lusteloos na sterilistatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CocoChanel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2015 00:18
Locatie: Den Haag

lusteloos na sterilistatie

Bericht door CocoChanel »

Hallo allemaal,

ik ben net nieuw op dit forum en ben er door zoeken over informatie terecht gekomen.
Ik zit met het volgende.
Afgelopen dinsdag is mijn poes gesteriliseerd (nouja eigenlijk castratie, omdat ze de eierstokjes verwijderd hebben). Uiteraard is dit een heftige ingreep, zeker met een klein poesje van 2,6kg van wel meer dan een jaar oud (ze is klein).
Dus ik had verwacht dat ze dinsdag niks zou doen, misschien wat eten. Nou heeft ze een beetje gedronken maar meer dan dat heeft ze niet gedaan. De dagen daaropvolgend (woensdag en donderdag) totaal lusteloos, geen interesse voor ook maar iets, en ze leek zo vreselijk suf.
Van de DA kreeg ze novacam, nu heb ik onderzoek gedaan en dit staat me alles behalve aan.
Vrijdag terug naar de DA, ze heef infuus gehad, nieuwe antibiotica gekregen, en een injectie met vitamine. Meerdere malen aangekaart of dit door novacam kan komen, de DA leek dit onwaarschijnlijk en ze had 40gr koorts dus ze moest het krijgen. Met tegenzin thuis heeft ze drie likjes nieuw eten gegeten en verder hebben wij haar gevoerd, recovery eten gemengd met water. En met tegenzin haar wederom novacam gegeven.
Nu vanmorgen is de novacam uitgewerkt lijkt mij, heeft ze een temp. van 39,8gr maar oogt ze veel minder lusteloos, wilde ontsnappen toen ik haar vast had, verzette zich hevig tegen het voeren en heeft zich inmiddels zitten wassen en iets rond gelopen. Ze oogt echt niet super fit dat wil ik niet beweren, maar ik heb het idee dat ze beter reageert zonder de novacam.
Nu is mijn vraag waar doe ik goed aan. Het is weekend en daar zitten torenhoge kosten aan, een DA gaat nooit zomer tolfedine voorschrijven zonder haar te zien of wat dan ook. Maar ik wil haar geen novacam geven, maar de temp. is natuurlijk ook niet goed.
Wat zouden jullie doen? Thanks alvast
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: lusteloos na sterilistatie

Bericht door Sifra »

Dat je poes koortsig is na de sterilisatie is wel een reden voor medicatie, lijkt me. Novacam is behalve pijnstillend ook ontstekingsremmend. In de bijsluiter van novacam staan als bijwerkingen o.a verminderde eetlust en apathie, dus je poes kan wel degelijk suf zijn van de novacam. Maar die bijwerkingen verdwijnen na de behandeling. Misschien nog even het weekend ermee doorgaan en maandag weer naar de da.
Als je het aandurft kijk je het even aan zonder novacam - ze krijgt tenslotte ook antibiotica- en je houdt haar temperatuur goed in de gaten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie