Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LillyFox
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2015 13:27

Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Bericht door LillyFox »

Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum :)

Ik heb gisterochtend mijn lieve poes Mynx bij de dierenarts afgezet om haar te laten steriliseren. Ze is in Augustes twee jaar oud. Nu zou ik gister ook een rompertje meenemen zodat ze daar het rompertje al bij haar aan konden trekken, maar ben deze toen in alle hectiek vergeten. Een van de assistentes vertelde mij dat ze sowieso al niet bij de wond zat, maar mocht het wel gebeuren kan ik een rompertje of kap bij haar om doen. Met goede moed ging ik met haar naar huis, hopende dat ze ook thuis van de wond af zou blijven.
Het ging een uurtje goed zo ongeveer, voordat ze zichzelf alweer ging wassen - ook bij de wond. Nu heb ik dus vandaag geprobeerd het rompertje bij haar aan te doen, maar zodra ik al met dat ding in de buurt komt, begint ze naar me te blazen en grommen. Ik heb hierbij ook hulp gehad van mijn pa, maar ook hem lukte het niet om het rompertje om te krijgen. Ik zit nu eigenlijk met mijn handen in het haar, niet wetende hoe ik ingodsnaam dat ding om haar heen kan krijgen. Een kap om dr kop wil ik sowieso niet, want dat vind ik gewoon zielig :icon_shifty:

Kan het kwaad als ik de romper af laat, en het gewoon op zn beloop laat en het zo even aan kijk? Voor zover ik kan zien bij de wond heeft ze zeker nog niks kapot getrokken en ziet het er allemaal nog netjes uit. Zelfs het silvere spul dat ze over de wond hebben gedaan zie je nog zitten.
Ik maak me een beetje zorgen, want wil natuurlijk niet dat het hele boeltje gaat ontsteken...

Voorderest is ze ook heel aktief, en springt ze overal heen alsof ze gister niet eens geopereerd is. Is dat een goed teken, of moet ik hierbij haar ook in de gate houden? Want zover ik het kan zien heeft ze weinig tot helemaal geen pijn...

Ik hoor het graag :)


- Een onzekere rookie.
Mynx, en binnenkort Jack. <3
Gebruikersavatar
flower1980
Panter
Panter
Berichten: 567
Lid geworden op: 06 aug 2011 20:38
Locatie: Gemeente Zaanstad

Re: Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Bericht door flower1980 »

Ik zou opletten of ze van de hechtingen afblijft. Zolang ze deze netjes laat zitten zou ik niets doen. Kate had destijds haar pleister van de wond afgehaald, maar bleef netjes van haar hechtingen af.
Groetjes van Roos.

Pootje van Kate. Volg mij in mijn album.
Carrie

Re: Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Bericht door Carrie »

Hoi, ja het is altijd akelig als een dier geopereerd is, je kunt nu eenmaal niet uitleggen dat het voor zijn of haar eigen bestwil is..

Dat rompertje hadden ze inderdaad beter direct om kunnen doen, dat is wel een goede les voor anderen die dit nog mee gaan maken: dat soort zaken zijn heel belangrijk en een dierenarts vraagt niet voor niets om het rompertje, ik vind het ook wel een kwalijke zaak dat hij of zij je niet teruggestuurd heeft om het rompertje te halen nog voor de operatie begon.. dan had je nu niet met de ellende gezeten. :(

Maar dat is nu te laat, het rompertje alsnog aantrekken wil niet meer lukken en ik ben bang dat Mynx zelf gaat proberen de hechtingen eruit te trekken met alle gevolgen vandien.
Mijn vraag is: waarom geen kap om, wat is zieliger? Een kap zodat de wond kan genezen of morgenochtend een opengebeten wond vol vuil en terug naar de dierenarts (in het Pinksterweekend...)

Ik vind het zieliger om de kat zo te laten sukkelen in de hoop dat het goed gaat.
Die kap doet geen pijn, een wond wel... als je haar zo laat lopen is de kans heel groot dat het mis gaat.
Bel je dierenarts anders nu nog even, of een hulpdienst en leg uit wat het probleem is en doe wat de D.A. zegt, ook al vind jij het zielig. Het risico is gewoon veel te groot dat dit gruwelijk misgaat.

Sterkte en ik hoop dat je toch snel een kap omdoet of een rompertje, dan maar even blazen en sissen; je zou een baby met een wond toch ook niet laten liggen op hoop van zegen omdat de baby gaat huilen als je de wond wil verbinden?

