?

(Je ziet dat het op sommige plaatsen wel standaard is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Elyne
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2016 10:52

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Elyne »

Cerna schreef:Niet willen eten en lusteloosheid kan ook een bijwerking zijn van de pijnstilling (Metacam neem ik aan?). Ik zou bloed laten prikken!
Ze krijgt Loxicom maar dat heeft dezelfde werkzame stof als Metacam geloof ik (?). Verder hebben ze haar gewogen en ze blijkt niet te zijn afgevallen sinds maandag... Misschien dat ze 's nachts wel eet...
Rik schreef:Waarom wordt er tegenwoordig eigenlijk niet overal standaard gasnarcose toegepast? Is daar een reden voor?

(Je ziet dat het op sommige plaatsen wel standaard is.)
Ik heb geen idee :eeh: . Als de risico's op hartaanvallen daarvan minder groot zijn mogen ze dat van mij altijd gebruiken :pdtinc:

Ik hou haar hoe dan ook heel goed in de gaten de komende dagen. Misschien dat ik zo eens ga proberen hoe ze zich gedraagt zonder haar rompertje. Dan weet ik tenminste of dat inderdaad het (enige) probleem is.
Notsje, Nova & Noedel :verliefd:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Ennakee »

Ik zou toch wel willen weten of het hartje er ook normaal uit ziet. Want met luisteren alleen kunnen ze ook niet altijd een juiste diagnose stellen. Als ze lusteloos en moe blijft is een echo van het hartje misschien ook een idee samen met bloedonderzoek, om alle risico's uit te sluiten.

Sterkte, met haar.
Gebruikersavatar
Elyne
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2016 10:52

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Elyne »

Ennakee schreef:Ik zou toch wel willen weten of het hartje er ook normaal uit ziet. Want met luisteren alleen kunnen ze ook niet altijd een juiste diagnose stellen. Als ze lusteloos en moe blijft is een echo van het hartje misschien ook een idee samen met bloedonderzoek, om alle risico's uit te sluiten.

Sterkte, met haar.
Klopt, als ze lusteloos en moe blijft dan ga ik dat ook zeker verder laten onderzoeken! Misschien doe ik dat sowieso wel, dan weet ik tenminste zeker of het inderdaad een reactie was op de narcose of toch iets anders. Daarbij komt dat haar kittens ook nog eens gesteriliseerd moeten worden. Als er een kans bestaat dat zij op eenzelfde manier reageren op narcose wil ik dat graag weten voor ze onder het mes gaan. Voor nu ga ik haar eerst nog even de kans geven om bij te komen van de operatie. Ze heeft net voor het eerst weer bij mij op schoot gelegen ipv ergens afgezonderd te liggen slapen, dus dat lijkt al op wat verbetering!
Notsje, Nova & Noedel :verliefd:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Ennakee »

Wat de kittens betreft zou ik om een gasnarcose vragen. Dat is beter te reguleren tijdens de operatie en sneller uit het systeem.

Wat betreft het hart bestaan er ook erfelijke hartafwijkingen bij katten, dus je hebt groot gelijk om voorzichtig te zijn.

Fijn dat ze alweer het contact op zoekt. Dat is een goed teken.

Beterschap...
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Dinky »

Ik denk zeker dat de kans op een hartaanval bij gasnarcose lager is omdat het veel meer gedoseerd wordt toegediend. Ook is het veel beter te doseren. Bij injectienarcose moet vooraf worden ingeschat hoe lang de operatie gaat duren en die hoeveelheid narcose krijgen ze gelijk ingespoten. Bij gasnarcose wordt het gedurende de operatie toegediend waardoor het zeker alleen de tijd is dat de operatie duurt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Rik »

De regelbaarheid bij gasnarcose en dus verminderde risico's (voor hart maar ook andere dingen) is juist de reden waarom ze steeds vaker gasnarcose doen (je leest dat overal). Vandaar dat ik eigenlijk verbaasd ben dat ze dat niet altijd doen. Is het soms veel duurder? Of komt er hele andere expertise bij kijken dat veel DA's dit niet kunnen?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Dinky »

Volgens mij is gasnarcose wel duurder inderdaad en er is apparatuur voor nodig.
Toch begrijp ik ook niet waarom gasnarcose (nog) geen standaard is gezien de voordelen ten opzichte van injectienarcose.

Sites over narcose:
http://www.dierenkliniekhulst.nl/?pagina=narcose
http://www.dierenartsabc.nl/overzicht_verdoving.php
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Cerna »

Ben je een fokker? Is de kat voordat ze zwanger werd getest op HCM?

Bij onze kliniek is gasnarcose en infuus tijdens de operatie standaard sinds ze Sterkliniek zijn.
Gebruikersavatar
Elyne
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2016 10:52

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Elyne »

Ennakee schreef:Wat de kittens betreft zou ik om een gasnarcose vragen. Dat is beter te reguleren tijdens de operatie en sneller uit het systeem.

Wat betreft het hart bestaan er ook erfelijke hartafwijkingen bij katten, dus je hebt groot gelijk om voorzichtig te zijn.

Fijn dat ze alweer het contact op zoekt. Dat is een goed teken.

Beterschap...
Dat is inderdaad wel een goed idee. Dierenarts zei al dat hij in elk geval extra voorzichtig ging doen met ze. Vanochtend was ze al weer veel actiever dan de afgelopen dagen! Ze was best lang wakker en rondjes aan het lopen voor ze haar vaste slaapplaats opzocht! Dank je wel!
Cerna schreef:Ben je een fokker? Is de kat voordat ze zwanger werd getest op HCM?

Bij onze kliniek is gasnarcose en infuus tijdens de operatie standaard sinds ze Sterkliniek zijn.
Ik ben geen fokker. Notsje (poes in kwestie) komt bij mijn tante vandaan (die is wel fokker). Ze kon het niet goed vinden met de andere poezen en mijn vriend en ik waren al een tijd van plan een kat te nemen. Omdat mijn tante wel verder wou met haar lijn heeft ze bij ons een nestje kittens gehad.

Voor zover ik weet is ze niet getest op HCM maar zal het eens navragen.
Notsje, Nova & Noedel :verliefd:
Gebruikersavatar
Ennakee
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 12 nov 2015 01:16

Re: hartaanval tijdens sterilisatie - nazorg

Bericht door Ennakee »

Van welk ras is Notsje?

Er zijn een aantal rassen die meer HCM gevoeliger zijn o.a. de Pers, Brits korthaar , Maine coon , Noorse boskat en ook Russisch blauw. Hoewel het in ieder ras kan voorkomen.
Plaats reactie