Krols, toch naar buiten geweest en sterilisatie.

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
zarachere
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2015 12:02

Krols, toch naar buiten geweest en sterilisatie.

Bericht door zarachere »

Hallo, dit wordt denk ik een wat lang verhaal.
Mijn kat is 6 februari naar de dierenarts geweest om een abces te verwijderen. Toen hebben we het gelijk over een sterilisatie gehad (ze is plusminus van mei of juni 2014.)
Nu lijkt het abces toch teruggekomen, de bult is iets kleiner, lijkt wat harder en ze heeft er geen last van lijkt het.
Nu is ze dit weekend ook nog voor het eerst krols geworden. Er was al een aantal dagen een vervelende kat bij ons achterhuis, maar ik dacht dat hij gewoon aan het klieren was. Mijn kat liep er ook steeds voor weg. Stom gedacht achteraf. Vrijdagavond zag ik wat raar gedrag bij de kat en heb toen gelijk de kat binnengehouden, want ik herkende het wel. Nu heeft mijn dochter vanochtend stiekem de kat toch buiten gelaten. Ze is zo'n anderhalf uur buiten geweest. Toen ik haar riep kwam ze gelijk. Maar de kat lijkt geen krols gedrag meer te vertonen en ze bijt mij als ik bij haar aan de staartaanzet kom. Is het normaal dat ze gelijk niet meer krols is, als ze bevrucht is? En zou ze ook al zwanger kunnen zijn voordat ze echt zichtbaar krols was?
Ik heb overigens gelijk de dierenarts gebeld en die wil nu gaan steriliseren en het abces tegelijk verwijderen (de eierstokken worden verwijderd en ze heeft dan een buikwond.) Ik heb gezegd dat ik eerst wil weten of het uberhaupt een abces is. Maar ik voel me er totaal niet lekker bij dat ze nu gesteriliseerd wordt, terwijl ze misschien zwanger is. Bovendien hebben we het totaal niet gehad over wat te doen met eventuele kittens. Ik denk persoonlijk dat de kat te klein is om veilig een nestje kittens te wereld te brengen. Is er een andere manier om er achter te komen dat kat zwanger is, naast echo's (die blijkbaar pas gemaakt kunnen worden bij 4 weken.) En van een sterilisatie wordt een kat toch niet minder zwanger? Heeft er iemand ervaring met het gedrag van een kat direct na 'bevruchting.'

Edit: Ik moet er misschien bij vermelden dat mijn kat en de buurkat één nachtje tegen elkaar hebben zitten miauwen door de voordeur heen en daarna was buurkat verdwenen en mijn kat leek alweer minder krols (geen lawaai i.i.g.)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Krols, toch naar buiten geweest en sterilisatie.

Bericht door Dinky »

De kans dat ze zwanger is, is behoorlijk groot. Ook gezien de andere kat die volgens jou nogal opdringerig was en het feit dat het bij katten vrijwel altijd raak is.
Geen idee hoe snel te zien is of de poes zwanger is. Bij een sterilisatie kunnen eventuele ongeboren 'vruchten' weg worden gehaald dus dat zal jouw dierenarts dan ook doen. Denk dat je dierenarts daarom ook voorstelt om nu zo snel mogelijk te steriliseren omdat er dan nog zo min mogelijk sprake is van kittens omdat ze nog maar net bevrucht is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
zarachere
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2015 12:02

Re: Krols, toch naar buiten geweest en sterilisatie.

Bericht door zarachere »

Het was uberhaupt de bedoeling dat mocht er een nieuw abces komen, dat we dan de sterilisatie er gelijk bij doen. Gewoon in verband met de narcose. Maar nu is er dus een extra handeling nodig, het openen van de baarmoeder en dat dan ook nog in combi met een abces vol bacteriën. Ik baal er zo ontzettend van... Ik had kind gisteren uitgelegd waarom we geen babypoesjes konden krijgen. De deur extra op slot gezet etc. Dus ik was vanochtend goed boos op dochter. De kat ligt ondertussen lekker te genieten op de bank, grr. Sprak ik maar kats...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Krols, toch naar buiten geweest en sterilisatie.

Bericht door castratenkoor »

Ik zou nu laten castreren en meteen de zwangerschap beéindigen. Ze halen dan de hele baarmoeder weg. Extra voordeel is dat ze dan ook geen baarmoederontsteking meer kan krijgen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Krols, toch naar buiten geweest en sterilisatie.

Bericht door Cerna »

Ik heb het twee keer meegemaakt dat een krolse poes ontsnapte (ze zijn zo slim) terwijl ik de afspraak voor castratie al had staan (poezen worden ook gecastreerd; alleen mensen worden gesteriliseerd). Beide poezen bleken zwanger en hebben dus gelijk een abortus ondergaan. De vruchtjes zijn dan nog zo klein, daar merken ze niets van. De operatie was ook niet zwaarder dan bij andere poezen.

Dus: zo snel mogelijk een afspraak maken!
Plaats reactie