Het is tenslotte maar voor eventjes.. als ze er niet bij kan is het zó genezen, als het gaat ontsteken heeft ze er veel langer pijn en last van, en een dierenarts zal je boos aankijken omdat je niets hebt gedaan om de wond te beschermen.

Ik snap echt hoe naar het is maar soms moet je kiezen uit 2 kwaden.. nogmaals sterkte, even kiezen op elkaar en ze zal je dankbaar zijn als de kap weer af mag en de wond snel genezen is! ;).
Gebruikersavatar
LillyFox
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mei 2015 13:27

Re: Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Bericht door LillyFox »

Bij de dierenarts, toen ik Mynx bracht, zijn ze nooit over een rompertje of kap begonnen.
Ik zou na de operatie een rompertje meenemen, en hen daar dan vragen of ze het rompertje om haar heen wouden doen. Toen zij begon over het rompertje of kapje, realiseerde ik me dat ik dat ding vergeten was. Heel stom natuurlijk, maar een mens maakt ook wel eens fouten. Groot of klein, maar daar leren we van.

Ook toen ik haar op kwam halen kreeg ik een lijst mee met dingen wat ze niet mocht doen nog, en waar ik op moest letten. Maar, op die lijst stond nergens dat ze een rompertje of kapje om moest, en dat ze niet aan de wond mocht komen. Best raar vind ik, als dit toch erg belangrijk is.

Ik heb Mynx zitten observeren toen ze aan haar buik aan het likken was; ze laat de wond opzich met rust en likt eigenlijk alleen maar om de wond heen.

Ook lees, en hoor ik van veel mensen om me heen dat ze nooit een kapje of rompertje om hun kat/poes hebben gedaan na de operatie, en dat de wond alsnog heel mooi is geheelt, zonder enige infecties of ontstekingen. Ik denk dan ook dat ze precies aanvoelt waar ze wel en niet kan komen, aangezien het om de wond heen wel pijnlijk is, neem ik aan.

Maar goed, ik ga het vandaag nog even aan kijken, en ik hou haar dan ook goed in de gaten. Als ik alsnog denk dat ze een rompertje of kap om moet, bel ik wel even met de dierenarts.

Bedankt voor de reacties in ieder geval :)



Groet.
Mynx, en binnenkort Jack. <3
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Bericht door Adriana »

het is heel wisselend per dier of een rompertje nodig is. en als katzel de hechtingen met rust laat, dan veroorzaakt een romper alleen maar onnodige stress.
je bent pas echt in de aap gelogeerd als betreffende kat zich in allerlei bochten wringt om, vaak met de kaken, zich van het rompertje te ontdoen.
zo te lezen gaat het prima en logisch dat ze het operatiegebied schoonlikt, dat stinkt en moet worden schoongewassen.
en als ze levendig is dan zal ze geen pijn hebben. elke dag zal het weer een beetje beter gaan!

poes Streep had 7 weken geleden drie grote ritssluitingen, eentje op haar buik en twee op haar achterpoten bij de gewrichten. nooit over een romper nagedacht. Streep liet alles keurig met rust en na vier dagen zaten de wondranden aan elkaar. hechtingsdraad loste vanzelf op en met een week werd er ook over de operatie-snedes gelikt. kattenspeeksel op zich is schoon voor katten, dus daar geen gevaar en ik had ook wel de indruk dat schoonlikken ontstressend was.
en nu zie je geen littekens en beginnen de strepen in de donsvacht weer zichtbaar te worden. nog een paar maandjes en de bontjas is weer aangegroeid.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Bericht door Sifra »

Het hangt er ook vanaf hoe de wond gehecht is. Als je een hele rij draadjes en knoopjes ziet, moet je goed blijven opletten. Het kan goed gaan, maar ze kan er ook opeens aan gaan peuteren. Tegenwoordig wordt er vaak inwendig gehecht. Dan zie je aan de buitenkant hoogstens het laatste knoopje. Dan is een kap helemaal niet nodig.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Carrie

Re: Poes gesteriliseerd, wilt geen romper om.

Bericht door Carrie »

Hoi LillyFox,

Ik wil even terugkomen op mijn reactie; ik denk dat ik je verkeerd begrepen heb :oops:
Ik had het idee dat de DA je echt had gevraagd een rompertje mee te nemen zodat ze die om hadden kunnen doen terwijl ze nog sliep, beter dan een kap inderdaad.

Nu denk ik nou ja zeg, krijg je een hele lijst mee maar dat stond er nog niet eens op! Sorry ik dacht dat hij het gezegd had, echt al jaaaaren geleden moest mijn hond geopereerd (hij was in zijn kont gebeten, echt heftig) en toen hebben ze juist de kap al omgedaan voor hij wakker werd en mij verteld hem NOOIT af te doen, ook niet eventjes omdat hij dan meteen weet hee, hij KAN dus af en blijft dan proberen de kap af te krijgen, of een verband of wat dan ook.

Waarom zou een DA dat vragen, neem een rompertje mee (dacht ik)?
Alleen als hij van plan is te hechten met knoopjes aan de buitenkant, soms moeten er een paar hechtingen in die niet vanzelf oplossen en waar ze heel makkelijk met hun tanden/nagels onder kunnen komen en ze toch lostrekken.
Zeker na een paar dagen als de zwelling wegtrekt en de wond minder pijnlijk, dan hebben ze er zó een tandje onder of een nageltje..

Ik begrijp nu dat hij (of zij, ik zeg maar even hij voor het gemak :) ) daar pas over begon toen je haar kwam halen.. Wat vervelend want nu heb JIJ het gevoel dat het anders had gekund, makkelijker en begrijp me niet verkeerd: ik nam het je DA kwalijk dat die zo slordig was geweest met instructies, niet jou omdat je dat rompertje was vergeten!!!

De DA is degene die dat vantevoren had moeten zeggen, was er een gevecht met het rompertje gekomen had je die altijd nog - in overleg - los kunnen knippen, makkelijker af- dan omdoen.
Ik hoop dat je wel begrijpt dat ik het niet als jouw 'fout' zie maar als de DA opeens om een rompertje vraagt.. ja, dan had hij dat op die lijst moeten zetten want iedereen is zenuwachtig als je lieverd onder het mes moet dus vergeet je van de zenuwen weleens iets ja, dat neemt niemand je kwalijk hoor!!!
Tenminste, ik niet. Zoals ik al zei: desnoods had hij je moeten vragen het rompertje alsnog te brengen, met excuses dat het niet op de lijst met do's en dont's stond..

Gelukkig is ze heel levendig maar tegelijkertijd dacht ik daarom: grote kans dat ze aan de knoopjes gaat prutsen en als je dan op 1e Pinksterdag in de ochtend ziet dat de boel open gegaan is... brrrrr....

Ik had geen idee dat ze tegenwoordig ook van binnenuit hechten, het is voor mij alweer zo lang geleden en Sylvester was al gecastreerd toen ik hem kreeg. Vroeger was het echt een best dik draadje met knoopjes, ik heb nooit anders gezien.

Ik vond het ook heel rot, die kappen en weet nog dat ik dacht toen de hechtingen eruit gingen: gelukkig die rotkap af maar nee, die moest nog even blijven zitten tot de wond echt goed dichtzat.
Zo zielig inderdaad maar als het open zou springen.. nee dan toch maar die kap, hoe onnatuurlijk ook; het genas gelukkig goed en daar troostte ik me dan maar mee.
Juist omdat hij zo gezond en springerig was en steeds weer aan de hechtingen wilde likken, het irriteerde of jeukte blijkbaar nogal.

Als ik de andere reacties lees denk ik ook: hou haar gewoon maar goed in de gaten, het zal wel los lopen anders had de DA vast wel meer aangedrongen op een kap voor de eerste dagen.

Over een week is het leed alweer geleden moet je maar denken en gelukkig is het niet echt een hele zware ingreep en als ze alweer lekker aan het rennen is: lekker moe laten worden en als ze als een blok slaapt zit ze er ook niet aan te prutsen.

Wel zou ik nog even zeggen dat je heel onzeker bent geworden door dat gedoe over dat rompertje tegen de DA, zou niet nodig moeten zijn dat jij zo in de rats zit over iets wat HIJ vergeten is feitelijk. Dat ze dat ook op de lijst zetten en evt. aankruisen wat echt noodzakelijk is om in huis te hebben/mee te nemen.

Dikke knuffel voor Mynx en voor jou natuurlijk, probeer je niet al teveel zorgen te maken; ik was echt boos op je DA dat hij je vlak voor een lang weekend zo naar huis stuurde en jij op een forum naar antwoorden moet zoeken.

Laat je weten hoe het met haar gaat?
En met jou natuurlijk, ik hoop dat je een beetje kan slapen vannacht en Mynx ook!!
Plaats reactie