Hoelang duf na een castratie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
danieller89
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2014 17:52

Hoelang duf na een castratie

Bericht door danieller89 »

Hallo allemaal,

Vandaag is mijn kater mees 8 mndn gecastreerd. Nu is hij om 9 uur vanochtend al geholpen om 10 uur was hij thuis en hij is 1x van de bank afgekropen om te plassen verder ligt hij heel duf op de bank. Is het normaal dat het zolang duurt? Iemand van jullie ervaring hiermee?

Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Rik »

Welkom op het forum!
Voor mijzelf is het te lang geleden om uit ervaring te spreken maar een narcose zou normaal uitwerken na 3 tot 6 uur. Echter, iedere kat reageert weer anders op de narcose. (Weet je welke narcose en pijnstilling toegepast is?). De één is onrustig bij thuiskomst en de ander gaat diep liggen slapen. Jouw kat heeft er blijkbaar wat meer moeite mee. Hij kan nog misselijk zijn na de narcose. Je moet in ieder geval opletten dat hij niet duffer wordt. Er moet verbetering in komen anders is het verstandig even de DA te bellen.

Ik zou in ieder geval wel wat drinken aanbieden op de bank (klein beetje), maar zorg dan dat hij goed wakker is en goed kan slikken. Eten is niet perse noodzakelijk op de eerste dag. Heeft hij al een kap om of rompertje aan? Je zou kunnen kijken of het helpt als je die af doet. In jouw bijzijn kun je toch in de gaten houden of hij aan de hechtingen zit en het kan ook een reden zijn waarom hij lusteloos is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Nikki2309 »

Mijn kater en poes waren in eerste instantie onrustig, maar waren ook de hele dag duf. Morgen moet dat echt voorbij zijn anders DA inschakelen.

En inderdaad wat water aanbieden. Ik heb toen een kopje water bij ze gehouden waar een beetje uit gedronken werd
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Adriana »

hoe is het intussen met kater Mees?
castratie bij katers is een oppervlakkige ingreep, twee sneetjes in balletjes, leeghalen en eventueel nog wat antiseptische spray en beetje pijnstilling. zo ongeveer.
ze likken dat verder zelf schoon en doorgaans na een aantal uur zit er weer leven in.
kijk even op je factuur wat er allemaal is gebeurd en is toegediend (welke pijnstillier..?)
welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
danieller89
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2014 17:52

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door danieller89 »

Goedemorgen allemaal!

Bedankt voor jullie reacties! Mees begon vannacht weer helemaal zichzelf te zijn!
Vanmorgen weer gegeten en rent nu rond met onze jongste kater Koos!
Iets teveel zorgen gemaakt denk ik.

bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Rik »

Ooo, fijn.

Zorgen kunnen nooit teveel zijn. Er zijn hier op het forum ook wat voorbeelden van ziek zijn na castratie. Maar fijn dat hij er weer bovenop is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
danieller89
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2014 17:52

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door danieller89 »

Helaas gaat het toch sinds vanmiddag weer heel wat minder.
Mees wil niet eten en ligt alleen maar te slapen.
Morgenochtend toch maar de dierenarts bellen.
Helaas heb ik geen factuur gekregen dus ik weet miet welke pijnstillers hij heeft gehad.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Rik »

Ai, toch weer wat minder goed nieuws. Inderdaad verstandig om morgenochtend even bij de DA te informeren. Hij heeft blijkbaar toch behoorlijk wat last van de narcose. Ik vraag overigens altijd de factuur bij de balie (direct bij betaling) ondanks dat ik hem niet echt nodig heb (voor verzekering o.i.d.). Ook de uitslag van bloed- en urine-onderzoeken haal ik altijd bij de balie op. Die hebben ze altijd in de computer zitten (en je hebt ervoor betaald). Zo heb ik zelf ook een compleet dossier van hoe, wat en wanneer. Vaak staat er overigens niet eens op wat er precies gegeven is (alleen "injectie" ofzo). Dan vraag ik het altijd even en schrijf ik het erbij. Het is dus wel handig te weten wat er precies toegediend is want dat wil je dus in de toekomst eventueel vermijden (en om eventueel alternatieven te kunnen bespreken bij toekomstige ingrijpen). Wel handig om te weten waar je kat wat minder goed tegen kan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Adriana »

danieller89 schreef:Mees wil niet eten en ligt alleen maar te slapen.
Morgenochtend toch maar de dierenarts bellen.
Helaas heb ik geen factuur gekregen dus ik weet miet welke pijnstillers hij heeft gehad.
dit is niet zoals het zou moeten zijn! en niet-eten al helemaal niet..

vraag of hij een metacam-injectie heeft gehad en als dat zo is dan rapido algemeen bloedonderzoek voor nierwaardes.
en zijn die slecht dan zo snel mogelijk spoelen en infuus.

hoop dat het allemaal meevalt maar ik doe de slechte variant er ook maar bij, dan ben je beetje op de hoogte..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
danieller89
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2014 17:52

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door danieller89 »

Heel erg bedankt. Ga om half negen gelijk erheen maak me wel echt zorgen. Vanmorgen ook weer niet uit zijn mandje te krijgen. Hopelijk valt het allemaal mee. Ik heb jullie tips iedergeval opgeschreven om na te vragen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Adriana »

nog even voor je contact met je dierenarts..
metacam (meloxicam is het stofje) of meloxidyl of novacam kan, zeker als het verkeerd wordt gedoseerd, forse nierschade bij katten veroorzaken.
je dierenarts zal dat ontkennen en het heeft geen zin om daarover te discussieren.

vertel hem van het duf zijn en vooral niet-eten (want waarschijnlijk misselijk..)
want als zijn nieren inderdaad een opdonder hebben gekregen door metacam helpt er maar één ding en dat is spoelen!
(dus geen anti misselijkheidsinjectie maar bloedonderzoek om te zien hoe de nierwaardes zijn..)
het feit dat je geen factuur hebt gekregen met omschrijving vind ik ook al niet zo jofel..
wens je succes en houd vol!!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door castratenkoor »

Castraties kunnen ook gewoon fout gaan. Ik heb het zelf een keer meegemaakt dat het zaakje ging ontsteken, kat is 3 weken hartstikke ziek geweest.
En ik ken een geval van een kennis waarbij de zaadleider niet goed werd afgebonden en er een enorme bloeding ontstond. Kat moest nog een keer onder narcose om een nieuw knoopje te leggen.

Bij castratie wordt de zak opengesneden bij beide ballen. Bal naar buiten getrokken, knoop in de zaadleider en dan zaadleider doorgeknipt, zodat je dus een bal met stukje zaadleider eraf haalt.

Kan ook zijn dat de kat niet goed op de narcose reageert. Of dat er een te hoge dosis narcose werd gegeven.
Een poesje van mijn zus is een keer meer dan 24 uur onder zeil geweest.
Veel te hoge dosis gehad, bleek later dat ze per ongeluk de spuit voor een andere kat had gehad.
En het was maar een heel klein uitgevallen poesje.
Veel slordigheden ja bij die praktijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
danieller89
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2014 17:52

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door danieller89 »

Ben net terug met Mees. metacam, meloxidyl of novacam geven zij de katers niet na castratie. Hij geeft eigenlijk het liefst geen pijnstilling omdat het vaak al geen pijn meer doet als ze wakker worden. Hij had 40,2 koorts en heeft nu antibiotica gehad en een prikje voor de eetlust. Ook nog een kuur meegekregen voor de komende 6 dagen. De wond was niet ontstoken en hij heeft hem verder helemaal nagekeken hij denkt toch echt aan een virus die er waarschijnlijk al zat voor de castratie en door de lage weerstand nu doorzet. Ik moet hem morgenochtend bellen of er verbetering in zit. We wachten het af!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door castratenkoor »

Hopelijk knapt hij snel op door het kuurtje.
Ik zou hem wel een paar keer per dag met een spuitje wat water in zijn bek doen.
Genoeg vocht is belangrijk.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoelang duf na een castratie

Bericht door Adriana »

gelukkig!! en er heerst al een paar weken een virus dus dat zou best kunnen.
fijn dat je zo snel terecht kon en gelukkig dat het niet erger is.
werkt antibiotica tegen een virus?
gelukkig was de wond niet ontstoken en zag het er verder allemaal goed uit.
van een virus kunnen ze knap beroerd zijn en paar dagen niet actief..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie